„Oni se přes prázdniny vždycky resetují, podíváte se na harddisk a tam není nic. Ale vůbec nic!“ říkával jeden pan ředitel, když přišla řeč na to, co s dětmi udělají dva měsíce volna. Samozřejmě, že mnohý učitel asi má pocit, že rodiče by měli dítě udržovat přes prázdniny v jakémsi stand by režimu, mírné intelektuální pohotovosti, protože jinak on bude muset v září začínat zase od nuly. Zvlášť v prvních ročnících základní školy to není nic výjimečného a nejde o žádnou nadsázku.
Možná taky patříte k těm rodičům, co nakupují příručky typu Veselá matematika, Učte se s námi o prázdninách nebo Úlohy k rybníku s pocitem, že tím posunujete své dítě po žebříčku vzdělanosti zase o šprušli výš. Nic proti tomu, když necháte takovou knížku pohozenou na zahradě a vaše dítě si ji ukradne a stráví s ní letní odpoledne na půdě. Ale maminka, která ve stanu klepe významně na učebnici, to je strašná představa.
Prázdninové vzdělávání nezavrhuji, ale zkuste to, čemu se ve školách říká projektové vyučování. Když opravujete vrata, měření a počítání je u toho spousta, když šijete indiánský kostým, trénujete vyhledávání informací, historický kontext, výtvarnou výchovu i ruční práce najednou. Nemluvě třeba o tom, když je vám čtrnáct a prodáváte lístky na letním festivalu, kde musíte spoustu věcí zorganizovat a se spoustou lidí se domluvit.
České vzdělávání je pro děti otravné často proto, že jim nedává smysl, je nudné a vzdálené od reálného života. Prázdniny nejsou prázdné místo bez školy, ale naopak příležitost učit se tak, jak to škola neumí. A Úlohy k rybníku radši zapomeňte u rybníka.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné