Jaký byl váš zápis?

V průběhu ledna a února probíhají na základních školách zápisy do prvních tříd. I když je to už víc než 25 let, na svůj zápis si ještě pamatuju a tu malou sovičku, co jsem si tenkrát odnesla domů, snad ještě někde mám. Zápis ale není důležitou událostí jen pro dítě, prožívají jej i rodiče.

Co udělat pro to, aby byl zápis společenskou událostí příjemnou pro rodiče i děti? To je otázka, kterou jsem položila 20 základním školám, které uvádějí, že splňují toto kritérium certifikátu Rodiče vítání. Zajímalo mě, jak se jej snaží naplňovat, a jestli si vždy dovedou odpovědět na to, jaké jsou potřeby rodičů a dětí.

Zápis jako pohádková cesta, aneb předškoláci pohledem pedagogického sboru
 Většina z oslovených škol se snaží zpříjemnit první kontakt se školním prostředím rodičům i dětem tak, že podpoří neformální atmosféru a osloví děti přes pohádky. Průběh zápisu rozdělí do několika stanovišť, kterými musí dítě projít. Důraz přitom klade na nenásilnou „diagnostiku“ dítěte, kdy dítě předvede základní dovednosti během plnění úkolů a rodiče zatím vyplní formuláře a promluví si s pedagogy. „Každý budoucí prvňáček absolvuje krátkou zastávku na 3 stanovištích u 3 paní učitelek, které zjišťují běžné schopnosti a dovednosti žáků, každá z nich pak vyjádří svůj názor,“ popisuje průběh zápisu František Procházka, ředitel ZŠ a MŠ Kácov.

V menší základní škole v Knířově u Vysokého Mýta vyzdobí celou tělocvičnu jako pohádkový svět. „Nutno podotknout, že i paní učitelky jsou přestrojeny do kostýmů,“ popisuje ředitelka školy Monika Bystřická Mandíková zapojení pedagogického sboru do zápisu. Rodiče s dětmi si tu projdou celou školu, mohou se podívat na školní zvířátka a ve třídě pak děti plní individuální úkoly, které mají ověřit jejich školní zralost.

Podstatnými kritérii pro přijetí do školy, které uvádí většina pedagogů, jsou samostatnost, samo-obslužnost (umět se vysmrkat do kapesníku, zavázat si tkaničky u bot), schopnost soustředit se na plnění zadaného úkolu a v neposlední řadě dobrá výslovnost. Právě potíže s výslovností a častý výskyt řečových vad bývají v poslední době největším problémem předškoláků, jak shodně uvedlo několik oslovených pedagogů. Kromě prověření dovedností a schopností dítěte učitelé posuzují sociální zralost a schopnost odloučit se od rodiče a poslechnout jiného dospělého, ale i to, jak se děti do školy těší.

Zápis v ZŠ Kácov

Ne všude ale zapojení pedagogického sboru do pohádkového scénáře považují za jednoznačně pozitivní. „Nezakrýváme, že zápis je především administrativní úkon, ale dáváme mu dodatečnou hodnotu příležitosti seznámení se školou a s lidmi,“ vysvětluje ředitel ZŠ Meteorologická v Praze Zdeněk Bělecký, proč u nich při zápise podobnou pohádkovou scénu nenajdete. Snaží se při zápise podle něj vyhnout dvěma extrémům, na jedné straně zbytečného stresování dítěte i rodičů parodií na přijímací zkoušky a přílišného důrazu na diagnostiku dítěte, na druhé straně „karnevalové taškařici“, která neposkytne rodičům potřebné informace a podle jeho slov může cílit primárně na počet zapsaných žáků a tím i peněz pro školu.

Samotná pohádková atmosféra ve škole ale ještě nemusí znamenat, že zápis nesplní svůj účel. Záleží to na iniciativě učitelů a na tom, jak komunikují s rodiči. Mnoho škol během zápisu iniciuje spolupráci starších žáků a předškoláků, která přetrvá i se začátkem dalšího školního roku, kdy se z nich stanou prvňáčci.

Žáci druhého stupně, nejčastěji osmáci doprovází předškoláky mnohde už při zápise. Někde dokonce rodiče dítě předají jeho budoucímu spolužákovi, který mu pak pomáhá při plnění úkolů, a jdou vyplňovat formuláře a pohovořit si s učitelem sami. Některé školy přenáší tuto spolupráci i do prvního školního roku dítěte, kdy dělá starší žák prvňáčkovi „patrona“. Školy občas nabízejí i předškolní program. Během druhého pololetí mají rodiče s budoucími prvňáčky možnost navštívit několik modelových hodin a důkladněji si prohlédnout a seznámit se prostředím školy.

Není jasné, co se hodnotí, aneb zápis, jak ho vidí rodiče
Zápis je také trochu stres. Nejen pro děti, ale i pro rodiče, kterým se vrací zasuté, někdy možná i úzkostné vzpomínky na vlastní školní docházku. Zároveň je zápis slavnostním okamžikem, kdy se dítě poprvé výrazněji emancipuje od rodiny a rodiče předávají část odpovědnosti za jeho výchovu instituci.

Rodiče obvykle kvitují doprovod starších žáků, kteří provádějí „návštěvu“ po škole, podávají informace o stanovištích a pomáhají i při zadávání a plnění úkolů pro předškoláky. „Je to příjemné oživení, žáci jsou bezprostřední a na rodiče to má, myslím, uvolňující vliv,“ popisuje dojmy ze zápisu Gabriela Kynclová, manažerka značky Rodiče vítáni. Letos byla u zápisu s nejmladšími dětmi ve škole, kam chodí už i její starší, takže nebyla v neznámém prostředí. Přesto by uvítala více informací ze strany pedagogického sboru. „Děti dostanou za své výkony razítko u každého stanoviště, ale o tom, co to razítko znamená, se dozvíte až teprve, když se zeptáte. Také jaký typ dovednosti nebo znalostí se u jednotlivých stanovišť zjišťuje, se můžete dohadovat,“ dokresluje průběh zápisu.

Ve stejném duchu mluví i další maminka, která byla letos se svou dcerou u zápisu. „Ve škole se nám líbilo, ale jestli a jak dcera obstála v úkolech, to nevím. Nezeptala jsem se a sami nám k tomu nic neřekli,“ odpovídá na otázku, jak dopadl zápis.

Rodiče se u zápisu mohou cítit upozaděni, nevědí, co přesně je u dětí právě zkoušeno. Může se dokonce stát, že cítí ze strany učitele manipulaci. Dokazuje to příspěvek do diskuse na stránkách Ceskomluvi.cz pod článkem o motivaci k učení. Potlačení kreativity dětí podle diskutující začíná ve škole už při zápise: „Osobně jsem zažila, jak moje dítě mělo poskládat z obrázků příběh a příběh říci. Poskládalo, řeklo a znělo to logicky. Zdůvodnilo pořadí. Reakce paní učitelky byla: „Tak to není, má to být takto! Jinak to nejde,“ popisuje zkušenosti ze zápisu paní Dáša.

Nebojte se zeptat
Snaha škol udělat zápis příjemný pro dítě je důležitá, ale někdy možná převládá na úkor komunikace s rodiči a jejich informovanosti o tom, co se právě u dítěte prověřuje. Jedná se zcela určitě o zobecnění, tudíž to samozřejmě neplatí pro všechny školy stejně a leckde s tím vědomě pracují: „Rodiče jsou vždy informováni o úspěších svých dětí, případně jim paní učitelky doporučí, na co se zaměřit,“ popisuje průběh zápisu paní učitelka Helena Vaňková ze Základní školy Horní Jelení u Pardubic. Pokud byste ale měli pocit, že právě ve vaší škole jste spíše v pozici pasivního pozorovatele, nebojte se zeptat na vše, co vás zajímá.

Otázka do diskuse: Jaké zkušenosti se zápisem máte vy? Debatovat můžete v našem diskusním fóru ZDE.

 

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

 

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..