Chceme, aby každý zažil úspěch, nad nikým nelámeme hůl, říká oceněný ředitel olomoucké základní školy

Základní škola Svatoplukova v olomoucké okrajové části Řepčín vždycky stála tak trochu stranou zájmu. Před lety stěží zaplnili třídu prvňáčků, letos ale budou zřejmě muset otevřít hned tři. Důkazem, že škola má za sebou velkou proměnu, je i ocenění Ředitel roku pro šestatřicetiletého Jiřího Vymětala. Na jeho škole tráví děti přestávky na vzduchu, v družině pracuje jogín, učitelé mají relaxační místnost s masérským lehátkem a inkluzi tu zvládají bez větších problémů. Stal jste se vítězem ankety Ředitel roku, ale vypadal jste spíš zaražený,

Ankety v médiích ukazují malou znalost historie mladých Čechů. Jsou průkazné? Tato a další otázky kolem výuky dějepisu

Občas přijde v médiích na přetřes, že děti neumí dějepis, a dřív uměly. To když se třeba zveřejní anketa k nějakému výročí, jako to bylo loni, kdy bylo těch kulatých hned několik: 1918, 1948, 1968… Odtud je zkratka k závěru, že v tom selhává škola. Je to pravda? A jak by vůbec výuka dějepisu na základních a středních školách měla vypadat? O tom se debatovalo na květnovém kulatém stole pořádaném Stálou konferencí asociací ve vzdělávání (SKAV) a informačním centrem EDUin.

Jak to může vypadat, když se někdo učí učit? Seznamte se s Tomášem, Jakubem a Jarmilou

Jsou tací, kteří by se rádi stali učiteli, ale neví, zda by si se třídou vitálních dětí poradili, a tak váhají. Přitom školství učitele potřebuje jak sůl. Výcvik pro budoucí pedagogy Učitel naživo umožňuje adeptům učitelství všech věkových kategorií vkročit do třídy co nejdříve, a poznat, oč tu běží. Kromě teorie nabízí od samého začátku stovky hodin praxe pod vedením zkušeného kolegy-průvodce. Jak to může vypadat, když se někdo učí učit? Seznamte se s Tomášem, Jakubem a Jarmilou. Pátá vyučovací

Rozhovor s maminkou: „S dětmi doma jsem ráda, ale ne sama. Matky potřebují společnost druhých žen.“

Tereza Černohorská měla první dítě až v šestatřiceti a mateřství bere velmi vážně. Její tříletý syn a rok a půl stará dcera jsou dosud ve dne v noci pořád s ní. „Ale kdybych byla přes den sama, jen s dětmi, tak to ponesu těžce. Zato když se s jinými maminkami navštěvujeme a prožíváme den spolu, jsme všichni šťastní, my i děti,“ říká. Dřív jste byla do práce ponořená manažerka z Prahy, nyní jste výchově oddaná maminka dvou dětí, která žije

Největší rodičovská výzva dneška? Uchránit děti před kyberhrozbami. Naštěstí je celkem jasné, co může pomoci

Kyberstalking, kybergrooming, sexting. Výrazy, které se dostaly do naší slovní zásoby teprve v poslední době, ale znát by je měl každý rodič. Víte, co všechno dítěti na internetu hrozí, a jak tomu zabránit? Zde přehledně. Časy, kdy šikanovat někoho znamenalo naplivat mu do svačiny, jsou pryč. Ta největší rizika pro dětskou duši dnes číhají na internetu. S kyberšikanou má podle průzkumu Univerzity Palackého zkušenost 41 % českých dětí. O zkušenostech ústecké základní školy s kyberšikanou jsme psali ZDE Nejčastější projevy kyberšikany:

Na život nám zbývá málo času, jsme pořád ve škole, říkají studenti z Francie na návštěvě Prahy

Simon, Corentin, Emilie, Selim a Lou. Je jim šestnáct a chodí do druhého ročníku lycea v malém francouzském městě kousek od „hranice“ s Německem. Do Prahy to je z Ersteinu jen šest set kilometrů, což Simona překvapilo. Jak daleko je jejich svět od světa jejich českých vrstevníků, kteří byli jejich hostiteli? Čekám před pražským orlojem na skupinu gymnazistů, kteří si byli prohlédnout historické prostory staroměstské radnice včetně sklepení. (A taky je na chvilku přijal pražský primátor). Když vycházejí, nedokážu říct,

Jako dítě jsem matematiku neměla ráda. Chtěla jsem, aby k ní mí žáci měli lepší vztah, říká učitelka, která si oblíbila Hejného metodu

Ve školství pracuje dvacet let, z toho posledních pět let se specializuje na výuku matematiky metodou Hejného. Nejen, že tak učí děti ve škole, ale navíc vyučuje a školí i další pedagogy na různých kurzech a letních školách. Kateřina Babíková, zástupkyně ředitele a učitelka na ZŠ Husova 170 v Jičíně, přitom nikdy učitelkou být nechtěla. Čím jste tedy chtěla být, když ne učitelkou? Odjakživa jsem chtěla být novinářkou, měla jsem vysněnou pozici sportovní komentátorky v České televizi. Po gymnáziu mě na žurnalistiku nevzali

Kritické myšlení, čtenářská gramotnost, eseje od první třídy. Školy v Dubaji jsou skvělé, ale není to zadarmo, říká česká maminka z Emirátů

Jiřina Klírová pracovala 25 let ve školství, 15 let byla ředitelkou základní školy. S manželem, který už je v důchodu a předtím pracoval jako stavař, vychovává dvě dcery. Rodina Klírových se před 5 lety na pozvání manželovy dcery z prvního manželství přestěhovala do Dubaje, kvůli manželovu chatrnému zdraví. Jiřina tu učí české děti češtinu, dcery navštěvují britskou školu. Do Dubaje jsme přišli spolu s mým manželem Pavlem a dvěma malými dětmi, Anežkou a Amelií, před 5 lety, na pozvání příbuzných. Naší pohnutkou byla

Jak vypadá ideální učitel? Tak trochu jako chytrá horákyně. Pohled do útrob učitelské soutěže

„Vždycky je tam pro nás“, „kouč dětských duší“, „učitelka, která učí i srdcem“, ale také „velká medvědice, která pro nás chce to nejlepší“. S takovými komentáři nominovali letos lidé své oblíbené učitele do české odnože mezinárodní soutěže Global Teacher Prize. Probírat se nominacemi je velmi zajímavé čtení a dá se z něj získat pěkný obrázek, čeho si na učitelích nejvíc ceníme. Letos přišlo do soutěže Global Teacher Prize přesně 688 nominací, kolem 500 unikátních – někteří učitelé byli nominováni víckrát. Učitele může do