Plánujete třídní projekt? – přečtěte si deset pravidel, kterými se řídil John Cage



Smysluplná práce na třídním projektu je náročná a dosáhnout výsledku je umění. Přečtěte si, jaké rady dávají učitelům a jejich studentům sami umělci. Autorství seznamu bývá připisováno americkému skladateli Johnu Cageovi, ve skutečnosti jej vytvořila žena, o níž se dočtete níže. Originální verzi článku v angličtině najdete ZDE.

V začátcích své tvůrčí dráhy vzhlížel avantgardní skladatel John Cage k Arnoldu Schoenbergovi, který byl jeho významným životním i uměleckým vzorem. Sám Cage později ovlivnil několik generací umělců a skladatelů, a to jak díky své hudební tvorbě, kde využíval prvek náhody, tak svému pedagogickému působení.

Mezi ty, jež inspiroval, patřila také řádová sestra Corita Kentová, poněkud zvláštní úkaz na losangeleské umělecké scéně. Kentová, která vyučovala na Koleji Neposkvrněného srdce, byla uznávanou umělkyní, mezi jejíž přátele patřili Saul Bass, Buckminster Fuller i sám Cage.

V roce 1968 sestavila seznam deseti prostých, osobně pojatých pravidel pro studenty a učitele, které jim měly sloužit při realizaci třídních projektů. Cage citovala pouze v Pravidlu č. 10, stalo se však, že mnozí začali autorství seznamu připisovat jejímu slavnějšímu kolegovi.  Traduje se, že Cageův celoživotní partner, tanečník a choreograf Merce Cunningham měl tento seznam vyvěšený v ateliéru až do své smrti.

ilustrační obrázek. by Steve Bowbrick(flickr.com)(CC BY 2.0)
Deset pravidel pro studenty a učitele:

Pravidlo č. 1: Najděte si místo, které ve vás vzbuzuje důvěru, a zkuste si tuto důvěru podržet.

Pravidlo č. 2: Základní povinnosti studenta: Vytáhněte ze svého učitele maximum, vytáhněte maximum ze svých kolegů a kolegyň.

Pravidlo č. 3: Základní povinnost učitele: Vytáhněte ze studentů maximum.

Pravidlo č. 4: Berte všechno jako experiment.

Pravidlo č. 5: Dodržujte sebekázeň – najděte si někoho moudrého nebo chytrého a cíleně ho následujte. Dodržovat kázeň znamená následovat dobře. Dodržovat sebekázeň znamená následovat ještě lépe.

Pravidlo č. 6: Nic není chyba. Nehodnotíme, co je výhra a co selhání, jde jen o tvorbu.

Pravidlo č. 7: Jediným pravidlem je pracovat. Pokud budete na něčem pracovat, někam to povede. Jen ti, kdo usilovně a neúnavně pracují, dojdou do bodu, kde na něco přijdou a uspějí.

Pravidlo č. 8: Nepokoušejte se zároveň tvořit a analyzovat. Jde o dva různé procesy.

Pravidlo č. 9: Prožívejte radost, kdykoli to bude možné. Užívejte si to. Je to lehčí, než si myslíte.

Pravidlo č. 10: Porušujeme všechna pravidla. I svá vlastní. Proč to děláme? Protože ponecháváme dostatečný prostor pro X veličin.

Nápověda: Buďte pořád v dosahu. Účastněte se, čeho můžete. Vždycky choďte do hodin. Čtěte všechno, co vám přijde pod ruku. Sledujte pozorně filmy. Všechno si schovávejte. Jednou se vám to může hodit.

 

ilustrační obrázek. by Steve Bowbrick(flickr.com)(CC BY 2.0)
překlad: Olga Pohl

 

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.