Nechci učitelům přikazovat, že musejí přijít v květnu učit, říká ředitel vesnické základky. Podmínka být s dětmi až do odpoledne je na hraně zákoníku práce


Dovedu si představit, že bychom to s dálkovou výukou mohli zvládnout až do prázdnin, aniž by to způsobilo nějaké významné škody, říká Karel Derfl. FOTO: program Ředitel naživo

Školy se začínají připravovat na znovuotevření prvního stupně. Asi třetina z nich uvádí, že bude mít problémy, především s nedostatkem pedagogů. „Vypadá to, že by jich do školy nastoupilo méně, než bychom potřebovali, ať už z důvodu věku, zdravotního stavu nebo proto, že sdílejí domácnost s někým starším či ohroženým,“ říká ředitel vesnické základky v Chrašticích u Příbrami. „Já bych na sebe nerad bral odpovědnost, že budu komukoliv přikazovat, aby v této situaci nastoupil do školy.“

Jak to vidíte se znovuotevřením škol?

Děti by už rády do školy, my samozřejmě taky. Ale za těch podmínek, o kterých byla zatím řeč – menší skupiny, roušky, rozestupy – je to dosti problematické. Pokud se podmínky rozvolní a budou vyhodnocena případná rizika, pak určitě ano. My o tom samozřejmě již mluvíme – jak s kolegy, tak s rodiči, i s dětmi. Ale musíme počkat na slíbený manuál ministerstva – teprve potom se budeme moci zodpovědně rozhodnout, které podmínky jsme schopni ve škole zvládnout a které ne. Bez toho jsou to zatím jen spekulace.

O tom, co si o znovuotevření škol myslí další ředitelé, jsme psali ZDE

Stačili by vám na organizaci patnáctičlenných skupin učitelé?

Vypadá to, že by jich do školy nastoupilo méně, než bychom potřebovali, ať už z důvodu věku, zdravotního stavu nebo proto, že sdílejí domácnost s někým starším či ohroženým. Já bych na sebe nerad bral odpovědnost, že budu komukoliv přikazovat, aby v této situaci nastoupil do školy.

Kdo by tedy učil?

Museli by učit mladší učitelé a pedagogičtí asistenti, ale ti by pak zase chyběli v roli asistentů. Teď vedou distanční výuku učitelé a asistenti jim v tom velmi pomáhají a také se mohou na dálku jednotlivě věnovat žákům, kteří to potřebují. Místo toho by ve škole hlídali děti. To se mi zdá škoda, zejména pokud budeme muset i nadále zajišťovat výuku na dálku ve stejném rozsahu jako doposud. Pokud přijde do školy jen část učitelů, stejně nepůjde o plnohodnotnou výuku. A s podmínkou, že by jeden člověk měl být s dětmi celý den, se dostáváme i na hranu zákoníku práce.

Raději byste tedy zůstali u distanční výuky?

Rozumím tomu, že mnozí rodiče potřebují jít do práce. Pokud si řekneme narovinu, že jde o hlídání dětí, tak to jsme schopni zajistit. Ale z hlediska vzdělávání by větší smysl dávalo zůstat u dobře fungující distanční výuky. Nám se za ten měsíc velmi pěkně rozběhla a vlastně by byla škoda to zas celé rozložit a nastavovat jinak.

Víte, kolik dětí by vlastně do školy přišlo?

Kolik to bude přesně, zjistíme pomocí dotazníků, až budeme mít my i rodiče více jasno. Minulý týden jsme měli online rodičovskou kavárnu a vypadalo to, že většina rodičů by děti do školy spíše poslala. Děti se také těší, ale velmi záleží na nastavení těch podmínek. Tak, jak byly zatím prezentovány, by to bylo pro děti značně nekomfortní a je možné, že mnoho rodičů i dětí změní názor, až budou tato pravidla zveřejněna. Na druhou stranu je ale zřejmé, že sociální kontakty dětem citelně chybí. A nenahradí je ani pravidelná videosetkávání tříd, která jsou jinak velmi přínosná.

Pokud by děti šly do školy až v září, podle vás by to nepřineslo žádné velké problémy?

Něco podobného se v historii už několikrát stalo, třeba během válek, a myslím, že se to vždycky muselo zvládnout, že to všichni časem dohnali. Navíc dnešní distanční vzdělávání přináší i poměrně dost výhod. Po počátečním hledání už u nás běží výuka na dálku poměrně hladce, včetně individuálních konzultací nebo logopedie. Naše logopedka se pravidelně setkává přes počítač zhruba s dvacítkou dětí, individuálně spolu trénují řeč, domlouvají se s rodiči a mailem jim pak ještě posílá i úkoly na procvičování. A jak sama říká, funguje to vlastně lépe než ve škole, protože je v lepším kontaktu s rodinou. I některé děti, které se ve škole moc neprojevují, jsou teď aktivnější, často dělají dobrovolné úkoly navíc. Rodiče také tráví více času spolu s dětmi a lépe vidí, co a jak se vlastně učí, rodiny se stmelují, posilují se vztahy. Současná situace je sice velmi náročná, ale přináší nám i nové příležitosti, všichni se toho mohou hodně naučit a získávají dovednosti, které již zůstanou. Dovedu si představit, že bychom to takhle mohli zvládnout až do prázdnin, aniž by to způsobilo nějaké významné škody.

Účastní se online výuky všichni vaši žáci?

Pro ty, kdo nemohou pracovat na dálku, máme u školy schránky, kde si mohou práci vyzvedávat. Ve škole je jedna paní asistentka, které to mohou učitelé posílat a ona to vytiskne a zařídí. Je to ale tak do deseti dětí za celou školu, i když výuka je dobrovolná. Snažíme se ji ale dělat tak zajímavou a lákavou, aby se chtěli účastnit. Když někdo nepracuje, naším úkolem je především zjistit, proč to tak je. Jestli třeba nejsou doma tři děti na jeden počítač, a ještě tatínek na homeoffice. Zdá se nám, že děti jsou teď mnohem otevřenější. Jejich spokojenost ověřujeme průběžně dotazníky. V jednom nás třeba požádaly, abychom nedávali úkoly na Classroom průběžně. Je pro ně demotivující, když něco dodělají a mezitím tam přibudou nové úkoly. Tak jsme se domluvili, že budeme všechny úkoly zadávat v pondělí. Tak si každý může práci rozvrhnout podle svého. Neustále vyhodnocujeme situaci, potřeby dětí a přizpůsobujeme to – probíhá u nás takový badatelský cyklus učení učitelů a docela nás to baví.

Karel Derfl je ředitelem ZŠ a MŠ ve středočeských Chrašticích. Učí češtinu, informatiku a pracovní činnosti. Je předsedou sdružení Trvalá obnova školy, které se snaží podporovat školy při zavádění nových metod a změn ve vzdělávání. Je také jedním z průvodců ve vzdělávacím programu Ředitel naživo určeném pro lidi ve vedení škol. 

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
21 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Kari
Kari
1. 5. 2020 09:49

pokud by učitelé pracovali i odpoledne, tedy asi 8 hodin, bylo by to na hraně zákoníku práce…Kéž by si pan ředitel dělal legraci a co všichni ostatní pracující, o živnostnících ani nemluvě.
A proč by si zrovna učitelé mohli vybírat, jestli půjdou do práce či zůstanou doma ( samozřejmě za plnou mzdu) ? A tato „dřina“ by je samozřejmě čekala jen měsíc, pak je nutné si , zase jako jediní, dva měsíce odpočinout…

Anna Fialová
Anna Fialová
1. 5. 2020 14:20
Reply to  Kari

Chybí vám jedna podstatná informace, že učitelé vykonávají přímou a nepřímou pedagogickou činnost. Pokud by tedy byli 8 hodin ve škole s žáky, celkově by pracovali asi 12 hodin denně a to JE na hraně zákoníku práce. Pak by přišli domů a doháněli distanční výuku s dětmi, co ve škole nejsou. Jste normální?

Vl Ze
Vl Ze
2. 5. 2020 08:12
Reply to  Anna Fialová

Jasně, ukažte mi učitele, který v rámci běžné výuky tráví 4 hodiny „přípravami“, na které se kolikrát vymlouvají, aby obhájili své 4 vyučovací hodiny denně. Takových učitelů spočítá na prstech jedné ruky i nešikovný dřevorubec.

Teta Dita
Teta Dita
2. 5. 2020 10:46
Reply to  Vl Ze

Mohu prosím vědět kolik příprav na výuku jste za celý život udělal vy? Až uděláte přípravu aspoň na 1 hodinu a 1 hodinu odučíte, pak můžete posuzovat.

Miroslav Žídek
Miroslav Žídek
3. 5. 2020 09:49
Reply to  Teta Dita

Příprav jsem za svůj život udělal hodně – i když teď už dlouho neučím. A to i na pseudo-předměty typu výchov (které jsem byl nucen na malé škole učit). To bylo ne 1 h připravy a 1 h výuky, ale pro mě 2 h přípravy na 1 h výuky (jsem fyzikář). Laik nepochopí, jak zdlouhavé je „poctivě“ opravovat písemky/testy (pokud s tím nechcete být rychle hotový ve smyslu – špatný výsledek = špatně celý příklad, ale hodnotit i postup). Pak vznikají blbosti typu „kdyby pracovali i odpoledne“. Rok jsem učil na velké škole (s víc než 1000 dětmi) fyziku v třídách A+B+C+D+E+F s cca 30 žáky. Přišel jsem sice domů o 2 hodiny dřív než manželka, ale zato po večerech a víkendech opravoval a opravoval. To bylo docela náročné. A to tenkrát ještě nebyla dnešní zvrácená doba „samá práva a žádné povinnosti“. Proto držím palce těm, co ve školství zůstali a opravdu se snaží.

Ohledně příprav: ne, po letech praxe opravdu nebylo třeba dělat tolik příprav na každou hodinu (jen před výukou procházet, co se bude dělat). Ale opravování žákovských prací zůstalo v neztenčené míře.

Nicméně to, jak byla zvládnuta situace s korona je podle mě naprostý propadák. Poprvé od doby, co jsem školství opustil, jsem záviděl učitelům. Za 100% platu a pohodlí domova jsem čekal trochu víc než jen strohé úkoly nejprve v Comens, pak i Classroom. Co máme dítě naučit, procvičit, zkontrolovat úkoly. Pak konečně 3x týdně 1 hodina videokonference. To na prvním stupni nepovažuji za adekvátní. (na 2. stupni to ale není zas tak jenoduché – učitel nemá jen jednu třídu a předmět) Konzultace? Nikdo je nenabídnul. Dělám IT, takže jsem schopen posoudit, jak tragicky je zvládnutý online způsob výuky. Paní učitelce jsem musel ukazovat, jak by bylo dobré dělat testy za využití Google formulářů, nebo jak přidávat dokumenty tak, aby každý žák měl vlastní kopii…… Zde měl zapracovat školní IT – připravit materiály, zaučit kolegy. Ale jsem rád, že nemáme dítě na 2. stupni. To, co jsem slyšel od kolegů je hrozné – učitelky výchov se „utrhly z řetězu“, a pravidelně z zadávaly dlouhé elaboráty. Možná proto, aby nikoho nenapadlo, že jsou jejich předměty v podstatě zbytečné (Výchova k občanství, Výchova k rodičovství).

Ale nekritizuji všechny školy. Někde to bylo horší, někde stejné (co povídají kolegové). Ten stav je způsoben tím, že není žádný jednotný systém. Škola „kde se vyznají“ to má promakané do detailů (zde smekám). Tam „kde neumí a nechtějí se učit nic nové“ jsou výsledky k pláči. Zde jen přehazují svoji práci na bedra rodičů, a berou za to stejné peníze jako ti co se snaží. (To byl mimochodem jeden z důvodů proč jsem školství opustil – ten kdo se snažil (další vzdělávání učitelů) měl stejně, jako ten co na to okatě dlabal.) Bohužel druhých škol asi bude víc. A pak se nesmíme divit, že se laická veřejnost dívá na učitele tak, jak v této diskusi. Ale to je všude stejné – je to o lidech.

Petr Curko
Petr Curko
2. 5. 2020 16:52
Reply to  Vl Ze

Na tohle vždy odpovídám: „Přijeďte se podívat na můj pracovní den.“ Učím přírodopis a chemii badatelskou formou – ani si nedovedete představit, kolik času zabere připravit dobrou hodinu, na které chci využívat přírodniny. A představte si, že dvakrát týdně mám dozor, takže si laboratoře musím předpřipravovat dopředu, jinak bych to nedával. Do toho opravování testů, vyhodnocování projektů, organizování celé řady soutěží – denně pracuji rozhodně více než 8 hodin, a to nemluvím o víkendech. Beru to tak, že si tyto „přesčasy“ vyberu o prázdninách (reaspektive během zákonné dovolené), ale tyhle zobecňující řeči opravdu miluji.

Vl Ze
Vl Ze
2. 5. 2020 08:07
Reply to  Kari

Souhlas

Soňa Facounová
Soňa Facounová
1. 5. 2020 12:34

Učitelé jsou doma za 100%? Tak to se nedivím, že se nikam nepohrnou. A necpěte dětem roušky, nejsou to vaše oběti.
A obnovte laskavě výuku. Jaké hlídání?

Maxmilián Bruthans
Maxmilián Bruthans
1. 5. 2020 13:03

Pan ředitel si snad dělá prdel – on nechce přikazovat, že učitelé mají laskavě přijít do práce. A v září už by jim to přikázal, nebo ještě taky ne? Takoví lemplové jsou horší než celý koronavirus.

Teta Dita
Teta Dita
2. 5. 2020 10:49

Můžete to vzít z fleku za ně. Ale to už aby jste začal, běžné studium pro 1. stupeň trvá 5 let, takže po státnicích můžete všem ukázat, jak to takový nelempl zvládá.

Jan Křepela
Jan Křepela
1. 5. 2020 13:22

Kdyby obdobně přemýšlel každý , tak systém padne po jednom týdnu! Co všechny ostatní profese přímo v první linii jako zdravotnictví, bezpečnostní sbory, ale i úředníci, prodavačky, řidiči hromadné dopravy a další! Tito všichni pracovníci také ohrožují sebe i své blízké denním kontaktem v rizikových skupinách, protože prostě musí! Učitelé si po dvou měsících v relativním bezpečí budou vybírat zda půjdou do práce, to nějak nechápu!

Anna Fialová
Anna Fialová
1. 5. 2020 14:24
Reply to  Jan Křepela

Ono jde asi i o to, že když onemocní prodavačka, nebo řidič, tak ho snadno nahradí jiný pracovník. Když onemocní učitel tak nikoho neseženete, protože je učitelů nedostatek a nikdo to nechce dělat. Proč asi? Přečtěte si zdejší komentáře, přičtěte psychicky náročnou mizerně zaplacenou práci s nulovým společenským uznáním.

Jan Křepela
Jan Křepela
1. 5. 2020 19:15
Reply to  Anna Fialová

Tak jak jsem již uvedl, kdyby se takto choval každý, tak systém již dávno nefunguje! To, že píšete o nějaké nenahraditelnosti podle mě svědčí o tom, ze jste asi mimo realitu! Znovu opakuji, většina více rizikových profesí normálně celou dobu pracuje v první linii! Nebo si snad myslíte, že mimořádné opatření bylo vyhlášeno, aby ochránilo jen nenahraditelné učitele? Všichni ostatní v podobě zdravotníků, IZS, AČR a další jsou samozřejmostí, ti normálně fungují a o nenahraditelnosti nikoho z nich včetně top doktorů jsem nikde neslyšel. To nic nemění na tom, že si učitelů vážím, ale už je potřeba začít pracovat a ne diskutovat o tom, zda to náhodou neponese nějaké riziko! To bude vždy! Nebo chcete být doma až do vánoc? Protože tato nemoc již sama jen tak nezmizí!

Vl Ze
Vl Ze
2. 5. 2020 08:09
Reply to  Anna Fialová

Milá zlatá, víte, proč mají učitelé „nulové společenské uznání“? Přesně kvůli tomu, co tady píšete vy.

Markéta Minárová
Markéta Minárová
1. 5. 2020 13:42

Srovnávat dnešní situaci s válkou je přehnané.
Se skupinou dětí nemusí být celý den jen jeden učitel, nechápu, kde na to pan ředitel přišel.

Anna Fialová
Anna Fialová
1. 5. 2020 14:25

To je jedna z mála informací, kterou zatím k otevírání škol sdělilo MŠMT.

Markéta Minárová
Markéta Minárová
2. 5. 2020 08:30
Reply to  Anna Fialová

To ale popírá informace uváděné v tiskových prohlášeních. A je to takový nesmysl, snad si to ti nahoře uvědomí.

Teta Dita
Teta Dita
2. 5. 2020 10:53

Úplně jednoduše, už jak sám řekl, budou mít problém pedagogy zajistit, protože všichni prostě nastoupit nemohou a světe div se ony i ty družinářky a asistentky mají překvapivě také zdravotní stav, rodiny, nebo někoho v ohrožené skupině….

Markéta Minárová
Markéta Minárová
2. 5. 2020 13:41
Reply to  Teta Dita

Tak ať jdou na neschopenku, pokud ze zdravotního důvodu nemohou nastoupit do práce. Myslíte, že jakýkoli jiný zaměstnanec může argumentovat strachem(byť oprávněným) a přitom pobírat plat? Dobrovolnost nástupu do práce, to vážně?

Dája Cejzlarová
Dája Cejzlarová
1. 5. 2020 15:55

Patřím již mezi ty starší pedagogy, ale hned bych šla do práce mezi děti, kdyby to bylo možné. Stýská se mi po nich, svoji práci mám ráda a naplňuje mě (proto jsem si ji také vybrala) .Moc mě mrzí, když posuzujete všechny pedagogy podle toho co si přečtete někde na internetu. Každá škola má jiné podmínky a možnosti a samozřejmě i pedagogy.Někteří rodiče nechtějí pustit děti do škol a školek, možná že se bojí, možná se jim nechce pracovat, neumím to posoudit, ale proto je nebudu všechny odsuzovat a osočovat z lenosti. Já jen vím, že já (a nejen já) čekám na to, až budeme smět do škol mezi děti. Bez kontaktu s nimi to není to pravé ořechové.

Lea Havrdová
Lea Havrdová
3. 5. 2020 17:37

Děti se do školy těší, ne, že ne. Alespoň ty naše,abych nemluvila za všechny. Ale bohohužel, tak jak je to nastaveno, je to nesmysl.Protože nebudou mít stejné podmínky a některé prostě zůstanou doma. Tzn. ,že distanční výuka by měla běžet dál, beze změn.A ve škole se budou ředitetelé potýkat s poměrně nedodržitelnými hygienickými podmínkami, nedostatkem personálu, atd. Bude to spíš hlídání dětí, než cokoli jiného.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.