ilustrační foto

Děti si ani nevšimnou, že je zkouším, říká paní učitelka, která nemá ráda známky. Co tedy píše na vysvědčení?

Pololetní vysvědčení byla rozdána, učitelky si dnes léčí namožené ruce. Napsat dvacet až třicet vysvědčení není jen tak. A co teprve, když místo známek píší slovní hodnocení. „Potřebuju o tom hodně přemýšlet, takže s psaním musím začít hned po Vánocích. Napíšu si takové kostry a během ledna je zpřesňuji. Někdy i během vyučování, když děti pozoruju při práci…,“ říká Daniela Šejnohová z montessori třídy Základní školy Na dlouhém lánu v Praze 6.

Daniela Šejnohová předává vysvědčení, s nimiž se „mazlila“ celý leden.

Kolik vám zabere času napsat slovní hodnocení?
Strašně moc. Mám ve třídě dvacet dětí, vysvědčení má dvě stránky, to je jako kdybych dvakrát ročně psala bakalářskou práci. Nezvládám napsat víc jak dvě vysvědčení za den, pak už mi to moc splývá. Potřebuju o tom hodně přemýšlet, takže s psaním musím začít hned po Vánocích. Napíšu si takové kostry a během ledna je zpřesňuji. Někdy i během vyučování, když děti pozoruju při práci…

… a když vás něco napadne, jdete to připsat do vysvědčení?
Většinu napíšu doma, potřebuju k tomu absolutní klid. Ale u někoho mi zůstanou červená místa, něco, čím si nejsem jistá nebo mám pocit, že jsem se nevyjádřila ještě úplně výstižně. Takže mám vysvědčení během vyučování hozená na liště v počítači a někdy si děti třeba i prozkouším, ony o tom samozřejmě neví – sednu si k dítěti, na něco se ptám a utvrzuji se v tom, jestli danou látku zvládá bez chyb. Nebo třeba když mám u někoho poznámku, že za pololetí šestkrát nepřinesl domácí úkol, tak za ním zajdu a zeptám se ho, jestli nemá ještě nějaké neodevzdané úkoly v tašce. Abych mu ve vysvědčení zbytečně neškodila.

Vypadá to  jako věda – vše dobře popsat a vystihnout, a zároveň  dítěti nevzít motivaci kritikou. Učil vás to někdo?
Je to na každém učiteli. Proto také slovní hodnocení, které nosí děti domů, mívá rozmanité formy. Nevím, jak jiné fakulty, ale na pražské pedagogické se to neučí. A dokonce ani neexistuje jednotná metodika… Jsou publikace, které se věnují průběžnému slovnímu hodnocení, ale ne tomu závěrečnému. Učitel totiž slovně hodnotí třeba i ve chvíli, kdy prochází mezi dětmi a někomu řekne – „tohle písmenko se ti povedlo“.

Každé dítě by mělo ve vysvědčení najít něco, z čeho se zaraduje.

Jak jste se to učila vy?
Metodou pokus – omyl. Co se dalo načíst, to jsem si přečetla, ale řídím se především intuicí a zkušeností. Hlavní, čeho by se měl učitel držet, je nenálepkovat, nehodnotit dítě, ale míru dosažení kýženého výsledku. Hlavním cílem slovního hodnocení je motivovat do další práce, takže učitel samozřejmě nemůže napsat „jsi nepořádný lajdák, nic neumíš“, ale ideální není ani „jsi šikovná holčička“. Učitel by vůbec neměl do hodnocení promítat svůj pocit z toho, jaké dítě je. Žák a učitel by se během školní docházky měli dívat stejným směrem: v centru pozornosti je poznání, dovednost. A ve chvíli, kdy začnu dítě hodnotit příliš osobně, už se nedíváme stejným směrem, ale díváme se na sebe navzájem, hodnotím vlastně náš vztah. 

Co když některé dítě pokulhává skoro ve všech oblastech?
Vždycky se dá najít něco pozitivního. I když jsem ve speciální škole měla ve třídě opravdu nepříjemného a agresivního chlapce, chodila jsem domů s modřinami, tak i ten měl něco do sebe. Živý kluk, typ „zlobila“, třeba může mít skvělý smysl pro humor. Každé dítě by mělo ve vysvědčení najít něco, z čeho se zaraduje.

Jak přesně tedy vypadá vaše vysvědčení?
Má čtyři části. První odstavec píšu o „pracovních návycích“. V montessori systému, podle kterého učím, děti už od první třídy pracují samostatně podle týdenního plánu, a tak hodnotím, jak si umí rozložit práci, nakolik je samostatné, jak umí spolupracovat, jestli dává pozor, když si něco vysvětlujeme. Druhý odstavec je nejserióznější, tam popisuju, jak žák zvládá látku jednotlivých předmětů. V téhle části nemá smysl zakrývat problémy, mazat med kolem huby, je potřeba co nejpřesněji popsat, jak si dítě stojí. Třetí část se týká výchov – tam bývá příležitost pozitivně ohodnotit dítě, kterému učení tolik nejde. Skoro všechny děti rády zpívají nebo kreslí a i kdyby na to neměly talent, dá se ocenit, že pracují s nadšením nebo dokončují výtvory. Čtvrtý odstavec je nejosobnější: tam píšu, čeho si na dětech vážím a taky čím jsou důležité pro třídu – aby ji vnímaly jako společenství, kde mají své místo. Mám také příležitost jim poděkovat za pomoc. Jsme věkově smíšená třída, takže třeťákům třeba poděkuju za to, že ochotně čtou s prvňáky.

Slovní hodnocení vám dává hodně práce. Psala byste radši známky?
Určitě ne. Když má dítě samé jedničky, víte, že jste za vodou. Ale jak se začnou objevovat dvojky nebo trojky, co to rodičům řekne? Znamená trojka z češtiny, že dítě neumí číst, psát, mluvit, nebo neumí abecedu? Známka nese jen velmi plytkou informaci. Užitek slovního hodnocení plně vyváží ten čas, který jsem tím strávila.

Znamená trojka z češtiny, že dítě neumí číst, psát, mluvit, nebo neumí abecedu? Známka nese jen velmi plytkou informaci.

Jak vnímají slovní hodnocení děti?
Předáváme si ve třídě vysvědčení ve slavnostní atmosféře, každému se tleská. Ale jak dojdu podle abecedy třeba k písmenu S, už je potlesk slabý, protože už jsou všichni ponořeni do čtení. U běžného vysvědčení se známkami jsem takovou fascinaci nikdy nezažila. Děti chápou, že je to důležitá informace. I prvňáci udělají všechno pro to, aby si ty dvě stránky přečetli.

Slovní hodnocení z pera Daniely Šejnohové

Daniela Šejnohová vystudovala pedagogiku na Filosofické fakultě a učitelství pro první stupeň na Pedagogické fakultě Karlovy Univerzity. Učí patnáct let, momentálně je učitelkou prvního trojročí (děti od 1. do 3.třídy) v montessori třídě Základní školy Na dlouhém lánu v Praze 6.

15

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
8 Comment threads
7 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
13 Comment authors
IvaEvkaEvaMarkéta M.Káča Recent comment authors

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Zdena
Host
Zdena

Slovní hodnocení je nejlepší pro rodiče – nejvíc vypovídá , pak pro žáky – pro ty hodně malé je často jednodušší na pochopení známka , až nakonec pro učitele – pro něj jsou to hodiny práce navíc .

Alena
Host
Alena

Citace: Ale jak se zacnou objevovat dvojky nebo trojky, co to rodičům řekne? Znamená trojka z češtiny, že dítě neumí číst, psát, mluvit, nebo neumí abecedu? Známka nese jen velmi plytkou informaci. A to opravdu myslite vazne, pani Sejnohova? A co treba pravidelny kontakt s rodici, tydenni plany, posilani skolnich praci domu, komentovani znamky diteti, kazdodenni prubezne drobne slovni hodnoceni ditete. Sbirat body negativnim vymezovanim oproti bezne skole je nesolidni a ceskemu skolstvi to nepomuze. Jen jste zase vykopala hlubsi prikop a sebe utvrdila, ze jste lepsi.

Jarek
Host
Jarek

No a právě proto existují rodičovské schůzky, kde se to rodiče dozví.

Lea
Host
Lea

O jakém příkopu to mluvíte? Existují i běžné zš,kde se třeba na prvním stupni neznámkuje

Jarek
Host
Jarek

Nechápu proč si učitelky léčí namožené ruce, když je vše napsané na počítači. Když jsem se učil psát na stroji, tak jsme dostali úkol i na letní prázdniny (opsat 60 stránek z knihy, na každý den jednu). Měl jsem to hotové za dva dny a ruce mě nebolely. A to sem to psal na psacím stroji, kde se do toho muselo pořádně třískat. Když člověk píše na klávesnici tak jen lehce klouže prsty.

Jitka Polanská
Editor

Myslím, že to bylo obrazné vyjádření, kolik je s tím práce. Ale psaní na počítači někdy opravdu vede k namožení rukou (i zánětům), hlavně když se píše v nevhodné poloze, třeba u malého stolku, nedávno mi svou bolestivou zkušenost popisoval jeden začínající lékař, kteřé musí hodiny psát zprávy v koutku ordinace, na miniaturním stolečku.

MIROSLAV
Host
MIROSLAV

Bože, bože…

MIROSLAV
Host
MIROSLAV

Bože,bože…

Jan
Host
Jan

Dobrý den, můžu se zeptat, co přesně je kosmická výchova? Zní to zajímavě a u nás na škole to nemáme, tak jsem zvědavý :) Něco jako prvouka?

A je správná moje domněnka, že je vysvědčení psané capslockem, protože by to děti jinak nepřečetly, jelikož neumí malá tiskací písmena? Protože jestli ano, tak mi přijde supr, že je myšleno i na tento „malý detail“

Díky, Honza

Káča
Host
Káča

Jsem velice ráda, že na naší škole se známkuje. Synovec je v alternativní škole a poprvé dostal na vysvědčení známky (6. třída) i pravil „Konečně jsem se také něco dozvěděl“. Z toho plyne, že mu slovní hodnocení nevyhovovalo jako jeho rodičům. Ale vzhledem k tomu, že se škola synovce platí, bylo lepší pro vedení nenaštvat rodiče známkami. Peníze jsou peníze.

Markéta M.
Host
Markéta M.

Káčo, nám také známky vyhovují.
Rozumím tomu, že pro některé děti je to příliš „konfrontační“ a přímé. Ovšem jinak si myslím, že je to spíše o rodičích.

Eva
Host
Eva

Já jsem si vyzkoušela na dětech obojí hodnocení. Slovní i známkou, mohla jsem si to v mateřské škole dovolit. Výtvarné práce jsme hodnotili společně. měly možnost se vyjádřit také děti. U pracovních listů pro ověřování matematických, rozumových, orientačních dovedností, grafomotoriky jsem používala známky. Nedávala jsem jiné známky, než jedničky. Rozlišení dovedností byla velikost známky a přidaná hodnota hvězdička. Děti, které neměly úkol splněný , tam jsme spolu docházeli k řešení a dítě dostalo známku za snahu úkol dokončit, za řešení, s tím, že si svou chybu uvědomilo a napravilo. U té jedničky se jim jaksi víc napřímila záda. Člověka poznáte… Číst vice »

Evka
Host
Evka

Já nevím, tohle hodnocení mi nepřijde přiměřené. Když tohle dostane třeba prvňáček v pololetí, který to sotva přečte, nemyslím si, že by z toho byl moudrý i stylistika a podání toho hodnocení podle mě není lehce srozumitelná pro všechny děti…. Jak už tu někdo zmínil, je to spíše pro rodiče. Pokud chcete děti takto hodnotit, tak ústní formou a vyjadřováním úměrně jejich věku. Vybalit na sedmileté- osmileté dítě slovní obraty jako: srozumitelné vyjadřování, orientaci na cíl, oceňování schopností, tak z poloviny výrazů budou tumpachové. Proč prostě děti obyčejně nepochválíte nebo jim něco nevytknete, nedáte tam trochu emocí a srdce. Tohle… Číst vice »

Iva
Host
Iva

Syn, 1. trida, byl ze slovniho hodnoceni trochu vedle. nevedel jak si to ma vylozit a vybral si z ceke pulstrany jednu malou vytku (mluvi potichu) a s tou se pak zabyval do konce dne. hodnoceni si cetl sam uz ve skole a dalo mi celkem praci mu vysvetlit, ze celkove je hodnoceny velmi pozituvne. znamka by pro nej byla pochopitelnejsi.