My děti neučíme, jen nesmyslně testujeme

Rodiče by si měli pro své děti školu „vychovat“, tvrdí Ondřej Hausenblas. V rozhovoru univerzitní pedagog a učitel českého jazyka vysvětluje, v čem selhává výuka (nejen) češtiny na základních školách, proč testování dětí nemůže přinést zlepšení výuky a oponuje některým zažitým pravdám, například že dnešní děti nečtou. Rodičům radí, co mohou v situaci současného školství udělat pro své děti oni sami a jak je mohou podpořit v kvalitním vzdělávání.

Jak jsme z výchovy vyhnali dobrodružství

Současný život dětí začíná postrádat prvky přirozeného nebezpečí, objevování, nejistoty a rizika. Výchova v institucích je čím dál více ohraničována předpisy a nařízeními, která mají zaručit bezpečí dětí. Souhlasili byste tedy s tvrzením, že práce s rizikem je životní kompetence, kterou je třeba se učit? Lektor Prázdninové školy Lipnice vysvětluje, proč je riziko a dobrodružství ve výchově důležité.

Poradna: Co můžeme dělat s výměnou učitele na 1. stupni, s níž nesouhlasíme?

Dotaz: Dobrý den, ráda bych se i za rodiče spolužáků mé dcery poradila, jak postupovat v případě, kdy jsme se dozvěděli, že naše děti budou mít od 3. třídy jinou paní učitelku (či jiného pana učitele). Děti i většina rodičů je se stávající paní učitelkou spokojena. Paní učitelka má zájem učit děti dále. Pouze vedení školy, které bohužel není přístupno komunikaci s rodiči, rozhodlo, že paní učitelka půjde do prvního nebo nultého ročníku. Bohužel škola, kterou děti navštěvují, by si zasloužila

ZŠ Opočno, škola, která si hýčká „své“ rodiče

Pokud byste jako učitelé hledali, co všechno případně rodičům nabídnout, můžete se inspirovat v základní škole v Opočně (okres Rychnov nad Kněžnou). Není moc škol, na jejichž webu rodiče mohou najít články o tom, jak si poradit s výchovou dětí, nebo kde učitelé vymýšlejí zajímavá témata pro besedy a sami shánějí lektory. Zaujal nás především informační Prvňáčkovník, způsob organizace besed a webová poradna.