Dotaz: Může učitel mého syna známkovat z docházky na jeho hodiny. Kvůli jedné zameškané dvouhodinovce dostal trojku. Snad mi zde můžete pomoci, nebo mě odkázat na správné místo.
Odpověď:
Je nutné se seznámit s konkrétním školním řádem dané školy a přesvědčit se o tom, zda postup školy byl v souladu s pravidly hodnocení výsledků vzdělávání žáků, či nikoli.
Obecně a bez znalosti daného školního řádu však lze konstatovat, že smysl školského zákona je založen na následujícím principu:
– hodnocení (klasifikací nebo slovním hodnocením) je důsledkem určitého výsledku vzdělávání (zpracované písemné práce, grafické práce, referátu atd.), nikoli hodnocením přítomnosti, nebo nepřítomnosti ve vyučování,
– v případě, že neexistují výsledky vzdělávání (žák nenapsal písemnou práci, neodevzdal referát, protože byl nemocen, nebyl přítomen ve výuce atd.), žáka nelze hodnotit (viz § 52 odst. 2 a odst. 3 školského zákona, viz § 69 odst. 5 a odst. 6 školského zákona),
– pravidla „nehodnocení“ žáka jsou také součástí školního řádu (§ 30 odst. 2 školského zákona, § 14 vyhlášky č. 48/2005 Sb., v platném znění, § 4 vyhlášky č. 13/2005 Sb., v platném znění).
Právní předpisy
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, v platném znění vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, v platném znění
Ustanovení § 30 odst. 2 školského zákona stanoví, že školní řád obsahuje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a studentů.
V případě základního vzdělávání jsou další požadavky na hodnocení výsledků vzdělávání žáků uvedeny v § 14 vyhlášky č. 48/2005 Sb.:
(1) Hodnocení výsledků vzdělávání žáků vychází z posouzení míry dosažení výstupů pro jednotlivé předměty školního vzdělávacího programu. Hodnocení je pedagogicky zdůvodněné, odborně správné a doložitelné a respektuje individuální vzdělávací potřeby žáků a doporučení školského poradenského zařízení.
(2) Pravidla hodnocení žáků jsou součástí školního řádu12) a obsahují zejména:
a) zásady a způsob hodnocení a sebehodnocení výsledků vzdělávání a chování žáků, včetně získávání podkladů pro hodnocení,
b) kritéria pro hodnocení.
V případě středního vzdělávání jsou další požadavky na hodnocení výsledků vzdělávání žáků uvedeny v § 4 vyhlášky č. 13/2005 Sb., v platném znění:
Pravidla pro hodnocení vycházejí z požadavků rámcových a školních vzdělávacích programů, jsou součástí školního řádu a obsahují vždy:
a) zásady průběžného hodnocení a hodnocení výsledků vzdělávání na vysvědčení,
b) kritéria stupňů prospěchu,
c) podrobnosti o komisionálních zkouškách,
d) průběh a způsob hodnocení ve vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu,
e) průběh a způsob hodnocení vzdělávání v nástavbovém studiu a ve zkráceném studiu pro získání středního vzdělání s výučním listem a středního vzdělání s maturitní zkouškou,
f) průběh a způsob hodnocení ve večerní, dálkové, distanční a kombinované formě vzdělávání.
Na dotaz odpovídala PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph. D., Řízení školy
Poradnu Rodiče vítáni otevíráme ve spolupráci s časopisem Řízení školy a aplikací Magistr určenou pro ředitele škol.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné