Česku je sto let a stejné výročí má i české vzdělávání. Jak se za tu dobu posunulo a jaká by měla být jeho budoucnost? Poslechněte si krátké povídání filosofa, vysokoškolského pedagoga a bývalého ministra školství Jana Sokola.
Když byla před 250 lety v Česku zavedena povinná školní docházka, děti chodily do školy jen, když na poli nebylo moc práce. Školy neměly budovy a učitelé nedostávali zaplaceno, museli se živit něčím jiným. „To se postupem času změnilo, ale propásli jsme boom školství, který se na západě udál v poválečných letech, a platy učitelů jsou pořád velmi slabé,“ říká Jan Sokol.
Kvalita školy je podle něj vždycky podmíněná kvalitou učitelů a jejich vztahem k žákům. „Bez toho je všechno víceméně marné, žádným jiným způsobem se školství podstatně vylepšit nedá,“ upozorňuje a dodává, že by si přál, aby si česká společnost a její političtí představitelé pořádně uvědomili, že na vzdělávání dnes záleží nesrovnatelně víc než před sto lety.
„Má li se udržet naše životní úroveň, musí se zlepšit příprava mladých lidí, a to ne tím způsobem, jak to často slýcháme – učit je nějaké praktické dovednosti. To se naučí na pracovišti skoro vždycky. Těch profesí, kde je potřeba se předem učit nějaké specifické dovednosti, není mnoho. To, co nutně potřebují všichni, jsou komunikační dovednosti, cizí jazyky, schopnost vyjednávat, domluvit se, vyjadřovat se. Tohle budou všechny děti potřebovat čím dál tím víc a jejich společenské uplatnění na tom bude čím dál tím víc záviset.“
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné
S panem prof. Sokolem souhlasím s tím co by měla dnešní škola žáky naučit. Jaká je však současná situace? Tragická. Většina učitelů si odpřednáší připravenou učební látku a tím to končí. Zpětná vazba na učitele zda žáky něco naučil chybí a učitel vzdělávací neúspěch nemusí nijak řešit. Pokud nastanou problémy např. s rodiči, známka se upraví a je po problému.
Plat mnoho neřeší. Učitel je jako herec, buď je dobrý (umí zaujmout a naučit) nebo ne.
Učitel je jako herec? Dosti odvážné tvrzení…
Poslání učitele je především učit, zatímco posláním herce je především bavit. A věřte tomu, nebo ne, zaujmout publikum, které se chce bavit, je daleko snazší, než zaujmout publikum, které se nechce učit.
V něčem s vámi souhlasím. Ale většinově nemáte pravdu. Nevíte, co obnáší dělat učitele. Já jsem si to vyzkoušel. Dnes nemá učitel prakticky žádné pravomoci, je zahlcen papírováním, každý rodič si na něj může vyskakovat. Prostě bylo by potřeba změnit celý systém a vrátit váhu tomuto povolání, neboli lidi by si měli uvědomit, jak je důležité vzdělávání nastupujících generací. Obvzlášť v době tak uspěchané, kdy nemáme tolik času na své potomky a všemožně si kupujeme nedostatek našeho času se jim věnovat. Ten problém je o dost hlubší, než popisujete.
Velice dobře vím co obnáší dělat učitele. Učitelé vždy museli dělat přípravy na každou hodinu. Úkoly kontrolovali ve sborovně v čase volna nebo doma. Dnes je někteří opravují v hodinách. Problém s rodiči byl vždy. Je pravda, že pravomoci velké nejsou a kolikrát je problém si zajistit autoritu. Ale když se chce ,tak to jde. Žáky musí především zaujmout výklad a ne nějaké šprtání z učebnice. Výklad musí být přiměřený ,kvalitní a zajímavý. Učitel který oddrmolí na jeden nádech celou kapitolu a zbytek přehraje na doučení doma rodičům , si nezaslouží žádné ocenění. Ten by se měl pohlédnout po jiném zaměstnání. Dávat o hodině pětky nebo jsedničky může klidně úklízečka. Kvalita učitelů je hlavně věcí ředitelů škol. Kvalitě učitelů musí odpovídat i kvalitní platy. Dříve učitelé učili srdcem. Na vesnici byli mezi těmi chudšími. Proti dělníkům ve fabrice měl ředitel základní školy se 150 žáky méně jak nějaký soustružník. Dnes učení filtrují přes peněženky proto to tak vypadá.
Málo práce za hodně peněz. A to nepíši o volnu které za rok mají. Zkuste jejich platy převést na hodinu jejich práce.
To, co říká pan profesor Sokol,říká mnoho chytrých lidí.Bohužel je moc lidí neposlouchá,ať už se to týká veřejnosti,tzn. i rodičů,polititiků nebo MŠ.Škoda.Ta poučenější část rodičů to bude nějak vyřešit hned,má-li děti školou povinné.Ostatní ,a my s nimi, mají prostě smůlu .Bude nás předbíhat stále více zemí,kde to už pochopili
Dají se politici přemluvit. Co to takhle řešit s MŠMT. Jenže odpověď by zněla vždyť už je to rozhodnuto, že dostanou přidáno. Poslanci teď řeší to, aby si zachránili svoje platy, jak bylo řečeno v televizi. Ale jaký je opravdový lék na naše školství, jsou to opravdu jen platy učitelů. Lákat učitele na vysoké platy, když oni sami k tomu nemají tak blízký vztah a hlavně chuť tuto práci dělat a poprat se se všemi problémy? Těch problémů je daleko víc a pokud se nezačnou řešit, bude se to prohlubovat čím dál víc. jakou budoucnost chceme pro naše děti?
Politicí o tom stále jen mluví.130%průměrného platu jim slibovala už exministrině Buzková,tuším v r.2003.Máte pravdu,že to není všechno,ale je to základ,bez kterého se kvalitní lidé do škol nedostanou.Proč by to dělali? Dělá to jen hrstka srdcařů,to nestačí.
Jenže pan profesor Sokol zapomněl dodat jednu podstatnou věc-a nevím, zda neúmyslně nebo proto, že si ji vůbec neuvědomuje: bylo by hlavně potřeba ,aby se změnil současný systém výuky a hlavně závislost škol na penězích, zřizovatelích apod. Co je platný sebekvalitnější učitel tváří v tvář drzému frackovi, kterého v podstatě nemůže žádným způsobem postihnout, co je platný kvalitní ředitel, který se v zájmu udržení své školy musí ohnout před kdejakým vemenem, které mu kolikrát nesahá ani po kotníky!! TO až se změní, pak teprve bude školství za něco stát.
V mnohém máte pravdu,ale jak byste chtěl změnit závislost škol na penězích,zřizovatelích apod.?
Sokol má pravdu. Potřebujeme kvalitní učitele. Ty je potřeba řádně zaplatit a ty nekvalitní propustit. Ti nadělají více škody než užitku. Berou si školu jako odpočinkové místo a veškeré učení přehrávají doma na rodiče. Prot žádné plošné přidávání na platech, ale pořádně zaplatit kvalitu učení.
Pana bývalého ministra si pamatuji. Byl tenkrát ve funkci a tvrdil, že učitelům žádná vláda přidávat peníze nebude, protože je jich moc. Je to sice řečeno mými slovy, ale smysl je stejný.
To je hezké, že to říká. Ale jak není premiér a jak nemá ve vládě samé sobě oddané lidi, zůstane jen u slov, byť sebepravdivějších.