Extra třída: Kdybych věděl, jak budou žáci pracovat, šli bychom do složitějšího projektu



Do letošního ročníku programu Extra třída se zapojili i deváťáci z kutnohorské ZŠ T. G. Masaryka. V rámci svého projektu žáci vytvořili deskovou hru o historii Kutné Hory.

Hra se setkala s velkým zájmem veřejnosti,  licenci na tisk hry koupilo město, plánuje se i vydání v anglickém jazyce. Křest hry se konal 5. května 2015 na kutnohorském Palackého náměstí, článek o akci si můžete přečíst ZDE. Fotogalerii ze slavnostního křtu si můžete prohlédnout ZDE.

Přinášíme rozhovor s panem učitelem Leonem Machkem, patronem projektu, a jeho žákem Václavem Vágnerem.

Jak jste se o programu Extra třída dozvěděl? S jakým očekáváním jste se do programu zaregistroval?

port
Leon Machek

Dozvěděl jsem se o něm od svého žáka Vaška Vágnera – že se jedná o Nadační fond Tesco a že bychom mohli získat příspěvek okolo 30 000 Kč na tvorbu projektu a zda bych do toho s nimi šel. V podstatě jen sháněli někoho, kdo jim celý projekt zaštítí… Zdálo se mi to zvládnutelné.

Jak vznikl nápad, že budete v rámci projektu vytvářet poznávací hru o Kutné Hoře?

Původně jsme měli plán jiný, ale zdál se mi příliš náročný, hlavně na čas, počet lidí, organizaci, kdybych věděl, že žáci budou takto pracovat, tak bychom to zkusili. S nápadem na tvorbu hry přišel Vašek.

Ve vaší třídě se velmi dobře podařilo předat maximální část odpovědnosti za realizaci projektu na žáky. Jak jste toho dosáhl? Jakou s tím máte zkušenost?

Určitě spoluprací s Vaškem. Bylo na něho maximální spolehnutí, byl schopen si spoustu informací vyhledat, ověřit, prokonzultovat. Zbytek třídy ho uznává jako neformálního vůdce. Vašek je tak na úrovni 17 – 18 letého kluka, umí se vyjadřovat, nebojí se zeptat, bezvadně ovládá moderní technologie, nevzpomínám si, že by něco zásadního udělal špatně. Takového žáka minimálně 10 let mít nebudeme. Takže obecnou zkušenost nenapíši. Zbytek třídy je bezvadný, ale bez Vaška by to asi byla klasika – plánovat, organizovat, kontrolovat, to vše prakticky odpadlo – zde musím pochválit celý proces jednotlivých kroků v Extratřídě, který ohromně pomáhá učiteli, ale i takhle akčním žákům.

Do jaké míry se podařilo zapojit do projektové práce všechny děti?

Vašek – nápad hry, pravidla, návod, tvorba desky, veškeré grafiky, plnění jednotlivých kroků v Extratřídě, komunikace navenek

Třída – tvorba jednotlivých otázek, kompletace her, nejtýmověji asi pracovali při přípravě křtu – kdo co je schopen obstarat a zařídit, rozdělení si úkolů tak, aby to každému co nejvíc vyhovovalo

Co se podle vás děti při realizace projektu naučily?

Samostatnosti, týmové práci, zodpovědnosti. Pozvedli si sebevědomí, že i v 15 dokážou to co dospělí.

Překvapilo vás samotného něco?

Jak jim to šlo, byli ochotni se sejít, diskutovat, mě na to prakticky nepotřebovali.

17421781351_d0dacfdfe0_m (1)

Kdy práce na projektu převážně probíhala? Podařilo se vám integrovat některé projektové práce přímo do vyučování?

Přímo do vyučování spíše jen testování hry v hodině dějepisu, docela dost práce jsme udělali na kroužku informatiky – otázky, schůzky ke křtu. Kompletaci her jsme dělali po vyučování. Otázky se dodělávaly i doma.

Jaké byly největší překážky při realizaci projektu?

Na velké překážky jsme nenarazili, spíš jen občasná obava, abychom na něco nezapomněli (viz Murphyho zákon), hodně zvědaví jsme byli na to co „vyleze“ z tiskárny, hodně věcí nám zařídila i paní ředitelka

Jak na hru reagovala veřejnost?

Pozitivně, nad očekávání,  křest hry se povedl, napsalo se o tom dost článků, byla i reportáž v rozhlase a televizi, hry jsme všechny prodali, město se rozhodlo odkoupit podklady pro vydání dalších her za částku 10 tisíc, v brzké době by to mělo být schválené, občas po nás někdo hru chce, ale už nemáme…

Doporučil byste účast na projektu i jiným školám a proč?

Jednoznačně doporučil, asi nemá cenu se do účasti pouštět s vyloženě pasivní třídou, ale pokud jsou žáci ve třídě (škole) schopni se domluvit a vymyslí se realizovatelný projekt, určitě je to posune, získají více sebevědomí, poznají učitele i spolužáky i v jiných situacích, než jsou ty klasické školní.

 

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.