Tomáš Feřtek: Čím dál víc absolventů škol, které potkávám, neumí napsat kloudnou větu. Je třeba změnit výuku psaní. Jak?

Pravidelně se v posledních letech setkávám s absolventy a absolventkami středních škol, včetně prestižních gymnázií, jejichž schopnost psát je nečekaně nízká. Jsou chytří, informovaní, motivovaní, zvládnou pravopis, velká písmena, jakž takž ovládají interpunkci, ale vystavět srozumitelnou větu, která by se nezapletla sama do sebe, natož vybudovat strukturu složitějšího textu, například seminární či bakalářské práce, je úkol nad jejich síly. Důvody těch nízkých kompetencí se opakují. Na škole se s psaním skoro nepotkali.

Na středních školách, včetně většiny gymnázií a lyceí, se píše minimálně. Fakticky jen v hodinách češtiny. Počítá se ale s tím, že v závěru středoškolského studia budou maturanti ovládat přinejmenším deset slohových útvarů: úvahu, vypravování, líčení, popis, zprávu, článek, referát, formální dopis, ale v maturitní nabídce může být i reportáž nebo fejeton… To znamená, že u každého z nich musí pedagog žákům vysvětlit, jaké jsou zákonitosti toho útvaru, jaké mají využívat jazykové prostředky, napsat ho s nimi, ideálně vícekrát a pokaždé jim ve zpětné vazbě vysvětlit, co udělali a neudělali dobře. To je, při množství další látky a úkolů, nereálné. Učitelé navíc sami většinu těch útvarů znají jen z učebnice, až na pár výjimek píší velmi málo. Něco dobře napsat, to je především věc tréninku a na ten není čas. Navíc když honíte deset zajíců najednou…

Na průmyslovkách je situace ještě horší. Není nic výjimečného, když maturant během studia napsal jen tři čtyři slohy. Takže se slohovým útvarem, který píše u maturity, se často setká poprvé. Proto vybírá to, co mu přijde nejsnazší. Zprávu, vypravování, popis pracovního postupu. Jenže co je to za informaci, ať už pro budoucího zaměstnavatele nebo vysokou školu, že někdo na jedničku napsal recept na smažení palačinek, reportáž s prvky sci-fi na téma přílet mimozemšťanů nebo úřední dopis se žádostí o podporu charitativní organizace. Když se za rok ocitne před nutností napsat seminární práci, shromáždit informace, argumentovat, citovat odbornou literaturu, vybudovat strukturu kapitol, je bezradný. Protože doteď jen pořád dokola „vybíral vhodné jazykové prostředky“.

Esej se dá psát (a jinde se opravdu píše) ve všech předmětech. V zeměpisu píšete esej na téma geografické příčiny ekonomického zaostávání v Africe, ale stejně tak můžete psát na učilišti v předmětu technologie argumentační esej o oprávněnosti zákazu dieselů v evropských městech.

Jedním z možných řešení je postupný přechod na anglosaský systém psaní argumentačních esejů, což je vyzkoušený a funkční způsob, jak učit žáky vyjadřovat písemně své myšlenky. A formulování a přesné vyjadřování vlastních myšlenek, to je podstata dobrého textu. Ne snaha o napodobování slohových útvarů, které se v reálném životě už často dávno nevyskytují.

Pokud bychom nejpozději na střední škole přešli k tomuto způsobu výuky psaní a u maturity se psal jen argumentační esej, mělo by to hned několik výhod. Pokud by učitelé měli za úkol žáky naučit fakticky jen tento útvar, zvýšila by se šance zopakovat ho tolikrát, aby maturanti esej s jistotou ovládali. Argumentační esej má jasná pravidla a strukturu, dají se dohledat na HowWiki. Nutí vás přehledně argumentovat, rozvrhnout si myšlenky. Což jsou všechno věci, které dnešním absolventům zásadně chybějí. Dá se psát (a jinde se opravdu píše) ve všech předmětech. V zeměpisu píšete esej na téma geografické příčiny ekonomického zaostávání v Africe, ale stejně tak můžete psát na učilišti v předmětu technologie argumentační esej o oprávněnosti zákazu dieselů v evropských městech. Jedním z možných pozitivních důsledků by mohlo být, že by i všichni učitelé ovládali základy psaní a psané argumentace. Protože dnes je pěstování těchto dovedností obvykle jen na učitelích češtiny. I proto jsou výsledky tak rozpačité.

Obvyklý odborný protiargument zní, že slabí žáci – v tomto případě jsou míněni hlavně maturanti z učilišť a nástaveb – by něco takového nezvládli. Ale argumentační esej je velmi flexibilní struktura. Můžete dodržet jeho pravidla, a přitom vystačit s velmi jednoduchými myšlenkami a jazykem. Navíc nám nic nebrání zavést jeho výuku už na druhý stupeň základní školy. Některé školy to dělají. Když to zvládnou děti na druhém stupni, asi je šance, že to maturant ani na učilišti nezapomene. Výhoda je právě v tom, že pokud už od základní školy strukturu eseje trénujete, spíše jí porozumíte a stane se pro vás běžným způsobem budování argumentace.

Pokud vám pořád není jasné, cože to vlastně je ten argumentační esej a neumíte si pod tím nic představit, tak jste právě jeden dočetli. Obhajoval tezi: Je třeba změnit výuku psaní, začněme psát argumentační eseje. Mimochodem první reakce na tento návrh zněly, že by se esej dal přidat mezi maturitní slohové útvary. V zásadě je to vstřícný přístup, ale současný problém s výukou psaní asi nevyřešíme tím, že místo deseti zajíců jich budeme honit jedenáct.

Převzato a upraveno se svolením autora z jeho blogu na respekt.cz.

30

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
9 Comment threads
21 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
16 Comment authors
ParabellumIlonaKateřina RůnováDominikPavel Recent comment authors

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Markéta M.
Host
Markéta M.

Pane Feřteku,
pokládám si otázku, jestli je vůbec fér chtít po školácích a středoškolácích argumentaci jako takovou. Spousta dospělých snad ani netuší co to argument je, natož aby dokázali argumentovat slovně…něco napsat(tedy kromě nákupního seznamu) je pro ně často zhola nemožné.

Tudíž, proč by měli mladí absolventi umět psát argumentační eseje?
Dokázali by, tyto eseje, alespoň někteří dospělí pochopit a ocenit?
K čemu by to těm mladým vlastně bylo?

:))))Touto krátkou, lehce ironickou úvahou snad nikoho neurazím.

Jitka Polanská
Editor

Mě k tomu napadá jediné – dospělí by to umět měli, a to, že to neumí, není standard, podle kterého máme posuzovat žáky. Když se to žáci konečně naučí, budou to umět jako dospělí a už nebudou na světě dospělí, kteří to neumí. A v obecné rovině snad nelze zpochybnit, že lidi by měli umět vyjadřovat své myšlenky, ústně i písemně, jinak se spolu nedomluví, a na domluvě záleží přežití lidstva. Co si o tom myslíte?

Markéta M.
Host
Markéta M.

Paní Polanská, já si o tom myslím zhruba to, co si o tom myslíte Vy. :)

Jitka Polanská
Editor

To mám radost. Hezké velikonoční pondělí přeju.

Terka
Host
Terka

Úplně přesný. Ale dokud mladí ne odloží mobily a další zařízení na kterých jsou závislí, nic se nezmění.

Ilona
Host
Ilona

No a..doba je dnes takova..snad jedine dobre,ze deti umi i tyto veci ve svete online..dcera mi casto pomuze s vecmi,se kterymi si nevim rady.
Je na rodicich jaka urci pravidla,od kdy do kdy..
Spousta z Vas,ucit se napr.novy program..jste v haji..

Jana Frankova
Host
Jana Frankova

Souhlasim!!! Treba by nam vyrostla generace, ktera by umela samostatne myslet, protoze presne to se pri psani eseju uci. A to by opravdu stalo za to.

Kateřina Růnová
Host
Kateřina Růnová

Trochu mi to připomíná, co bylo dřív, zda slepice nebo vejce. Pokud mobily neodloží rodiče a nezačnou se svým dětem opravdu věnovat, tedy s nimi komunikovat, tak se nehneme z místa. A přísahám, že to jde. Mé děti se spolu sice dvacetkrát za dne pohádají (a usmíří), ale mobil nemá ani jeden, navíc o ně vůbec nestojí a slohy píší povedené, až mě to překvapuje, co všechno vymyslí. :-)

Parabellum
Host
Parabellum

No, on každý rodič není učitel, který je 7:30 ještě doma, a ve 14:00 už zase je doma i s nákupem :) Musíte se s tím smířit, jako s okrajovou podmínkou.

Parabellum
Host
Parabellum

Zatímco když se na průmyslovkách, a o těch je řeč, žáci naučí naprojektovat dům, nebo zkonstruovat nějaké strojní zařízení, tak to je panečku pro rozvoj samostatného myšlení dle Vás naprosto kontraproduktivní :)

Parabellum
Host
Parabellum

Píšete, dospělí by to umět měli……a moje otázka zní: 1) Jak jim toto pomůže v životě. 2) Jak plošnou schopností ovládat tuto kompetenci vzroste ekonomická konkurenceschopnost ČR. 3) A to je krucinální, NA ÚKOR ČEHO se mají lidé tuto kompetenci naučit? Už víme, a jistě si za tím stojíte, že je žádoucí, abychom měli manuálně negramotnpou populaci. Toto je totiž důsledkem toho, že místo Základů techniky se do RVP, potažmo ŠVP dala informatika – i když tehdy…..2000-2002 to psíše byly osnovy :)

Lea
Host
Lea

Což o to.Učit bychom to žáky asi opravdu měli.O tom žádná.Ale chtít to takhle najednou zrovna po maturantech- nemyslím.Kolik času by na to potřebovali? A stěžejní otázka?- kdo a jak by to hodnotil? Už teď je s hodnocením těch opravdu jednoduchých“slohů“ docela problém.

Eva
Host
Eva

Přečetla jsem si myšlenky, které byly uvedeny v článku a je mi čím dál víc smutněji z toho, jak okrajujeme náš jazyk, naši řeč, která tak krásná a bohatá. Jestli můžu vyjádřit názor, že za tím, že současné děti nemají tak bohatou slovní zásobu a zužují se schopnosti vyjadřování může také novodobý výběr literatury pro děti. Krásné barevné obrázky které zaplňují knihy a mezi obrázky jen pár strohých vět, které jsou jen tak doplněk obrázků. někdy by si děti mohly ten příběh odvyprávět samy. jenže nejsou posluchači, není ten, který by si k takové knize k dítěti sedl a pomohl… Číst vice »

Pink
Host
Pink

Z vašeho příspěvku je mi dost do pláče. Gramatika příšerná, řekl bych že je na úrovni maturantů, o kterých se v článku píše. Ovšem nechápu, jak je možné, že my jsme se kdysi, zřejmě hloupě, podle hloupých osnov hloupými učiteli naučili vyjadřovat písemnou formou. Po maturitě jsme se na vysokých školách v sedmdesátých létech naučili psát ročníkové práce a podobné věci. Materiály jsme hledali v univerzitních i jiných knihovnách a kupodivu to šlo. Nejde v současnosti o hloupé osnovy, ale o neskutečně líné a hloupé studenty. Ti by se dnes snad nenaučili trojčlenku ani kdyby matiku vyučovala učitelka nahoře bez.

Zdena
Host
Zdena

Já jsem chodila na gympl v osmdesátých letech – psali jsme slohové kompozice z češtiny , ruštiny , angličtiny nebo němčiny každé čtvrtletí velké a spoustu malých během školního roku , také se daleko více četlo – a v tom já ( jako dnes středoškolská učitelka jazyků ) vidím problém zásadní ! V dnešní době se všechno hledá na internetu , mladí ani děti nečtou knížky , na internetu si najdou obsah a to jim stačí . Moje generace chodila do knihovny – vyhledávat si informace a hlavně jsme od dětství stále četli a půjčovali si každý týden nové knížky… Číst vice »

Káča
Host
Káča

Začíná to už na 1. stupni základní školy. Na všechno máme pracovní sešity a stačí tedy doplnit pouze i/y či s/z atd. Zcela šokovana jsem byka ve 4. třídě u syna. Paní učitelka místo poznámek z vlastivědy jim tyto tiskne a lepi do sešitu. Proč netuším. Odnaučujeme děti psát a o slohu už raději ani nemluvim. To jsne to dopracovali.

Lea
Host
Lea

Ano,děti píší hodně málo,ale není to tak všude.Docela mě překvapilo,že třeba vnuk ve čtvrté třídě měl za domácí úkol už třeba dva slohy.Vyprávění děje filmu „Páni kluci“ a teď nedávno -popis oblíbené hračky,aniž by ji jmenovali a spolužáci měli uhádnout,o jakou hračku jde. To se mi líbí.A ještě víc se mi líbí hodnocení pana učitele.Vnuk je dyslektik,dysgrafik,takže třeba úprava vážně není dobrá,i chyb má samozřejmě dost(i když jako domácí úkol to opravujeme)Ale pan učitel přesto napsal do hodnocení,že to je jeden z nejlepších ve třídě .A tak by to mělo být,je třeba učit děti psát už na základní škole.Dostávají i… Číst vice »

Kateřina *
Host
Kateřina *

U argumentační eseje je předpoklad, že student ovládá dané téma, něco o něm ví a má jasně vyhraněný názor. Vzhledem k celostátnímu zadání maturitních zkoušek mi to přijde jako velmi ošemetná věc. Jak by třeba dítě z „Nemanic“ mohlo argumentovat pro/proti službám, zboží, které jsou dostupné pouze ve velkoměstech? A naopak, jak bude „Pražák“ argumentovat ne/výhody chovu hospodářských zvířat? Je to silně diskriminační a velmi těžké, zvolit téma, které nebude preferenční pouze pro jednu část studentů. Úvaha je v tomto ohledu mnohem benevolentnější a také obsahuje názor studenta, ale může obsahovat i jeho váhání a nejistotu.

Lea
Host
Lea

Nejen ,že o něm něco ví,ale třeba i zná názory protistran, jejich námitky atd.,aby mohl oponovat. Jak by se to u maturit mělo zajistit ,to fakt nevím.

Jitka Polanská
Editor

Eseje se běžně píší v britských školách a i sem tam v českých, takže to, že to nejde, je myslím praxí popřeno. V jednotlivých předmětech se eseje mohou psát na dané téma, které žáci právě studují. U maturity pak téma může být právě takové, u kterého se předpokládá, že ho student do nějaké míry ovládá.
Tady je článek o výuce psaní v britské škole.
https://www.rodicevitani.cz/skolstvi/zahranicni-inspirace/britska-skola-chce-aby-kazde-dite-umelo-recnit-jak-churchill-driluji-se-tam-debaty-pisi-mraky-slohu/

Lea
Host
Lea

Ale já jsem všemi deseti pro to,aby žáci více psali ,i argumentační eseje ,samozřejmě.Ale asi bychom je to alespoň měli dříve naučit.Při našem oblíbeném „hurá stylu“, je možné,že je dříve budeme chtít u maturit. Z toho mám strach.

Jitka Polanská
Editor

Urcite se nejdriv musi zmenit styl vyuky, ale ten se vzdy toci kolem toho, co se bude zkouset, takze je to trochu zacarovany kruh.

Kateřina *
Host
Kateřina *

Pokud by se řešila pouze forma a nikoli obsah jako takový, pak je celá „argumentační esej“ stejně k ničemu. A u státních maturit, které se vyhodnocují anonymně se ani nic jiného čekat nedá. Už vidím, jak kluk z „učňáku“ sofistikovaně argumentuje o přijetí Eura a nebo Brexitu. Vždycky o tom může vést úvahu, ale přesvědčovat někoho o něčem, co mu není vlastní, proč? V dnešní době je asi normální mít vyhraněný názor, i když o tom člověk ví úplný .. nic.

Pavel
Host
Pavel

Pavel

Pavel
Host
Pavel

Upřímně, někdy mě napadá, že jsem vlastně oligofrenní jedinec – narozen za totalitního režimu, bez schopnosti mít vlastní názor, vychován stupidními totalitními kantory a kantorkami s totalitními, zastaralými názory a metodami, navštěvující taková prehistorická a veskrze zbytečná místa jako jsou knihovny… jsem totálně zdeformován stupidním totalitním frontálním výkladem a absolutně neznalý čehokoliv, nač kterýkoliv dnešní „mlamoj“ ukáže :-) Jedna věc je pravda – mít ve své době coby žák takový přístup k informacím, jako je dnes, liboval bych si. Informace měly cenu zlata a kdo měl někde někoho známého z oboru, měl doslova poklad. Bohužel – namísto toho, aby studenti… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Zlepšit školství, aby všichni absolventi uměli,psát, číst a počítat, ale problém je jinde.Každý chce a musí mít maturitu, vysokou školu, ale proč když na to nemá.co když z něho múže být špičkový řemeslník? Pak řešíme problém, že chytrý studentík na potřetí nezvládl maturitu.Co s tím státe uděláš? Máme 100 vys.škol na 10 mil.obyvatel.Všichni jsou „chytří“, ale žádný laureát Nobelovy ceny.Prostě už by měl někdo pochopit, že vzdělání není a nemůže být pro všechny a polovina „studentíků“ na škole nemá co dělat, ale naopak toto podporujeme, např.co je to za nesmysl učební obor s maturitou za 4 roky.Dříve se učil 3… Číst vice »

Parabellum
Host
Parabellum

Já bych rád zmínil, že když se před cca 17 lety prosazovalo, aby byla nastupující generace manuálně negramotná, tak učitelé, a lidé jako vy, tehdy byli slyšet nejvíce. Pamatujete, kdo s jakou vehemencí prosazoval rušení dílen, tedy vlastně jinými slovy zavádění informatiky do škol???

Dominik
Host
Dominik

Není to jen v psaní, ale i ve čtení. V dnešní době se méně čte i to vytváří tuto deformaci. V nemalé míře k tomu přispívají i sociální sítě.

Jitka Polanská
Editor

Určitě. Myslím, že to je jeden z hlavních hendikepů dnešních dětí, které nese roztěkaná internetová doba. Nevím, jesti bych dnes byla schopná přečíst tolik knih, kolik jsem přečetla… Pro mě to byl hlavní vzdělávací nástroj.

Eva
Host
Eva

Odpověď pro pana Pink. Dlouho jsem přemýšlela nad vašimi slovy. Vrátil jste mne do studentských let. Píšu jen v jednoduchých větách, abych Vás nepřivedla k pláči. I náš profesor češtiny se držel za hlavu po mém nástupu na střední školu. Ale nakonec po čtyřech letech dřiny jsem snad trochu napravila chyby ze ZDŠ. Čtyřleté nic nedělání naší učitelky, a tak trochu možná mého liknavého přístupu k naší krásné řeči, se podepsalo. Proto možná jsem se ve své práci učitelky zaměřila taky více na naši řeč. Dělala jsem logopedickou asistentku 24 let, napravovala vadnou výslovnost, pomáhala dětem s různými vadami. Pro… Číst vice »