Tomáš Chrobák: Kdy už konečně přestane to dělení na génie a lopaty? To by nám všem prospělo

„Stávající matikář tvrdí, že na dementy nemá čas a že někdo k lopatě musí,“ napsala mi matka jednoho mého žáka, když mě žádala, jestli bych byl ochoten ho doučovat matematiku. Syn je velmi citlivý a empatický, byl by z něj výborný psycholog. Ale tato cesta vyžaduje gympl a vysokou, to nevím, jestli zvládne,“ dodala.

Bylo mi z toho smutno. Kdy už konečně zmizí ze škol tohle nálepkování na génie a lopaty?

Hned na prvním setkání s Petrem jsem si ověřil, že popis od jeho maminky byl velmi přesný. Příjemný, komunikativní, veselý mladík. Když jsme otevřeli sešit, všiml jsem si, že toho má velmi málo zapsaného. „Opisuju vždy jen to, co je na tabuli a zpravidla mi výklad uteče, než dokončím první úlohu sám,“ vysvětlil. Numerické výpočty přitom ovládal velmi rychle a přesně a očividně měl “našprtané” i různé vzorce. Ne, tohle není žádný flákač ani grázlík, je zcela zřejmé, že je zvyklý pracovat a připravovat se.

Vždy, když Petr udělal chybu, pronesl: „Zase to mám blbě, já jsem prostě hlupák.“ Běhal mi z toho mráz po zádech.

Přemýšlel jsem o tom, jakou moc máme my učitelé a jaký dopad na žáky může mít to, jak se k nim chováme. A to má Péťa aspoň maminku, která si ví rady a oslovila mě kvůli doučování… Kolik je asi bezradných dětí a rodičů, kteří se těžko orientují v takových situacích?

Jsem přesvědčen, že kdokoli, kdo si za každou chybou říká, že je hlupák, se hlupákem skutečně stane. Když se dítě opakovaně cítí ve škole hloupě a nezažívá žádný úspěch, tak se to rozšíří do jeho celého sebeuvědomění…

Vliv školy se démonizoval. Děti vyrůstají s pocitem, že nemohou být v životě úspěšní, když nejsou úspěšní ve škole. Často tomu věří učitelé (je to přece pro nás pohodlné), pak tomu uvěří rodiče (ze strachu o budoucnost svých dětí) a následně i žáci (vždyť to říkají všechny autority, kterým věřím).

Škola často rozhoduje o životě našich žáků, ale není to tím, jaké mají známky. Je to tím, jaký obraz v ní o sobě získají.

A tak bych rád řekl žákům:

Hledejte, v čem jste jiní, výjimeční, přemýšlejte, co vás baví, naplňuje a co vám jde snadno. Pouze rozvojem těchto dovedností objevíte své skutečné sebevědomí a přenese vás to i přes lidi, kteří vás budou označovat za dementy a lopaty. Nestanete se nešťastníky, kteří se jen celý život pachtí za odstraněním svých nedostatků.

Já sám jsem býval nemehlo skoro ve všem. Neuměl jsem zpívat, malovat, tančit, nebyl jsem ani manuálně zručný. Šly mi jen dvě věci – sport a matematika. Jenže spolu s úspěchy v matematických soutěžích jsem obvykle donesl i ředitelskou důtku za kázeňské problémy. Výchovné prohřešky ve škole mě dovedly až k vyšetření u psycholožky.

Moji rodiče žili ve strachu, co ze mě bude. Přece mě neuživí běhání. Jejich obavy je dovedly k tomu, že jsme každé odpoledne trávili hodiny nad příslovečným určením času, způsobu, přístavkem a bůhví čím vším. Tento čas jsem nesnášel. A hlavně mi zabíral prostor pro to, čemu jsem se opravdu chtěl věnovat. To ale nakonec nebyl ten největší problém. Horší bylo, že jsem jejich strachu málem uvěřil. Strachu, že když nerozpoznám druh věty a nebudu dost poslušný, nemůžu být v životě úspěšný a šťastný.

Rada pro rodiče:

Pomozte svým dětem vyladit jejich nedostatky na míru, která je v životě neomezí. Ale nevěnujte tomu příliš mnoho energie. Ta by měla směřovat především do vyhledávání a rozvíjení činností, které děti baví a jdou jim. Když bude dítě pracovat na tom, co ho baví, získá potřebu a sílu překonat i ty protivné věci, které mu nejdou.

Tuto radu jsem dal i mamince Petra: Nadchněte ho pro psychologii. Rád ho seznámím se svým bratrem, který je psycholog. Když zjistí, že tohle je to, co chce, začne vidět i důvod, proč je potřeba se prokousat matematikou.

Tomáš Chrobák je učitel matematiky a tělesné výchovy na druhém stupni ZŠ Baška nedaleko Frýdku-Místku. Je členem Národního kabinetu matematiky, vyučuje a lektoruje Hejného metodu. Věnuje se mentoringu, píše články o výchově a vzdělávání, vymyslel a organizuje projekt Sobotní škola hrou. V létě pořádá stanové tábory v lesích u řeky. Je jedním z deseti finalistů letošní soutěže o nejlepšího učitele Global Teacher Prize. Dříve velký sportovec, dnes především dvojnásobný táta.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

175

 
20 Počet vláken diskuze
155 Počet reakcí v diskuzi
1 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Simona
Simona

Hezky napsané.

Martin
Martin

Pan učitel má pravdu.Jak by lepšolidi žili bez lopat.Kdo by jim vyvážel popelnice,nebo obsluhoval u kasy v supermarketu atd.

Petr
Petr

Pro nadané děti máme víceletá gymnázia, pro nenadané asistenty. Ale co ta většina mezi tím? Přitom pro společnost je právě tato většina nejdůležitější. Proč se nestaráme o to, aby z trojkaře byl dvojkař? Řekl bych, že pro tyto žáky by asistent měl větší význam, než pro některé ztracené případy.

FrantaMa
FrantaMa

Páni vzdělanci si neuvědomují jednu zásadní důležitou věc, ani ten nejgeniálnější člověk na světě nedokáže nic bez těch lopat. Hraní si na bohy a ostatní za lůzu je nebezpečné, místo toho si uvědomit že jsme tým, ale to se ve školách neučí. Takový příklad člověka co si to plně uvědomil byl Baťa a paradox je, že politici napravo jej vyzdvihují, ale sami se chovají přesně obráceně a to dokazuje jejich hloupost a naše neštěstí.

Jaroslav
Jaroslav

Názor pana učitele je jistě správný. Děti by se neměly srážet.
Ale viděli jste, jak se chovají současná děcka?
Anebo měl někdo v poslední době doma řemeslníka? Nadpoloviční většina lidí si stěžuje, že to je o nervy uhlídat ho, aby něco nezvrtal. A tak asi na těch „lopatách“ něco bude. A ti největší řemeslní troubové jsou navíc ještě „prudce sebevědomí“, takže se nezdá, že by je někdo srážel. :-)

umfa
umfa

Děti by se neměly takhle srážet. To dělá pan učitel hodně špatně. Spíš je to hodně špatný učitel a rodiče by měly dát kluka do jiné školy. Druhá věc je ta matika. „Prokousat se matikou“, to je přesně to jak by se matika dělat neměla. Kdyby bylo po mém, tak bude existovat několik úrovní matematiky a děti by se měly učit tu úroveň, kde ještě věcem rozumějí, umějí si vztahy představit a hlavně je dál použít. K čemu je dobré se například nadrtit vzorečky pro logaritmické rovnice a nadrilovat počítání s nimi, když dítě nemá ponětí (a neumí si to… Číst vice »

pavel
pavel

Přirozeně inteligentní člověk se nikdy nesníží k tomu, aby druhého označil za „lopatu“, i kdyby si to onen zasluhoval. Vystudoval jsem vysokou školu a celý život pracoval v provozu, obklopen, pro někoho, právě těmi „lopatami“, ale v dobrém slova smyslu- prostě vyučení chlapi. A můžu směle říci, že i od nich jsem se mnohému naučil, ač seto nezdá, minimálně z jejich oboru. A jen dodám, že jakákoliv přezíravost není na místě, protože jsou řemeslné obory, kde by si hodně i vysokoškoláků ani neškrtlo, namátkou třeba nástrojařina, umělečtí restaurátoři zbraní apod. Jenže současná společnost je nastavená tak, že plnohodnotný je ten,… Číst vice »

Radka
Radka

Hezky napsané a hlavně pravdivé.Kazdy přeci nemůže být Einstein.A lidí kteří dělají manuálně potřebujeme.Ti vyrábí produkty pro nás i zahraniční trh.Jenze bohužel ti lepsolidi jak se nazývají si to neuvědomují.A přitom jsou mezi nimi lidí že základním vzděláním,ale protože je herečka,tak si myslí,že už je něco víc.Proste všichni lidi ,kteří pracují ať už manuálně nebo,ve škole učí,v kanceláři ,apod. jsou potřební.

roman
roman

Z mého pohledu je průšvih, že matematiku učí lidé, kteří se ji nabiflovali, ale moc jí nerozumí. A tak ji předávají dětem. Matematika (alespoň ta základní) je především o pochopení. Takže například poučka při řešení rovnic typu: převedeme x na jednu stranu a ostatní na druhou je nesmyslná – nic se z jedné strany na druhou nepřevádí! pouze na obě strany přidáme to samé, nebo ubereme to samé…. Ale ono se to často děje i v jiných předmětech, jen to tam není tak zřetelné. A dalším problémem je, že dělat učitele vyžaduje talent. A ten se na vysoké škole nenaučí,… Číst vice »

Přemysl
Přemysl

Kdybych v 5 třídě neměl to štěstí a náhodou ( přišla jako supl a naštěstí pro nás zůstala) nenarazil na p. učitelku která už v té době ( -38 let) prosazovala něco podobného jako je Hejného metoda, nevím jestli bych si matematiku a hlavně logické myšlení tak oblíbil. Bohužel jsem mnohem častěji narazil na učitele typu “ Naučte se text od strany x do strany y“ …..

Surcuf
Surcuf

Njn, je to holý a dávno známý fakt – JENŽE, spousta dnešních učitelů je produktem toho, co je zde pranýřováno a tak se i chovají…..kudy z toho ven?

Michal
Michal

Každý z nás má talent a výjimečné schopnosti, za začátku našeho života záleží „pouze“ na tom v čem nás naše okolí podpoří zdali v talentech které máme nebo v průměrnosti ( to znamená být ve všem aspoň za 3 ) tak to je do 18 roku. Od 18 let máme zodpovědnost sami za sebe. Pozorováním sami sebe můžeme jednoduše zjistit co nám dobře dělá a co ne. Co nám nedělá dobře to můžeme změnit z láskou k sobě.

Petr
Petr

Asi to bude tím, že i mezi učiteli se nachází nezanedbatelný počet ekvivalentů hovězího dobytka (v případě mužů myslím tedy kastrátů). Asi to zhruba odpovídá normálnímu zastoupení těchto lidí ve společnosti. Bohužel jako učitelé udělají více škody, než třeba u té zmíněné lopaty.

Káča
Káča

Tak to bylo, co svět světem stojí. Bohužel. Nikdy jsem neměla samé jedničky a když porovnám své „chytřejší“ spolužáky, kteří byli protěžováni, skončili s gymnáziem já s právnickou fakultou. Stejné u našich dětí. Jsme z malého města, kde pan učitel či učitelka znala paní lékárnici atd. a dle toho byl přístup. Pokud to dítě nezabalí je to velká škody a zde je důležitá podpora rodičů, alespoň já jsem svým dětem říkala „a kdo ti řekl, že život je spravedlivý“ může to být hnací motor do budoucna. Ti starší absolvovali úspěšně vysokou školu, věděli, že je to jen na nich a… Číst vice »

Martin
Martin

Popravdě jsem o lopatách nejvíce slyšel od učitelů. postupem času zjišťuju, že je to spíše jejich ujištění elity a nadřazenosti.

xx dd
xx dd

Téma je to mnohem složitější a pan učitel téma nejen radikálně zjednodušil, ale zkreslil aby text vyzněl tak jak se mu zrovna hodilo. Co kdyby onen žák byl opravdu grázlík, co kdyby jeho matikář nebyl sprostý primitiv neschopný empatie, co kdyby ten chlapec psychologa dělat nechtěl jen proto, že to jeho mamince přišlo dobré, co když to byl jeden z mnoha mladých kteří prostě nechtějí dělat nic a nic je nebaví, nebo jeden z těch vygumovanců kteří celý život chtějí zasvětit plácání klackem do puku, nebo čutáním do mičudy protože je od malička rodiče u telky vychovávali že řvát na… Číst vice »

xxx
xxx

Vite proc co se vzdelani tyce nam utekla Cina -Korea nebo Japonsko? Prave proto ze tam si na nejakou skolu hrou jiz davno nehraji .Ale vyzaduji -rad .kazen a hlavne opravdu brutalni a narocne metody vyuky !!Cili tam deleni na lopaty a lepsolidi funguje dokonale ..VŠ maji ti nejlepsi z nejlepsich a zbytek ? proste male lopaty co pracuji .Uplne normalne a ferove vyprofilovane .Bohati si toho sveho lopatu poslou do soukromych skol ..STEJNE JAKO VSUDE NA SVETE ..Pokud mame obstat ?? mnohem vice matematiky -Fyziky -Chemie -Biologie ..mnohem narocnejsi vyuka a hlavne brutalne tezke maturity !!aby na VS odchazeli… Číst vice »

Emil
Emil

Máte sice vypsaná pěkná pravidla,ale škoda,že je tu většina nedodržuje a vám to ani nevadí,vážení „provozovatelé“ této diskuse.

Petr
Petr

Nepodporuji ani opovržení studiem vyšší úrovně ani flákání ani rovnostářství, tj. pokroucenou rovnoprávnost. Avšak zdá se mi, že „vzdělanci“ dneška mají trochu tendenci stavět si přímo „autostrády“ pro svá zadostiučinění a mluví s „plebsem“ takovým způsobem, že chudák dělník by od sebe sama „kůrku chleba nevzal“. Do jisté míry se potřebujeme navzájem. Nesmí se zapomenout třeba na eugeniku, která lidi dělila „kvalitní“ jedince a na „odpad“, který byl často razantně „uklizen“. Nakolik není žádoucí rovnostářství, je třeba postavit se i proti narcismu „supermanů“.

Roman
Roman

Možná že jsme montovna pro Evropu, ale také proto že naši vysokoškoláci neumí nic vymyslet a řídit firmu. Dejte nápad, založte firmu a zamestnejte Čechy. Vidím to u mě ve firmě, spousta vysokoškoláků ani nezná to co se učili ve škole. Chtějí řídit kolektiv a firmy ale neumí ani organizovat tvůj pracovní čas. Katastrofa. Raději sedí v zahraničních firmách pod západoevropských manažerem aby něco nepokazili. Mít vysokou školu neznamená že rozumím tomu co jsem studoval. Takto to je z mich zkusenosti. A tzv. lopaty, bez nich to nejde. Obě dvě skupiny se potřebuji. Založte si svou firmu vy chytráci a… Číst vice »