Holky jsou pečlivější, během celého školního roku snaživější a snadněji se pamětně učí. Kluci častěji preferují logické myšlení, dávají přednost zábavě před domácí přípravou a na dobrý výkon se soustředí spíš až v klíčových momentech. Tak se dají shrnout výstupy mnoha mezinárodních studií i českých průzkumů týkající se žáků základních škol. Otázka zní, zda a jak se „gender“ promítá do známkování či úspěšnosti v testech. Nebylo by hezké, kdyby třeba kluci byli znevýhodněni.
Malý test na začátek – komupak asi paní učitelka napsala tohle hodnocení: “Domluvená pravidla dobře znáš, ale dodržuješ je jen s obtížemi.” Za a) chlapci, nebo za b) děvčeti? Řešení se dozvíte na konci.
Rozdíly tu jsou
Výsledky rozličných studií v zásadě potvrzují zažitou představu pilných děvčat a roztěkaných chlapců. Podobně se navíc vnímají i žáci a žákyně samotní. “Tahle tendence je pravděpodobně navíc posilována rozdílnými očekáváními, které mají učitelé a rodiče vůči dívkám a chlapcům, a také odlišnými reakcemi dívek a chlapců na tato očekávání,” uvádí Irena Smetáčková z Pedagogické fakulty UK ve výzkumu, který se genderovým aspektům ve školách věnuje.
Ale dost mizí s věkem
Takto narýsované rozdíly platí u menších dětí. S rostoucím věkem se výkonnostní profil ve vztahu k genderu mění. To potvrzují i zkušenosti z pražského gymnázia na Vítězné pláni. “Ve třídách šestiletého studia je převaha dívek, vždy dvě třetiny dívek ku jedné chlapecké. Ve čtyřletém typu studia to bývá o dost vyrovnanější, přibližně půl na půl. Do téhle proporcionality žádným způsobem nazasahujeme,” říká zástupkyně ředitele Pavla Imramovská. “ Intelektově výkonnější po sedmé třídě základní školy bývají podle ní dívky.
Rozdíly tu jsou, ale s věkem se stírají a neplatí všeobecně.
Lepší známky během roku, horší výsledky testů?
Rozdílný přístup obou pohlaví k učení, ale zřejmě i převaha učitelek v pedagogických sborech, se do jisté míry odráží i v hodnocení a známkách žáků a žákyň. V analýze přijímacích zkoušek na SŠ z předloňského roku, kterou na základě svých testů vypracovalo Scio, se uvádí, že chlapci konající přijímací zkoušky na všechny typy gymnázií měli v matematice horší nebo přibližně stejný průměr známek jako dívky, avšak v testu měli vyšší průměrnou úspěšnost. Z toho vyplývá, že děvčatům jejich snaživý přístup zajistil lepší známku, nikoli vyšší úspěšnost v testech.
Strašák přijímaček: větší, nebo menší pro kluky, či holky?
Blížící se přijímací zkoušky na střední školy jsou pro žákyně a žáky klíčem ke středoškolskému vzdělání. Od loňského roku musí každý, kdo chce jít na nějaký z oborů zakončených maturitní zkouškou, složit jednotné přijímací testy z českého jazyka a literatury a matematiky připravené Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání CERMAT. Škola musí výsledky jednotných zkoušek ve svém rozhodnutí o přijetí zohlednit minimálně ze šedesáti procent. Jsou testy genderově neutrální aneb koncipovány tak, aby nenahrávaly dívkám nebo chlapcům? To zatím není jasné. O tento problém se zajímá vzdělávací expert Oldřich Botlík. Usiluje o to, aby mu ministerstvo poskytlo údaje k podrobnější analýze. MŠMT ale dosud data z loňského roku nezveřejnilo.
Výzkumy ukazují to, co je vidět i při pouhém pozorování. Rozdíly mezi děvčaty a chlapci existují a je třeba je brát v úvahu i při vzdělávání a hodnocení. Ale genderové hledisko je jen jedním z kritérií, podle kterých by se férovost přijímacích zkoušek měla prověřovat.
A ještě zpět k úvodnímu testu. Kdo by řekl za b) děvčeti, tak si tipnul správně. Navzdory všem našim zažitým představám…
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné
Každé dítě je samostatná osobnost. Něco již mají v genech a nemá cenu je převychovávat. To se kdysi snažili převychovat leváka na praváka. Již od malička lze pozorovat, k čemu mají více vloh a jak se chovají. Dívky projevují více citu a chlapci jsou více technici. To ale není pravidlo u všech a je to přirozené, že někoho zajímá obor, který preferuje druhé pohlaví. Ale stále by měly ženy být ženami a muži skutečnýni muži. Pouze u ftalátových dětí se setkáme v podstatě se změkčilými hermafrodity, kteří již nemají své vlastní já a společnost nijak nezkvalitní.
Hlavně že všichni stále tlačí na genderovou rovnost ale jak je vidět tak je to mýtus. Jelikož ženskejm neustále někdo nadržuje. Tendle článek to jenom potvrzuje.
Možná ve škole jim paní učitelky nadržují, protože se v nich vidí, ale jak je vidět, kluci se nedají – viz úspěšnost u testů. Být klukem, tak si moc ukřivděná nepřipadám, celá historie ukazuje, že si to celkem uměli ošetřit. Takže trochu nadržování holkám asi celou situaci jen srovnává. A přesto jsme velmi korektní a hlídáme, aby se klukům nedělalo ve škole příkoří, jak jste si právě všiml. Takže svět je krásný ne? 🙂
To si děláte legraci? Kluci si to uměli ošetřit? To mi tedy řekněte jak?
Jako matka 3 synů jsem alergická na úžasné holčičky s culíčky, které jsou úžasné, hodné, neodolatelné a já dodávám někdy pořádně zákeřné mrchy. Ač jsem nepřítelem jakéhokoli násilí (včetně velikonoční pomlázky to považuji za vrchol a nikdy na nás se sestrou nepoužil pomlázku ani náš otec) tak se nedivím, že nás ženy kluci někdy v dospělosti mlátí. To si nejspíš nesou jako trauma z dětství.
Před měsícem jsem řešila šikanu ve 3. třídě! Víte jak jsem na to přišla? Syn se mne zeptal, zda může spolužačku zbít. Ne nemůže. Paní učitelka přiznala, že ta kouzelná holčička už šikanovala jinou holčičku.
Další příklad dvě děti se srazily ve dveřích, chlapec a dívka. Dívka začne ječet na celé kolo, že jí chlapec ublížil. Paní učitelka má naprosto jasno, vinen je chlapec měl dívce dát přednost. Také vymyslí trest pro chlapce a to cituji: „Emo, vymyslíš do rána trest pro Adama“ Neskutečné, šikana z rukou pedagoga. Já dodávám kráva nebeská. Ke smůle všech zúčastněných zpovzdálí sledoval vše chlapec otce, který se nestačil divit. Náhle holčička přiznala, že se jen střetly ve dveřích a chlapec jí vlastně nic neudělal. Myslíte, že se paní učitelka omluvila? Nikoli.
Chybou je přefeminizované školství.
S vámi se nedá moc mluvit, vy nerozumíte jemnostem, ani smysl pro humor nemáte. A reagujte vždy mimo. Vy asi neumíte pořádně číst. Ale klidně si tu s námi buďte no. 🙂
To se vám moc nepovedlo. Argumentuji zcela přesně na Vaše tvrzení kluci si s tím poradi. Renderová nevyvaženost je jemnost? Že by matka dcery? Ach jo.
Bylo to myšleno tak, že v historii to bylo spíš tak, že znevýhodněny byly ženy, a o tom snad nikdo nepochybuje. Dále jsem tam myslím psala, že i když teď ve škole paní učitelky asi trochu víc fandí holkám, protože jsou samy holky, kluci se nedají, jak ukázala studie SCIO. No a pak jsem psala, že ať už to je jakkoli, tak my chceme ohlídat, aby někdo nikomu (a v tomto případě klukům) nedělal příkoří, a proto i tento článek. Navíc jsme před tím zveřejnili rozhovor s Oldřichem Botlíkem, který dokonce zkoumá, jestli přijímací testy opravdu nejsou nastaveny pro kluky nepříznivě. Když si to přeberete, zjistíte, že mi vyčítáte něco, co nedává smysl. Já klukům dost fandím, a malým zvlášť. Takže i těm vašim. Ať se Vám daří.