Nejde mu psaní? Tak ať píše tiskacím



Přečtěte si článek Radky Kvačkové o zkušenostech s novým písmem Comenia script, které v současnosti ve výuce psaní používá asi 200 českých základních škol. Jaká jsou pozitiva a jaká negativa psaného písma, které vypadá jako tiskací? Článek vyšel 25. 2. v Lidových novinách.

Pedagogicko-psychologické poradny mají plné čekárny dětí, které zápolí s kroužením písmen

Jakubovi už je osm, ale chodí teprve do první třídy. Jedním z důvodů, proč dostal loni odklad nástupu povinné školní docházky, bylo psaní, přesněji jemná motorika. Ačkoliv se Kuba naučil už sám číst a začíná násobit, napsat domácí úkol ze psaní je pro něj přetěžké. Má opačný sklon psaní, než je běžné, vykroužení každého písmenka mu trvá neúměrně dlouhou dobu, aniž by dosáhl kýženého výsledku, a udržet linku je – zdá se – nad jeho síly.

Matka se snaží problém řešit střídavě trpělivostí a přísností spojenou s důsledností, otec, velmi inteligentní vysokoškolák, tvrdí, že to má kluk po něm, protože pro něj bylo kroužení písmen taky utrpením a vlastně se to pořádně nikdy nenaučil.

Než špatně, radši vůbec
Psaní je na jednu stranu základní dovedností, bez níž se nelze obejít ani posouvat dál, na druhou stranu může předepsané kroužení písmen zablokovat schopnost a hlavně chuť vyjadřovat se písemnou formou. Než psát ošklivě, to radši vůbec, usoudí mnozí a věnují se raději třeba počítačovým hrám. Jak ale poznat, kdy je dítě jenom líné a nesnaží se a kdy se musí potýkat se skutečným handicapem?

„Učitelka mi slíbila, že pošle žádanku do pedagogicko-psychologické poradny, kde by mohli udělat testy,“ svěřila se Jakubova matka. „Potíž je, že než škola vypracuje a pošle podnět, trvá to nějakou dobu a i pak je třeba na vyšetření čekat týdny, ba měsíce.“
To potvrzuje i Václava Masáková z Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 1, 2 a 4. „Příslušná vyhláška stanoví, že dítě má být vyšetřeno nejdéle do tří měsíců, a musím říct, že my v Praze to stihneme většinou tak do dvou a půl. Horší je to mimo Prahu, kde je poradenství poddimenzované,“ konstatuje. Podle doktorky Masákové je však možné, aby škola na vyšetření nečekala a dovolila dítěti, které má s psacím písmem mimořádné potíže, prostě psát tiskacími písmeny. Problém je, že taková pružnost není u učitelů prvních, případně druhých tříd úplně běžná.

České školy se mohou v posledních letech rozhodnout, zda budou prvňáky učit psát tradičním vázaným neboli spojovaným písmem, plným vlnovek a kliček, nebo zvolí nespojované písmo známé pod jménem Comenia Script, o němž se dá zjednodušeně říct, že je to písmo tiskací. Jenže když už se někde rozhodnou pro jedno nebo pro druhé, málokde jsou pedagogové ochotni pustit dítě mimo jednou načatou brázdu. Na naší škole se píše tak a tak, nebudeme přece kombinovat dvě metody, říkají. A pokud jsou zastánci spíše tradičního písma, většinou ještě citují odpůrce Comenia Scriptu, kteří tvrdí, že spojitost a plynulost psaní souvisí se spojitostí a plynulostí myšlení, cvičí jemnou motoriku a celkově kultivuje osobnost.

V cizině naše písmo stejně většinou nerozluští
Příznivci naopak poukazují na to, že ztěžovat dětem výuku psaní hned na začátku tím, že je učíme od každého písmena ne dvě varianty (velké a malé), ale čtyři (dvě tiskací, dvě psací), je nesmysl, nehledě na to, že pro většinu cizinců je naše psací písmo s kličkami těžko rozluštitelné. „Když jsem byla na stáži v Kanadě, tamní kolegové koukali na moje poznámky s údivem,“ konstatovala před časem pětatřicetiletá Lucie Bartošová. V kolika školách se žáci učí od každého písmenka jen dvě varianty? Úplně přesně to nelze zjistit, protože Česká školní inspekce, kterou jsme kontaktovali, se na šetření míní zaměřit teprve v následujícím roce. Neví to ani ministerstvo školství ani Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, jež se podílela na hodnocení prvních dvou ročníků zavádění Comenia Scriptu do škol. Podle Radany Lencové, jež je autorkou tohoto písma a jeho rozšiřování sleduje, se v současné době jednodušší psaní učí přibližně na dvou stovkách škol. Vzhledem k tomu, že v Česku je základních škol na čtyři tisíce, je to poměrně málo.

Že by špatné zkušenosti?
„Právě naopak,“ říká Petra Mejstříková Sulková, zástupkyně ředitele Základní školy v Řevnicích, kde s Comenia Scriptem začali mezi prvními. Dnes jsou tehdejší prvňáci už v páté třídě a tamní pedagogové si libují, že děti píší rychle, čitelně a úpravně. „Jejich projekty – teď třeba na téma olympiády – je radost číst,“ poznamenává Petra Mejstříková – Sulková. Za hlavní klad ale považuje fakt, že se děti začnou písemně vyjadřovat rychleji. Přitom sama byla prý původně k novotě spíš skeptická. Dodnes sleduje diskusi, v níž se ozývají i otázky, jestli nespojované písmo nějak nepoznamená lidskou psychiku. Přesto tvrdí: „Z praktických výsledků, které pozoruji na naší škole, jsem příjemně překvapená.“ A dodává, že nadšená je i podstatně starší kolegyně, která učí už čtyřicet let a u níž by vzhledem k věku předpokládala spíš nechuť k novotám.

Snad jen ty mezery mezi slovy
Za minus lze podle Mejstříkové Sulkové považovat fakt, že někteří žáci nedodržují u nespojovaného písma dostatečné mezery mezi slovy. Mimochodem, v řevnické škole mají i kroužek vázaného psaní, kam může chodit každý, kdo má zájem psát postaru, a od druhé třídy se děti učí vázané písmo číst i v rámci běžného vyučování. To aby je nepřekvapil třeba právě dopis od rodičů nebo od babičky psaný rukou.

Vyšší motivaci a spontánnost ve vztahu k psaní, ale i čtení konstatovala před dvěma lety i Závěrečná zpráva o výsledcích pokusného ověřování Comenia Scriptu, která vznikla po dvou letech ověřování nové metody a na níž se podílela Pedagogická fakulta UK. „Z psaní neměli strach ani žáci se speciálními vzdělávacími obtížemi experimentální skupiny. Často prezentovali, že psaní je pro ně zábava,“ píše se v dokumentu.

Skutečnost je taková, že psát se nakonec naučí všechny zdravé děti, zrovna tak, jako se naučí číst. V pozdějších ročnících můžeme pozorovat, že si hledají a nacházejí způsob, který jim nejvíc vyhovuje. Zatímco někteří čtvrťáci, co se učili od první třídy Comenia Script, začínají při rychlém psaní některá písmena sem tam i spojovat, což se rozhodně nezakazuje, děti, které začínaly s vázaným písmem, už na druhém stupni od důsledného spojování v některých případech upouštějí a pomáhají si tiskacími písmeny. Často i proto, že si velká psací písmena nevybavují, jako si je ostatně nevybavují ani všichni dospělí. Kdo z nás si je jist, jak se píše velké psací ypsilon, Q nebo třeba G?

Papír s razítkem není nutný
Důležité je najít při počáteční výuce základních dovedností takový způsob, který nebude od psaní nebo čtení odrazovat. „Jedna naše učitelka učí číst několika různými způsoby. Má totiž ve třídě jednoho žáka, který má se čtením mimořádné obtíže, a dalšího, který zase přišel z jiné školy a je zvyklý na odlišný způsob,“ říká zástupkyně ředitele z řevnické základní školy Petra Mejstříková – Sulková. Mimoděk tak naznačuje, kudy vede cesta k úspěšnému rozvoji žáků a jejich velmi nestejných schopností. Matka osmiletého Jakuba, o němž byla řeč na začátku tohoto textu, se podle svých slov neodvažuje žádat synovu učitelku, aby jejímu dítěti dovolila psát jen tiskacím písmem. Je přesvědčená, nebo možná naučená z vlastních školních let, že extrabuřty se ve škole moc nepěstují, a pokud ano, měl by na to být pokud možno nějaký papír s razítkem, nebo alespoň speciální povolení od ředitele školy.

Není to tak docela. Dnes mají totiž učitelé podstatně větší prostor pro zdravý selský rozum a pedagogický instinkt, než tomu bývalo v dobách, kdy chodili do školy rodiče současných žáků. Jen není jisté, jestli si to vždycky uvědomují.

Kde se vzal Comenia Script
V roce 2012 ministerstvo školství rozhodlo, že alternativou k běžně užívané psací abecedě se stává po dvouletém pokusném ověřování písmo Comenia Script. Jde de facto o tiskací písmo, na jaké jsou děti zvyklé ze čtení. * Podle závěrečné zprávy hodnotící dva roky ověřování nové metody písmo děti baví, vyhovuje například i levákům nebo žákům se specifickými vzdělávacími potřebami. * Dnes se Comenia Script používá podle odhadů na 200 základních školách. * Certifikační vzdělávání k písmu Comenia Script nabízí Národní institut pro další vzdělávání. * V loňském školním roce absolvovalo certifikační vzdělávání téměř 700 účastníků z 541 škol. Semináře však pokračují. Od září 2013 se uskutečnilo či uskuteční 14 vzdělávacích programů pro cca 250 učitelů a učitelek ZŠ, zpravidla na objednávku škol. Jak píší školáci. Dnešní školáci mají dvě možnosti, jak se učit psát. Jedna je tradiční a všichni ji známe jako psací (vázané) písmo. Druhou představuje písmo Comenia Script, které můžeme zjednodušeně nazvat tiskacím písmem.

 

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Hana
Hana
21. 11. 2016 22:18

Dobrý den, pokud se dítě učí psát tiskacím písmem, doporučuji stránku https://pisanka.cz/1-trida/tiskaci-pismena/ na procvičení:)



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.