Foto Radek Chrobák

Jak učitel rozhýbal děti, které distanční výuka přilepila k počítačům? Svým příkladem

Kurec, vždyť já jsem i tělocvikář! napsal upřímně na svůj profil na facebooku Tomáš Chrobák. Učitel ze severní Moravy, který do médií mluví spíše o svém pojetí výuky matematiky, navázal na toto uvědomění činem, vstal od stolu, obul si tenisky, vyšel ven a postavil se před kameru chytrého telefonu, který držel jeho bratr Radek. “Ať z nás nejsou jen chytré chodící mozky!” zavelel a šel příkladem svým žákům i svým dětem. Výsledkem jsou již tři krátká videa s jednoduchými cviky, které si možná chcete vyzkoušet. Ať už jako učitelé, rodiče nebo žáci. Nejlépe všichni spolu. Tomášova třída už je cvičí.

Tomáš Chrobák tomu říká výzvy a dal jim název „Nevzdám to!“ Tři krátká videa jsou již na světě a další přibývá obvykle vždy v pondělí. Systém je jasný hned v tom prvním, matematika je to prostá. Sada pěti jednoduchých cviků, každý cvik minutu, celkem pět minut cvičení denně. Osmnáct dětí ze dvaceti čtyř v jeho třídě se chytlo. “Celou sadu dokončila určitě více než polovina žáků,” hlásí nadšeně matikář a tělocvikář z Bašky na Moravě.

“Já se vlastně až tak nebojím, že děti za toho čtvrt roku nějak zásadně zhloupnou. Spíše zleniví a ztloustnou,” říká Tomáš Chrobák. “Stojí za zamyšlení, jak moc byl v této době nabourán přirozený pohybový režim dítěte. Odpadly odpolední pohybové kroužky, hodiny tělesné výchovy, ale i fotbálek na plácku mezi paneláky. Děti nyní sedí spoustu hodin u počítače. Hodně z nich nemá aktivní rodiče, kteří by je vzali do přírody, na kolo. Hlavně tyto děti potřebují maximální možnou podporu z naší strany. A vlastně i jejich rodiče,” dodává.

Výzva číslo 1: Děcka, jdeme na to!

Má samozřejmě pravdu. Pár videí trenérů i učitelů, kteří se snaží děti rozpohybovat na dálku, na sítích najdete, ale ohnisko pozornosti se upírá jinam, k aktivitám pro intelekt. Všichni se hýbeme daleko méně než předtím. Virtuální realita spolkla kus našeho života offline a magnetizuje nás, dokonce i tělocvikáře, jak sám přiznává jeden z nich. A děti tomu snadno mohou propadnout úplně.

“Začal jsem si uvědomovat, že nedostatek pohybu může mít pro ně fatálnější následky než to, že se opozdí ve sčítání zlomků,” říká matikář-tělocvikář Chrobák.

Co je podle něj důležité, aby to fungovalo? Dobrovolnost, osobní zapojení učitele, jeho příklad a celková pozitivní atmosféra. “Základem je, aby cviky zvládl i motoricky slabý žák,” zdůrazňuje. “V prvním videu jsem se zaměřil na posilování středu těla ve statických výdržích. Ve výzvě číslo dvě jsou už i cviky dynamické a do videa jsem přibral své dvě malé děti. Následují cviky na rozvoj rovnováhy a koordinace. Možná zapojím i svého bratra Radka, který je známý ultramaratonec.“ Kdo bude pak držet kameru?

Výzva:

  • Každý den (úterý až neděle) si zacvičíš, 5 cviků za 5 minut, každý cvik minutu
  • Pokud nezvládneš celou minutu najednou, můžeš si cvik rozdělit, třeba do tří kratších úseků
  • Dáš vědět na společně sdílený prostor, co jsi zvládl. Ideálně se vyfotíš (naše třída používá Messenger).

Kompletně zpracovanou výzvu i s metodickým popisem najdou učitelé v INSPIROMATU na www.h-edu.cz v sekci Výchova ke zdraví.

“Jsem přesvědčen, že to má význam, i kdyby si zacvičil jediný žák ve třídě, případně jeden rodič s dítětem. I já jsem se díky výzvě donutil v této době pravidelně cvičit. Jde o to prostě to zkusit, natočit se, poslat to třídě a čekat, co se bude dít,” směje se matematikář, který si včas vzpomenul, že je také tělocvikářem.

Výzva číslo 2: Tomáš Chrobák i se svými dvěma ratolestmi

A třetí výzva je z fitka:-). Zaměřeno na rovnováhu.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x