Ilustrační foto Káča Lánská

Umějí toho dnešní děti méně než ty před dvaceti lety? Podle těchto dat nás dojmy klamou

Co by se stalo, kdybychom dali dnešním dětem stejné úlohy jako před dvaceti lety? Dopadly by lépe, nebo hůře? Většina lidí si myslí, že hůře. Přesvědčení, že děti toho umějí méně než dřív, je velmi rozšířené. Nejen mezi veřejností, ale i mezi učitelkami a učiteli. Máme tedy nějaká data, která by takové tvrzení mohla přesvědčivě potvrdit, nebo vyvrátit?

Co by se stalo, kdybychom dali dnešním dětem stejné úlohy jako před dvaceti lety? Dopadly by lépe, nebo hůře? Přesně to udělali lidé z projektu Kalibro, který ověřuje výsledky vzdělávání na základních školách od poloviny devadesátých let. V roce 2016 předložili 3 500 žáků na stovce škol stejné úlohy z matematiky, češtiny, přírodovědy, humanitního základu a cizího jazyka, jaké vyplňovali na těch samých školách jejich předchůdci v roce 1996. Kromě toho poslali ředitelkám a ředitelům těchto škol dotazník, který zjišťoval, jak vidí svoje žáky a v čem se podle nich žactvo obecně proměnilo.

Co si vedení škol myslí, ukazuje následující diagram.


 

Čísla zobrazují počet odpovědí. Tedy například 60 ředitelů si myslí, že děti umějí lépe spolupracovat, 40 má za to, že jsou na tom stejně jako dřív a 26 je přesvědčeno že schopnost spolupracovat se zhoršila. Pokud bychom měli ty odpovědi interpretovat, tak podstatná část pedagogů je přesvědčena, že se u dětí zhoršil zájem o učení, do velké míry i schopnost se učit. Horší jsou znalosti i zodpovědnost, trochu lépe jsou na tom žáci se schopností spolupracovat, vyjadřovat své myšlenky a řešit problémy. Ale hlavně jsou podle pedagogických lídrů dnešní děti mnohem sebevědomější.

To bychom tedy měli subjektivní dojmy. A teď fakta. Jak dopadli tihle žáci v testech, které srovnávají jejich znalosti se znalostmi těch, kteří končili základní školu v roce 1996?

 

Výsledky jsou překvapivé. Až na jednu výjimku se o generaci mladší žáci mírně zlepšili, a to včetně tolik diskutované matematiky. Rozdíly jsou ale malé a statisticky nepříliš významné. Jednoznačně významné zlepšení nastalo u angličtiny, o skoro deset procentních bodů.

Podívejme se na to podrobněji. Diagram ukazuje výsledky všech škol dohromady. Kdybychom ale zkoumali výsledky jednotlivých škol, viděli bychom, že rozdíly jsou daleko větší než mezi školami před dvaceti lety.

Na některých školách toho žáci opravdu umějí ve všech oblastech méně než dřív, jinde je naopak zlepšení velké ve všech oblastech. Ale i ve školách, kde žáci dosahují daleko lepších výsledků než ti před dvaceti lety, si vedení často myslí, že dnešní žáci jsou jednoznačné línější a nevzdělanější než dřív.

Ukazuje to, že není dobré se spoléhat jen na dojem, byť je třeba opřený o každodenní zkušenost. Zjevně je snadné podlehnout klamu a zmýlit se.

A pokud jde o angličtinu, tam mají větší vliv než škola nejspíš počítačové hry. V téhle oblasti se totiž výrazně víc zlepšili kluci oproti děvčatům (v ostatních předmětech je to naopak). Nejspíš právě proto, že mnohem víc času tráví hraním her v angličtině. Na dovednosti dětí má stále větší vliv to, co se naučí mimo školu.

A jak si tedy vysvětlit neúspěch českých žáků v testech PISA?

Pokud se v šetření Kalibro ukazuje, že děti v průměru umí to samé, co před dvaceti lety, jak si vysvětlit silný propad českých žáků v testování PISA?

 

Na tomto grafu je vývoj výsledků českých žáků a žákyň v mezinárodních šetřeních PISA za posledních zhruba deset let. V matematice výsledky poklesly dokonce o celých dvacet bodů. Šetření PISA tedy říká, že se čeští patnáctiletí v matematice významně zhoršují. Šetření Kalibro ovšem tvrdí, že se mírně zlepšují. Tak jak to je?

Ďábel je jako obvykle skrytý v detailu.

Především vzorek škol z výzkumu Kalibro není zcela reprezentativní. Školy, které tyto testy v devadesátých letech používaly, patřily spíš k těm progresivním, navíc testy samotné už tehdy neověřovaly ani tak schopnost počítat, ale spíš schopnost matematicky myslet. Jestliže Kalibro zadalo žákům doslova ty samé úlohy jako před dvaceti lety, pak výsledek můžeme interpretovat tak, že ve schopnosti matematicky myslet se tito žáci zlepšili jen mírně. Kalibro udělalo několik dalších šetření, srovnávající výsledky žáků po deseti či pěti letech, a i tyto výsledky naznačují prakticky stejný trend.

Vzorek škol, které se účastní testování PISA, reprezentativní je a testy se s léty proměnily od početních úloh k úlohám, které vyžadují spíš právě matematické myšlení. A v tom je zakopaný pes. I jiná šetření – například TIMSS zaměřený na matematiku a přírodní vědy – ukazují, že zatímco žáci v České republice jsou na tom docela dobře v počtářských dovednostech, moc jim nejdou ani poměrně jednoduché logické operace. Ve skutečnosti tedy ta dvě zjištění v rozporu nejsou. TIMSS zkoumá mnohem více to, co se na našich školách víceméně učí, proto tam náš propad není tak velký. Zato PISA stále silněji směruje k prověřování kompetencí, a tam má česká škola slabé místo.

Prozatímní závěr by tedy mohl znít, že české školy úspěšně udržují vyrovnanou kvalitu výsledků žáků, bohužel ale rostou rozdíly mezi jednotlivými školami. A zatímco v mezinárodním měřítku jsou čeští žáci srovnáváni s těmi z jiných zemích v úlohách vyžadujících samostatné myšlení, česká škola do velké míry stále učí a prověřuje zvládnutí mechanicky naučených postupů. A tím se míjíme s potřebami dnešního světa. Příkladem je třeba ona tolik diskutovaná matematika.

A to hlavní sdělení na závěr zní – pozor na zjednodušující tvrzení a mylné dojmy. Naštěstí máme data.

63

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
8 Comment threads
55 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
21 Comment authors
LenkaLeaLeoivaZdena Recent comment authors

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Venda
Host
Venda

Já teda nejsem odborník ale: je pravda že v mých 15 ti letech skoro nikdo nevěděl co jí internet, mobilní telefon … Zato zcela běžně děti (nejen já) ráno vypravil sebe i mladšího sourozence do školy (za celou docházku nepamatuji že by mně někdo vezl autem) a ze školy. Doma se pomáhalo rodičům – luxovat, utírat nádobí, čistit boty, uklízet prach a samozřejmě uklízet svoje vyžehlené oblečení. Když přišla návštěva automaticky čaj/kafe, nápoje hostům. V 11 letech mně máma začala učit vařit v 15 letech jsem v pohodě zvládla domácnost (samozřejmě že né kynuté těsto nebo vánoční cukroví – i… Číst vice »

Kateřina *
Host
Kateřina *

Můžu Vás uklidnit, i v dnešním světě existují „normální“ děti. Jen k tomu, co vy jste vyjmenovala, zvládají ještě internet a hry :) Jaké děti si vychováte, takové máte. Doba s tím moc nesouvisí, v každé době je něco, co „kazí“ mládež.

ludmila
Host
ludmila

Ona je také otázka, jak jsou nastavené priority v rodině. Všimněte si prosím, jak často maminky dávají na sociální sítě fotky svých dětí i s komentáři. i jídlo se musí nafotit a sdílet, než se sní. Někdy mám pocit, že se rodiče na své děti dívají pouze skrz foťák. Sedí se svým děckem a přitom si píší s kamarádkou. Pořád se dětem organizuje čas a za to, co kdysi rodiče vyžadovali po nás, by na ně dnes někdo volal sociálku. Známá např. nenechá svou jedenáctiletou dceru namazat si rohlík. Když jsem jí řekla, že v tomhle věku si mí synové… Číst vice »

Vendula
Host
Vendula

Tak já vás trošku uklidním. Mám dva syny, 6 a 8 let (3.třída). Doma vyklízí myčku, vysávají, uklízí si pokoj, utřou prach, jsou schopni se sami nasnídat (jasně, třeba chleba z bochníku neukrajou), ale uvaří si čaj, ukrají si bábovku o víkendu. Starší syn jezdí sám do a ze školy mhd od 2. třídy. Vozíme jej jen když se nám to časově hodí. Někdy jde ze školy rovnou an trénink a vrací se k večeru. Jeden den se domů vrací z rodiny nejdřív. Automaticky se převleče, vyklidí myčku, dá psovi vodu, udělá úkoly a ano, pak třeba hodinu, dvě hraje… Číst vice »

Eda
Host
Eda

blábol zahořklého bolševíka a pravděpodobně voliče KSČM, který nesnáší vše nové a aktuální a žije v minulosti… vy zřejmě žádný moderní děcka neznáte a jen vás štve, že vás nikdo nepustí v tramvaji sednou… taky bych nepustil

Parabellum
Host
Parabellum

Když už se do někoho chcete pouštět, tak si zameťte před svým dosti zahnojeným chlívkem, a naučte se shodu podmětu s přísudkem.

kokos
Host
kokos

Nechápu, proč spojujete toto téma s pravopisem. Ale v pořádku. Holt když dojdou argumenty, musíme vzít za vděk tím co sice s tématem nijak nesouvisí, ale dá se to využít že??? :D

Parabellum
Host
Parabellum

Velmi jednoduše. Polud se někdo snaží o nějaké kolektivní hodnocení, nebo uvalení kolektivní viny, pak je legitimní použít cokoli, s čím dotyčnému půjde vyschwingowat schnauzák.

Pavek
Host
Pavek

ono je lepší se spíše přečíst co dotyčný píše než jak to píše, tedy jestli umí shodu podmětu s přísudkem, já to též neumím a nevím o tom že by někomu kdo to umí někdo zato třebas platil…

Parabellum
Host
Parabellum

Píše nenávistné bláboly, které se dají komentovat pouze tak, že to bude v rozporu s pravidly diskuse.

Pavel Šmíd
Host
Pavel Šmíd

Máte smutnou pravdu. V dnešní době bohužel znalost pravopisu a mateřského jazyka není zjevně důležitá ani pro přijetí na místo redaktora. A máte pravdu podruhé. Kdyby učitelé měli učit vaše děti podle toho, jak (ne)dostávají zaplaceno, stala by se vaše čeština asi standardem.

Parabellum
Host
Parabellum

Učitelé jsou v ČR na to, co předvádějí brutálně přeplacení. Důkaz: Proč učitelé neprchají houfně z ČR tak, jako třeba lékaři, strojní nebo elektroinženýři, co??? Proč na tyPeFky chodí????

Lenka
Host
Lenka

Tak vidíte, já jsem měla kolegyni, která to měla v popisu práce a nejvyšší liga byl pán ve Sbírce zákonů, který jen a pouze dohlíží nad tím, aby v zákonech a vyhláškách nebyly pravopisné chyby. Kromě toho by tuto dovednost měli mít učitelé českého jazyka. Opravdu existují takoví lidé…

Host
Host
Host

Jak vás tak čtu tak to dnes musíte být v balíku, hodně pracujete, šetříte, nic nedlužíte…
Mě přijde lepší učit děti myslet než aby místo dětsví dřeli na statcích…

Parabellum
Host
Parabellum

Vy asi moc nemyslíte, že???? Vidělo jste někdy traktor??? No, tak ten má třeba 150 koní, a jeden kůň vykoná práci řekněme za 5 lidí. Čili traktor je sedmisetpadesátinegrová mašina, jak by řekli v USA první poloviny 20. století. No, a protože za pár – málo desítek let už nebude co tomu traktoru dát napít, tak holt farmář bude muset zapřáhnout těch 750 lidí, a třískat je bičem, aby pořádně táhnuli. V opačném případě všichni zhebnou hlady. Nějaké dumání a dumlání fakt nepomůže :) Takže tolik o Vašem pseudomyšlení :) Vy myslíte, a nevymyslel jste nic :)

Jitka Polanská
Editor

Prosim Vas, muzete na druhe mluvit slusne a bez “kriku”? Dekuji!

Leo
Host
Leo

Tak jistě, že staré, komunistické ročníky jako vy, budou mít potřebu nás jen kritizovat a házet všechny do jednoho pytle, označovat nás za neschopné. Nechápu, kde se ve vás to negativní myšlení a pesimismus stále bere, ale nejspíše to bude tím, že sami (sama) nejste v životě spokojení, ani úšpěšní a to se pak přenáší i do vašich názorů na společnost, zejména na mladé, kterým jejich mládí také závidíte a naznačujete, že vy byste jej využila úplně jinak. Věřte, že všechno, co jsem já dokázal bylo bez podpory kohokoliv. Ačkoliv mě jako dítě rodiče dali na nejhorší základní školu široko… Číst vice »

Markéta
Host
Markéta

Syn dělal teď v pátek v 8.rocniku Klokana. Byl devátý v kat.8+9.rocnik. Na vysvědčení má z Mat.za 3. Jsem ráda,že se mi potvrzuje, že schopnost logicky myslet má občas pramálo společného se školní úspěšností. Doma o tom dost mluvíme,se synem to probíráme, stačí nám, když víme, že na školu nekašle, a že se do školy připravuje. Nicméně jako učitelka se často přistihnu při úvahách smyslu kvantity učení na úkor kvality. Dle mého by základní škola měla skutečně poskytnout základy. V matice hlavně základní početní operace, trojčlenka a dál rozvíjet to,co budou děti dál potřebovat. tj. především finanční gramotnost. Myslím,že děti… Číst vice »

Parabellum
Host
Parabellum

No, já si s dovolením přeci jenom myslím, že třeba Pythagorova věta, počítání obsahů a obvodů základních rovinných útvarů, či goniometrické funkce by si měl žák v rámco devítileté docházky osvojit :) finanční gramofóoonost není matematická disciplína, a nevím proč by se toto měl někdo učit, obzvláště, pokud se rozcházejí názory na to, co vlastně finanční gramofóóóńost je :)

Markéta
Host
Markéta

Parabellum…k té fin.gramotnosti….sice to není matem.disciplina,ale matiku tady využijete jedna báseň. A propojení se životem? Ty bereš 20t.,ty 50t.,ty 100t.,.. máte takové a makové životní náklady, jaké si můžeš koupit auto? K tomu výpočty hypotéky, úroků atd.atd…proste že života.
A jinak vy si tu rychlost auta vždycky spočítáte? To já použiji selský rozum a zpomalím včas;-)

Parabellum
Host
Parabellum

A má cenu mladé učit, jaké si koupí auto, když tato nebudou mít na co jezdit??? Ve vlastivědě páté třídy se bralo uhlí, ropa a plyn, a učilo se, že zásoby těchto jsou konečné. Na co poičítat hypotéku, když většina nemovitostí mění majitele v důsledku darovacích a pozůstalostních řízení??? Kromě toho, hypotéka je pouze pro nadprůměrně vydělávající, ostatní toto trápit nemusí, protože tuto nedostanou :), a ostatní počíítat bpravděpodobně umí. A v prostředí, které je před námi, tedy prostředí permanentně klesající ekonomiky, přestanou platit některá dost základní ekonomická paradigmata. Například nějaké úročení bude naprosto k ničemu, protože při trvalé deflaci… Číst vice »

Markéta
Host
Markéta

Když si to nespočítají, nechají se zlákat snadnou půjčkou… úrokové sazby jim nic neřeknou. A pak skončí jako x procent našeho národa v exekuci. Takže jo,má to cenu…

Parabellum
Host
Parabellum

Vy asi nechápete, co se děje, že????? Odkudpak se asi o té „snadné půjče vůbec doví????? Zkuste akceptovat, že všechy informační kanály jsou závislé na elektrické energii, a produkce této na fosilních a jaderných palivech, a zásoby obojího začaly docházet už pře dost dlouhou dobou., a ten shutdown bude dost rychlý. Příští rok se odstaví hned dvě velké tepelné elektrárny, a další budou následovat do roku 2030.

Parabellum
Host
Parabellum

Jo, češi končí v exekuci nikoli proto, protože by si něco nedovedli spočítat, ale protože jsou obvykle přesvědčení, že jich se to netýká. A počet lidí v exekuci je stále zlomkový oproti počtu, který v exekuci není. Což jaksi vyvrací tu potřebu jim cosi tlouci do hlavy, obzvláště, pokud neznáte příčinu těch exekucí.

Pavel Šmíd
Host
Pavel Šmíd

Neplýtvejte argumenty na někoho, kdo si myslí, že je pistole a očekává konec světa. Je libo Strážnou věž? ;-)

Parabellum
Host
Parabellum

Pane Šmíde, vy si zřejmě myslíte, že uvnitř planety je ještě jedna, ¨je 5 x tak velká, jako ta vnější, neustále se zvětšuje, a jeplná ropy, že??? Tohle vás učí na pedagogických fakultách??? Já na rozdíl od Vás nejsem co se týče problematiky vyčerpávání primárních energetických zdrojů pouhý laik.

Pavel Šmíd
Host
Pavel Šmíd

V tom případě si žijeme jako v ráji. Protože jen občanských hypoték na pořízení/výstavbu domu/bytu tady máme asi 850.000. Máme 7 miliónů lidí v produktivním věku, hypotéky si berou páry, tak počítejte. Co myslíte tou deflací? Máte pocit, že se vám peníze ve slamníku zhodnocují? Nebojte, centrální banky ji už nikdy nepřipustí, pokud do nich nevtrhne zdivočelá horda s kyji. A zdrojů energie máme dostatek na takovou dobu, že pár generací ještě přežije. Pokud bude umět alespoň trošku počítat. A udělejte něco se svou duševní rozpolceností. Levicově nadáváte na rabování zdrojů a pravicově vám nevoní, aby se lidé o sebe… Číst vice »

Parabellum
Host
Parabellum

Deflace je snižování peněžní zásoby v oběhu. To není o tom, co si myslím, ale to je definice. A v prostředí setrvale klesající ekonomiky prostě k deflaci nutně musí dojít. Můžete prosím vyzdrojovat Vaše tvrzení, o dostatcích zdrojů energie???? Víte, ono není relevatní to, kolik je zdrojů energie, ale o tom, kolik je zdrojů LEVNÉ a SNADNO DOSTPNÉ energie. Nějaké methanové hydráty pode dnem Pacifiku, které nikdo neví, jak těžit, jsou docelak ničemu. Jinak, vy máte nějakou osobní technickou zkušenost ze získávání primárních energetických zdrojů ??? Já v letech 1997-1998 uváděl do provozu Hibernni – googlujte hibernia.ca a pak jsem… Číst vice »

Jitka Polanská
Editor

Píšete zajímavě, ale jestli nepřestanete útočit na oponenty ad hominem a používat 3-4 vykřičníky za sebou, začnu Vás mazat. Nedostatek sebekontroly i respektu k druhým snižuje i váhu argumentů…

Parabellum
Host
Parabellum

Sama vidíte, že jsem ten příspěvek nemohl editovat poté, co jste mne napomenula. Takže bych poprosil ukázat, kde jsem použil 3-4 vykřičníky. Nebo jste se rozhodla mne napomenout za něco, co jsem neudělal? Pozoruji, že já se mohu stávat terčem útoků ad hominem, ale nemohu tyto oplácet,m že. Holt asi nejsem ten správný urozený soušák pančelák.

Jitka Polanská
Editor

Pardon, byly to otazníky, nicméně to nemění nic na věci, že opakovaně zesměšňujete jiné komentující, to byla podstata mé připomínky. Nedělejte to a vše se srovná. Taky prosím není hned lež, když někdo něco tvrdí, lež je úmyslná nepravda a není dobré tohle slovo nadužívat.

Pavek
Host
Pavek

to myslíte jak se v matice drtí ty kvanta vzorců objemů a povrchů těles? Nebo goniometrické funkce nazpaměť? To myslíte že by si měli osvojit? Aha sypat to z rukávu a dostat za jedna:) Nebylo by lepší když by se naučili znát co je povrch a co je obsah a se naučit jak jednotlivé vzorce odvozovat? Mě dycky dojme když přijdu na stavební úřad kde jsou lidi s maturitou, znají špičkově pravopis (to přeci známka inteligence a vzdělanosti :) ) a pak tam neumějí spočítat povrch trojuhelníka pač vzorec zapoměli a jak se to odvozuje taky neví. Takže asi tak… Číst vice »

Parabellum
Host
Parabellum

Jasně, vy odvodíte Ludolfovo číslo???? A naučil jste se to na základce??? Tak to před Vámi smekám. Stejně jako smekám nad tím, že jste zvládl na základce integrální počet, protože to je základ pro odvození velikosti obsahu plochy pod křivkou :) A k tomu dalšímu :) No, on jaksi povrch trojúhelníka je nonsens, páč povrch se týká objektů, které nejsou rovinné. A co se týče velikost obsahu trojúhelníka, tak nevěšte hlavu, jeden můj spolužák je Mgr. na PeF (Ausík) a já se zděšením zjistil, že on přesně toto neovládá – to když jsem i něj běhali po půdě, a počítali,… Číst vice »

Yenn
Host
Yenn

Musím se jich trošku zastat, ale povrch trojúhelníku bych také nezvládla spočítat, možná tak obsah, či obvod. To je hned jiná.

iva
Host
iva

A ako sa počíta povrch trojuholníka? Ide totiž o plošný útvar, takže sa môže počítať akurát obsah. Povrch sa počíta u telies. :-D

jana
Host
jana

Pokud jste učitelka a opravdu myslíte, že skončit trojčlenkou žákům stačí, tak je něco špatně na Vaší straně, nezlobte se. Trojčlenka je jen prostředek, řada dětí ji ani nepotřebuje k řešení úloh.Navíc je to látka prvního pololetí 7.ročníku. Velká většina dětí má opravdu na víc.

lea
Host
lea

Řekla bych,že paní Markéta jen nechtěla vyjmenovávat všechno,co do toho „základu“ podle ní patří.Navíc se bohužel můžeme setkávat docela často třeba i s dětmi,které nesvedou správně použít ani tu trojčlenku.Natož aby uměli logicky myslet.

Parabellum
Host
Parabellum

Copak trojčlenku, ale kvadratickou rovnici :) Klasická úloha, vedoucí k q.e. – jakou rychlostí narazí vůz na překážku, pokud vůz jeden rychlostí x, řidič spatří překážku ve vzdálenosti y, a koeficient adheze pryž vozovka je z. Zjevně tuto….ke své škodě nezvládá dost dospělých, a pak mají z čumáku auta harmoniku v lepším případě.

Markéta
Host
Markéta

Leo,je to přesně o tom,jak píšete. K čemu je nabalování učiva, když nejsou základy? Nabalit můžu dětem, které jsou buď samy od sebe zvyklé biflovat,nebo bohužel z domova zvyklé biflovat a nebo hurá jsou chytré. U nás takových moc není… takže individuál mají chytří, s 95% jedu základy, protože ty po mně chce ŠVP. Jsem angličtinářka..

Markéta
Host
Markéta

Pro Jana a Parabellum… rozumím, trojčlenka není potřebná, nicméně třeba já ji v životě používám a ulehčuje mi počty… předpokládám,že jste se oba ozvali jako matrikáři…o tom,co do základního vzdělávání patří by se dalo diskutovat, v předchozím textu mi za trojčlenkou chybí atd.neb takto to může vypadat, že sčítáním, odčítáním a trojčlenkou mé nároky na děti končí,což je hluboký omyl…. Přesto si dovoluji tvrdit,že bez spousty zbytečného učiva se děti na ZŠ obejdou. A v životě taky…ale bez schopností používat hlavu a selský rozum? Hlavní úkol ZŠ vidím v tom,nezhnusit dětem touhu po poznávání (= neprudit s frontalkou a hloupým… Číst vice »

Parabellum
Host
Parabellum

Nejsem matykář, ale inženýr, který navrhuje computery řízené stroje, automatizované výrobní linky, a velká technologická zařízení. Profese, která není u čechů, a potažmo ani Evropanů moc oblíbená, a podle toho to tu také dopadne :)

lea
Host
lea

No, podle Vás to tak dopadne stejně všude,až dojdou ty energetické zdroje,nebo ne?Takže bychom se měli spíše věnovat tomu zemědělství,chovu koní,aby se mohlo alespoň orat atd. Doufám,že Vaše děti už to studují.

Parabellum
Host
Parabellum

No, víte, ta velká technologická zařízení co navrhuji, jsou z branže obnovitelných zdrojů energie. Nevím, zda je pro vás překvapení,ale například dřevní hmota se využívá do mrtě, aještě se to i recykluje. Například nábytkové desky jsou vyráběny asi z 80 procent z dřevěného recyklátu, a energie, která se na toto spotřebovává, je záskávaná z toho, co z toho dřevního odpadu nelze do desek zpracovat.

lea
Host
lea

A kde žijete,prosím vás?A jak se získává ten dřevěný recyklát ? Taky bez energie?

Parabellum
Host
Parabellum

Za prvé, nežiji tam, kde pracuji, za druhé, ta zařízení stojí ještě obvykle někde úplně jinde – například střední nebo východní Polsko – jistě víte, e Polsko je velmoc na výrobu nábytku.. A dřevěný recyklát je směs rozbitých palet, odpadů z dřevovýrob, starých oken, vyhozeného nábytku, atd. Takže ano, tento nejenom, že lze získat bez energetického vstupu, ale dokonce dřevěný pach, který vzniká při zpracování, je sám energetickou surovinou, která se používá k sušení, a také k vytápění formovacího lisu. Kdyby se tam dala ORC jednotka, umělo by si to i elektřinu vyrobit :) A recyklační linku pro DTD desky… Číst vice »

lea
Host
lea

A ten starý nábytek ,rozbitá okna se třeba nemusí nějak rozmělnit, drtit atd.?To jde taky bez energie? Vy jste nejspíš lepší než perpetum mobile

Parabellum
Host
Parabellum

Vždyt Vám píši, že kdyby se tam osadila ORC jednotka, tak to dokáže i vyrobit elektřinu, která by pokryla to drcení a mletí. jakož i třídění. Nicméně, největšími spotřebiči elektřiny jsou přeci jenom elektrofiltr a ventilátory, které jsou na sušárně. Nicméně, největší výkon, který to spotřebováváí je přeci jenom tepelný. Hořák na sušárně má 90 MW, a vytápění lisu okolo 30. A to lze pokrýt tím prachem s rezervou.

Parabellum
Host
Parabellum

No, ono to nedopadne všude stejně, protože jaksi bysteč si měla uvědomit, že někde se ty zdroje produkují, a někde jinde spotřebovávají. A EU v té produkci, či ověřených zásobách opravdu moc silná není, na rozdíl od třeba dvojice USA + Canada. Rovněž si položte otázku, čím byste asi tak za ty stále dražší energetické komoditychtěla platit, o co budou ty producentské země stát. Napadají mne blondýnky, ty na středním východě nerostou, a jsou tam žádané.

Lea
Host
Lea

No,třeba Vám by nejspíč pomohl studený obklad na čelo ,nebo procházka na čerstvém vzduchu-obojí zcela bez energie

Parabellum
Host
Parabellum

Ano, a pro používání selského rozumu je nejlépe absolvovat „vysokou školu života“ :) Ano, aplikovaná matematika je blbost, a proto je ČR největší montovna a špindírovna v Evropě, a češi umí vyrobit akorát to, co někdo jiný vytvoří, vyvine a zkonstruuje :)

Pavel Šmíd
Host
Pavel Šmíd

Máte naprostou pravdu. Už za první republiky byla finanční gramotnost součástí základních i učňovských škol. Nejen, že látka pokrývala významnou část učebnic, ale dokonce se pro školy tiskly vzory všech možných formulářů na cvičení včetně složenek, směnek a dalších tiskopisů.

Parabellum
Host
Parabellum

Za první republiky nexistovaly základní školy, kam na ty lži chodíte???

lea
Host
lea

No, někam ty děti chodily,ne ? Třeba se to jmenovalo jinak,já to taky nevím a záleží na tom?

lea
Host
lea

Pěkný a velmi zajímavý článek,děkuji moc.Potvrzuje se ,co asi všichni bohužel tušíme ,že úroveň jednotlivých zš je velmi rozdílná.I proto se tady často nemůžeme shodnout.Chápu,že asi opravdu nemůžeme zveřejňovat výsledky jednotlivých škol,ale bylo by to velmi zajímavé.A co se týká matematiky,je velká škoda,že stále ještě v mnoha školách převládá důraz na mechanické počítání a počtářské dovednosti .Zatímco matematické myšlení a logika jde stranou. Ani se nedivím.Znám školy,které třeba i zavedly Hejnéko matematiku,ale i pod tlakem rodičů to třeba vzdaly.A proč? Protože to rodiče neznají?Museli by investovat trochu času,aby to pochopili?

jana
Host
jana

Učím matiku přes dvacet let. Mechanické počítání je jen základ. Rozvoj logického myšlení je podstata. Neznám učitele matematiky, který by nutil děti jen mechanicky počítat. Znám ale děti, naštěstí jich není moc, pro které je ta „mechanika“ jejich stropem. Každou hodinu se počítají zajímavé úlohy, které podporují hledání nových řešení, během roku jsou minimálně 4 mat. soutěže, které jsou na něm postaveny. Není vše černobílé.

lea
Host
lea

Já ale neříkám,že je,ani netvrdím,že je to všude.Je dobře,že na některých školách i za stávajících podmínek dokáží lecos změnit směrem k lepšímu.Opravdu ale nemůžeme tvrdit,že je všechno v pořádku a naše školství jen kvete.

Parabellum
Host
Parabellum

No, tak pokud se podívám na to, co se děje okolo mne, a jaksi to kriticky vyhodnotím, tak zjišťuji, že současní školáci jednou budou velmi potřebovat zvládat organické zemědělství, a to nikoli pouze v nějakých základech, a budou toto potřebovat masově. Jinak pomřou hlady.

Kateřina *
Host
Kateřina *

Myslím, že nejen pro zajímavost, ale i úplnost by bylo dobré porovnávat i odpovědi na stejné otázky u vedení/ředitelů škol. Co si pamatuju a co jsem kdy slyšela i od rodičů a prarodičů, tak „dřív“ (když dotyční byli dětmi) byly vždycky děti hodnější, umírněnější a hlavně vychovanější a „teď“ je to katastrofa. :)

Evie
Host
Evie

Ano ano, když jsme byli malí, tráva byla zelenější, slunce víc svítilo a Tonda od sousedů byl takový génius, že jeho početnici ukazovali školnímu inspektorovi. Zato dneska jsou všichni zkažení, roztržití, nic sami nedokážou a jedním slovem ještě budou vděční, jestli je někde zaměstnají u pásu. Zajímavé je, že tohle vždycky říkali mému dědovi, mému tátovi, mému bratrovi… Kde je Tonda počtář dnes? A kde jsou ostatní lamači školních rekordů, a ti, co se v jedenácti postarali o celou domácnost? Vsadím se, že z většiny z nich jsou normální běžní lidé. Nijak je nepoznamenalo, co uměli, ani co neuměli. Děti… Číst vice »

Ororok Orebuch
Host
Ororok Orebuch

Co se týče vzdělání, je spousta problémů a „problémů“ a bohužel žádné testy z jednoho, či dvou předmětů skutečný stav neporovnají. 1) Kázeň ve škole je mizerná – kdysi učitel měl autoritu, muselo se dávat pozor a žáci mlčeli a něco dělali, i když to „ubíjelo kreativitu“, znamenalo to, že i ti nejhorší alespoň chvíli vnímali látku. Dnes dítě nemusí nic. 2) Porovnávání a třídění mělo něco do sebe, i když to bylo stresující, vytvářel se produktivní kolektiv, kdy děti nemusely čekat na ty pomalejší, školství bylo zaměřené na to, aby každému dalo dle jeho možnosti (až na kádrovej posudek),… Číst vice »

Zdena
Host
Zdena

Školy rozhodně velmi výrazně zmírnily měřítka hodnocení , já jsem maturovala na gymnáziu v 80. letech minulého století a dnes na gymnáziu učím – rozdíl je obrovský ! To , co požadovali po nás zvládnout na maturitu , je nyní na VŠ bakalář . Já bych současnou maturitu na gymplu zvládla již ve druhém ročníku mé tehdejší školy . A vím , o čem mluvím , jsem 7 let hodnotitelka státní maturity . A to nemluvím o uvolnění nároků na kázeň ! – kdybychom si my bývali dovolili to , co žáci dneska , tak letíme ze školy a neodmaturujeme… Číst vice »

lea
Host
lea

No, maturovala jsem skoro ve stejných letech,také na gymplu.Maturitu si netroufám posuzovat,nemám takové srovnání,jako Vy. Co vím určitě, že nás nepropadlo u maturity tolik procent,co dnes.I kázeň o hodinách nemohu posuzovat,nejsem tam. Ale už Vám třeba z vyučování po první hodině utekla celá třída a už se ten den nevrátila?Nám se to třeba ve druháku podařilo.Bylo to na nějaký svátek, který se nám moc nelíbil a byl tuším pátek.Byla to spíš taková recese,ale vyjímečně jsme se všíchni shodli a bylo.Vyšetřování bylo veliké,ale do pondělka emoce vychladly a nestalo se celkem nic.Nemohli tak nějak vyloučit hned celou třídu.Co byste na to… Číst vice »

Parabellum
Host
Parabellum

No, jestlijste maturovala v 80. letech na gymplu, tak jste měla ZVOP nejspíše jako povinný přednět – tedy volitelný s matematikou. To byl přeci jenom rozdíl oproti současnému stavu, kdy lze volit třeba Dějepis + společenskouvění základ nebo jak se to jmenuje. Já maturoval na Gympu Matematika + programování, a to by 2/3 současných maturantů, zejména děvčat nedala.