Podívejte se na videozáznamy ze setkání, které pod názvem Speciál pro rodiče pořádalo EduFórum na začátku listopadu. Představily se projekty a školy hledající inovativní možnosti vzdělávání a výchovy dětí. Seznámíte se s alternativami, jejichž prvky by stálo za to integrovat do hlavního proudu, a poznáte osobnosti, které se nebojí realizovat své představy.
První vystoupení bylo věnované partnerské komunikaci s dětmi. Převedete-li na dítě zodpovědnost za vlastní rozhodování, začne se aktivně zajímat o to, co a jak může udělat, a podílet se tím na řešení věcí a situací, řekla Kateřina Králová z Nevýchovy.cz. Principy nevýchovy vycházejí z předpokladu, že dítě samo ví, co je pro něj dobré a potřebuje jen vytvořit podmínky pro to, aby se mohlo rozvíjet. Více o Nevýchově ZDE.
Kateřina Králová a Nevýchova na EduFóru
Stále více rodičů, kteří nejsou spokojeni s prostředím běžných škol, zakládá školy vlastní. O vzniku soukromé školy ZŠ Purkrabka, u jejíhož zrodu stálo devět rodin, mluvila na EduFóru Kateřina Mrzenová. Co je k tomu vedlo, co od školy pro své děti očekávají, a proč se rozhodli pro vlastní školu a ne domácí vyučování, se dozvíte ve videozáznamu. O škole více ZDE.
Kateřina Mrzenová o ZŠ Purkrabka
O přebírání zodpovědnosti je i montessori pedagogika. Jiří Sadil z Duhovka Group představil všechny stupně Montessori školy Duhovka – od mateřinky přes základní, gymnázium až po celoživotní vzdělávání, které nabízí Institut Duhovka. Ještě zajímavější je ale debata, která se rozvinula po úvodní části a otevírá důležitá témata. Podle čeho si alternativní školy vybírají své žáky a jakou roli při přijímaní do školy hrají rodiče? Kdo jsou ideální příjemci montessori pedagogiky a proč by některým dětem měla vyhovovat frontální výuka?
Jiří Sadil o Montessori škole Duhovka
Jak přeměnit dobrý skautský oddíl na školu, tak s nadsázkou popisuje František Tichý Gymnázium přírodní škola. Studenti můžou učit učitele, podílejí se na organizaci školy, účastní se pedagogických rad. Školní život se přesouvá i mimo hranice školního pozemku, děti jezdí do přírody a zapojují se do dění v obci. Škola přijímá studenty ob rok a někteří rodiče jsou ochotní si na „přijímací“ rok počkat. Více o tom, jak vypadá participace studentů na vzdělávacím procesu, se dozvíte ZDE.
Video tentokrát nikoli na youtube, ale na Slideslive.
Posledním příspěvkem bylo vystoupení Pavla Kraemera, který vás seznámí s tím, co z jeho pohledu překračuje kompromisy waldorfské pedagogiky. Jaká jsou uskalí iniciativ zakládajících nové školy? Malá informovanost. Cílem Institutu inovativního vzdělávání, který Pavel Kraemer založil, je proto pomáhat hledat informace, získávat rady a propojovat zájemce o alternativní, nové a hlavně ke svobodě v učení vedoucí vzdělávací směry. Založil platformu Škola života, která pořádá besedy a propojuje všechny, kteří se zajímají o inovativní pedagogiku. O aktivitách Institutu inovativního vzdělávání více ZDE.
Pavel Kraemer z Institutu inovativního vzdělávání
Fotogalerii ze setkání najdete ZDE.
Nejbližší další chystanou akcí pro rodiče bude 4. prosince povídání s Vratislavem Hláskem na téma Jak to udělat, aby dítě jednou s radostí převzalo zodpovědnost za svůj život.
O EduFóru a chystaných akcích se více dozvíte ZDE.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné