Dotaz: Měla bych dotaz ohledně zápisu syna do 1. třídy a případného odkladu. Synovi bude 21. června 6 let, chodí do lesní mateřské školky. Plánujeme se v průběhu tohoto roku přestěhovat na jiné místo. Řešíme samozřejmě školu a nyní aktuálně zápis. Hodně přemýšlíme o odkladu a to jednak z důvodu věku syna ale i z důvodu změny místa a reálné vyhlídky, že na novém místě vznikne během příštího roku nějaká forma komunitní školy, kterou bychom rádi upřednostnili před klasickou ZŠ.
Nevím, ale vlastně do jaké školy máme momentálně jít k zápisu a jakým způsobem vyřídit odklad, případně s kým „rozumným“ si o něm promluvit. Jakým způsobem se o odkladu rozhoduje?
Odpověď: Dotaz má několik dílčích podproblémů, o kterých je nutné uvažovat.
Zápis je nejjednodušší absolvovat ve spádové škole s tím, že byste zde měli sdělit, že se patrně budete stěhovat. Můžete se také zapsat na onom „jiném místě“, leč dokud tam nebydlíte, zapíšou vás pouze, pokud mají volnou kapacitu. Přestože plánujete stěhování a vlastně nevíte přesně, kdy k němu dojde a možná ani kde budete bydlet, zapsat se v nějaké škole musíte – je to vaše zákonná povinnost.
Z psychologického hlediska nelze doporučovat dvojí změnu školního kolektivu – v první třídě to platí jednoznačně. Pokud byste v září nastoupili do jedné školy, pak se ještě přestěhovali, chodili do další školy a nakonec šli do komunitní školy, tak to pro syna pokládám za velmi náročné. Vidina této dvojí změny (i jednu změnu bych v první třídě akceptoval jen pokud to musí být) ve spojení s dalšími ukazateli by mě vedla k podpoře žádosti o odklad. Na první pohled taková rozvaha nevypadá zcela standardně, protože obvykle se uvádí jako jediný možný důvod psychická a/nebo tělesná nezralost. Na straně druhé, vždy existují případy, které předpis prostě ošetřit neumí. Pak musí při rozhodování nastoupit zdravý (může být i odborný) rozum.
Ani samotné datum narození není žádný formální důvod pro odklad školní docházky, i když je pravda, že nejmladší děti obecně a v první třídě, kde je např. pět žáků s odkladem, mohou mít situaci zbytečně těžší. Učitelka vyučuje hromadně žáky prvního ročníku a ne Fandu, kterému bylo třetího září sedm nebo Aničku, které bylo šest 28. srpna a je mezi nimi veliký rozdíl. Podobně i mladší kluci bývají častěji a více ohroženi na začátku školní docházky problémy s učením i s chováním. Oba důvody jsou přitěžující, ale ne dostatečné pro rozhodnutí o okladu.
Jestliže škola má děti naučit, pak úspěch představuje významnou proměnnou, která vypovídá o účinnosti školy, současně však povzbuzuje dítě k dalšímu úsilí, snaze, ochotě překonávat nezdary… Podobně rodiče se obecně snaží prospívat svému dítěti. Takže z tohoto hlediska bývá odklad pro konkrétní dítě jednoznačně prospěšný – zvyšuje pravděpodobnost úspěchu. Samozřejmě systémově mnoho odkladů vhodné není – jenže změnu systému nemají v rukách ani rodiče ani poradenská zařízení, leč výlučně základní školy, potažmo ministerstva školství.
K vyřízení případného odkladu školní docházky potřebujete vyjádření školského poradenského pracoviště (obvykle je jím místně příslušná pedagogicko-psychologická poradna) a odborného lékaře a následně o něm rozhodne ve správním řízení ředitel základní školy. Pokud by snad nerozhodl v souladu s vaším přáním, můžete se odvolat.
PhDr. Václav Mertin
Poradnu Rodiče vítáni otevíráme ve spolupráci s časopisem Řízení školy a aplikací Magistr určenou pro ředitele škol.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné
Stěhování přináší řadu peripetií. Snad to chlapeček dobře zmákne 😉
Děkuji za clanek https://www.eduzin.cz