Tomáš Feřtek: Testy přijímacích zkoušek na střední školu – zbraň hromadného ničení. Generujeme řady pologramotných deváťáků

„To přece nemá nic společného s tím, jestli ty děti rozumí rodné řeči a umí ji používat. To je normální češtinářský teror.“ Určování vidu, rodu a třídy slovesa, větněčlenská platnost výrazu, jednočlenná věta, vedlejší věta příslovečná příčinná (důvodová)… Mojí ženě, jinak po dlouhá léta češtinářce na venkovské škole, kde se snažila, aby děti bavilo čtení a psaní, máloco zvedne mandle tak spolehlivě jako test v nejmenovaném deníku, který měsíční sérii vzdělávacích lekcí a opakovacích testů k přijímačkám uvedl titulkem: Co vás čeká a nemine.

Testy zpracovala firma, která vydělává na rodičovském strachu z přijímaček organizováním přípravných kurzů. Má v té oblasti slušnou pověst a rozhodně existují i horší. Tak v čem je problém? Co je špatného na tom, že dítě umí určit… Vždyť to opravdu je učivo předepsané základním školám a leccos z toho opravdu v přijímačkách bude.

Problém to je. Nejde totiž o to, zda někdo umí, nebo neumí něco určit a pojmenovat lingvistickým termínem, ale co se vinou pilování téhle pro většinu populace neužitečné znalosti nenaučí. Čas na výuku je omezený a zrovna dílny čtení nebo psaní jsou časově náročná činnost.  Jenže zajímá někoho, zda dítě, které chce jít na maturitní střední školu, umí přesně číst a přesně psát? Což by tam mimochodem opravdu užilo.

Ne, na to se nikdo neptá.  Zkoušíme věci, které jsou užitečné (a opravdu jen některé) možná pro mě, který se redigováním a psaním živím. A leccos z toho jsem musel v praxi dostudovat. Jenže v deváté třídě, zvláště pokud se vyjadřujete v holých větách nebo jednoduchých souvětích a pro jistotu píšete co nejméně, je to jalová znalost. Kromě jiného proto, že pokud ji prakticky nepoužíváte, rychle ji zapomenete. Jenže jste kvůli ní ztratili čas, v němž jste se mohli naučit něco užitečného.

V tomto smyslu jsou testy přijímacích zkoušek zbraní hromadného ničení vzdělanosti. Rodiče a učitelé z nich čtou jako z orákula příští osudy svých dětí a žáků. A co tam vidí? Co požadují bohové vzdělávání? Žádná schopnost vyjádřit písemně zajímavé myšlenky, žádná schopnost přesně interpretovat text; jen češtinářský teror jako falešný obraz toho, co to znamená „umět češtinu“.

Mimochodem v matematice je to velmi pravděpodobně to samé, nedávno se na to téma diskutovalo na semináři České jednoty matematiků a fyziků. Trénujeme úpravy rovnic a algebraických výrazů, s nimiž se v praxi setká tak procento populace, a navíc je dnes umí vyřešit každý druhý mobil, ale děti v devítce neumí sestavit tu nejjednodušší rovnici a používat trojčlenku. O čemž svědčí právě výsledky některých úloh v jednotných přijímačkách.

Nevzděláváme populaci lingvistů, ale lidi, po kterých bychom měli chtít, aby pochopili, co se doopravdy píše v novinách, aby rádi četli i beletrii a uměli napsat bez chyb obchodní dopis, post na Facebook nebo blog. Aktuální podobou přijímaček však jen rozšiřujeme řady pologramotných deváťáků, kteří neumí pořádně mluvit, číst ani psát – a maskují to tím, že v přijímacím testu správně určili personifikaci a neurčité a záporné zájmeno.

Sloupek vyšel 19.2. na blogu autora v Respektu.

193

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
33 Comment threads
160 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
63 Comment authors
IvaZitaRenata KlánováPepíkLeo Recent comment authors

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Robert Čapek
Host
Robert Čapek

Bravo!

Simona
Host
Simona

„Znalosti“, o kterých se píše v článku jsem již dávno zapomněla. Stejně, jako spoustu dalších nepotřebností, které se do mne ve škole snažili nalít. Škola pro mne znamená pouze docházka do budovy vynucená státem. Je škoda, že tam obvykle člověk nenajde nic víc… Spousta zbytečně stráveného času, který by se dal využít mnohem lépe. Asi bych i řekla, že škola mi mnohem více vzala než dala.

Pink
Host
Pink

Váš příspěvek je z rodu těch nejšílenějších. A …až vás půjdou miliony…

Roman Salátek
Host
Roman Salátek

Je zajímavé, že lepších úspěchů dosahují kolikrát lidé mimo systém klasického vzdělání. Co je šílené, kdo je úspěšný a co je hovadina? Vy asi patříte mezi jedničkáře, jak se vám daří?

Václav
Host
Václav

Co přesně znamená to „kolikrát“ a „lepší úspěch“? Nějaké bezobsažné termíny… Úspěšnost v životě přece závisí především na osobnostních rysech jako cílevědomost apod, a ne na tom, jestli vás matematiku učili podle Hejného, nebo podle Odvárka&Kadlečky…

Václav
Host
Václav

Když už mluvíte o úspěších – víte, co mají snad všichni úspěšní lidé společného? Nebojí se neúspěchů a nesvalují své neúspěchy na druhé!

Prohlásit, že za Vaše neúspěchy může učitel/škola/kdokoliv krom Vás, je velmi snadné, ale také velmi k ničemu. Vlastní chyby nás poučí a posílí, ale jen, pokud si je jsme schopní přiznat. Nic takového jako „škola mi vzala elán“ neexistuje. Je to jenom výmluva lidí, kteří nikdy žádný elán neměli. Výmluva, kterou se tito lidé snaží obelhat především sami sebe.

Renata Klánová
Host
Renata Klánová

To máte pravdu. A jak je možné, že lidi, co absolvovali školní dril, se uplatnili na západě, když emigrovali? A řešit rovnice mobilem? To není normální. Je pravda, že ne vše člověk využije, je to podle profese, kterou pak vykonává, ale musí znát základy a mít nějaké povinnosti. Dnešní děti na to za podpory mnoha rodičů kašlou a mají jen samé úlevy a pseudoporuchy. Ti, co je opravdu mají, se tak nevymlouvají. Na internetu najdete spoustu informací, ale musíte vědět, co máte hledat.

Pavel
Host
Pavel

Do děravého kýblu nikdy nic nenalejete.

Simona
Host
Simona

Tak určitě. Hlavně, že po škole se ten prázdný kýbl naplnil docela slušně. Je fakt hrozný, jak málo učitelů je schopno přijmout kritiku a případně se z ní poučit. Je škoda, že pořád platí, že učitel je mocný pán. Je placen z daní rodičů, ale chová se jako kdyby snad on platil jim. Čest všem výjimkám a školám, kde jde o děti a ne o co nejvíce volného času pro učitele.

Zdena
Host
Zdena

No vy jste strašně chytrá , dámo ! Vy jste někdy učila ? Učitel není vůbec mocný pán ! Musí poslouchat nadřízené a školní inspekci , řídit se do detailu zavedeným školním vzdělávacím programem , kde má vše přesně určené – na hodinu , pomalu na minutu . Rozhodně si nemůže udělat , co chce , učit , co chce . Mocní páni jsou někde úplně jinde – viz ministerstvo , krajské úřady atd. A zkusila jste kritizovat třeba nějakého lékaře ? A poučil se z vaší kritiky , co má správně udělat ? Ten je také placen díky vám… Číst vice »

Jindrich
Host
Jindrich

Mezera se pred carkama a teckama ve vetach nedela, zkuste si nekdy precist knizku nebo casopis a zjistite to, kdyz uz jste to ve skole nepochytila.

Anna
Host
Anna

To jste přehnal.

Stanislav Korityák
Host
Stanislav Korityák

Věcně to má paní správně. Co se týče „detailů“ – nebuďte takový hnidopych, jako my (omezení) učitelé :-).

Stanislav Korityák
Host
Stanislav Korityák

Vidíte, i toho „hnidopicha“ jsem zkazil :-).

Václav
Host
Václav

Třeba nezkazil, pane Korityáku. Možná je pan Jindrich skutečně pyšný na své hnidy. :D

Renata Klánová
Host
Renata Klánová

A co ty čárky a háčky ve slovech? Také asi patříte do generace pravopisných ignorantů.

Renata Klánová
Host
Renata Klánová

Souhlasím, moje sestra učí na 2. stupni matematiku a fyziku a její bývalí žáci se k ní stále hlásí. Tak asi není špatná učitelka. A ti, co tyto předměty potřebují i na další škole, tak s nimi problémy nemají. A také se museli učit, psát úkoly atd. Kdo do toho nevidí, může těžko něco posuzovat, a to platí ve všech oborech.

Leo
Host
Leo

Píšete hodně zajímavě Simono (a ne jen tento komentář) a musím souhlasit, že na většině našich škol je bohužel stále tento chybný přístup učitelů tolerován. Z té ukdákané slepice reagující na váš komentář, která se nazývá Zdena si nic nedělejte.

Iva
Host
Iva

No, Vy toho máte asi také dost, hlavně nadávat Vám jde opravdu dobře

Pavel
Host
Pavel

Mýlíte se – do děravého kbelíku toho naopak nalijete spoustu, ale bez patřičného naplnění onoho kbelíku :-)

Surcuf
Host
Surcuf

No vida a tady je vidět, že budete potrefenou husou (dámy prominou), neb do děravého kýblu samozřejmě nalejete cokoliv tekutého, jen Vám to zase vyteče. Čili Váš koment je věcně nesprávný.

Iva
Host
Iva

Bať bať

Václav
Host
Václav

Ve škole každý najde to, co tam hledá. Hledáte-li hořké zklamání, pak ho najdete úplně kdekoliv.

Simona
Host
Simona

Do školy jsem se velmi, velmi těšila. Už v první a druhé třídě moje nadšení lehce opadlo, protože pro paní učitelku jsem nebyla dost dobrá. Vždycky tam byla nějaká jiná holčička, která se víc hlásila, která měla úhlednější písmo a vždy věděla, co říci. S takovým přístupem se znechutí ta škola velmi snadno těm, co neodpovídají takovým představám. Bohužel, školství je plné zamindrákovaných a vyhořelých lidí, kteří nechtějí učit nikoho jiného než jen podle nich dokonalé holčičky.

Václav
Host
Václav

Jinými slovy jste při nástupu měla jisté představy, které se ve Vašem případě bohužel nenaplnily, a své zklamání si nesete celý svůj život s sebou jako obrovský mindrák. Tím jen potvrzujete, co jsem řekl – vidíte jen to, co chcete vidět.

Mimoto na tom, jak své zkušenosti popisujete, není nic mimořádného. Každý učitel má rád děti, které jsou v hodině aktivní, snaží se a dávají pozor. To platilo vždy a všude a platí to i dnes, v klasických i alternativních školách.

Roman Salátek
Host
Roman Salátek

To je moudro. Když se kácí les tak lítají třísky? To že školní systém v malých dětech zadupává do země nadšení, radost ze života, lásku a chuť poznávat nové věci a vyplivne mladé lidi bez chuti do života, otrávené a znuděné. Zato může jen milná představa předškoláků. To je perla.

Václav
Host
Václav

No nevím, kde jste se tohle všechno dočetl, ale v mém příspěvku jistě ne. ;-)

Roman Salátek
Host
Roman Salátek

Ne jen obdivuji Váš nadhled. Kdyby školní docházka byla dobrovolná, tak to ještě přejdu, ale jako rodič tam svěříte své dítě a pak sledujete jak jiskra v očích vyhasíná.

Václav
Host
Václav

Rodiče, kteří u svých dětí sami aktivně podporují nadšení a chuť poznávat, si většinou na školu nestěžují, protože své děti učí cílevědomosti, díky které dětem jiskra nevyhasne. Ti ostatní kálí na školy kudy chodí.

Roman Salátek
Host
Roman Salátek

Samá krásná slova. Výsledky vidím všude kolem, hlavně se svého názoru nevzdávejte. Systém je důležitější než duše dítěte.

Václav
Host
Václav

Jak jsem psal výše – úspěšní lidé se nevymlouvají. Váš názor je zhruba třicet let zastaralý – dnes už budoucnost dětí není závislá na podnětném prostředí ve škole.

Roman Salátek
Host
Roman Salátek

Tak proč tam vlastně chodí? Proč ty malé duše trápit tolika hodin, když jak sám správně píšete, pro úspěch potřebují úplně něco jiného. Pár příspěvků a vidíte to taky.

Václav
Host
Václav

Nikdy jsem neřekl, že pro úspěch není třeba to, co se naučí ve škole. Překrucujete má slova a to nikoliv poprvé. Takto se s Vámi debatovat nedá.

Anna
Host
Anna

Vážený pane. V posledních letech 1. září je třída plná dítek přesvědčených, že jsou středobodem Vesmíru. A když si učitel dovolí vyvolávt a komunikovat se všemi přibliřně stejně, mají nervový šok a pocit, že spadli z lopatky. Pak se za každou cenu dožadují pozornosti – tak jak jsou zvyklí z domu. A nastává problém.

Roman Salátek
Host
Roman Salátek

Protože jsou to lidské bytosti. Každé úplně jiné, žádné zlomené tupé stádo. V individualitě je bohatství společnosti. Ne ve sterilitě uniformované masy. To jsou přeci tendence totalitní společnosti a ne v demokracii. Velmi velmi zvláštní názor.

Pro
Host
Pro

Ano, to děláme, ale po výsledků naší práce se projde buď kantor, který není schopen akceptovat, že se mýlil nebo spolužák že sociálně slabých poměrů. Lepší nevyčnívat z davu průměrnosti, to ve škole budete na koni.

Zdena
Host
Zdena

Samozřejmě , že učitel má raději hodné žáky , kteří dobře pracují a nevyrušují . Je to stejné jako všude jinde – váš šéf v práci má raději zaměstnance , kteří ho nerespektují , podvádějí a špatně pracují ?

Simona
Host
Simona

„Můj šéf“ může mít osobní sympatie k někomu určitému, to samozřejmě. „Můj šéf“ si troufám tvrdit, že nevyžaduje pouze „poslušné, hlásící se holčičky“, ale uvítá i názor někoho jiného, nemá problém s jiným úhlem pohledu. Takový přístup ale vyžaduje určitou míru sebereflexe, nadhledu a zájmu. Samozřejmě jsou lidé, se kterými se spolupracuje lépe a lidé, se kterými se spolupracuje hůře. Jenže i ten, kdo nemá srovnané šanony podle barvy, abecedy může být v určitém směru nepostradatelný a naopak ten, kdo má perfektně zorganizované lejstra může být jinak zcela průměrný a bez nápadu. Ono už se ví, že hodně těch hodných,… Číst vice »

Václav
Host
Václav

„Ono už se ví…“

Ano, a máme tu zase onu ohranou urban legend o neúspěšných jedničkářích a veleúspěšných průměrných. Čekal jsem, kdy se s ní zase někdo vytasí. :-)

Paní Simono, skutečnost je taková, že známky a životní úspěch žádný takový mýtický vztah, jaký naznačujete, nemají. Známky ve škole nevypovídají nic o Vaší šanci na úspěšný život. Ani to není jejich smyslem.

lea
Host
lea

O šanci na úspěšný život asi opravdu ne,ale co na šanci dostat se třeba na víceleté gymnázium ,nebo školu? Taky ne?

Markéta M.
Host
Markéta M.

Leo, taky se dá vést debata o tom, co je úspěšný život. :) pro jednoho je úspěchem najít si partnera, mít děti a víc nepotřebuje. Pro jiného je to kariéra. Pro dalšího je úspěchem odstěhovat se od rodičů a starat se sám o sebe.

Václav
Host
Václav

Paní Simona zmínila: „Ono už se ví, že hodně těch hodných, hlásících se holčiček skončí s naprosto průměrnou prací,…“

Nevíme sice, podle čeho posuzuje, že je nějaká práce „průměrná“ – jestli tím myslí výdělek, společenskou prestiž nebo co vlastně – ale definici úspěchu podle ní můžeme zúžit aspoň na pracovní život. ;-)

Václav
Host
Václav

Také ne. Už jen proto, že posuzování známek pokud vím není součástí přijímaček.

Hlavně ale proto, že na gymnázia a vš se hlásí lidé z mnoha různých škol a známka z jedné školy nemusí mít stejnou váhu, jako ta samá známka z jiné školy. U přijímaček se tedy velmi reálně mohou sejít dva jedničkáři, z nichž jeden by měl na škole toho druhého třeba dvojku, nebo i trojku. Můžeme děkovat těm, kdo brání zavádění jednotných hodnotících systémů.

Václava
Host
Václava

Ježkovi oči, s tím kbelíkem je to čistá pravda. Všude se najde řada zamindrákovaných lidí, nejen ve školství. Ovšem nedá se říci, že vzdělávání na základních školách, dejme tomu….., před 30 lety bylo špatné. Naopak bych řekla, že je čím dál tím horší. Nikdo nic neumí, neví, a to díky neustálým úlevám a ústupkům dětem. Místo učení se válejí po kobercích a běhají po třídě, nedokážou se díky rodičům soustředit. Mají časté logopedické poruchy, neboť jim rodiče nečtou a nebaví se s nimi. Látku, které děti ve škole nerozumí, jim rodiče nedovedou dovysvětlit. Vše začíná v rodině. Naše školství není… Číst vice »

Stanislav Korityák
Host
Stanislav Korityák

Paní Václavo – Ježkovy oči jako pánovy oči. Čtete po sobě. Jinak s Vámi plně souhlasím.

Karel
Host
Karel

Matčiny oči

lea
Host
lea

Vážně? I kdyby tam snad hledal bezpečné prostředí, spolupráci,možnost chybovat,uznání atd?

Václav
Host
Václav

Tím hledáním jsem samozřejmě měl na mysli to, že kdo chce na škole hledat chyby, ten je najde, stejně jako ten, kdo na nich chce hledat dobré věci. Což je z mého komentáře jasně vidět. Strach z chyby dítě nezískává ve škole, ten si do školy zpravidla přináší z domu, kde jej získalo dávno předtím, než vůbec nastoupilo do školy. A uznání se většině dětí také dostane, pokud si jej zaslouží. To jen většina dnešních rodičů má pocit, že učitelé musí speciálně chválit to, co se ještě docela nedávno považovalo za naprostou samozřejmost. Možnosti spolupráce a bezpečí záleží v daleko… Číst vice »

Nofar
Host
Nofar

Dodržujte, prosím, pravidla diskuse uvedená nad komentáři….

Nofar
Host
Nofar

Znalosti, o kterych se v clanku pise – jednoclenna veta, vid dokonavy ci nedokovaby, atd. – jsem nejen davno zapomnela, ale v zivote mi byly na dve veci. Na nic a na ……..ctenari si doplni. Hezky den vsem.

Anna
Host
Anna

A totéž může říct novinář o matematice, biolog o zeměpisu, ekonom o cizím jazyku atd. Škola má za úkol poskytnout všeobecné vzdělání. Informace „navíc“ vám alespoň zvyšují kapacitu mozku a rozšiřují znalosti. A pomohou při rozhodování o profesním směřování.

Pepík
Host
Pepík

Pepík

Iva
Host
Iva

Vy toho máte asi dost

Anna-Marie
Host
Anna-Marie

Prosím, byl by odkaz na nějaký ukázkový test, který vyžaduje určování slovesných tříd a podobně? Teď jsem koukla na ukázkové testy Cermatu a tento dojem z nich rozhodně nemám (mohu se samozřejmě mýlit, neprocházela jsem to detailně, mohla jsem se dívat na špatné testy…). Možná by bylo lepší, kdyby autor rozebral konkrétní test a řekl, co je na něm špatně?

Tomáš Feřtek
Host
Tomáš Feřtek

Příklady z textu jsou vždy vázané na konkrétní úlohy v tréninkových testech. Ty ale nejsou zcela online dostupné, vycházejí v Lidových novinách, tedy jsou dostupné pro předplatitele. Konkrétně slovesné třídy se v textech Cermatu nevyskytují, v testech přípravek ale ano. Proto tvrdím, že přípravky často nadělají více škody než samotné přijímačky.

Konkrétní testy maturit i přijímaček jsme rozebírali a zdůvodňovali i jednotlivé úlohy, ale to není text uplatnitelný na těchto stránkách.

Původní blog s ukázkou vadné úlohy a dalšími odkazy najdete zde: https://www.respekt.cz/spolecnost/cedok-svazarm-ssm-priprava-na-prijimacky-jako-zbran-hromadneho-niceni

Pavel
Host
Pavel

Dobrý den,
zcela s Vámi souhlasím. Tím, že někdo píše gramatické chyby nesouvisí s jeho dokonalou znalostí určování druhů vedlejších vět:-)
Celý výstup ze základního vzdělávání je ubohý. Neumí matematiku,ani česky a jejich jazyková vybavenost je katastrofální ( angličtina, němčina…)

lea
Host
lea

A to se ještě článek nezmiňuje vůbec o tom,že by se tyto jednotné přijímačky daly ještě“ vylepšit“ o pevně určený a jak jinak ,samozřejmě jednotný minimální počet bodů, nutný k přijetí na střední školu. Ministr Plaga tomuto tlaku zatím odolal,ale kdo ví,co bude dál.

Veru
Host
Veru

Tak proti jednotným přijímačkám nic nemám. Absolvovala jsem je také. Je to jednoduchý způsob, jak určit míru naučení v rámci jednotlivých škol. Co v testech je, to už je věc jiná. Co si pamatuji, tak byl diktát z rozhlasu a pak testy na větný rozbor.

Jirka_26
Host
Jirka_26

Perfektní článek, poukazující na vynucování výpalného kvůli věcem, které nikdo k životu nepotřebuje. Jaksi si nepamatuji, že bychom za bolševika na přijímačky toto potřebovali vědět, prostě se napsal docela náročný diktát a bylo to. A byl tak náročný, že ho trojkař nedal. Takže se hned vytřídili ti, co na střední školu měli a neměli. A jestli v současné době nikdo nic takového není schopný dát dohromady a deváťáci mají problém s gramatikou a pravopisem, tak je něco v základním školství špatně. Už jen za ten stupidní systém doplňování slov do předtištěných okének bych pověsil autora za koule do průvanu. Dítě… Číst vice »

Václav
Host
Václav

„Perfektní článek, poukazující na vynucování výpalného kvůli věcem, které nikdo k životu nepotřebuje.“ Stejným způsobem uvažování se dá eliminovat vlastně celé školství. Proč máme tělocvik, když se jistě najde někdo, kdo tak jako Vy s tou gramatikou, nikdy nevyužije nic z toho, co se naučil v hodinách těláku? Proč mít výtvarku nebo hudebku, když ne každý z nás bude umělec? Proč se učit matematiku, když se najdou lidi, kteří si po celý život vystačí se svými deseti prsty? Proč se učit dějiny, když je všechno na wiki? Pokud by se na základkách mělo učit jen to, co určitě využije každý,… Číst vice »

Dana
Host
Dana

Každý člověk je od přírody trochu líný, a pokud se tomu budeme od mala poddávat, kam se dostaneme? Něco jiného ale je látku učit, udělat pro žáka zajímavou, a jiného je bazírovat potom právě na tom v běžném životě nejméně použitelném. To jsou ale dvě rozdílné věci. za mých mladých let jsem měla štěstí na učitele, kteří nás stihli naučit vše a dokonce ještě pro nás zábavnou formou. Taky jsme trénovali větné i slovní rozbory a vše s tím spojené, jenom to nebylo na pro nás nudných a nezáživných „souvětích pro souvětí“. Dostali jsme zadané téma – a čiň se… Číst vice »

Václav
Host
Václav

A kde je podle Vás ta hranice, které učivo je ještě použitelné, a které již není? Víte, já mám poměrně bohaté zkušenosti z diskuzí s různými skupinami lidí. Většinou to byli nadprůměrně vzdělaní lidé, kteří byli jistě kapacity ve svém oboru, ale když se měli vyjádřit k tématům mimo svůj obor, padaly z nich opravdové perly. Zažil jsem programátora, který nikdy nepotřeboval vědět nic o historii, dokud se v diskuzi neztrapňoval pitomostmi o tom, že Vilém dobyvatel vyhnal Normany z Anglie během války dvou růží. Nebo umělce, který nikdy nepotřeboval vědět nic o tom, jak funguje gravitace, a pak navrhoval… Číst vice »

lea
Host
lea

Ono nejde ani tak o to,co se tam vlastně učí,ale proč hodně lidí není schopno napsat větu bez gramatické chyby.A článek se týká přijímacích testů na střední školy.

Miri
Host
Miri

Nevim, kde jste ty prijimacky tedy za „bolsevika“ delal, protoze v 80. letech v nich vetny rozbor rozhodne byl.

Jiří
Host
Jiří

Vážený Tomáši, delší dobu pročítám Vaše příspěvky ke všemu co se u nás ve školství odehrává a dnes jsem se rozhodl Vás veřejně oslovit s nabídkou. Dovoluji si Vám zprostředkovat místo třídního učitele na běžné základní škole, dohodl jsem se s naší paní ředitelkou a od 1. září 2019 můžete na rok tuto práci vykonávat. Po všem co jsem četl jsem přesvědčen, že naší školu obohatíte nejen v rovině metodické, ale především přímo v praxi budete naším vzorem. Kontaktovat mne můžete na níže uvedeném mailu a ostatní dohodneme při osobním setkání, myslím si, že i Vás praktická zkušenost obohatí do… Číst vice »

Tomáš Feřtek
Host
Tomáš Feřtek

To je od Vás pěkné, ale jsem myslím docela uspokojivě vytížen prací pro školy v našem regionu.

Jan
Host
Jan

Tuhle odpověď jsem přesně čekal………..kritizovat to ano………ale jakmile přijde konkrétní nabídka…………

Anna
Host
Anna

Naprosto souhlasím. Taky lezu po zdi, když mi dámy z ped.-psych.poradny důrazně radí. Po hodině bádání nad jedním dítětem, které, světe div se, vše krásně zvládalo. Ať žije inkluze.

Simona
Host
Simona

Tak jsou alternativní přístupy, u kterých je vědecky a historicky prokázáno, že dokáží s různě handicapovanými dětmi divy, a to i při počtu 30 dětí ve třídě. Nicméně v klasickém školství, kde si učitel pěstuje svoje EGO to opravdu nejde.

Tomáš Feřtek
Host
Tomáš Feřtek

Zkuste se podívat znovu na ten text, pod nímž diskutujete. Začíná citací mé ženy nad přijímacími testy. A je tam napsáno, že je učitelka češtiny, které jde právě o to, aby děti naučili dobře číst a psát a tyhle ptákoviny jí tu práci opravdu hodně komplikují. Takže to, co tu popisuji, jsou především její zkušenosti. Pokud i jí chce pan Jiří nabídnout třídnictví a práci ve škole, tak ještě jednou dík. Tuhle zhruba patnáctiletou zkušenost už má za sebou. Na prvním i druhém stupni.

Simona
Host
Simona

Jane a Vy seknete s prací, jen proto, že Vám někdo nabídne něco jiného? Já tedy ne. Sama jsem kritik školství. To, že kritizuji něco, co funguje velmi špatně neznamená, že půjdu učit. Pokud Vás okrade prodavačka v obchodě půjdete prodávat? Pokud Vám lékař špatně určí diagnózu a bude Vás léčit špatně, půjdete studovat medicínu a pak léčit? Předpokládám, že asi ne.

Jan
Host
Jan

tak to určitě ne-ale na druhou stranu-ono je mnohem snažší jen kritizovat a nenabízet konstruktivní řešení.Kdo z oněch expertů-skutečně učí?Ale né na elitních gymnáziích,ale třeba na učilištích?Žádný-učiliště pro ně není ta správná cesta jak se dostat do médií.Být hodně slyšet-a to za každou cenu-to neznamená mít pravdu.Jen se ještě zeptám-kde byl pan Feřtek a jemu podobní-když situace ve školství je k nepřežití už skoro 30let?A to mluvím jen o období po revoluci.Proč nechali dojít situaci tak daleko?Teď mi připadá,že je v módě-jen vše kritizovat a zesměšňovat.Jinak samozřejmě být nějakým způsobem v neziskovce-to je dnes kauf.

Tomáš Feřtek
Host
Tomáš Feřtek

Zkusím odpovědět velmi konkrétně. Jako novinář jsem se věnoval vzdělávání od roku 1992. „Jemu podobní“ v té době zakládali organizace jako Přátelé angažovaného učení, Čtením a psaním ke kritickému myšlení a podobně. Pokud se v té době něco ve školách pozitivně měnilo, bylo to většinou zásluhou lidí sdružených v těchto organizacích, prakticky vždy šlo o učitele. Dnes jsou z nich ředitele těch veřejných inovativních škol. Tedy dělali celou tu dobu něco velmi konkrétního a přineslo to výsledky. Já nejsem učitel, ale dost sdílím to, co dělala a dělá ve škole moje žena, profesí češtinářka. Takže konkrétní zkušenosti ze škol opravdu… Číst vice »

Stanislav Korityák
Host
Stanislav Korityák

Vážený pane Feřtku,

dostal jste velice dobrou nabídku, která se neodmítá. Doporučuji vzít s sebou i pana Kartouse. Nepřipadá Vám divné, že se k českému školství vyjadřují lidé s nulovou pedagogickou praxí? Poučovat, to ano, ale skutečně poznat objekt svého zájmu to ne? Kde je Vaše „zvídavost“?

Zeptám se naší paní ředitelky, jestli by si také nevzala na převýchovu také nějakého „dobrosera“. Naši žáci by Vás i Vaše kolegy rychle dovzdělali :-). A rozhodně není chyba v dětech. Máme hodné žáky. Ovšem stále platí – šedá teorie (ideologie?) – zelený strom života.

Mgr. Stanislav Korityák

Pavel
Host
Pavel

Dobrý den,
jako rodič devataka, kterému platím učitele češtiny na přijímací zkoušky, platím učitele na jazyky němčiny a angličtiny vidím úroveň českého vzdělávacího systému. Při představě, že mu budu připlácet dále češtinu a matematiku k úspěšnému složení maturity, jsem se dohodl se synem, jestli nemá smysl tento byznys Cermatu opustit a studovat,nebo se vyučit v zahraničí.

Václav
Host
Václav

Jestli tomu rozumím, platíte tři učitele na doučování. To je na devátou třídu opravdu hodně a nevidím se, že se synam probíráte možnost odjet do zahraničí.

Na druhou stranu si ale říkám jestli „problém“ není v tom, že se syn neučí samostatně, když má kolem sebe tolik učitelů, protože pak by ty samé potíže měl kdekoliv na světě.

Pavel
Host
Pavel

Platím češtinu kvůli lepšímu prospěchu a vyplatilo se. Jazyky platím, protože si myslím, že je to lepší než se věnovat závodnímu sportování. Ačkoliv komunikuje v cizí řeči, učebnice jsou nastaveny jinak. Mám maturitu ještě z roku 1995, dalo se to v pohodě naučit. Didaktické testování není ani moje ani jeho síla. Nechci riskovat jeho budoucnost, že po 4 letech skončí se základním vzdělání. Učební obory, které jsme navštívili mě nepřesvědčily. Ať už vybavením, praxí atd. Pracuji již dlouho v Německu a úroveň učňovského školství a případnému dovzdelavani se je úplně na jiné úrovni. Zcela to zastřešují firmy a ty nabízí… Číst vice »

Václav
Host
Václav

Pokud se nepletu, studium je řádně zakončeno získáním vysvědčení za povinné předměty, ne maturitní zkouškou (byť třeba povinnou), která má v tomto smyslu vlastní vysvědčení. Kdo neuspěje u maturity, ten prostě získal středoškolské vzdělání bez maturity, neskončí „se základním vzděláním“. Tady si ale nejsem stopro jistý, je to přece jen dávno, co jsem tohle naposledy řešil a od té doby se mohly věci změnit. Každý přestup na další školu je spojen s určitou mírou rizika. Chápu, že jako rodič máte k riziku averzi a snažíte se ho minimalizovat, ale většina věcí, které stojí za to dělat, stojí i za toto… Číst vice »

Markéta M.
Host
Markéta M.

Pane Václave, bohužel je to tak, že pokud na maturitním oboru, střední škole, neuděláte maturitu, tak skutečně máte jen základní vzdělání.
Proto jsou jednotné maturity postrachem především učebních oborů s maturitou, tam jsou děti nejvíc ohroženy.

Václav
Host
Václav

Děkuji za informaci. S jednotnými maturitami je opravdu potíž. Pokud chce někdo dělat maturitu, pak by ji zcela určitě měl dělat za stejných podmínek, jako všichni ostatní. Pokud dva lidé chtějí získat maturitu, pak není fér, aby pro jednoho byla méně náročná jenom proto, že přišel z jiné školy. Není to fér vůči tomu druhému, který dělá náročnou maturitu, ale ve výsledku je na něj pohlíženo stejně, jako na toho se snazší maturitou. Na druhou stranu vůbec nechápu, proč by učební obory měly vůbec mít maturitu. Proč nemají vlastní zkoušku, která by byla jednotná pro všechny srovnatelné školy? Nazvájem srovnávat… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

V mnohém souhlasím,ale když srovnám sebe jako maturanta v Česku,kdy jsem maturoval v 95. roce na odborné škole,mnohem náročnější než klasická střední. Kdy místo teorie jsme absolvovali i praktické vyučování. Ale stále se to dalo doučit o svataku,kdy zadání bylo předem dané. Využití maturity v praxi jsem dosáhl v pozici mistra a technologa. Zpětně bych se dnes o žádnou takovou pozici nehlásil. Okusil jsem chléb jiné chuti, stejně tak rodina. Když vidím ve firmě učně, kteří umí, mají zájem, mají motivaci získat zaměstnání,tomu neuverite. V Německu,kde pracuji, studují učni přímo v provozu,za tři a půl roku projdou celou firmou od… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Ještě jsem chtěl dodat…. minulý víkend byla v Passau burza škol. Navštívil jsem jí dvakrát v CZ a podruhé právě v Passau znovu. Polizei, Bundeswehr,gymnasia, státní správa, řezníci, pekaři,automechanici, klempíři, kováři, instalatéři, animátoři a agenti CK, kuchaři,obrabeci… to chce vidět. Zaměstnavatele BMW,ZF,Huber … jestli byli po pádu komunismu 40 let před námi,tak jsme nepostoupili ani o pid. Máme za souseda světovou velmoc, která tady živí miliony Čechů a děláme, že jsou stále největší nepřátelé. Učíme se anglicky a vymyslime zákony, které šikanují vlastní občany už i děti. Koupíte si tam noviny a neprectete je za den. Koupíte si český deník… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Dnešní přijímačky jsou směšné, nutný bodový zisk je tak malý, že pokud nebude dotyčný úplný lempl, tak ho lze bez větších obtíží dosáhnout (krom teda gymnázií, kde to ještě nějakou úroveň má). Navíc vypadl test ze všeobecných studijních předpokladů.
Sám jsem dělal přijímačky na střední školu cca před 7 lety (takže školu mám za sebou) a už tehdy nám říkali, jak je minimální počet bodů nízký, ale nyní to degradovalo ještě víc. A dostal jsem se bez větších obtíží a žádného učitele na přijímačky jsem nepotřeboval a to jsem na ZŠ nebyl zrovna premiant.

Pavel
Host
Pavel

Za 7 let se toho hodně změnilo. Maturoval jsem v 1995. Úplně jiná maturita. Dalo se to okecat. Byli tam učitelé a inspektor v komisi a hned ten den bylo jasné,jestli jí má nebo ne. Dnes? Učitel učí a firma na dálku hodnotí práci žáka a učitele? Hnus.

Tomáš Feřtek
Host
Tomáš Feřtek

Část odpovědi o konverzaci výš. K tomu Vašemu příspěvku. Ke vzdělávání se vyžaduje leckdo, včetně lidí s dlouhodobou pedagogickou praxí. Stačí se podívat do médií. Taky jim budete odpovídat, že jsou dobroserové s nulovou praxí? A část z nich říká prakticky totéž, co já. Tedy v té praxi samotné to nebude. Ale „dobroserové“ jsou lákavý cíl. Nemusíte nijak argumentovat, stačí si jen plivnout.

Pavel
Host
Pavel

Zřejmě došlo kvůli shodnému jménu k omylu. Viděl jsem až potom, že zde vystupuje jmenovec. Já se zcela s Vaším článkem ztotožňuji. Základní školy jsou v rozkladu. Každá jede to své. Nedej bože přestup mezi nimi. Nové učebnice, jiné výuky… rozhodně není na místě hanlivých výrazů v tak spatnem sytému.

Pavel
Host
Pavel

Dobrý den, děkuji za výstižný článek . Opravdu má autor pravdu a ti, kteří se podílejí na přípravě přijímacích testů by se měli tímto článkem inspirovat.Jan Ámos Komenský by dnešní stav školství jistě nehodnotil kladně .

Pavel
Host
Pavel

Podle autora by vlastně adepti na vyšší stupeň vzdělávání nemuseli z teorií nic umět. Nejen z češtiny. Jistě by se i tací uživili, ale rukama. Pokud se chce někdo živit hlavou, musí v ní něco mít a to i takové vědomosti, které třeba dělník ve fabrice nebo prodavačka nikdy potřebovat nebudou. Kdysi se lidé dělili na pracující a inteligenci. Obojí je značně zavádějící, ale zásadní rozdíl zůstává. Bohužel ne všechno za nás vymyslí chytré stroj, tak jako ne všechno jde vyrobit na pásu nebo na lisu.

Macek
Host
Macek

jsem ze starší generace, ale za nás i dělník u pásu uměl napsat pár souvislých vět bez hrubých chyb, spočítat si nákup v košíku, a rozuměl knize kterou četl a novinám které si koupil. Toto se ovšem od současné mládeže čekat nedá – nepíší ve větách ale ve zkratkách, pravopis tedy neumí, knihy nečtou a noviny také ne, takže textu nerozumí a počítat nepotřebují-na to mají mobil. Ale týká se to nejen mladé generace – když dnes čtu e-maily některých manažerů, tak se mi dělá zle z pravopisných chyb, které tam nasekají a nestydí se takový mejl rozeslat po celé… Číst vice »

Nofar
Host
Nofar

Je to tak. Kdyz se dnes zeptate ceskeho devataka, jakou cetl naposledy knihu, tak se vas div nezepta, co to je. Tedy az na vyjimky, samozrejme. Ale tady take zalezi na rodicich, jak sve deti vedou. Pokud je nechaji cele odpoledne sedet u tabletu, neni divu.

Johana
Host
Johana

Když nečtou rodiče, nemůžou číst děti a když rodiče sjíždějí internet, dělají to jejich děti. Když na své děti čekám na kroužcích, jsem zpravidla jediný rodič s knihou…… Moje děti čtou, protože děti se od nepaměti nejlépe učí napodobováním. Nemám ráda jen stížnosti na „dnešní generaci“, protože je někdo vychovává a ty zase někdo vychoval. Rodina je základ a škola to trváním na četbě nespasí, když není podpora doma. Znám dost dětí, které čtou. Je ovšem možné, že se prostě jen obklopuju podobně smýšlejícími lidmi. Dokud si rodiče neuvědomí, že musejí začít od sebe, tak se asi nic nezmění.

Dana
Host
Dana

No jo, dneska práci nesežene, kdo jen česky hubou mele. On umí anglicky (jak, toť někdy otázka). A že češtinou dělá ostudu nejen sobě, ale i firmě, to dnes nikdo neřeší, protože která firma že je dnes ještě v českých rukou?
A díky českému vlezdopr*** raději kvákáme špatně anglicky či jiným světovým jazykem, než bychom mluvili „jak nám zobák narost“. Prostě se za svoji mateřštinu stydíme a podle toho ji taky bez výčitek „mršíme“.

Milan
Host
Milan

to jsou zase kecy,blablablalbla……………………

Dana
Host
Dana

Ono i to zdánlivě nepotřebné se v životě časem upotřebí. A potom můžeme jenom litovat, co jsme zanedbali.
Jistě, dnes je SMSková cestina, tak pozve holku na rande přes mobil, takže vrácení dopisu s červeně podtrhanýma hrubkama v dnešní době už nehrozí. Jenom – když uvidíte na displeji mobilu „mej se“, můžete si vybrat – být v pohodě, nebo jít pod sprchu. Ale máte to zjednodušeně :-)

Simona
Host
Simona

Pobavila jste mě, Dano :-)

Pavel
Host
Pavel

Nechť vědeckou češtinu studují na vysoké škole českého jazyka a uplatní se v praxi. Jistě je ráda zaměstná jakákoliv firma:-))

Jirka_26
Host
Jirka_26

Ještě jedna věc – základní škola by měla být relativně náročná a dostat do žáků co nejvíce vědomostí, protože v praktickém životě z 99% nejvíce používate to, co jste se naučili na základce. Jistě, holkám třeba fyzika nešla, ale určitě zvládly v matematice násobilku, výpočet plochy a objemu a pochopili, co je kilo a tuna. Zkuste si vzpomenout, co nejvíce v praktickém životě používáte za vědomosti – a skončíte u základní školy. Kvadratické rovnice atd. možná někdo využívá v profesi, ale ne v životě. Mohu mít sice určité výhrady k bolševickému systému výuky (spíš problém učitele), ale proti dnešku to… Číst vice »

Georg 9
Host
Georg 9

Jirko_26, kolik jeVám let, že stále používáte spojení -za bolševika , apod. Dle mého odhadu min 60. což určitě není pravda.

Simona
Host
Simona

To je zajímavé. Část ZŠ jsem absolvovala za komunistů a musím říci, že ve škole jsem se naučila číst a psát (věřím ale, že bych se to byla schopná naučit i doma). Něco málo mi v hlavě zůstalo i ze střední školy, jinak vše co ve svém životě využívám jsem se naučila mimo školu. Věřím ale, že existují takové školy, kde se dítě naučí dovednostem (ne znalostem), které pak potřebuje i v životě. Ve škole mě nikdo nenaučil kriticky myslet, nenaučil mě být zodpovědná za svou práci a soft skills. Škola přizabila mou vnitření motivaci. A věřím, že u lidí,… Číst vice »

Dana
Host
Dana

v dnešní době je zase jiný problém – dnes mají mladí sebevědomího víc než dost, až to často hraničí přímo s drzostí. K tomu za nás ve škole nevedli, to ještě spíš platilo že „samochvála smrdí“. Přesto i nám už na základce říkali, že jsou věci, které není nutné si pamatovat, protože jen zabírají místo těm užitečnějším. Třeba takový sobotní nákup, na který nás rodiče pošlou, že je lepší si sepsat na lísteček, protože ten si, na rozdíl od třeba násobilky, pamatovat nemusím. A rozhodně je lepší vědět i věci, které já sám bezprostředně nepoužiju. Pak se mi totiž nestane,… Číst vice »

Ludmila
Host
Ludmila

Se divím, Simono, že když kritizujete ráda školství, jak jste uvedla, že nejste naší novou ministryní. Zmiňujete zde kritické myšlení, a k tomu, pokud se nemýlím patří také alternativa změny. Kritizovat totiž umí kdejaký hlupák, kriticky myslet a zlepšovat zřejmě pouze někdo. Když tedy v souvislosti s Vaším A, které tu tvrdíte ,nikde nevidím napsané B, leccos to o Vás vypovídá. Tak copak byste dámo na základní škole udělala jinak???

Pavel
Host
Pavel

Dobrý den,
vrátil bych zpět osnovy a posílil pravomoce ČŠI. Zbavil bych se Cermatu. Zredukoval bych počet předmětů. Posílil bych cizí jazyky i v jiných předmětech. Česko nepatří mezi tahouny světa. Takže je nezbytná komunikace v jednom z cizích jazyků. Když už nás naučili rusky i psát, jak se zmiňuje za bolševika.

Pavel
Host
Pavel

Problematika je, domnívám se, opět hlubší, než se zdá – z přijímacích a maturitních zkoušek se stal pouhý byznys, to je jedna věc. Já osobně na svá školní léta vzpomínám v dobrém :-) Druhá věc je, že kantor by měl vycházet z praktických znalostí dětí – potíž je,že praktické znalosti řady dětí jsou v dnešní době minimální, jednak díky přístupu rodičů, kteří razí teorii, že od určitého věku jejich přístup totálně supluje škola a mají ji v podstatě za jakési odkladiště, aniž by se zajímali o cokoliv dalšího, jednak díky vražedné filosofii dneška „nemusímnicvěděthlavněkdyžvímkdetonajdu“ (ale co s tím potom budu… Číst vice »

Petra
Host
Petra

Váše slova tesat do kamene, každé slovo je pravda ….myslím, že v hloubi duše to víme všichni, otázka je, co s tím budeme (můžeme dělat)? Když jsem byla proti Aj od první třídy na úkor TV, s tím, že ještě ve 3. třídě mají problémy se základy čtení, psaní a počítání a to by mělo býti prioritou, byla jsem za černou ovci, stejně mě přehlasovali ….tak co zmůžete?

Pavel
Host
Pavel

Moje odpověď bude asi poněkud drsněji napsána, ale přesto… Obvykle nezmůžete naprosto nic (kromě toho, že se jako rodič o své dítě po vzdělávací stránce postaráte sama podle svého nejlepšího vědomí a svědomí) – jako rodič se před zápisem dítěte ke školní docházce nemáte prakticky šanci přesvědčit, jak to ve škole skutečně funguje (takzvané Dny otevřených dveří nepovažuji za relevantní). Dnes, v rámci bezpečnostních opatření, se tato možnost dále snižuje – mimo zmíněné dny a termíny třídních schůzek se dostanete maximálně do „hovorny“, případně k sekretářce. V prvním ročníku na první třídní schůzce zpravidla zjistíte, že se jistá část rodičů… Číst vice »

Jaroslav
Host
Jaroslav

Jsou a mají být SŠ výběrové školy nebo tam musí „postoupit“ každý? Jestli jsou pro všechny, jako např. v USA, jsme na svém. Ještě musíme zrušit maturitní zkoušky. Berou se i čtyřkaři, stačí? A je jedno, jestli se dělají nějaké přijímačky nebo ne. To je dávno už jen mýtus. A mohu jen potvrdit slova autora, že generují pologramotné žáky.

Johana
Host
Johana

Nejde přece o to, aby se na střední školy dostaly všichni, ale aby ty přijímačky měly hlavu a patu. Aby děti prokazovaly praktické znalosti jevů a ne teorii, která se jim beztak vypaří z hlavy. V posledních dvou ročnících se už vlastně neučí češtinu, ale jak udělat přijímačky. A mimochodem v mezinárodních měřítcích vycházejí naši žáci a studenti velice velice špatně…..protože „znají“ teorii, ale ani za mák nerozumí textům co čtou. Čtenářské schopnosti jsou u nás tragické. A není to o tom, kolik přečetli knih, ale o tom jestli pochopili text. Krucinál, jak to, že to více rodičům nevadí? Vidím… Číst vice »

Vladimír
Host
Vladimír

Dobrý den. Myslím si, že znalost mateřského jazyka a matematiky by v případě, že student chce úspěšně absolovat střední školu, měla být mnohem větší, než porozumění psaného textu a malé násobilky. Je přeci žádoucí, aby střední škola poskytovala vyšší úroveň vzdělání, než škola základní a to sebou nese jiné nároky na studenty. Takže musí být jakási kritéria výběru a je nutné hned od počátku vyloučit ty, kteří na úspěšné zvládnutí střední školy prostě nemají. Pokud jsou přijímáni na střední školy studenti bez přijímaček, viz. školy soukromé, není se co divit, procentu neúspěšných výsledů u maturitní zkoušky. Snížit úroveň přijímaček tak,… Číst vice »

Johana
Host
Johana

No, celý civilizovaný svět pokládá porozumění textu za důležitou věc. K čemu je biflování, když tomu nerozumím a neumím oddělit domněnky od faktů apod. Je to pak jen o opakování a ne o chápání. Produkujeme pologramoty, kteří znají spousty encyklopedických záležitostí, ale neumí je dávat do souvislostí. Neumí oddělit podstatné o nepodstatného a tohle se na našich školách šidí, aby se mohli připravit na nesmyslně postavené přijímačky. Nezlobte se na mně, ale tak jak jsou postavené, opravdu nelze poznat kdo je studijní a kdo nejstudijní, ale jen kdo se líp nabiflovat co bylo potřeba. To mně osobně vadí. Nemluvím přece,… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Neříkám, že nemáte částečně pravdu – ale uvedu Vám tady tři situace: 1) na základních školách se v posledních letech celkem slušně rozjel model „závěrečných ročníkových prací“ pro žáky devátých ročníků. V podstatě mají sepsat esej na téma buď vypsané jejich kantory, nebo na téma vlastní. Podle toho, co jsem měl možnost vidět, je neschopnost zplodit kloudnou esej zčásti způsobena Vámi kritizovanými požadavky k přijímacímu řízení, o tom nepolemizuji. Co třeba mě osobně děsí, je fakt, že poměrně velká část žáků si jako téma volí např. životopisy slavných osobností (je to sice chvályhodné, ale co tam chtějí nalézat nového, je… Číst vice »

Johana
Host
Johana

Naprosto souhlasím, že většina lidí se určitě nebude živit psaním. Ovšem těmi „čtenářskými schopnostmi“ se mimo jiné myslí i kritické myšlení. I jen prosté přečtení novin, nebo internetu!! Přijde mi tragické, když dospělý člověk není schopen vlastního úsudku a slepě papouškuje a vynechme teď politiku, i když tam to jde zpravidla vidět nejvíce. Rozvoj myšlení a úsudku podle mně potřebují všichni bez rozdílu vzdělání. Obzvláště v době přehlcené informacemi. Udělat si názor a zformulovat myšlenku potřebuje člověk prakticky v životě pořád a tyto schopnosti má naše společnost na mizivé úrovni. Plagiátorství a zjednodušování si života opisováním z internetu je naprosto… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

V kterémkoliv předmětu může kantor udělat totéž, nebo skoro totéž. A rodiče by doma měli také přitlačit, co se zájmu o vlastní dítka týče. Nemáte zač :-)

Petra
Host
Petra

Řekla jste to krásně-pokud s dětmi doma hovoříte: to je ten největší kámen úrazu, ty děti jsou tak nevypovídané, plné všeho co by chtěli sdělit už od rána, bohužel ve škole je tak málo času je jen vyslechnout,když už se snažíte je to čas na úkor něčeho jiného….za mne ten nejdůležitější čas, ale to rozhodují jiní

Hanka
Host
Hanka

Promiňte, ale to co říkáte je nesmysl. Syn absolvoval přijímačky před třemi lety, a pokud se mezitím významně nezměnily, byly tam kromě mluvnických jevů (které za bolševika byly součástí větného rozboru) i otázky literární a porozumění textu. Pokud voláme po změně ke kvalitnější výuce a testování, musíme si přiznat a dát důrazně najevo směrem k CERMATu a MŠ, že je nám známo a hodně se nám nelíbí, jak výrazně poklesla úroveň výuky na druhém stupni, a to i na výborných školách. Absolvováním přípravky na přijímačky jako dítě a také jako rodič zjistíte, kolik toho Vaše dítě dosud neumí. A pokud… Číst vice »

Johana
Host
Johana

Nějaké porozumění textu bych snad očekávala vždy. „Čtenářské schopnosti“ je celosvětově měřená schopnost ve které naše děti pravidelně neuspějí a dokonce i studenti výběrových gymnázií. Jde o hlubší porozumění textu…tato schopnost se u nás nerozvíjí, nebo jen velmi málo. Čtenářské schopnosti se musejí rozvíjet řadu let a mělo by se začínat od 6. třídy. Stojí to hodně času. Nezaměňovat se čtením s porozuměním. A co mají dělat děti, jejichž škola se něčemu z látky nevěnovala a rodiče se dítěti nemůžou, nebo nechtějí věnovat? Mají smůlu! Chytrá hlava je jim k ničemu, protože přijímačky neudělají. Další problém je nerovnost kvality školství… Číst vice »

Hanka
Host
Hanka

Souhlasím, nerovnost kvality a přístupu k různým školám je nesprávná a nespravedlivá. Nesouhlasím, chytré a motivované dítě může úspěšně zvládnout přípravu na přijímačky i bez drahé přípravky, zejména ve vzdálenějších regionech, ano v okolí Prahy je to určitě hodně těžké. Ale v Praze nejsou jen gymnázia a nabídka slušných a kvalitních středních škol je tu pestrá. Hluboké porozumění textu je skvělá disciplína, ale tu opravdu zvládne nebo využije menšina. Přála bych si to také, ale v dnešním stavu českého školství je to až na výjimky nereálné. Naše děti mají ke konci ZŠ mezery a nedostatky v základních znalostech a dovednostech… Číst vice »

fanda
Host
fanda

Naprosto souhlasím, řada lidí v diskusi ani neví, že „přijímací zkoušky“ nevytváří žádná firma, ale státem zřízená a řízená instituce. Ano, v životě použijeme jen málo vědomostí ze ZŠ, ještě méně ze SŠ a nejméně jistě z VŠ (např. integrály, dějiny MDH, ….). Nezapomínejme na to, že ZŠ má dát žákům přehled, nadhled a znalost pojmů – nedílnou součástí je však rozvoj myšlení a trénink mozku, paměti. A argumenty o poklesu úrovně vzdělání v mezinárodních srovnáních – na jakém místě jsme byli v období kolem Sametové revoluce a kde jsme dnes? Tehdy byly přijímačky vlastně obdobné, na střední školy se… Číst vice »

Johana
Host
Johana

Pokles schopností našich dětí je tragický, protože u nás školství postupuje podle 50 let starých postupů (jen přidává další a další kvanta nesmyslných detailů), zatímco ve světe se neustále vyvíjí. Prohlídl jste si učebnice před 25 lety a dnes? Já jo!!! Učili jsme se méně detailů, dokonce jsme končili v 8. třídě a naše schopnosti byly na vyšší úrovni, a uměli jsme je lépe použít v praxi. Společnost i školství je živý organismus, jen u nás se ke školství chováme jako k fosilii. Učitelé jsou zapálení i bez zájmu, jako všichni lidé, nejsou v ničem lepší, ani horší a nedají… Číst vice »

Hanka
Host
Hanka

Řekla jste, že děti rodičů bez zájmu a peněz mají smůlu, tak se neohánějte schopností chápat text – jak vidno, pamatovat si nebo znovu si přečíst vlastní napsané je také potřeba.
Ale k podstatným věcem: když učíte na VŠ, tak co jste už pro změnu „zevnitř“ podnikla, a podařilo se to? A neříkejte, že to vůbec nejde. Delší dobu sleduji konání učitelů a akademiků dějepisu. Ne, že by bylo vyhráno, ale vždy se dá aspoň něco dělat. Rozčilení není program, pojďme si navrhnout něco konkrétního. Děkuji

Johana
Host
Johana

Máte natolik konfrontační tón, že se mi nejprve nechtělo vůbec odpovídat. Ale…. Zmínila jsem dva druhy problému, jak je vnímám: 1. Daný stav věcí znevýhodňuje děti bez zázemí, podle mně není optimální bazírovat na biflování, navíc bez rovného přístupu. Tento postup negeneruje jen studijně zaměřené děti, ale i děti, kterým optimální podmínky pomohly dostat se tam, kde s prominutím nepatří a pak to deklasuje celé střední a vysoké školství….. A sítem nám unikají přirozeně inteligentní děti, které se vlivem vnějších příčin (rodina, špatná škola) nedostanou ke studiu. 2. Děti by se vůbec měly učit úplně jiné věci – třeba tu… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Je to sice poněkud off topic, ale, paní Johano, ačkoliv s Vámi v některých věcech souhlasím, obávám se, že s Vaším tvrzením – a dovolím si Vás citovat – „Všechny ty starší ročníky, které tady tak láteří….za nás jsme museli umět a hotovo, by si měli projít dnešní učebnice a měli by si uvědomit, že se učili o třetinu až polovinu méně látky, při stejném množství hodin“, se ztotožnit nemohu. Předně poznamenám, že kupříkladu moje maličkost končila základní školu v osmém ročníku, devátý jaksi nebyl, takže oproti dnešním žákům je to rok rozdílu v můj neprospěch, tudíž se o srovnatelném… Číst vice »

Johana
Host
Johana

Nevylučuju, že tomu je jak říkáte ve vyšších ročnících. Moje děti jsou 6.,3. a 1. třída a mám porovnané učebnice do šesté třídy a mám svoje staré učebnice ze ZŠ a ta kvanta co se do nich valí od 1. třídy jsou neskutečná….čeština neuvěřitelně zbytněla. Počty už nejsou počty, ale počítá se indicky atd. Učebnice matematiky jsou tak přeobrázkované a roztříštěné, že já v nich neumím udržet pozornost, co pak dítě. Pořád nějaké úkoly hop sem, hop tam a pádíme zase rychle někam dál….tohle přeskočíme, protože bychom nestihli dodělat učebnici do konce roku. Za sebe mám opravdu silný dojem, že… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

A víte, že bych byl pro? Školy jsou dnes v podstatě nevybavené skoro jako domácnosti, respektive i když to vybavení mají, tak ho nevyužívají, co se odborné výuky týče, výukových programů jsou mračna a o socializaci tedy rozhodně obavy nemám… Podívejte, v devadesátých letech se mluvilo v jednom kuse o tom, že počet žáků ve třídě za nás byl příliš vysoký a ideální počet je tak 12 – 15, aby měl kantor možnost pracovat s dětmi víc individuálně. To mělo jistou logiku. Problém je, že když už jsme se tedy (z jistých důvodů) dostali na ten počet žáků ve třídě,… Číst vice »

Johana
Host
Johana

Já už si s touhle myšlenkou pohrávám rok a jsem asi blízko tomu ji realizovat. Připravuju svým dětem komplexní programy co se týče historie, zeměpisu, řemesel, cesty po městě, kdyby jsme byli o 200 zpět. Co bychom jedli a jak bychom žili v té které době. Jaká písma se používala dříve. Naše děti jsou dost netypické, největší king je pro ně S. Hawking a třeťák zná teorii relativity a používá mikroskop, protože ho baví zkoumat jak co vypadá. Psát se naučil sám a jak „divné knihy“ ty děti čtou škoda mluvit…..:o) Vím, že svým dětem připravíme podnětné dětství…..jen je mi… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

S.Hawking, to je naprostá senzace :-)

Zodpovědnost máte především vůči svým dětem – tam máte největší práva… a největší povinnosti. Nad ten rámec prostě jen podle možností, aby tím netrpěly vaše děti… nic víc s tím, obávám se, nesvedete.

Hanka
Host
Hanka

Zdravím, také jsem končila v osmičce a z toho jak tu diskutujeme se dá odhadnout, že budeme podobné ročníky. Můj důvod k diskuzi, kromě porovnávání myšlenek a argumentů, je právě potřeba něco s tím dělat a čím více od podlahy, tím lépe. Protože pouhé vybíjení se v diskuzích nezmění vůbec nic. Já jsem se zatím kromě svého oboru (zdravotnictví), kde je třeba řešit stejné nebo i vážnější věci (ve výhledu do budoucna), věnovala ovlivňování ZŠ školství z pozice matky a co se týče druhého stupně, mé zkušenosti a zjištění jsou doslova otřesné. I slušní učitelé a většina rodičů děvčat ale… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

O čem konkrétně se, paní Hanko, bavíme: – každá základní škola má dnes svoje vlastní osnovy, – umělé navyšování počtu žáků ve třídách pomocí slučování tříd, nebo dokonce škol, – vybavenost základních škol moderními pomůckami je tragédie v porovnání se severskými (a to jsem se tam byl podívat v devadesátém osmém) – a klidně zapomeňte na to, že bychom se jim někdy jen vzdáleně přiblížili, – platy pedagogů; ano, tehdy se švédští kantoři ptali, proč české učitele stát platí denně, pro informaci, – odchody kvalitních pedagogů mimo resort, – morální a odborná stránka pedagogů (a že by se o tom… Číst vice »

Johana
Host
Johana

Můj cíl je teď „zachránit“ své děti….Poskytnout jim kvalitní vzdělání (škola + domov, nebo jen domškola) s tím, že se pravděpodobně budu muset na pár let zříci své profese, protože učit tři děti je práce na plný úvazek. Ale je to moje investice do budoucnosti a věřím, že se nám podaří vychovat tři slušné a vzdělané lidi se sociálním cítěním a hlavou otevřenou. To je můj vklad a tak nějak to nejsmysluplnější co můžu v životě udělat. A rozhodně vidím jako úkol pro každého pochybujícího rodiče mluvit s co největším počtem diskuze schopných rodičů v okolí. Tlak musí vzejít zespodu……… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Fandím Vám… no a sobě rovněž. Pokud se někdo z okolí přidá, myslím fyzicky, ne ohledně nějakých petic a podobných akcí, nemám s tím až takový problém :-)

Johana
Host
Johana

Pochopila jsem, že jste to taky pořešil….pokud jste ten Pavel, který nabízí synovi studium v zahraničí… Taky dobrá cesta, kvalita našich škol je s Německem nesrovnatelná. Taktéž do budoucna zvažujeme tuto možnost. Nikdo se pak nemůže divit, pokud se tito mladí rozhodnou zůstat jinde – odliv mozků prostě je a bude. Tahle země nenabízí perspektivu pro mladé šikovné lidi s chutí do studia, s chutí do práce….

Pavel
Host
Pavel

Nikoliv, nejsem to já. Nicméně se podobné alternativě až tak dalece nebráním :-)

Markéta M.
Host
Markéta M.

Paní Johano, indické násobení a přemíra obrázků patří k Hejného matematice. Máme děti v 7. a 3. třídě, normální matematika je pořád stejná.

Johana
Host
Johana

Paní Markéto, díky za info. To jsem netušila. Ovšem metodu a učebnici vybírá škola, ne rodič. Můžete mi, prosím, říct, které učebnice (vydavatelství) používáte? Děkuji Johana

Markéta M.
Host
Markéta M.

Paní Johano, syn je v 5.třídě(uklepla jsem se). Učebnice matematiky jsou od Jaroslavy Justové, vydavatelství Alter, 2010.
Loni a předloni je měl taky.

Johana
Host
Johana

Díky moc, prohlídneme a třeba přejdeme na tyto.

lea
Host
lea

Paní Markéta má pravdu,Johano.Také jsem s tím bojovala.Jsem starší ročník ,ale pomáhám často vnukovi s úkoly.Hejného matiku jsem musela nejdříve sama „zkousnout“,ale pro Vás by to neměl být takový problém. Jeden víkend Vás dostane z nejhorší nevědomosti a pak už to jde.Stránky na procvičování: matika.in

Johana
Host
Johana

Paní Leo, já myslím, že tu metodu chápu, ale ty knihy atd. mi přijdou úplně zmatečné pro děti……chaos tříštící pozornost. Koukat na ty stránky mi samotné „trhá oči“…..jak to může trénovat pozornost u dětí je mi opravdu záhadou.

lea
Host
lea

Ty rodiče podepisuji,paní Johano. Protože dokud politici nebudou cítit,že nespokojenost s kvalitou výuky, hlavně na druhém stupni záklaních škol opravdu stále roste,nic se nezmění.A dál budou řešit pamlskovou vyhlášku a obědy zdarma.

Petra
Host
Petra

Jenže když se to porozumění textu nenaučí od začátku, pak neporozumí žádnému textu a ani tomu zadání u malé násobilky…Také nestavíte dům ve vzduchu, ale na pořádných základech, aby to ty zdi udrželo…

Johana
Host
Johana

Zlatá slova. Jak potěší, že někdo chápe o čem mluvím….:o)

Janice
Host
Janice

Trefný komentář. V případě přijímaček na střední školy z deváté třídy…. pokud si vzpomínám na tomto webu byl článek v němž samy učitelky tvrdí, že od osmé třídy jde v podstatě učivo a děti které se nechystají na střední školu stranou a studijní typy dětí se drilují, aby „udělaly“ přijímačky na střední školy. Hysterie kolem přijímaček na osmiletá gymnázia je na samostatnou kapitolu. Co mi ale není vůbec jasné je důvod, proč jsou testy tak náročné a jsou postaveny na 70-ti či 60-ti minutový limit. Běžná vyučovací hodina je normována a roky v praxi prověřena 45-ti minutami , ve kterých… Číst vice »

Rudolf
Host
Rudolf

No ten problém je hlubší, degradovali jsme totálně vzdělání. A to úplně celé. Chrlíme mraky Bc. a přitom když chci, aby napsali dopis, tak vezmu červenou tužku a opravuji shodu podmětu s přísudkem – moc smutné. Ale abych se sám přiznal, vyjmenovaná slova prostě nevyjmenuji, ale od základní školy čtu. Začal jsem u babičky Verneovkami a pak slousknul co se dalo. Mám to nakoukané a chybu prostě neudělám, myslím papírové knihy. Kdybych to špatně napsal tak už pohledem poznám, že toto tedy NE. A dnešní děti? Nečtou a matematika? Vždyť je to brána ke vzdělání, jenže nesmíme k ní přistupovat… Číst vice »

marta
Host
marta

Tak už vím odkud se rojí ti tupani, kteří díky tomu, že nevědí co je vid, přívlastek a další strašné zbytečnosti, nejsou schopni sesmolit kloudnou větu bez pravopisných i stylistických chyb. Potom se divíme, že na přijímačkách nerozumí ani slovnímu příkladu, takže i ta matika je zbytečná. Jo, jo až nás budou miliony – v diskusi pod článkem to vypadá velice slibně.

Alb
Host
Alb

Podle mě se škola asi změnit musí. Otázkou je jak. Použitelnost a přínosnost jakékoli látky je do značné míry subjektivní. A zatímco pro někoho je větný rozbor nesmyslná otrava, někdo z něj dokáže načerpat cosi zajímavého. Každý smartphone je chytřejší než největší šprt. Zase na druhou stranu, pokud zcela rezignujeme na jakékoli osnovy, jakoukoli soutěživost, jakoukoli nezáživnost ve prospěch obecné spokojenosti a veselí, podle mě to povede jen k tomu, že se hranice pro dosažení spokojenosti a veselí zase posunou a budeme toho chtít dělat zase o něco míň. Takže člověk jako druh by si měl položit tu zásadní otázku,… Číst vice »

Pavel Šmíd
Host
Pavel Šmíd

Máte pravdu. Dodnes se cítím být poškozený vzdělávacím systémem. Dokonce jsem z větného rozboru i rovnic musel maturovat. A víte co je mým největším traumatem? Když dnes a denně trpím při opakovaném zjištění, že redaktoři i autoři diplomových prací nezvládají v mateřském jazyce shodu podmětu s přísudkem. Trpím denně. A zdá se, že bude ještě hůř.

Zdena
Host
Zdena

Feřtek je blbec . Jak by chtěl asi testovat znalost čtení a psaní ? Neumím si představit , jak by se tento test zpracovával a vyhodnocoval . Ať napřed zkusí takový test na přijímací zkoušky sestavit , kritizovat stávající je jednoduché . Středoškolská učitelka .

Jitka Polanská
Editor

Všimla jste si pravidel diskuze? Prosím dodržujte je.

Johana
Host
Johana

Jak se může takto vyjadřovat středoškolská učitelka? Co pak můžeme chtít od dětí……

Surcuf
Host
Surcuf

….a to jste neslyšela, jak se vyjadřují některé „učitelky“ na ZŠ, já ano a padala mi brada, jak jsem chlap….

Pro
Host
Pro

Úplně normálně otázkami zjišťujícími pochopení. Tento test jsem absolvovala i u přijímacího pohovoru. A, b, c odpovědi, z textu vyplývá, že..Používá se k ověření po školeních. Já si myslím, že změna musí nejprve začít na peďácích. Přijímat lidi otevřené POZNÁNÍ nikoliv drcení.

František Mlejnek
Host
František Mlejnek

Až na ten obchodní dopis, jeho formu se snad naučí děti na střední škole a běžný člověk ji taky nemusí ovládat. Tedy celkem bych souhlasil, ale jako odborníka lingvistu bych upozornil na to, že větná skladba a používání různých rodů je základem výuka cizích jazyků (alespoň v její spisovné formě). Dnes se sice studenti učí jazykům jinak než my, ale všechno se nenaučí jen odposlechem při pobytu v cizině. Většinou pak přijdou s nějakým dialektem a žargonem (zvlášť z USA), kterému člověk se znalostí klasické angličtiny nerozumí ani za mák.

pavel
Host
pavel

Nejlepší bude zrušit všechno, nač větné rozbory, nač středoškolská matematika, proč se trápit s autory krásné literatury etc.etc., vždyť si všechno najdeme na chytrých telefonech, vygůglíme- všechny tyhle rádoby odborníky, a že jich je dnes jak hub po dešti, patří chytit za flígr a vykopat z ministerstva a těch různých vzdělávacích institucí. Kolik chytrých lidí, průmyslníků, vynálezců vzešlo v 19. a 20. století u nás ze škol, kde se sice učilo po staru, ale vědomosti byly hluboké. To asi o něčem svědčí. Dnes se s prominutím každý blb potřebuje zviditelnit, každý ministr školství má neodbytný pocit, že po něm musí… Číst vice »

Ivan
Host
Ivan

Přesně tak. Vyhoďte teoretický aparát z češtiny a místo něj učte Češtinu! V matematice je po podobné, ale né až tak hrozné jako v předmětu „Český jazyk“. Ivan

Václav
Host
Václav

Ten teoretický aparát se nazývá gramatika. Jak si představujete výuku jakéhokoliv jazyka bez výuky jeho gramatiky? :-)

lea
Host
lea

Na to, psát správně gramaticky ,zas tolik teorie netřeba.

Václav
Host
Václav

Koukněte se, kolik lidí jen zde v diskuzi píše nespisovně. Myslíte, že by jim pomohlo, kdyby se té gramatiky učili ještě méně? :-)

lea
Host
lea

Ano.

Václav
Host
Václav

Víte, od dob, kdy jsem se česky učil já, byly provedeny minimálně dvě úpravy pravidel pravopisu (dvě o kterých bezpečně vím). Obě dvě znamenaly zjednodušení pravidel. I výběr gramatických jevů, probíraných ve škole, se značně změnil. Já se třeba učil i věci, které jsou dnes považovány za archaismy. Třeba přechodníky. Ty se přestaly vyučovat proč? Že se v hovorové češtině už nepoužívají? A co, až na ně dítě narazí v nějaké klasické knize? Pokud si ovšem bude někdy chtít přečíst třeba Shakespeara, že? Ovlivní tato neznalost hodně pozitivně jeho schopnost rozumět textu? A jak se asi bude tvářit, až na… Číst vice »

R S
Host
R S

České děti se dnes musí učit PÍČOVINY.

Ludmila
Host
Ludmila

Jo jo, a americké se nemusejí učit skoro nic. Matematika na střední škole: trojúhelník a velikosti jeho úhlů, které činí dohromady součet 180 stupňů.

Sam
Host
Sam

Přijímačky na střední jsem dělal v roce 1969. Nikdo o nich tehdy nediskutoval a nikdo se nad nimi nepozastavoval, stejně jako později nad maturitními písemkami . Bohužel od té doby a zejména po „revoluci“ šla dolů jak úroveň škol, tak úroveň učitelů, tak i úroveň výchovy a dohledu rodičů. Bez dohledu rodičů to totiž na základní škole nejde. Dnešní rodiče – oběť porevolučního školství i tzv. moderních názorů na výchovu – už ale nejsou schopni – tento dohled vykonávat, učitelé nepožívají vážnosti , ani ohodnocení a „demokraticky“ o tom diskutuje, každý tak jako o fotbale v hospodě. Nakonec stačí si… Číst vice »

Ludmila
Host
Ludmila

Vážení přátelé, celá tahle zběsile diskutovaná problematika je velmi jednoduchá. Rozumím-li česky, není možné, abych nerozuměl čtenému textu a jeho obsahu. Pokud je však tomu tak, jediné možné příčiny jsou v nedostatečné slovní zásobě, v podprůměrné inteligenci, případně v neschopnosti se koncentrovat, protože právě poslouchám ze sluchátek nějakej bigbít. Nic jiného v tom není. Bohužel. A svádět tuto neschopnost na školu je opravdu velmi nefér. Několikrát jsem na zš i sš vyzkoušela tento kratičký a velmi jednoduchý test: napsala jsem na tabuli 5!!!! podstatných jmen a chtěla po žácích, aby mi sdělili, co znamenají: jiřička, hranostaj, jezevec, lelkování, vidle. Výsledkem… Číst vice »

Ludmila
Host
Ludmila

Jo a na to hlavní jsem zapomněla. Koho z vás by bavilo neustále většímu počtů 18 letých treťáků na SŠ vysvětlovat při probírání Karla Čapka a jeho díla, co je to mlok???

Johana
Host
Johana

Přece to, že rozumím česky a mám slovní zásobu ještě nevylučuje, že nedokážu vyhodnotit jestli je či není informace pravdivá. Vy nějak vycházíte z toho, že vše co přečtu je fakt a když to přečtu, tak tomu rozumím…..Tak to ale v dnešní přeinformované době přece není. Musíme děti naučit odlišit co je sice psáno, ale není to pravda, kdo to psal a proč ….Který zdroj je pravdivý a který být nemusí, jak se se zdroji pracuje, kritický přístup k textu! Když asi budu číst Babičku, tak jí budu asi rozumět, ačkoliv u té zrovna nechápu, proč byla a snad je… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Poněkud paušalizujete, paní Ludmilo. Hovoříte nikoliv o rodičích obecně, ale o jisté části rodičů, to je rozdíl. Předpokládám, že jedné paní zástupkyni, kterou jsem měl tu čest poznat, a která první místo žákyně devátého ročníku v okresním kole chemické olympiády komentovala v její přítomnosti slovy, že cílem základní školy není vychovávat špičkové chemiky, byste nejspíše nevystavila příslovečný metál – podle mého názoru šlo o silně demotivující prohlášení. Možná lépe ohodnotíte, že vysokoškolsky vzdělaná angličtinářka má problémy s trojčlenkou… případně, že vyučující prvního stupně, suplující matematiku na stupni druhém, opravuje žákyni připravující se k přijímacímu řízení na gymnázium počítáním úloh z… Číst vice »

Markéta M.
Host
Markéta M.

Paní Ludmilo, naše 13letá dcera je nadšená čtenářka. Přečetla už kde co. Miluje horory, mystiku. Ovšem čte i klasiku jako je Válka světů od Wellse nebo Válku s mnohozvířetem od Párala(doma máme i Zemi žen, kteru se také chystá přečíst) Je naprosto jasné, že je to tím, že čtu já, máme doma knihy a nebojím se dát jí do ruky „knihu pro dospělé“. Dcera je bokem kolektivu, je za divnou. Ve třídě čte prakticky jako jediná. Máte pravdu, že podstata vychází od rodičů. Syn je víc po manželovi, do knížek se mu zatím moc nechce, ovšem knih od Eduarda Štorcha… Číst vice »

Johana
Host
Johana

Máte pravdu, že inteligence se „dědí“, ale očekávala bych nějaký zákon zachování energie……Inteligence jde z kopce? To se někam ztrácí? Není to spíš tak, že není správně rozvíjena? Myslím, že „blbců“ je v populaci pořád plus mínus stejně, ale dnes mají spoustu podnětů….televize, internet apod., které dřív neměli, a vzhledem k množství jednoduchých podnětů méně dětem čtou apod. Proto ale jejich děti přece neodepíšeme. Díváte se na s opovržením……jaké pak asi budou podávat výsledky. Laskavý učitel dokáže zázraky…..zkuste si proklepnout slovo laskavost až budete procházet neznámá podstatná jména

Václav
Host
Václav

Malá technická poznámka – inteligence se nedědí. Inteligence je výsledek střetu genetických dispozic (neboli potenciálu růstu inteligence, který dědičný je) a podnětů prostředí, ve kterém jedinec vyrůstá. A i ty genetické dispozice se dají mezigeneračně výrazně ovlivnit – bohužel ale ne u televize. Proto je v populaci tolik „blbců“. ;-)

lea
Host
lea

Vy mě děsíte Johano,tak hrozné to snad být nemůže.Můj desetiletý vnuk to věděl,šla jsem to zkusit.

Johana
Host
Johana

leo :o))))) zkoušela jste laskavost? To byla poznámka pro paní Ludmilu. Doufám, že Váš vnuk nemá s tímto slovem problém.

lea
Host
lea

Máte pravdu, reagovala jsem na Ludmilu.omlouvám se .

lea
Host
lea

P.S.Asi se Vám zdá moje poznámka málo laskavá.Nechápu proč.Jen mě to opravdu trochu vyděsilo,proto jsem to šla zkusit.Ale přesto paní Ludmile věřím,slovní zásoba dnešních dětí je opravdu alarmující.

Johana
Host
Johana

Ne, v pohodě. Je moc fajn, že Váš vnuk ví co to je. Myslím, že laskavost ve společnosti mizí a je taky ohroženým druhem….. Nezpochybňuju, že slovní zásoba se ztenčuje, ale učitel nemůže být arogantní. Vždyť ta paní tady píše, že za blbost dětí diskutujících nemůže škola…….lidé co tady diskutují jsou asi ti co se zajímají a starají o své děti a paní Ludmila si napíše, že jejich děti jsou blbé…..nemá pochybnosti o ničem, aniž by je znala. Mám děs z takových „učitelů“……. Paní neuvedla na jaké škole to zkoušela, v jaké lokalitě, v jakém ročníku……Nezlobte se, malé děti by… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Kdyby paní Ludmile děti odpověděly, že slovo vidle je (kromě onoho známého pracovního nástroje) slangové označení pro Windows, asi by se dost divila :-)

Johana
Host
Johana

:o))))))) To jsem netušila…… pořád se člověk něco nového dozví….

Kateřina *
Host
Kateřina *

Berete to zbytečně moc osobně. Trochu se uvolněte a představte si, že stejně, jako nejmenovala nikoho konkrétního, tak ani nikoho konkrétního nemyslela a rozhodně ne Vaše děti. Ve finále i kdyby, je to pouze její názor, je to opravdu tak důležité? Např. já si hranostaje představila díky jednomu momentu z Víly Zvonilky a jiřičku si pamatuji ještě z dětství, jak jsme doma s mamkou řešili jiřička x vlaštovka :) Starší neměl problém určit a zařadit všechna slova. Mladší má trošku trable se slovní zásobou všeobecně, tam to bylo horší, ale s tím se musí počítat. Rozhodně to neznamená, že je… Číst vice »

J.bartek
Host
J.bartek

Tak si to ujasněme. Nikde není řečeno, že každý musí mít střední školu. Pokud chce mít střední školu, ať se učí na základní škole to, co je v RVP. Testy z něj vycházejí. Pokud potřebuje speciální přípravu placenou, je někde chyba. Ovšem mnoho rodičů, potažmo i jejich dětí se domnívá, že co je zadarmo, nestojí za nic (tedy výuka na ZŠ, cvičení z matematiky, z českého jazyka). Studium každého studenta střední školy stojí cca 100 000 Kč na jeden rok. Opravdu potřebujeme studenty, co putují ze školy na školu a ještě ve 20 letech zahajují na nějaké škole studium v… Číst vice »

Johana
Host
Johana

Vtip právě spočívá v tom, že školy mají rozdílnou kvalitu. Když zrovna bydlíte v blbé lokalitě, protože na lepší nemáte, dostane se vašemu dítěti horší kvalita….učí se méně, vynechávají apod. ale dítko máte třeba chytré, tak musíte doplatit doučování, aby se doučilo co ve škole neprobrali, pokud mu to nejste s časových nebo jiných důvodů schopen vysvětlit sám. RVP je rámcový vzdělávací program….jízdní řád MŠ pro jednotlivé třídy, ze kterého vycházejí přijímačky. Ovšem řada škol jej není schopna naplnit a proto mají děti mezery před přijímačkami. Neznamená to často, že jsou hloupé, nebo se neumí učit. Prostě něco neprobrali a… Číst vice »

lea
Host
lea

Jestliže k tomu,aby dítě zvládlo přijímačky na střední,nebo gymnásium potřebuje přípravku,atd,něco je špatně.Buď přijímačky jako takové neodpovídají realitě zš,rodiče jsou zbytečně hysteričtí(podlehli reklamě přípravek),úroveň hlavně druhého stupně zš je tristní.Sama se přikláním k té třetí možnosti,ale ani předchozí dvě není dobře podceňovat

Kateřina Hilbertová
Host
Kateřina Hilbertová

Díky. Právě touhle frustrací žijeme. Je možné se nějak zapojit a hromadně proti drilování a testování pro život neužitečných kravin bojovat? Víte kde, jak?

Pavel
Host
Pavel

Vážený Tomáši . Ještě jednou děkuji za Váš pěkný a pravdivý článek . Jak diskuze ukazuje, názory jsou velmi rozdílné. Postřehl jsem také nabídku k výuce. Bylo by jistě výborné zorganizovat pár přednášek na fakultě pro budoucí , ale i stávající pedagogy. Myslím , že by to byl opravdu velký počinek hlavně pro naše děti . Děkuji Vám a prosím pište a diskutujte dál. Držím palce , Pavel

Hanka
Host
Hanka

Vážený Tomáši, a když jsme u přednášek, seminářů nebo workshopů, má EDUin nebo Vy nějaký ucelený systém názorů a pojetí, jakými konkrétními způsoby se má současná ZŠ změnit? Je toto KNOW HOW veřejně přístupné nebo dostupné, aby bylo možno se k němu přidat nebo vůči němu vymezit? Pokud ano, děkuji, že nám to zde sdělíte. Pokud ne, tak diskuze je to zajímavá, rozmanitá, tříbíme si názory a poznáváme různé lidi, ale českému školství a vzdělání našich dětí to moc nepomůže. A těm dětem, jejichž rodiče nemají zájem nebo možnost svým dětem pomáhat už vůbec ne. Děkuji za odpověď.

Tomáš Feřtek
Host
Tomáš Feřtek

Dobrý den, ten text je o nepovedených přijímacích testech, přesněji o nepovedených testech přípravek. Proto tu není nic o tom, jak se dá proměnit základní škola. Ale pokud už bychom se rozhodli napravovat celé školství, tak popis a podklady, jak taková změna může vypadat, jsou dostupné leckde. Mohu doporučit stránky projektu Učitel naživo nebo Pomáháme školám k úspěchu, respektive H-mat, kritickemysleni.cz, stránky konference Úspěch pro každého žáka. Tam všude najdete relevantní podklady. Ale nic z toho není konzerva, kterou lze otevřít v ředitelně a spáchat tím celoškolní dobro. Nicméně veřejných škol, které takovou změnu dělají léta a velmi úspěšně, takových… Číst vice »

Hanka
Host
Hanka

Děkuji moc, ozvu se. Odmlčela jsem se kvůli návalu pracovních a jiných povinností. Těším se, nashledanou.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Podle mne je tento názor naprosto zcestný.Chci li znát dobře jazyk,musím znát i jeho zákonitost.V době,kdy já studoval se nikdo na nic neptal a naučit jsme se museli vše. Školství u nás doslova degradovalo díky takovýmto inovátorům.A je to také vidět. Do škol jsou přijímáni hlupáci,kteří by dříve měli problém i udělat výuční obor a ze škol vychází v naprosté většině nic neznající nepoužitelní tupci.Pokud je někdo zaměstná,tak je nejprve musí všemu učit,než je může pustit k samostatné práci. Je to jen o tom,že dnešní mladí jsou líní se něčemu naučit a nedej bože,když k tomu musí používat mozek a… Číst vice »

Tomáš B
Host
Tomáš B

Názor je názor a jestli je zcestný ví jen ten, kdo zná cestu (tedy možná bůh):-). Co znamená -“ chci li znát dobře jazyk“. Pominuli to „chci“(spousta nechce), ptám se „co je to dobře“? Na úrovni jazykovědce, pedagoga, politika, právníka, běžného zaměstnance, výtvarníka, dělníka ve šroubárně atd. existuje spousta úrovní toho, co znamená dobře. Já to chápu tak, že autor si myslí, že čas věnovaný větnému nebo slovnímu nebo jakémukoliv rozboru se dá využít pro skutečné pochopení jazyka lépe (například četbou…). Spousta sečtělých lidí nemá sebemenší ponětí o větných a slovních členech a druzích a vyjadřují se při tom mnohem… Číst vice »

lea
Host
lea

Váš příspěvěk je radost číst, neživíte se psaním? Jestli ne, je to škoda.I ten Váš nápad je roztomilý.Ale pokud se jedná o přijímačky na střední školu,nejspíš budu do posledního dechu hájit názor že příjemné s užitečným by mělo být spojeno v zš a mělo by to stačit.

lea
Host
lea

Kdyby zemi opravdu postihla katastrofa ,o které mluvíte(a ono to zas tak nemožné není),tak se asi,podle délky trvání té katastrofy,budeme do těch jeskyň a podobných prostor muset vrátit. Zato ve školství bych se raději nikam nevracela. Změnu opravdu potřebujeme,zaspali jsme dobu,ale žádným vracením to nezachráníme.

Johana
Host
Johana

Kdyby Zemi postihl jen black out trvající několik dní či týdnů, tak Vás ubezpečuju, že bychom všichni z tzv. civilizovaného světa měli jiné starosti a umřeli bychom hodně rychle hladem a žízní……protože bez elektřiny nefunguje nic…..z evolučního hlediska by Vám nepomohlo ani mít vlastní studnu, leda by o ní nikdo nevěděl, protože vlastníci studny by byli ubiti první….. V takové chvíli se lidé řídí pudy a rozum jde úplně stranou……:o)) Tohle bych třeba ráda někdy viděla probírat v hodinách biologie atd. aby si všichni uvědomili, jak málo stačí, aby celý náš civilizovaný svět zanikl během krátké chvíle… Z jaké dálky… Číst vice »

Anna
Host
Anna

Děti nejsou samostatné a vytrvalé. Nejsou zvyklé na zátěž, chtějí se jen bavit atd. Štvou mne názory, že gramatika je zbytečná, že znalost větné stavby je k ničemu. To je lež, neboť děti se tak učí nejen podstatě vyjadřování, ale i logice. Nechápu, proč ZŠ a SŠ neopráší dřívější osnovy, které stačí aktualizovat, aby z Karla, který jel na pionýrský tábor, byl Karel, co jel na letní tábor. Vždyť tak výrazně odlišná úroveň výsledků ZŠ i SŠ děti znevýhodňuje už při startu na vyšším stupni, takže se tam rychleji propadnou pod hladinu. Ztrácí se vzdělání, lidi se motají životem od… Číst vice »

Lucka
Host
Lucka

Nezbývá mi než reagovat na Váš článek, protože to, co zde píšete, mi mluví z duše..Mám syna v osmé třídě a navíc ve školství poslední 4 roky pracuji, tak vím, o čem mluvím..Proč proboha na druhém stupni neustále drtíme rozbory a hlouposti použitelné většinou jen na přijímačky, když pak není prostor na procvičování základní gramatiky, vyjadřování…..Podle toho vypadá bohužel i pravopisná úroveň některých článků na internetu i v novinách…Proč už někdo nepozmění osnovy češtiny tak, aby se učily věci skutečně potřebné?…Proč se můj syn učí to, co já před 30 lety, a připadá mi že toho „balastu“ je teď snad… Číst vice »

tatom
Host
tatom

Výborně!Generujte řady pologramotů s maturitou, to nám pomůže.

Zita
Host
Zita

Komenský kdysi řekl: „Není moudrý ten, kdo ví hodně věcí, ale ten, kdo ví hodně užitečných věcí“ a domnívám se, že toto chtěl naznačit i autor článku. Někam se nám, bohužel, ta moudrá myšlenka ze školství vytrácí….