Dříve děti měly jednotné učebnice, dneska je to v každé škole jinak a nemohu se v tom orientovat. Proč nepoužívají školy jeden druh učebnic, když stejně učí děti to samé?

Školy dnes neučí podle stejných osnov, v některých detailech a přístupu se mohou jejich vyučovací plány lišit. Totéž platí o učebnicích. Každá škola po dohodě s učiteli využívá ty učebnice, které nejlépe vyhovují jejímu pojetí výuky. To by měli rodiče respektovat.

Na jak dlouho může rodič žádat o uvolnění dítěte z výuky mimo termín prázdnin? A je ředitel povinen mu vyhovět?

V zákoně se říká, že rodič je povinen posílat dítě do školy, ale blíže jeho docházku neupřesňuje. Záleží tedy na řediteli, jestli je dítě ochoten uvolnit i mimo termíny prázdnin. Nic mu nebrání, aby rodičům vyhověl, a osvícení ředitelé to tak dělají. Někteří vyžadují písemnou žádost, jiným stačí domluva s třídním učitelem, který nejlépe posoudí, jestli si dítě může dovolit týden, dva či tři chybět. Ale rodiče by si měli uvědomit, že některé části školního života jsou těžko nahraditelné a

Může učitel mému dítěti zakázat jíst a pít při vyučování?

V mnoha školách už dnes věnují pozornost pitnému režimu dětí a nebývá tedy zvykem, aby bylo zakázáno se při hodině napít. S jídlem je to složitější, a pokud nejde o zdravotní důvody, je obvyklé, že děti jedí o přestávce. Učitel by měl dodržovat obecná pravidla, která v tomto směru stanovilo vedení školy a která často jsou uvedena buď přímo v dodatku ke školnímu řádu, nebo v brožuře pro rodiče. A o tom, jak by tato pravidla měla vypadat, se může

Patří kritické hlasy, ať už rodičů nebo žáků, do školního časopisu nebo na webové stránky školy?

Zcela jistě patří. Pokud totiž přístup podobných názorů škola omezuje, kritici se obrátí na média, a to pro vás bude mnohem nepříjemnější. Navíc škola má být místem, kde se děti i rodiče učí vyjadřovat a tříbit názory, mělo by tedy jít o samozřejmost. Nicméně přesto většina ředitelů dává přednost rozhovoru v ředitelně mezi čtyřma očima. Nic proti tomu, ale přesto platí, že omezovat názory ve školních médiích není rozumné.

Může nechat učitelka moje dítě po škole, aniž by mě o tom informovala?

Ne. Dříve běžný způsob trestu, kdy učitel nechal dítě něco psát v prázdné třídě, dnes opravdu přijatelný není. Už proto, že rodiče na své dítě obvykle čekají v domluveném čase. Pokud učitel usoudí, že by žák měl strávit ve škole nějaký čas navíc, ať už jde o doučování nebo dokončení nějaké práce, měl by se na tom s rodiči domluvit předem.

Naše svobodné a zlobivé děti

Nejmladší česká generace má čím dál větší volnost a učitelé se ptají, co s tím. Na pedagogické fakultě Rebeku Vadasovou učili, že vyučovací hodina má 45 minut. Po třech letech praxe na druhém stupni jedné pražské sídlištní základní školy už ale mladá učitelka moc dobře ví, že vyučovací hodina má v Česku ve skutečnosti 30 minut. A někdy i výrazně méně. Zhruba čtvrt hodiny totiž paní Vadasové zabere nezbytná administrativa spojená se zapisováním do třídnice a hlavně – uklidňování žáků

Čínské matky si myslí, že jsou nejlepší

V USA probíhá debata o „asijském“ a „západním“ modelu výchovy Představte si dítě, které se nikdy nesmí dívat na televizi, nebo hrát počítačové hry. Stejně tak je pro něj nepřijatelné mít horší známku než jedničku, nedovolí si nebýt vždy nejlepší (no, snad s výjimkou tělocviku a dramatického kroužku), nebo si pozvat domů kamarády a hrát si s nimi. O tom, že by třeba někdy přespalo u nějakého spolužáka, nemůže být ani řeč. Divné? Ve skutečnosti je to ještě horší. Rodiče

Spolupráce jako podpora výuky a učení ve Finsku

Spolupráce domova a školy Cílem spolupráce domova a školy je podporovat zdravý růst a učební proces žáka. Úspěšná spolupráce spočívá v otevřené, rovnocenné a důvěrné interakci. Zákonní zástupci mají primární zodpovědnost za výchovu svého dítěte. Úkolem školy je podporovat růst a učební proces žáka jako člena školního kolektivu. Společně s domovem je podporována pohoda žáka, je také dbáno o bezpečnost učebního prostředí. Škola má aktivní a iniciativní roli při budování této spolupráce a zodpovědnost za dostatečnou informovanost zákonných zástupců o

Spolupráce rodiče a učitele

Spolupracuje –li dobře rodič a učitel, má to positivní vliv i na žáka samotného. Začátek nového školního roku je vhodný čas, abyste si promluvili s učitelem. Nejste si jisti, kde začít? Vy znáte své dítě nejlépe, ale věřte tomu, že děti se ve většině případů chovají jinak ve škole, v kolektivu, v rámci výuky než ve svém domácím prostředí.