ilustrační foto Káča Lánská

Mohou si děti psát domácí úkoly v družině? Nic tomu nebrání, ale někteří vychovatelé ani rodiče to nechtějí

Domácí úkoly se vypracovávají po příchodu ze školy. Ale co třeba v družině? V zahraničí to je běžné a ani u nás tomu nic nebrání, alespoň formálně. Ale, jak už to tak bývá, je to „o lidech“. Ukazuje se, že mnohé družiny to de facto neumožňují. A někteří rodiče to ani nechtějí…

„Máme potíže s domácími úkoly, respektive s tím, jak to všechno stihnout,“ říká Helena, jejíž syn David je v první třídě jedné středočeské základní školy. „Například v pondělí k tomu sedáme až po 16. hodině, a to už je teda hraniční. První, co po celém dlouhém dni řešíme, jsou úkoly. Pak už se roztáčí kolotoč – aktovka, hraní, kroužky, vaření večeře,“ líčí Helena typická odpoledne v jejich rodině. „Dost by nám pomohlo, kdyby si alespoň někdy mohl David napsat úkoly v družině. Jenže u nás se to nesmí. Družina prý neumí vytvořit klidové podmínky a družinářka nenese odpovědnost za správnost vypracování úkolu. Navíc je v družině vždy mezi 13-15 organizovaný program, který by píšící děti narušovaly. Často jim přitom jen pouští třeba pohádku na projektoru, takže tento argument moc nechápu,“ stěžuje si Helena.

Někdo by psaní úkolů v družině uvítal, pro jiného je to zbytečnost
Některé školy psaní úkolů v družině umožňují. Toto je zkušenost Kláry z Prahy: „Syn je ve 3. třídě a úkoly si pravidelně píše v družině. Dobíhám často na poslední chvíli, takže je to pro nás velká pomoc. Úkoly doma už jen zkontrolujeme a podepíšeme. Občas je sice mívá tak naškrábané, že je musí přepsat, ale nebývá to často.“

Podobný postup školy by měl smysl i proto, že ve školách přibývá dětí cizinců, které stejně jako děti z méně podnětného prostředí nemají doma nikoho, kdo by jim s úkoly pomohl.

Někteří rodiče naopak chtějí mít nad vzděláváním svých dětí co největší kontrolu, jako třeba Alexandra z jižních Čech. „Mně jako mámě vůbec nevadí, že si moje děti nosí úkoly domů. Ráda jim vysvětluju, čemu neporozuměly, hledám a vyrábím pomůcky, a taky jsem ráda v obraze, čím se aktuálně zabývají. Vlastně bych ani nechtěla, aby úkoly s mým dítětem dělal někdo, kdo má na starosti dalších 20 hrajících si dětí v prostředí, kde je spousta hluku a rušivých podnětů.“

V Německu děti píšou úkoly společně
Lucie je Češka, se svým americkým manželem vychovává tři děti na severu Německa. Doma má ještě předškoláka, a hodně času tráví v práci, a tak jí velmi vyhovuje, jak to mají v Německu s úkoly zařízené. „U nás v družině je čas na úkoly daný, a to od 14 do 15 hodin. V té době dělají úkoly všichni a mají na to klid, škola na tu hodinu zajišťuje jeden dozor navíc. Kdo nechce úkoly psát nebo je s nimi rychleji hotový, může si třeba číst nebo malovat u stolu, ale nesmí rušit ostatní. Já s dětmi vždy ještě vše projdu doma, ale jsem ráda, že úkoly mohou psát v čase, kdy se na to můžou ještě soustředit, a ne večer, když už jsou unavené.“

Přístup se různí – a tak je to v pořádku, říká ministerstvo
Mluvčí Ministerstva školství Aneta Lednová vysvětluje, že školy mají v přístupu k domácím úkolům a jejich vypracovávání volné ruce. Zákon neurčuje ani to, zda děti vůbec musejí domácí úkoly dostávat, a už vůbec ne to, kde si je budou psát. A rodičům doporučuje: pokud chcete, aby si děti mohly povinnosti splnit už v družině, iniciujte tento požadavek a zakotvěte to do školního řádu, aby nevznikal prostor pro dohady: „Na tvorbě školního řádu se podílí také zástupci zákonných zástupců žáků. Pokud rodiče chtějí, aby jejich děti psaly úkoly v družině, je to možné. Stačí se na tom domluvit.“

Postoj českých škol se v této otázce liší od naprostého zákazu přes toleranci až po přímou podporu. Marie Horčičková, zástupkyně ředitele ZŠ Angel v Praze, vysvětluje, že u nich ve škole se víceméně každý může zařídit, jak mu to vyhovuje: „Kdo chce, úkoly si může v družině udělat, ostatní si je nechávají na doma. Část rodičů je ráda, když přinesou domů úkoly hotové, někteří jsou radši, když si na ně sami dohlédnou.“

V pražských Klánovicích nechávají psaní úkolů v družině naprosto na dětech. V 15 hodin končí organizovaný program, a když si pak žáci chtějí ve svém volném čase k učení sednout, nikdo jim to nezakazuje. Vychovatelky dokonce pomáhají, když si někdo neví rady. Nebojí se ředitel Michal Černý, že případné chyby rodiče rozzlobí? „Za 25 let si dosud žádný rodič nestěžoval. Domácí úkoly mají sloužit k procvičení a zopakování látky, tedy by je měly zvládnout děti samy, a nést za ně odpovědnost. Ať už je píšou v družině, nebo doma. Já třeba ve třídách, v nichž učím matematiku, doporučuji rodičům dětem s úkoly vůbec nepomáhat. Pokud dítě práci skutečně nezvládne, napíše ‚NEROZUMÍM TOMU‘ a já aspoň vím, že to musím ve škole zopakovat.“

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

29

 
14 Počet vláken diskuze
15 Počet reakcí v diskuzi
1 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Dana
Dana

Chodila jsem do družiny před padesáti lety a všechny úkoly jsme si psali tam. Moji rodiče ani nevěděli, co se učím. Moje tři děti už si psaly úkoly doma, ale my rodiče jsme je nijak nekontrolovali. Zapomněls úkol? Nes si následky. To se vyplatilo. Všechny děti bez problémů vystudovaly a jsou v životě úspěšné.

tea
tea

Jo, naprosto s Vámi souhlasím. Děcku je samozřejmě dobré s úkolem pomoct, ale jen v případě, že mu látka dělá problémy. Ale ne je dělat všechny s ním. U malých dětí se kouknout, co mají za úkol, „víš, co s tím? Tak to zvládneš, pak mi to ukážeš“ a pak mrknout. Ale to, jak popisuje uštvaná paní matka v článku, mi přijde na hlavu – nestíhat udělat úkoly od čtyř odpoledne? Pokud děcko není dysgrafik dyslektik, dělá asi někdo v téhle rodině něco špatně.

Lea
Lea

Oboje má své pro i proti.Ale ten systém v německé družině se mi moc rozumný nezdá.Děti by se měly po vyučování a obědě a krátké chvíli na oddech, jít spíš odreagovat při pohybu venku.a ne jít zase ke stolkům psát úkoly.Alespoň ve družině mého vnuka to tak dělají.Vrací se ve tři.

Pavel
Pavel

Možná by pomohlo přejmenovat ‚domácí úkoly‘ na ‚samostatné úkoly‘. Nejde totiž o to, kdy, kde a s kým dítě úkoly udělá, ale by si SAMO vyzkoušelo, zda látce rozumí. Jestli za dítě udělá úlohu rodič doma nebo jiný spolužák o přestávce je už jedno. Co mě nebavilo, jsem opsal; co mě bavilo, jsem si vypracoval (často o přestávce, v družině, později v hospodě) a dal opsat. Učím na vysoké škole a mám velké problémy vysvětlit studentům, že samostatné úlohy jsou od toho, aby si něco vyzkoušeli, něčemu se přiučili. A když jim to nejde, klidně můžou přijít za mnou, za… Číst vice »

Lucka
Lucka

Ta holčička má pusu od bláta:-))))

ludmila
ludmila

Mohou si děti psát domácí úkoly v družině?… Jistě. A také v autobuse, na houpačce, na bráchových zádech před školou, na střídačce na fotbale, na stromě…

lol
lol

něco jako vystudovala jsem základní ekonomickou školu a své děti zabiju

Ivana vencová
Ivana vencová

semnou taky úkoly nikdo nepsal max první třídě než jsem se naučila psát a číst

Pavel
Pavel

Není mi zcela jasné, proč by někdo – a to včetně dítěte – měl nést jakousi odpovědnost za „správnost“ vypracovaného úkolu. V praxi to obvykle funguje tak, že předmětová komise – matematikářů, češtinářů, atd. – na začátku školního roku (pro paní Simonu speciálně, obvykle se to děje poslední týden v srpnu, tedy během placené dovolené) určí množství zadaných domácích cvičení a obvykle i počet dnů na jejich vypracování podle rozvrhu. Je evidentní, že záleží na každé základní škole, jak si toto nastaví. Domácí cvičení je, podle mého názoru, formou zpětné vazby pro kantora v tom smyslu, zda je dítě po… Číst vice »

Pavel
Pavel

Dovolil bych si poznamenat, že četnost domácích cvičení, stejně jako termíny jejich odevzdávání, si stanovují předmětové komise sestavené z vyučujících toho kterého předměntu, a to zpravidla během posledního srpnového týdne (to budiž vzkazem pro paní Simonu, neboť se to děje v rámci placeného volna pro kantory). Z toho plyne i fakt, že se i v oblasti zadávání domácích cvičení mohou ZŠ lišit. Další věc je, že ne zcela chápu, kdo by měl nést příslovečnou „odpovědnost“ za jakousi správnost domácího úkolu. Rodič svou parafou pod vypracovaným domácím cvičením pouze potvrzuje, že dítě úkol vypracovalo v klidu – jestli to bylo doma… Číst vice »

Táňa
Táňa

U nás v družině bohužel vyloženě zakazují dětem dělat domácí úkoly i když samy chtějí. Nesouhlasím s tím. Naštěstí i druhé dítě se již dostává do věku, kdy do družiny od příštího roku chodit nebude a budou tak po obědě doma sami, takže zvládnou úkoly i hraní a pak kroužky. Syn se v družině velmi často nudil a vyloženě tam úkoly psát chtěl. Nemusí to být tak každý den, ale nechápu, co je za problém, to povolit, ať si dítě maluje, nebo dělá úkol, vždyť je to jedno. Doma je stejně kontrolujeme a pokud je někde problém, tak to s… Číst vice »

Miri
Miri

Přiznám se, že jsem domácí úkoly mastila většinou ve škole, ihned po hodině, abych se s tím později již nemusela zdržovat. Do družiny jsem nechodila.

Petra Zemlickova
Petra Zemlickova

Jestli by neměly vychovatelky kromě psaní úkolů v sd deti doprovázet i na kroužky, udělat jim v sd veceri, vykoupat je , přečíst pohádku a ze byste si pro děti ve 20.00 přijeli a jen je dali doma spat?

Monika Hejzlarova
Monika Hejzlarova

Moje deti chodi do male vesnicke skoly.V druzine si ukoly psat nesmi.Ikdyz by cas na to mely.Ani dopisovat ucivo,ktere zameskajiBydlime ve vesnici vedle a nemaji spoluzaci z vesnice.Kdyz zameskaji,musi si slozite vypujcovat ucivo a pak doma dopisovat.