ilustrační foto by European Girls' Mathematical Olympiad EGMO 2017 (flickr.com)

Poradna: Je vhodné, aby učitel dával domácí úkoly za trest plošně celé třídě při provinění jednoho žáka?

Dotaz: Ráda bych se zeptala na názor ohledně způsobu zadávání domácích úkolů. Dcera je ve 4.třídě a má nového učitele. Předtím mívala každý den úkol. V září jim nový pan učitel řekl, že úkoly dostávat nebudou. Pouze v případě, že budou zlobit. Celý podzim dcera chodila domů s pláčem a vztekem, že kvůli pár „upovídancům“ dostala celá třída a tudíž i ona úkol. Přestože byla sama ticho a opravdu se snažila. Úkoly dostávají převážně 3x týdně. Dcera je inteligentní, bezproblémová a velmi citlivá na nespravedlnost. Mluvila jsem o tom s panem učitelem, který se nezdá, že by rozuměl tomu, kde vidím problém.

Odpověď:

Jestli učitel bude, nebo nebude dávat úkoly, je na jeho rozhodnutí. Ale dávat úkoly jako trest, navíc paušálně celé třídě za přestupek jednotlivce, to opravdu není rozumné a bylo by třeba tomu zamezit. Zvolte tento postup:  domluvte se s několika dalšími rodiči a jděte za panem učitelem s tím, že tento postup chcete objasnit a nepovažujete ho za vhodný. Dávat domácí úkol za trest nutně vede k demotivaci, navíc ke konfliktům ve třídě.

Pokud by pan učitel stále nerozuměl, o co vám jde, oslovte vedení školy. Opět lépe jako skupina rodičů. Požádejte o schůzku, kde bude vedení školy i pan učitel, a požádejte o vysvětlení tohoto postupu. Pan učitel by měl zdůvodnit, proč to dělá takto, a vedení by mělo posoudit, zda je to v souladu s jejich školním vzdělávacím programem a klasifikačním řádem.  Bylo by dobré, aby z tohoto jednání byl pořízen zápis s návrhy dohodnutých opatření, který všichni podepíšou. Pokud by vedení tuto schůzku odmítlo, podejte podnět školské radě, ta se jím musí zabývat ze zákona a přijmout nějaké opatření.

Na dotaz odpovídal Tomáš Feřtek, EDUin.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

3 Komentáře
nejstarší
nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Brecík
4 let před

Nevím, zda je to správné. Odpověděl pan Feřtek, zřejmě odborník. Odborníci ale naše školství dostali do stavu, kdy žáci neumí číst = pochopit daný text. Neumí spaměti malou, velkou násobilku. Necvičí – jsou obézní a nemocní. Vědomosti každých 25 let klesají o polovinu. Zavedením „Inteligentních“ přístrojů mozek dále rapidně degeneruje, říkají odborníci. Já vím jen z literatury: Mořský vlk – za chybu jendoho krásně šikanoval celou posádku. Při výcviku za chybu jednoho jsou VŽDY potrestáni všichni. Nastává tak tlak kolektivu, aby se vinník napravil. Protože pokud nepřijde trest, tak dotyčný to má „na háku“. Škola, učitel ho nedokáží potrestat. Což… Číst vice »

Lojza
Lojza
3 let před

Pan Breclík by se sám měl vrátit do páte třídy a naučit se česky. „Spátky do škol“.