Alternativa není cestou na okraj – co přinesl Speciál pro rodiče v rámci EduFóra



Podívejte se na videozáznamy ze setkání, které pod názvem Speciál pro rodiče pořádalo EduFórum na začátku listopadu. Představily se projekty a školy hledající inovativní možnosti vzdělávání a výchovy dětí. Seznámíte se s alternativami, jejichž prvky by stálo za to integrovat do hlavního proudu, a poznáte osobnosti, které se nebojí realizovat své představy.

První vystoupení bylo věnované partnerské komunikaci s dětmi. Převedete-li na dítě zodpovědnost za vlastní rozhodování, začne se aktivně zajímat o to, co a jak může udělat, a podílet se tím na řešení věcí a situací, řekla Kateřina Králová z Nevýchovy.cz. Principy nevýchovy vycházejí z předpokladu, že dítě samo ví, co je pro něj dobré a potřebuje jen vytvořit podmínky pro to, aby se mohlo rozvíjet. Více o Nevýchově ZDE.


Kateřina Králová a Nevýchova na EduFóru

Stále více rodičů, kteří nejsou spokojeni s prostředím běžných škol, zakládá školy vlastní. O vzniku soukromé školy ZŠ Purkrabka, u jejíhož zrodu stálo devět rodin, mluvila na EduFóru Kateřina Mrzenová. Co je k tomu vedlo, co od školy pro své děti očekávají, a proč se rozhodli pro vlastní školu a ne domácí vyučování, se dozvíte ve videozáznamu. O škole více ZDE.


Kateřina Mrzenová o ZŠ Purkrabka

O přebírání zodpovědnosti je i montessori pedagogika. Jiří Sadil z Duhovka Group představil všechny stupně Montessori školy Duhovka – od mateřinky přes základní, gymnázium až po celoživotní vzdělávání, které nabízí Institut Duhovka. Ještě zajímavější je ale debata, která se rozvinula po úvodní části a otevírá důležitá témata. Podle čeho si alternativní školy vybírají své žáky a jakou roli při přijímaní do školy hrají rodiče? Kdo jsou ideální příjemci montessori pedagogiky a proč by některým dětem měla vyhovovat frontální výuka?


Jiří Sadil o Montessori škole Duhovka

Jak přeměnit dobrý skautský oddíl na školu, tak s nadsázkou popisuje František Tichý Gymnázium přírodní škola. Studenti můžou učit učitele, podílejí se na organizaci školy, účastní se pedagogických rad. Školní život se přesouvá i mimo hranice školního pozemku, děti jezdí do přírody a zapojují se do dění v obci. Škola přijímá studenty ob rok a někteří rodiče jsou ochotní si na „přijímací“ rok počkat.  Více o tom, jak vypadá participace studentů na vzdělávacím procesu, se dozvíte ZDE.

Video tentokrát nikoli na youtube, ale na Slideslive

Posledním příspěvkem bylo vystoupení Pavla Kraemera, který vás seznámí s tím, co z jeho pohledu překračuje kompromisy waldorfské pedagogiky. Jaká jsou uskalí iniciativ zakládajících nové školy? Malá informovanost. Cílem Institutu inovativního vzdělávání, který Pavel Kraemer založil, je proto pomáhat hledat informace, získávat rady a propojovat zájemce o alternativní, nové a hlavně ke svobodě v učení vedoucí vzdělávací směry. Založil platformu Škola života, která pořádá besedy a propojuje všechny, kteří se zajímají o inovativní pedagogiku. O aktivitách Institutu inovativního vzdělávání více ZDE.


Pavel Kraemer z Institutu inovativního vzdělávání

 Fotogalerii ze setkání najdete ZDE.

Nejbližší další chystanou akcí pro rodiče bude 4. prosince povídání s Vratislavem Hláskem na téma Jak to udělat, aby dítě jednou s radostí převzalo zodpovědnost za svůj život.

O EduFóru a chystaných akcích se více dozvíte ZDE.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.