Janusz Korczak se svými svěřenci

Dobří vychovatelé se od těch špatných liší pouze počtem spáchaných chyb a způsobených křivd

Děti, jejich touhy, potřeby, ale i hádky a drobné podvody jsou přinejmenším sto let stále stejné. Stejně jako frustrace vychovatelů a učitelů, kteří mají pocit, že děti jsou nesnesitelné a oni sami ve své práci neustále selhávají.  Kniha polského pedagoga Janusze Korczaka Jak milovat dítě vyšla těsně po první světové válce, ale dodnes udivuje schopností autora vcítit se do přemýšlení dětí i otevřeností, s jakou líčí své každodenní pedagogické úspěchy i nezdary. Proto se i dnešním učitelům a rodičům vyplatí zajít si pro tuhle knížku do knihovny.

Janusz Korczak, polský židovský lékař a později pedagog a vychovatel, vydal knihu Jak milovat dítě poprvé v roce 1919 a shrnul v ní své zkušenosti z práce v předválečném varšavském Domě sirotků, kde žily osiřelé děti ze židovských rodin. Ale počínající dvacáté století směřovalo do podobných zařízení další tisíce a tisíce dětí, takže Korzcak strávil v jím řízených sirotčincích celý svůj profesní život. Zemřel v roce 1942 ve vyhlazovacím táboře Treblinka, když odmítl opustit své svěřence směřující z Varšavského ghetta do transportu.

Stejnojmenná kniha, kterou vydalo v roce 2012 nakladatelství MAKE*detail ve spolupráci s Gymnáziem Přírodní škola, je ve skutečnosti soubor kapitol z několika Korczakových knih. Mapuje tedy i jeho pedagogickou práci v dětských domovech dvacátých a třicátých let. Překvapující je dodnes jednak opravdu mimořádnou empatií, schopností autora vnímat a chápat potřeby malých i velkých dětí. Přesným popisem, jak vidí a prožívají svět dospělých, ale i do jisté míry nemilosrdným pohledem na práci vychovatele. Kvůli tomu dodnes stojí za to tu knihu číst. Ať už jste učitel, vychovatel, rodič, vedete sportovní oddíl nebo letní tábor.

Vybíráme jeden varující citát: „Čím pečlivěji budeš skrývat (své nedostatky), tím pečlivěji budou děti předstírat, že nevidí, nevědí a vysmívat se ti budou jen tím nejtišším šepotem.“

A jeden uklidňující citát: „Dobří vychovatelé se od těch špatných liší pouze počtem spáchaných chyb a způsobených křivd.“

To optimistické sdělení zní: Často to, co považujeme neblahé následky současné, příliš uspěchané doby, není příznakem nějaké aktuální „zkaženosti“ mládeže. Už před sto lety byly leckteré děti líné, vyhýbaly se povinnostem, odmlouvaly učitelům, šikanovaly se navzájem, ale stejně tak toužily po lásce a blízkosti, cenily si na svých vychovatelích přímosti, upřímnosti a skutečně lidského zájmu. A i když si to možná ne každý myslí, pozitivní je vlastně i sdělení, že při vycházení s dětmi, ať už jste vychovatel, učitel, či rodič, se nelze vyhnout chybám. Ale to rozhodně není důvod, proč propadat malomyslnosti. Protože, jak píše Korczak: „Děti neexistují – existují lidé; ovšem s odlišnou pojmovou škálou, zásobou zkušeností, odlišnými nutkáními, jinou hrou citů – pamatuj si, že je neznáme.“

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

15

 
2 Počet vláken diskuze
13 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Lea
Lea

„Dobří vychovatelé se od těch špatných liší pouze počtem spáchaných chyb a způsobených křivd.“ Proboha,co jste tím článkem chtěl říct? Čím by se tak asi měly ty dvě skupiny lišit? Navíc to není ani Vaše myšlenka,ani nijak převratná. Stejně ,jako dost Vašich jiných článků.

Václav
Václav

Tento článek je vlastně pouhým souborem výňatků z knihy, která je podle infa z článku sama o sobě pouze souborem výňatků z knih pana Korczaka. Jinými slovy jde o reklamu. Z tohoto úhlu pohledu za sebe vnímám sdělení: „je ve skutečnosti soubor kapitol z několika Korczakových knih“ jako stěžejní myšlenku celého článku. Autor nám dává najevo, že nová kniha nepřináší nové poznatky, pouze vybírá ze starších publikací, a že je tedy coby literatura faktu prakticky bezcenná – jde o kompilační činnost prostou jakékoliv autory přidané hodnoty. Pana Korczaka si pro jeho obrovskou statečnost velmi vážím od okamžiku, kdy jsem se… Číst vice »