Rozhovor s Extra třídou: Přečtěte si, co si žáci myslí o svém projektu



V pondělí 5. května proběhla vernisáž výstavy „Návraty“. Nebylo by na ní možná nic až tak pozoruhodného, kdyby ji nepřipravili žáci sedmého a devátého ročníku základní školy ve Frýdlantu. V rámci programu Extra třída vytvořili putovní výstavu, která srovnává místa ve městě z pohledu historických pohlednic a současných fotografií. Ti také pořídili sami žáci. Výstava vzbudila velký ohlas mezi místními.

Na projektovou nástěnku, kde najdete podrobně zmapovaný celý průběh projektu, se podívejte ZDE.

Přinášíme rozhovor s patronkou projektu, paní učitelkou Lucií Zralou a odpovědi žáků, ve kterých se dozvíte, co jim projektová práce přinesla a co si o ní vůbec myslí.

Co se podle vás děti při projektové práci naučily?

Spoustu věcí. Komunikovat. Respektovat názor druhého. Přemýšlet o problému v kontextu. Zvažovat priority. Umět se ve skupině prosadit. To nejcennější z mého pohledu kantorky je ovšem něco jiného: děti se naučily mít rády své město.

Projekt umožnil dětem pocítit, že realizují něco „extra“, což je samo o sobě motivovalo. Velký přínos vidím ve spolupráci napříč – žáci sedmého ročníku zvládli držet tempo s devátou třídou. Za celou dobu jsme neřešili žádný konflikt či spor. Ten největší přínos však vidím jinde: čím déle projekt trval, tím více bylo znát, že žáci své město skutečně „prožívají“ – uvědomují si kořeny, z kterých vzešlo i současnost, na které stojí. Uvažovali o něm v souvislostech a přemýšleli, co lze změnit k lepšímu.

Překvapilo vás samotnou něco? 

Lucie Zralá, patronka projektu "Návraty".
Lucie Zralá, patronka projektu „Návraty“.

Synergie, kterou ten tým dokázal vytvořit. Když někomu „docházel dech“ a nevěděl, jak dál, řekl druhý „hele, přijď k nám odpoledne a jukneme na tu animaci spolu…“ nebo prostě převzal část úkolu druhého, aby mu pomohl a usnadnil práci. Kolektiv byl nesourodý – tři žáci sedmého ročníku a 8 žáků devátého ročníku – 2 hoši a 9 dívek. Spolupracovali, pomáhali si, radili si. Jejich vztahy se prohloubily, jsem přesvědčená, že navázali i hluboká přátelství a zjistili o sobě spoustu nových věcí, které netušili.

A překvapilo mne, jak děti hltaly „perličky“ a drobné střípky z historie Frýdlantu, které jsem utrousila nebo na které narazily při bádání. Bylo jasné, že projekt prožívají a chtějí být „profíky“ na slovo vzatými J.

Podařilo se zapojit do projektové práce všechny děti?

Ano. Na začátku jsme přišli o jednu dívenku, kterou nebavila projektová příprava, ale vzápětí ji nahradily dvě jiné, velmi aktivní dívky a pracovali opravdu všichni.

Podařilo se vám integrovat některé projektové práce přímo do vyučování?

Na projektu jsme pracovali v mimo vyučovacím čase, ale vliv na výuku projekt rozhodně měl… a dnes se mne už ptají další a noví žáci, zda příští rok bude nějaká extra třída, že by se chtěli zapojit…

Jaké pro vás byly největší překážky při realizaci projektu?

Všichni jsme měli problémy s animačním editorem, dlouho se načítal a neběhal nám. Vzhledem k faktu, že jsme veškerou práci realizovali v našem volnu – páteční odpoledne a víkendy, měla jsem obavu, že projektovou přípravu nestihneme dokončit včas. Jinak mám pocit, že nic, co by bylo nepřekonatelným problémem, nás nepotkalo. Hodně rozhodoval fakt, že šlo o „projekt dětí“ – to nám otevíralo dveře k těm, které jsme potřebovali oslovit ke spolupráci.

Doporučila byste účast na projektu i jiným školám a proč? 

Doporučila. Je to hodně o energii a odhodlání, ale radost, když ty děti pozorujete v akci…to se asi nedá slovy popsat. Dobře nastavený projekt je přínosem jak pro patrona, tak pro ty děti. Věřím, že po takových projektech z dětí nemohou vyrůst lidé lhostejní ke svému okolí.

Podívejte se na výběr z fotografií, které žáci publikovali na projektové nástěnce, další reportáže najdete ZDE.

 [nggallery id=32] 

Otázky pro děti:

Co vám práce na projektu přinesla?

Martina, 9.tř.: Zjistila jsem nové zajímavosti o Frýdlantu a také jak dříve vypadal. Naučili jsme se společně pracovat na jednom velikým úkolu.

Lucka,9.tř.: Práce přinesla velmi mnoho, například poznání historie našeho města, prohloubení vztahů se spolužáky a k městu, atd.

Denisa, 9.tř.: Poznala jsem více nových míst a budov tady ve Frýdlantu. Třeba jsem nevěděla, kde co stojí či stálo a je to skvělý to takhle poznat.

Helenka, 9.tř.: Poznali jsme víc město a jeho historii.

Kačka, 9.tř.: Určitě to, že jsem poznala více město, ve kterém žiji. Otevřelo mi to oči, jak byl Frýdlant krásný a teď je to tu takové chudé, bez života…

Týna, 9.tř.: Dozvěděla jsem se spoustu perliček o Frýdlantu.

Zdeněk, 9.tř.: Nové poznatky, něco nového o Frýdlantu.

Radka, 9.tř.: Dozvěděla jsem se něco nového, co tady bylo…

Markétka, 7.tř.: Poznatky o historii města. Poznání se s novými lidmi. Mohla jsem si vyzkoušet věci, které si jen tak někdo nevyzkouší.

Luboš, 7.tř.: Jiný názor na věc a jiné myšlení.

Deniska, 7.tř.: Práce na projektu mi přinesla poznání Frýdlantu za doby Němců, jak se postupem času Frýdlant měnil a ještě mění.

Dozvěděli jste se o sobě navzájem něco nového?

Martina, 9.tř.: Více jsme se skamarádili.

Lucka, 9.tř.: Určitě jsme se o sobě dozvěděli něco nového. Někoho jsem ani vůbec  neznala, jen z vidění. Extra třída mi pomohla více poznat lidi, jenž jsem znala, tak lidi, který jen matně.

Denisa, 9. tř.: Ani né, nedozvěděla.

Helenka, 9.tř.: Ano, docela spoustu věcí a jsem za to ráda, že jsem se přihlásila do projektu Extra třída a poznala víc lidí J

Kačka, 9.tř.: Ani ne. I když myslela jsem si, že mě to nebude bavit, ale ukázalo se, že mě to hodně moc bavilo…

Týna, 9.tř.: To asi ne, ale přes ten společný půl rok jsme se stmelili…

Zdeněk, 9.tř.: Určitě, poznal jsem lidi, jako jsem já.

Radka, 9.tř.: Poznala jsem další děti ze 7.F – byly dobrý, bavilo mě to s nimi i s holkami z 9. C

Markétka, 7.tř.: Ano, třeba že Zdenda umí dobře pracovat s PC. Bylo zajímavé, se poznat s novými lidmi a dozvědět se o nich něco víc…

Luboš, 7.tř.: Ano, to že každý má úplně jiný názor na věc.

Deniska, 7.tř.: Ano, určitě. Dříve jsme se znali jen málo, ale teď jsme se poznali i z vnitřní strany a ne jen z vnější.

Bavilo vás to? A proč? (případně proč ne?)

Martina, 9.tř.: Ano, bavilo. Bavilo mě zjišťovat historii města a byla jsem tu s kamarády, takže super.

Lucka, 9.tř.: Ano, byla to veliká zábava. Všichni jsme spolupracovali a byli jako jedna velká parta, ne jako ve škole, kde je několik „skupin,“ které musí najednou spolupracovat a vůbec se neshodnou.

Denisa, 9. tř.: ano, bavilo, protože jsem své rodné město poznala mnohem víc…

Helenka, 9.tř.: Ano, bavilo mě to, byla to sranda, zážitky máme na celý život… J

Kačka, 9.tř.: Ano, bavilo, protože jsem se dozvěděla něco víc o svém městě a hlavně mohla jsem být v kontaktu se svými přáteli, které to taky bavilo… J

Týna, 9.tř.: Ano, společně jsme se snažili dosáhnout jednoho cíle a povedlo se. Výstava je hotová a je úžasná!

Zdeněk, 9.tř.: Ano, hlavně ta práce v terénu (focení, návštěva muzea), hlavně z toho mám teď skvělý pocit.

Radka, 9.tř.:Bavilo mě to hodně, dozvěděla jsem se něco nového a aspoň jsem viděla, jak to tady vypadalo…

Markétka, 7.tř.: Ano, protože konečná práce byla krásná a odnesli jsme si mnoho zážitků.

Luboš, 7.tř.: Ano, protože jsem poznal historii města v blízkosti svého domova a přítomnost a rozdíly s minulostí.

Deniska, 7.tř.: Ano, bavilo. Protože jsme se dozvěděli hodně o našem městě, podnikali jsme výlety do terénu, abychom vyfotili vybrané objekty (Lezli jsme do řeky Smědé, na stromy, na hasičský žebřík na autě a podobné zajímavé výpravy…).

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.