Rodiče mohou škole přinést zajímavé podněty. Měli by ale vědět, co chtějí



Uspořádat ve škole seminář, kterého by se účastnili učitelé i rodiče, se zdá jako zajímavý nápad. I když vám škola vyjde vstříc, nemusíte mít ale vyhráno. Budete se možná muset vyrovnat s direktivním přístupem školy či nezájmem rodičů. O své zkušenosti s pořádáním takových seminářů se s námi podělil jeden z rodičů Aleš Lízr.

Samotná iniciativa vzešla z pocitu, že existuje mnoho oblastí a přístupů léta dobře fungujících v pedagogické praxi vzdělávacích systémů, které se v mezinárodním srovnání objevují před ČR, jež ale mnozí učitelé a školy neuplatňují nebo o nich nevědí. „Chtěli jsme se školou navázat kontakt. Představit učitelům i rodičům přístupy, které můžou pomoci zlepšit vztahy mezi dětmi, prospět celkové atmosféře ve škole a pomoci našim dětem rozvíjet svůj talent,“ vysvětluje Aleš Lízr, profesí ředitel technologické firmy, proč se rozhodl obrátit na základní školy s návrhem uspořádat takové setkání.

Pro své pilotní semináře si vybral dvě pražské základní školy, které v té době navštěvovaly jeho děti. Přestože obě školy návrhu vyšly vstříc, je zajímavé, jak rozdílná byla příprava a průběh samotných seminářů. Ukázalo se mimo jiné, že velký vliv na ochotu učitelů spolupracovat s rodiči může mít přístup vedení školy.

Když škola všechno ví
První seminář provázely „porodí bolesti“. Aleš Lízr chtěl uspořádat asi dvouhodinové setkání učitelů a rodičů, na kterém by pozvaný odborník představil teoreticky i prakticky vybrané téma. „Šlo nám především o témata respektu mezi žáky a učiteli, vývojová stádia dětí, způsoby učení vhodné pro každý věk a metody rozvoje individuálních nadání dětí,“ popisuje svůj plán semináře pan Lízr.

Škola ale jeho představu nesdílela. „Vedení školy mělo od počátku za to, že učitelé vědí, jak témata vzdělávání a rozvoje dětí uchopit a že seminář má být určen především k poučení rodičů.“ Vzhledem k tomu, že pan Lízr o pořádání semináře stál, na podmínky školy přistoupil. S vedením školy se domluvil, že nechají rodiče vyplnit dotazník, aby zjistili, o jaká témata by měli zájem.

Dotazník, který byl umístěn na internetových stránkách školy, vyplnilo celkem 29 rodičů. Průzkumu se nezúčastnil žádný z učitelů. „Informování rodičů jsme podcenili a nechali jsme to pouze na škole, která jednoduše dotazník vyvěsila na svých webových stránkách,“ popisuje další průběh příprav pan Lízr. Přesto nakonec odpovědi v omezeném počtu získali a vybrali pro seminář témata, která rodiče nejvíc zajímala. Byly mezi nimi možnosti řešení konfliktů a problémů ve škole, problematika přístupů ve výchově dětí a rozvoji jejich sebedůvěry.

Na schůzce s učitelkou, která byla vedením školy určena jako partner pro organizování a průběh semináře, ale zjistil, že má připraveno vlastní téma, které chce s rodiči probrat. Protože už nezbývalo mnoho času, přistoupili na to, že se bude mluvit především o komunikaci mezi dětmi, rodiči a školou a společně naplánovali průběh semináře. Ten pak proběhl k velké spokojenosti třinácti zúčastněných rodičů.

Učitele seminář nepřitáhl. Na začátku všechny přivítal zástupce ředitele, ale kromě paní učitelky, s níž byl seminář připraven, se nikdo další z pedagogického sboru nepřipojil. To organizátoři považovali za ztracenou příležitost, neboť doufali, že osloví i ostatní učitele a položí základ dialogu mezi učiteli a rodiči.

Když nemají zájem rodiče
V druhém případě byla škola od počátku vstřícná. Nejenom, že na přípravě semináře spolupracovalo několik učitelek, ale zúčastnila se ho i ředitelka školy. „Dala nám volnou ruku ve výběru přednášející. Pozvali jsme zahraniční lektorku, která si připravila program věnovaný dovednostem, jež děti musí získat k úspěšnému životu ve 21. století,“ popisuje pan Lízr.

Lektorka se zaměřila na možnosti rozvoje pěti dovedností: kreativity, sebevědomí, spolupráce, kritického myšlení, řešení problémů a sebereflexe. Program semináře byl koncipován jako série scének, ve kterých rodič sehrál roli „nevěřícího Tomáše“, zatímco lektorka demonstrovala na mnoha vlastních úspěšných projektech jak dovednosti rozvíjet.

Ačkoli měl seminář mnohem lepší propagaci, přišlo na něj jen 6 rodičů. „Paní ředitelka vyvěsila reklamu na stránkách školy a zajistila ji i na stránce MČ Praha 1,“ pochválil spolupráci se školou pan Lízr. Bohužel to nepomohlo, rodiče tu o podobné akce mají dlouhodobě malý zájem.  I přes malý počet zúčastněných byl Aleš Lízr nakonec s průběhem obou seminářů spokojen a spokojenost projevili i rodiče, když si v anonymním dotazníku přáli jejich pokračování.

Poučení na závěr
Pořádat semináře pro rodiče a učitele má i přes počáteční nezkušenost obou stran určitě smysl. Projevená snaha a zájem ze strany aktivních rodičů dává učitelům signál, že mnoha rodičům záleží na jejich přístupu k výuce. I když se vám nepodaří na seminář přilákat víc než dvacet rodičů, mají podobné drobné iniciativy vliv na postupnou proměnu klimatu v našich školách.

Pokud se rozhodnete uspořádat i na své škole seminář pro rodiče, bude užitečné dle Aleše Lízra pamatovat na několik základních věcí:

  • Dbejte na spolupráci se školou a od začátku si vyjasněte, kdo má jaké kompetence a jakým tématům se chcete věnovat. 
  • Svá témata si připravte dopředu, nespoléhejte se na to, že škola bude vědět, o co mají rodiče zájem.
  • Nenechávejte propagaci semináře pouze na škole, připravte letáky a se souhlasem školy je vylepte ve škole. Před seminářem pošlete informace emailem přímo rodičům.
  • Připravte si materiály pro rodiče, prezenční listinu včetně nabídky o zasílání budoucích informací e-mailem a evaluační formulář pro hodnocení účastníky po ukončení semináře. Hodnocení se Vám bude hodit pro další spolupráci se školou.
  • Před seminářem se setkejte s učiteli a projděte si průběh semináře nanečisto.
  • Program semináře by neměl být rozsáhlý. Při prvním semináři nelze probrat vše, je třeba navázat dialog a dát prostor interakcím s rodiči.
  • Po skončení semináře pošlete všem zúčastněným poděkování, a tím navažte spojení pro případné pokračování.
  • ·Podělte se o úspěch se Všemi, kdo se na přípravě semináře podíleli. Především škola ocení aktivní rodiče, kteří přinesou a zorganizují nekonfliktní a zajímavou aktivitu. Největší prospěch z toho pak mají naše děti, díky informovanějším rodičům a dobře naladěným učitelům, kterým se pootevřely nové obzory.
 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.