Škola doma v obýváku: Život rodiny s dětmi v domácím vzdělávání. Jak se to dá stihnout? Spojí se s dalšími

Pro většinu lidí vzdělávání rovná se školní docházka. Rostoucí počet rodin  v Česku ale učí děti doma. Tak jako rodina Evy Matějkové z Prahy. Zatímco někdo se věnuje svým dětem sám, další rodiny domškoláků tvoří volnější či pevnější uskupení a ve vzdělávání dětí si pomáhají. „Obvykle nás bývá o dost víc, ale dnes několik dětí zůstalo s nachlazením v posteli,“ vysvětluje Eva Matějková, která učí děti doma už sedmým rokem. Je to máma tří dětí – sekundána Matyáše, který chodí v Praze do

„Nosil plášť jak prodavač šroubků z Kovomatu a byl to úžasný matematik.“ Jak osobnosti vzpomínají na učitele

Kardiochirurg Jan Pirk, novináři Martin Veselovský a Iveta Fialová, herci Martha Issová a další o svých ´top´ učitelích ve spotu, který vznikl pro větší slávu učitelské profese a ceny pro učitele Global Teacher Prize CR. Ta je právě ve fázi sběru nominací. „Řekl bych, že to je široce sdílená zkušenost: škola nás drtila a upozaďovala, ale zároveň tam skoro každý potkal učitele, který ho pozvedl a umožnil mu zažít silný aha moment,“ říká režisér Stanislav Adámek. „Tahle zkušenost nás všechny

Znamení doby: Matky jsou s dětmi více než dříve, ale duchem nepřítomné. A děti z toho vyvádějí

Rodiče, hlavně matky, tráví s dětmi víc času než dřív, ale myšlenkami jsou při tom často jinde, koukají do mobilu nebo sní o tom, až zasednou k počítači a konečně budou mít zase nějaké podněty k přemýšlení. Model chytrá horákyně – ani nahá, ani oděná. A děti jsou z toho nervózní a nespokojené. Říkají to průzkumy, potvrzuje to empirie. „Vím, že bych neměla tolik času trávit na mobilu,“ krčí rameny Tereza, novinářka na volné noze a matka dvou dcer. „Jenže upřímně, ráda vezmu

Pozor! Tohle vám politici a média tají! Internet je studnicí faktů a informací – a také lží

Různé lži a polopravdy mezi sebou lidé šířili odjakživa. Dříve jim to ale dalo více práce. Anonymní prostředí počítačové sítě a velký dosah dnes pseudozprávám umožňuje masové a bleskové šíření, s náležitým dopadem na to, co si lidi myslí. Rozlišovat zdroje na internetu se stalo životně důležitou kvalitou a učit to druhé, zejména děti, prakticky nástrojem na přežití. V době internetu ještě víc než dřív platí – důvěřuj, ale prověřuj. A čím dříve se to děti naučí, tím lépe pro ně. Možná už

Jak nepřijít s dětmi o uši, hlasivky a nervy? Učitelé si radí, jak ve třídě udržet kázeň

Kázeň a respekt k pravidlům, a přitom uvolněná a přátelská atmosféra. Je vůbec možné mít ve třídě obojí? Je možné přistupovat k dětem partnersky, a přitom si nenechat skákat po hlavě? Tuto otázku řeší učitelé, podobně se ale ptají i trenéři, vedoucí oddílů nebo rodiče. „Snad vinou mé vlastní neschopnosti a nedůslednosti, snad kvůli počátečnímu idealismu přinesenému z fakult  a snaze o přátelský a rovnocenný přístup jsou mé hodiny na ZŠ plné nekázně. Myslíte si, že se hodiny na základní škole dají provést

Škola v Nigérii očima české maminky: Je výborná a děti se tam těší. Veřejné školy ale vypadají jinak

Lenka Afaedor vystudovala Českou zemědělskou univerzitu, pracovala pro nadnárodní společnosti. Práce ji zavedla do Afriky, kde už více než 8 let žije. Pracuje jako finanční ředitelka řetězce restaurací. Její manžel Raphael vystudoval softwarové inženýrství a založil online supermarket s potravinami. V Nigérii vychovávají dvě dcery. V Nigérii žijeme již přes osm let. Manžel studoval v Americe a po studiích tady získal práci, já jsem sem byla vyslána na stáž poradenskou firmou, pro niž jsem tehdy pracovala. Po skončení stáže jsem se do ČR už

Děti si ani nevšimnou, že je zkouším, říká paní učitelka, která nemá ráda známky. Co tedy píše na vysvědčení?

Pololetní vysvědčení byla rozdána, učitelky si dnes léčí namožené ruce. Napsat dvacet až třicet vysvědčení není jen tak. A co teprve, když místo známek píší slovní hodnocení. „Potřebuju o tom hodně přemýšlet, takže s psaním musím začít hned po Vánocích. Napíšu si takové kostry a během ledna je zpřesňuji. Někdy i během vyučování, když děti pozoruju při práci…,“ říká Daniela Šejnohová z montessori třídy Základní školy Na dlouhém lánu v Praze 6. Kolik vám zabere času napsat slovní hodnocení? Strašně moc.

Učitelka angličtiny chtěla dát všem prvňákům na vysvědčení jedničku, ale třídní byla proti. Příběh z „romské“ školy

Mladá paní učitelka angličtiny chce rozdat všem prvňákům na vysvědčení jedničky, ale třídní se to nelíbí. Největšímu uličníkovi je třeba dát nejméně trojku a hodnotit je třeba i výslovnost, tvrdí. Ale vždyť jim skoro všem zrovna chybí přední zuby! namítá učitelka. M. Č., která chce raději zůstat v anonymitě, učí ve škole s velkým procentem romských dětí. Toto je její vyprávění. Učím teprve od října, vystudovala jsem šestileté gymnázium a pak vysokou školu, neučitelský obor. Angličtinu jsem se naučila mimo jiné

Známky nejsou zločin. Problém je, že rodiče si z nich dělají zlaté tele a to uctívají, říká ředitel základní školy

Známky, nebo slovní hodnocení? Ve školství je to třaskavé téma. Zastánci čísel se ohánějí objektivitou, stoupenci písmenek přísahají na širší možnosti a větší vypovídací hodnotu slov. Na některých školách mají obojí – třeba v pražské ZŠ Klánovice. Jejich postupy nám přiblížil ředitel Michal Černý. Jaká jste škola a jak žáky hodnotíte? Jsme spádová státní škola pro asi 650 žáků. V 90. letech jsme měli dětí zhruba polovinu a v té době jsme patřili mezi velké inovátory a zastánce alternativních metod. Jako jedni