Poradna: Syn mých přátel bydlí v krajském městě, a přestože je ve stejném ročníku, učí se v některých předmětech jiné věci, než náš syn. Je to tak v pořádku?



Je jasné, že rozdíly mezi školami jsou pro hodně rodičů překvapivé, neboť jsou zvyklí na jednotnou školu.

Odpověď však zní ano, je v pořádku, že každá škola má trochu odlišný program a může stejnou látku učit jinak nebo v jiném termínu. V současné době, kdy se školy soustřeďují především na věcné znalosti, mohou z tohoto nesouladu vzejít různé nepříjemnosti. Například dítě přestoupí na novou školu a zjistí, že Latinskou Ameriku bude probírat již podruhé, ale pokud se školy budou stále více soustřeďovat především na kompetence a ne na znalosti, měl by význam rozdílů v konkrétních učebních plánech spíš klesat.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
komentář
komentář
22. 11. 2011 14:06

Dobrý den,reaguji na Váš článek.Myslím,že to normální není.Měli nechat školní osnovu pro všechny normální základní školy stejnou.Hrozí zde,že se buď nějaké učivo opomene a děti to nemají tak zažité,dále pak by se měli děti něčím řídit mám na mysli např.:když se učí dělit se zbytkem nebo převody,tak by již měli znát co je desetiné číslo a né opačně, a nakonec se dítě může přestěhovat či změní školu a to co už umí tam ještě neměli a naopak.Vůbec s tím nesouhlasím.Luk.

Názor Rodiče vítáni
Názor Rodiče vítáni
22. 11. 2011 20:21

Dobrý den, nepíšete, co přesně jiného se váš syn učí na rozdíl od syna přátel – může jít jen o jiné detaily téhož tematického celku, nebo o zásadní věc. Je ovšem vcelku rozšířený omyl, že v době platných jednotných osnov se všechny děti učily ve stejný čas stejné věci. Není to pravda – jednak i tehdy pro ZŠ existovaly 3 vzdělávací programy (základní škola, národní škola a obecná škola – k nahlédnutí např. tady: https://old.vuppraha.cz/sekce/59), jednak v těchto programech nebylo určeno, co se má přesně ve kterém ročníku probírat. Např. v programu Základní škola bylo uvedeno učivo obvykle pro dva ročníky najednou (4.-5., 6.-7. atd.) a to ve velmi stručné podobě. Představa, že učivo bylo rozepsáno nějak podrobně, a tudíž všichni učitelé učili to samé, je mýtus. Rozpis učiva do ročníku, měsíců a hodin činili učitelé až ve školách, tedy na každé škole po svém, v tzv. tematických plánech (mimochodem nepovinných, ale většina škol je měla). Čili i do zavedení Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání se mohlo běžně dít, že ve stejný čas probíraly dvě děti na různých škol různé věci. Zásadní tematické celky probraly nakonec všechny děti stejné, v detailech se ale mohly lišit (záleželo na učiteli, čemu přesně se v daném tématu věnoval, lišilo se to také předmět od předmětu). Spíše jsme to ale dříve tolik nesledovali, protože míra stěhování rodičů (za prací, po rozvodu atd.) byla nižší, než je dnes.
RVP ZV dnes definuje témata, učivo a očekávané výstupy o něco volněji (pro více ročníků najednou), nicméně stále platí, že nakonec by měly všechny děti absolvovat stejná témata a hlavně získat obdobné znalosti a dovednosti (definované ve výstupech). To, co popisujete, bude tedy nejspíš zcela v souladu s možností učitelů strukturovat konkrétní učivo dle potřeb dětí a školy.
Lucie Slejšková, Rodiče vítáni



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.