Vybíráte střední školu? Pozor na zkreslující srovnání!

Jednoduché žebříčky vycházející z maturitních dat mohou přinejlepším ukázat, jak je škola úspěšná v orientaci na intelektuální výkon.  Nic ale neříkají o její schopnosti vybavit studenty dovednostmi, které nakonec rozhodují o úspěchu v práci a životě.

Redakce serveru Aktuálně.cz zveřejnila aplikaci, která podle jejich autorů umožňuje, abyste si vybrali nejlepší střední školu pro své dítě. Data, do kterých můžete nahlížet, pocházejí z loňské státní maturity. Můžete tu vyhledávat podle studijního oboru či kraje, kde škola působí, a kromě výsledků v jednotlivých testech se nabízí i možnost seřadit všechny školy podle celkové, v procentech udávané, maturitní úspěšnosti.  Výsledkem je tedy žebříček všech škol, zdánlivě od nejlepší po nejhorší. Vzhledem k tomu, že podobné aplikace a žebříčky vycházející ze stejných dat se pravděpodobně objeví i v dalších médiích, je dobré si ujasnit, co se z nich můžeme dozvědět a co se naopak zcela jistě nedozvíme, byť je to pro výběr školy důležité.

Když vybíráte nové auto, můžete si koupit motoristický magazín, kde obodovali velikost kufru, zrychlení z nuly na sto a brzdnou dráhu, z toho spočítali průměr a tvrdí vám, že získali pořadí aut od nejlepšího po nejhorší.  I u aut by to byl problematický postup, u škol to takhle nefunguje už vůbec. Ono maturitní srovnání je to jasným dokladem. Nelze vzít výsledky testů z matematiky, češtiny a písemných prací, navíc ve dvou různých úrovních obtížnosti,  zprůměrovat je a tvrdit, že nejlepší škola je právě tato. Důvodů je hned několik.

Za prvé –  maturita nezměří kvalitu školy a to i v případě, že by byla bez chyb. Což věru nebyla a všichni si to pamatují. Snad může změřit úspěšnost školy v orientaci na výkon. Tedy, jak škola uspěla ve snaze dostat do studentů předepsaný objem látky. Co ale změřit neumí, je, nakolik dokáže vybavit studenty takzvanými měkkými dovednostmi jako je flexibilita, komunikace, empatie, schopnost chápat souvislosti. Znalosti jsou důležité, ale o úspěchu v profesi rozhodují ony těžko měřitelné dovednosti. Je dobře, že se jim už některé školy věnují, ale změřit je zatím neumíme. A tedy nejsme schopní udělat žebříček škol podle skutečné kvality.

Za druhé – žebříček nevypovídá ani tak o kvalitě školy, jako o tom, kdo na ně chodí. Když si vyberete na elitní gymnázium děti s nadáním pro akademické disciplíny a budete jejich kvalitu měřit testy z akademických disciplín, dosáhnete nejspíš lepšího výsledku, než když někoho vychováváte k manuální profesi a testujete ho testem akademických znalostí.  Proto o kvalitě školy a jejích učitelů říká maturitní výsledek, ne snad nic, ale jen velmi málo. I výborné učiliště bude vždy v akademických výsledcích horší než standardní gymnázium, ale nic to neříká o tom, jestli to učiliště umí či neumí vychovat dobrého řemeslníka.

Za třetí – maturita měla dvě úrovně.  Zkouška byla v zásadě nastavena tak, že kdo šel snazší cestou (psal lehčí test a písemku ze smažení palačinek), byl odměněn, kdo měl ambice (psal těžší test a psal třeba úvahu), vystavoval se riziku a často na něj doplatil. Ale dobrá škola přece vychovává studenty s ambicemi. Navíc pokud třeba těžší matematiku psal ze třídy jen jeden student a uspěl na 90 %, dostane škola v tabulkách 90%. Pokud na jiné psalo těžší maturitu třicet žáků a jejich výsledky se pohybovaly od 50% do 90% a v průměru uspěli na 70%, v tabulce se objeví 70%. Ale znamená to, že druhá škola je horší?

Za čtvrté –  redakce Aktuálně zprůměrovala všechny často nesouměřitelné výsledky (všechny testy a písemky ve dvou různých úrovních) a z nich vyšlo ono konkrétní číslo „kvality“ školy v procentech. Když se vrátíme k onomu motoristickému příměru, bylo by to, jako by vám někdo sdělil, že průměrná škodovka má spotřebu pět litrů (počítáno do Citiga po Superb), kdežto Citroën osm litrů (od nějakého mini po obří dodávku). Byla by vám taková informace k něčemu?

Přesně tyto argumenty se objevily krátce po zveřejnění v diskusi pod původním článkem. Už druhý den zmizel i s titulkem o výběru nejlepší školy a data jsou dnes dostupná v aplikaci, pod níž se snaží autoři ony záludnosti vysvětlit. Tedy i redakce si své pochybení uvědomila. Mít možnost podívat se na výsledky maturit online je dobré, ale přesto vážené rodiče prosím, aby teď ani v budoucnosti nebrali vážně věty, které znějí třeba: Hledáte pro svého syna či dceru tu nejlepší střední školu? Nabízíme vám tabulku (databázi), v níž ji můžete najít.

Proč nemohou být pravdivé, je snad jasné.

Starší vysvětlující text k tématu čtěte ZDE.


Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

 

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..