Dotaz: Ráda bych se zeptala na názor ohledně způsobu zadávání domácích úkolů. Dcera je ve 4.třídě a má nového učitele. Předtím mívala každý den úkol. V září jim nový pan učitel řekl, že úkoly dostávat nebudou. Pouze v případě, že budou zlobit. Celý podzim dcera chodila domů s pláčem a vztekem, že kvůli pár „upovídancům“ dostala celá třída a tudíž i ona úkol. Přestože byla sama ticho a opravdu se snažila. Úkoly dostávají převážně 3x týdně. Dcera je inteligentní, bezproblémová a velmi citlivá na nespravedlnost. Mluvila jsem o tom s panem učitelem, který se nezdá, že by rozuměl tomu, kde vidím problém.
Odpověď:
Jestli učitel bude, nebo nebude dávat úkoly, je na jeho rozhodnutí. Ale dávat úkoly jako trest, navíc paušálně celé třídě za přestupek jednotlivce, to opravdu není rozumné a bylo by třeba tomu zamezit. Zvolte tento postup: domluvte se s několika dalšími rodiči a jděte za panem učitelem s tím, že tento postup chcete objasnit a nepovažujete ho za vhodný. Dávat domácí úkol za trest nutně vede k demotivaci, navíc ke konfliktům ve třídě.
Pokud by pan učitel stále nerozuměl, o co vám jde, oslovte vedení školy. Opět lépe jako skupina rodičů. Požádejte o schůzku, kde bude vedení školy i pan učitel, a požádejte o vysvětlení tohoto postupu. Pan učitel by měl zdůvodnit, proč to dělá takto, a vedení by mělo posoudit, zda je to v souladu s jejich školním vzdělávacím programem a klasifikačním řádem. Bylo by dobré, aby z tohoto jednání byl pořízen zápis s návrhy dohodnutých opatření, který všichni podepíšou. Pokud by vedení tuto schůzku odmítlo, podejte podnět školské radě, ta se jím musí zabývat ze zákona a přijmout nějaké opatření.
Na dotaz odpovídal Tomáš Feřtek, EDUin.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné
Nevím, zda je to správné. Odpověděl pan Feřtek, zřejmě odborník. Odborníci ale naše školství dostali do stavu, kdy žáci neumí číst = pochopit daný text. Neumí spaměti malou, velkou násobilku. Necvičí – jsou obézní a nemocní. Vědomosti každých 25 let klesají o polovinu. Zavedením „Inteligentních“ přístrojů mozek dále rapidně degeneruje, říkají odborníci. Já vím jen z literatury: Mořský vlk – za chybu jendoho krásně šikanoval celou posádku. Při výcviku za chybu jednoho jsou VŽDY potrestáni všichni. Nastává tak tlak kolektivu, aby se vinník napravil. Protože pokud nepřijde trest, tak dotyčný to má „na háku“. Škola, učitel ho nedokáží potrestat. Což má spětný vliv na kolektiv. Když může on, tak proč ne já. A kolotoč se rozbíhá. Když už to nepomůže pachateli přestupku, pomůže to zbytku třídy. Naučí se držet ústa. To se jim v životě velmi hodí. Každý jednou dostane šéfa, který bude ……….. PS: Jsem proti inkluzi a jsem zastáncem tělesných trestů. Zájemcům rád pošlu články odborníků – jasné logické s názvem. Rákosky spátky do škol. Krásný den.
Pane Brecíku, četla jsem pro jistotu odpověď p. Feřtka dvakrát, ale nedočetla jsem se, že by psal „Nevím, zda je to správné.“ Naopak píše, že dávat úkol jako trest mu nepřijde rozumné. Souhlasím plně s panem Feřtkem. Důvody uvedl zcela jasně.
Jiřina
Pan Breclík by se sám měl vrátit do páte třídy a naučit se česky. „Spátky do škol“.