Umějí toho dnešní děti méně než ty před dvaceti lety? Podle těchto dat nás dojmy klamou



Co by se stalo, kdybychom dali dnešním dětem stejné úlohy jako před dvaceti lety? Dopadly by lépe, nebo hůře? Většina lidí si myslí, že hůře. Přesvědčení, že děti toho umějí méně než dřív, je velmi rozšířené. Nejen mezi veřejností, ale i mezi učitelkami a učiteli. Máme tedy nějaká data, která by takové tvrzení mohla přesvědčivě potvrdit, nebo vyvrátit?

Co by se stalo, kdybychom dali dnešním dětem stejné úlohy jako před dvaceti lety? Dopadly by lépe, nebo hůře? Přesně to udělali lidé z projektu Kalibro, který ověřuje výsledky vzdělávání na základních školách od poloviny devadesátých let. V roce 2016 předložili 3 500 žáků na stovce škol stejné úlohy z matematiky, češtiny, přírodovědy, humanitního základu a cizího jazyka, jaké vyplňovali na těch samých školách jejich předchůdci v roce 1996. Kromě toho poslali ředitelkám a ředitelům těchto škol dotazník, který zjišťoval, jak vidí svoje žáky a v čem se podle nich žactvo obecně proměnilo.

Co si vedení škol myslí, ukazuje následující diagram.


 

Čísla zobrazují počet odpovědí. Tedy například 60 ředitelů si myslí, že děti umějí lépe spolupracovat, 40 má za to, že jsou na tom stejně jako dřív a 26 je přesvědčeno že schopnost spolupracovat se zhoršila. Pokud bychom měli ty odpovědi interpretovat, tak podstatná část pedagogů je přesvědčena, že se u dětí zhoršil zájem o učení, do velké míry i schopnost se učit. Horší jsou znalosti i zodpovědnost, trochu lépe jsou na tom žáci se schopností spolupracovat, vyjadřovat své myšlenky a řešit problémy. Ale hlavně jsou podle pedagogických lídrů dnešní děti mnohem sebevědomější.

To bychom tedy měli subjektivní dojmy. A teď fakta. Jak dopadli tihle žáci v testech, které srovnávají jejich znalosti se znalostmi těch, kteří končili základní školu v roce 1996?

 

Výsledky jsou překvapivé. Až na jednu výjimku se o generaci mladší žáci mírně zlepšili, a to včetně tolik diskutované matematiky. Rozdíly jsou ale malé a statisticky nepříliš významné. Jednoznačně významné zlepšení nastalo u angličtiny, o skoro deset procentních bodů.

Podívejme se na to podrobněji. Diagram ukazuje výsledky všech škol dohromady. Kdybychom ale zkoumali výsledky jednotlivých škol, viděli bychom, že rozdíly jsou daleko větší než mezi školami před dvaceti lety.

Na některých školách toho žáci opravdu umějí ve všech oblastech méně než dřív, jinde je naopak zlepšení velké ve všech oblastech. Ale i ve školách, kde žáci dosahují daleko lepších výsledků než ti před dvaceti lety, si vedení často myslí, že dnešní žáci jsou jednoznačné línější a nevzdělanější než dřív.

Ukazuje to, že není dobré se spoléhat jen na dojem, byť je třeba opřený o každodenní zkušenost. Zjevně je snadné podlehnout klamu a zmýlit se.

A pokud jde o angličtinu, tam mají větší vliv než škola nejspíš počítačové hry. V téhle oblasti se totiž výrazně víc zlepšili kluci oproti děvčatům (v ostatních předmětech je to naopak). Nejspíš právě proto, že mnohem víc času tráví hraním her v angličtině. Na dovednosti dětí má stále větší vliv to, co se naučí mimo školu.

A jak si tedy vysvětlit neúspěch českých žáků v testech PISA?

Pokud se v šetření Kalibro ukazuje, že děti v průměru umí to samé, co před dvaceti lety, jak si vysvětlit silný propad českých žáků v testování PISA?

 

Na tomto grafu je vývoj výsledků českých žáků a žákyň v mezinárodních šetřeních PISA za posledních zhruba deset let. V matematice výsledky poklesly dokonce o celých dvacet bodů. Šetření PISA tedy říká, že se čeští patnáctiletí v matematice významně zhoršují. Šetření Kalibro ovšem tvrdí, že se mírně zlepšují. Tak jak to je?

Ďábel je jako obvykle skrytý v detailu.

Především vzorek škol z výzkumu Kalibro není zcela reprezentativní. Školy, které tyto testy v devadesátých letech používaly, patřily spíš k těm progresivním, navíc testy samotné už tehdy neověřovaly ani tak schopnost počítat, ale spíš schopnost matematicky myslet. Jestliže Kalibro zadalo žákům doslova ty samé úlohy jako před dvaceti lety, pak výsledek můžeme interpretovat tak, že ve schopnosti matematicky myslet se tito žáci zlepšili jen mírně. Kalibro udělalo několik dalších šetření, srovnávající výsledky žáků po deseti či pěti letech, a i tyto výsledky naznačují prakticky stejný trend.

Vzorek škol, které se účastní testování PISA, reprezentativní je a testy se s léty proměnily od početních úloh k úlohám, které vyžadují spíš právě matematické myšlení. A v tom je zakopaný pes. I jiná šetření – například TIMSS zaměřený na matematiku a přírodní vědy – ukazují, že zatímco žáci v České republice jsou na tom docela dobře v počtářských dovednostech, moc jim nejdou ani poměrně jednoduché logické operace. Ve skutečnosti tedy ta dvě zjištění v rozporu nejsou. TIMSS zkoumá mnohem více to, co se na našich školách víceméně učí, proto tam náš propad není tak velký. Zato PISA stále silněji směruje k prověřování kompetencí, a tam má česká škola slabé místo.

Prozatímní závěr by tedy mohl znít, že české školy úspěšně udržují vyrovnanou kvalitu výsledků žáků, bohužel ale rostou rozdíly mezi jednotlivými školami. A zatímco v mezinárodním měřítku jsou čeští žáci srovnáváni s těmi z jiných zemích v úlohách vyžadujících samostatné myšlení, česká škola do velké míry stále učí a prověřuje zvládnutí mechanicky naučených postupů. A tím se míjíme s potřebami dnešního světa. Příkladem je třeba ona tolik diskutovaná matematika.

A to hlavní sdělení na závěr zní – pozor na zjednodušující tvrzení a mylné dojmy. Naštěstí máme data.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
63 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Venda
Venda
27. 3. 2019 23:48

Já teda nejsem odborník ale:
je pravda že v mých 15 ti letech skoro nikdo nevěděl co jí internet, mobilní telefon …
Zato zcela běžně děti (nejen já) ráno vypravil sebe i mladšího sourozence do školy (za celou docházku nepamatuji že by mně někdo vezl autem) a ze školy.
Doma se pomáhalo rodičům – luxovat, utírat nádobí, čistit boty, uklízet prach a samozřejmě uklízet svoje vyžehlené oblečení.
Když přišla návštěva automaticky čaj/kafe, nápoje hostům.
V 11 letech mně máma začala učit vařit v 15 letech jsem v pohodě zvládla domácnost (samozřejmě že né kynuté těsto nebo vánoční cukroví – i když linecké kolečka, ty jsme si dělali i když nebyli vánoce)….
Těšila jsem se na občanku, páč jsem mohla na brigádu. A taky 6 týdnů o prázdninách pracovala. Sice peníze byli až v září ale pak jsem si je vyměnila za Bony a TUZEX byl můj 😆😆😆
1600 KČS (to byli peníze)
Hned v 18 ti autoškolu a Škodu 100 MB.
Nepřemýšlela jsem nikdy nad schopností se vyjadřovat, sebevědomím nebo jiné ptákoviny…
Moji rodiče mně naučili, pracuj, šetři, nedělej dluhy (kdyby si to chtěl sebevíc)…
Když se tak dívám na děti a vůbec tak všeobecně tuhle generaci…
To je jen kdo má jaký mobil,boty…
Co kdo píše na FB…
Všechno fotí (nerespektují žádné soukromí) a komentují…
Neváží si ničeho a nikoho.
Navíc líné jako veš a to bych tu veš urazila.
Já neznám dítě co by bylo normální.
Nevím co je učí dnes ve škole.
No, zda-li to takhle povedeme dál, nic hezkého nás ve stáří či nemoci nečeká.

Kateřina *
Kateřina *
28. 3. 2019 07:10
Reply to  Venda

Můžu Vás uklidnit, i v dnešním světě existují „normální“ děti. Jen k tomu, co vy jste vyjmenovala, zvládají ještě internet a hry 🙂 Jaké děti si vychováte, takové máte. Doba s tím moc nesouvisí, v každé době je něco, co „kazí“ mládež.

ludmila
ludmila
28. 3. 2019 09:29
Reply to  Venda

Ona je také otázka, jak jsou nastavené priority v rodině. Všimněte si prosím, jak často maminky dávají na sociální sítě fotky svých dětí i s komentáři. i jídlo se musí nafotit a sdílet, než se sní. Někdy mám pocit, že se rodiče na své děti dívají pouze skrz foťák. Sedí se svým děckem a přitom si píší s kamarádkou. Pořád se dětem organizuje čas a za to, co kdysi rodiče vyžadovali po nás, by na ně dnes někdo volal sociálku. Známá např. nenechá svou jedenáctiletou dceru namazat si rohlík. Když jsem jí řekla, že v tomhle věku si mí synové vařili jednoduché jídlo, hleděla na mne s opovržením. Takové věci, jako naškrábat brambory, naštípat dřevo či setřít podlahu, v tomhle věku, no nezbláznila jsem se? Naštěstí sleduji v mém okolí, že je více dětí a mládeže vedených k práci, asi proto, že žijeme na dědině a práce kolem domu je všude dost a dost. Také ale sleduji některé chlapce a dívky po třicítce, kteří jednou bez rodičů zdechnou hlady u plotu. Anebo budou muset moc vydělávat, aby si na ty běžné práce někoho zaplatili.

Vendula
Vendula
28. 3. 2019 11:08
Reply to  Venda

Tak já vás trošku uklidním. Mám dva syny, 6 a 8 let (3.třída). Doma vyklízí myčku, vysávají, uklízí si pokoj, utřou prach, jsou schopni se sami nasnídat (jasně, třeba chleba z bochníku neukrajou), ale uvaří si čaj, ukrají si bábovku o víkendu.
Starší syn jezdí sám do a ze školy mhd od 2. třídy. Vozíme jej jen když se nám to časově hodí. Někdy jde ze školy rovnou an trénink a vrací se k večeru.
Jeden den se domů vrací z rodiny nejdřív. Automaticky se převleče, vyklidí myčku, dá psovi vodu, udělá úkoly a ano, pak třeba hodinu, dvě hraje hry. Ale proč ne…?
Takže, je to jen o tom, jak si ty děti vychováte. Nenadávajte pořád na děti, ty děti za to nemůžou. Ty děti vychovávají rodiče, které vychovali ti, co dnes tak na dnešní mládež nadávají 😉

Eda
Eda
28. 3. 2019 11:31
Reply to  Venda

blábol zahořklého bolševíka a pravděpodobně voliče KSČM, který nesnáší vše nové a aktuální a žije v minulosti… vy zřejmě žádný moderní děcka neznáte a jen vás štve, že vás nikdo nepustí v tramvaji sednou… taky bych nepustil

Parabellum
Parabellum
28. 3. 2019 12:47
Reply to  Venda

Když už se do někoho chcete pouštět, tak si zameťte před svým dosti zahnojeným chlívkem, a naučte se shodu podmětu s přísudkem.

kokos
kokos
28. 3. 2019 12:55
Reply to  Parabellum

Nechápu, proč spojujete toto téma s pravopisem. Ale v pořádku. Holt když dojdou argumenty, musíme vzít za vděk tím co sice s tématem nijak nesouvisí, ale dá se to využít že??? 😀

Parabellum
Parabellum
28. 3. 2019 13:44
Reply to  kokos

Velmi jednoduše. Polud se někdo snaží o nějaké kolektivní hodnocení, nebo uvalení kolektivní viny, pak je legitimní použít cokoli, s čím dotyčnému půjde vyschwingowat schnauzák.

Pavek
Pavek
28. 3. 2019 14:13
Reply to  Parabellum

ono je lepší se spíše přečíst co dotyčný píše než jak to píše, tedy jestli umí shodu podmětu s přísudkem, já to též neumím a nevím o tom že by někomu kdo to umí někdo zato třebas platil…

Parabellum
Parabellum
28. 3. 2019 14:19
Reply to  Pavek

Píše nenávistné bláboly, které se dají komentovat pouze tak, že to bude v rozporu s pravidly diskuse.

Pavel Šmíd
Pavel Šmíd
29. 3. 2019 10:09
Reply to  Pavek

Máte smutnou pravdu. V dnešní době bohužel znalost pravopisu a mateřského jazyka není zjevně důležitá ani pro přijetí na místo redaktora. A máte pravdu podruhé. Kdyby učitelé měli učit vaše děti podle toho, jak (ne)dostávají zaplaceno, stala by se vaše čeština asi standardem.

Parabellum
Parabellum
31. 3. 2019 13:14
Reply to  Pavel Šmíd

Učitelé jsou v ČR na to, co předvádějí brutálně přeplacení. Důkaz: Proč učitelé neprchají houfně z ČR tak, jako třeba lékaři, strojní nebo elektroinženýři, co??? Proč na tyPeFky chodí????

Lenka
Lenka
3. 4. 2019 15:38
Reply to  Pavek

Tak vidíte, já jsem měla kolegyni, která to měla v popisu práce a nejvyšší liga byl pán ve Sbírce zákonů, který jen a pouze dohlíží nad tím, aby v zákonech a vyhláškách nebyly pravopisné chyby. Kromě toho by tuto dovednost měli mít učitelé českého jazyka. Opravdu existují takoví lidé…

Host
Host
28. 3. 2019 14:09
Reply to  Venda

Jak vás tak čtu tak to dnes musíte být v balíku, hodně pracujete, šetříte, nic nedlužíte…
Mě přijde lepší učit děti myslet než aby místo dětsví dřeli na statcích…

Parabellum
Parabellum
28. 3. 2019 14:23
Reply to  Host

Vy asi moc nemyslíte, že???? Vidělo jste někdy traktor??? No, tak ten má třeba 150 koní, a jeden kůň vykoná práci řekněme za 5 lidí. Čili traktor je sedmisetpadesátinegrová mašina, jak by řekli v USA první poloviny 20. století. No, a protože za pár – málo desítek let už nebude co tomu traktoru dát napít, tak holt farmář bude muset zapřáhnout těch 750 lidí, a třískat je bičem, aby pořádně táhnuli. V opačném případě všichni zhebnou hlady. Nějaké dumání a dumlání fakt nepomůže 🙂 Takže tolik o Vašem pseudomyšlení 🙂 Vy myslíte, a nevymyslel jste nic 🙂

Jitka Polanská
Jitka Polanská
28. 3. 2019 15:15
Reply to  Parabellum

Prosim Vas, muzete na druhe mluvit slusne a bez “kriku”? Dekuji!

Leo
Leo
31. 3. 2019 14:00
Reply to  Venda

Tak jistě, že staré, komunistické ročníky jako vy, budou mít potřebu nás jen kritizovat a házet všechny do jednoho pytle, označovat nás za neschopné. Nechápu, kde se ve vás to negativní myšlení a pesimismus stále bere, ale nejspíše to bude tím, že sami (sama) nejste v životě spokojení, ani úšpěšní a to se pak přenáší i do vašich názorů na společnost, zejména na mladé, kterým jejich mládí také závidíte a naznačujete, že vy byste jej využila úplně jinak. Věřte, že všechno, co jsem já dokázal bylo bez podpory kohokoliv. Ačkoliv mě jako dítě rodiče dali na nejhorší základní školu široko daleko (a to samé i na střední), tak jsem zakončil své vzdělávání se vystudováním dosti náročného analytického oboru na prestižní vysoké škole v Praze, našel si slušnou práci i slušný vedlejší příjem jako spekulant v oblasti future trading (pochybuj, že vůbec víte o čem mluvím), přičemž jsem při studiu žil ze dvou tisíc na měsíc (po zaplacení ostatních nakladů, (na které jsem si vydělal na občasných brigadách), vše sám. Stejně jako v naší i ve vaší generaci jsou flákači, alkoholici, věční lenoši, co jen vysedávání po hospodách, ale v obou lze najít také inteligentní, schopné a úspěšně jedince. Vás rodiče učili dle toho, co píšete hlavně do domácnosti, pochybuji, že vzdělání hrálo ve vašem životě důležitější roli, dnes je naopak v těch kvalitnějších rodinách dát dobré vzdělání svému dítěti prioritou, ty ostatní věci, jak píšete vyluxovat, něco upéct, už je podstatně snadnější se doučit než, když to přeženu např. sestavení nelinearního regresního modelu či syntaxi některého programovacího nebo dotazovacího jazyka. Buďte ale bez obav, ve vašich názorech nejste sama, ve vaší generaci je většna jedinců takto zakomplexovaných, vsadím také boty na to, že jste volič levice.

Markéta
Markéta
28. 3. 2019 10:10

Syn dělal teď v pátek v 8.rocniku Klokana. Byl devátý v kat.8+9.rocnik. Na vysvědčení má z Mat.za 3. Jsem ráda,že se mi potvrzuje, že schopnost logicky myslet má občas pramálo společného se školní úspěšností. Doma o tom dost mluvíme,se synem to probíráme, stačí nám, když víme, že na školu nekašle, a že se do školy připravuje. Nicméně jako učitelka se často přistihnu při úvahách smyslu kvantity učení na úkor kvality. Dle mého by základní škola měla skutečně poskytnout základy. V matice hlavně základní početní operace, trojčlenka a dál rozvíjet to,co budou děti dál potřebovat. tj. především finanční gramotnost. Myslím,že děti se vyplňováním lejster s rovnicemi a mnohočleny vážně moc nerozvíjejí. A v ČJ je to stejné…naučit pravopis,to je bez debat. Ale proč se na ZŠ musí drtit vedlejší věty podmětné, předmětné atd.? Po zvládnutí pravopisu by se mělo zacílit na čtení s porozuměním, vlastní písemný projev,atd … věřím, že místo spousty zbytečného,ale bohužel zažitého, by se děti mohly naučit mnohem více užitečného… společnost se mění, škola zatím bohužel moc ne…jde jen o to změnit způsob myšlení…

Parabellum
Parabellum
28. 3. 2019 11:31
Reply to  Markéta

No, já si s dovolením přeci jenom myslím, že třeba Pythagorova věta, počítání obsahů a obvodů základních rovinných útvarů, či goniometrické funkce by si měl žák v rámco devítileté docházky osvojit 🙂 finanční gramofóoonost není matematická disciplína, a nevím proč by se toto měl někdo učit, obzvláště, pokud se rozcházejí názory na to, co vlastně finanční gramofóóóńost je 🙂

Markéta
Markéta
28. 3. 2019 13:30
Reply to  Parabellum

Parabellum…k té fin.gramotnosti….sice to není matem.disciplina,ale matiku tady využijete jedna báseň. A propojení se životem? Ty bereš 20t.,ty 50t.,ty 100t.,.. máte takové a makové životní náklady, jaké si můžeš koupit auto? K tomu výpočty hypotéky, úroků atd.atd…proste že života.
A jinak vy si tu rychlost auta vždycky spočítáte? To já použiji selský rozum a zpomalím včas;-)

Parabellum
Parabellum
28. 3. 2019 13:48
Reply to  Markéta

A má cenu mladé učit, jaké si koupí auto, když tato nebudou mít na co jezdit??? Ve vlastivědě páté třídy se bralo uhlí, ropa a plyn, a učilo se, že zásoby těchto jsou konečné. Na co poičítat hypotéku, když většina nemovitostí mění majitele v důsledku darovacích a pozůstalostních řízení??? Kromě toho, hypotéka je pouze pro nadprůměrně vydělávající, ostatní toto trápit nemusí, protože tuto nedostanou :), a ostatní počíítat bpravděpodobně umí. A v prostředí, které je před námi, tedy prostředí permanentně klesající ekonomiky, přestanou platit některá dost základní ekonomická paradigmata. Například nějaké úročení bude naprosto k ničemu, protože při trvalé deflaci nebude mít smysl si půjčovat. Možná, že u Vás selhává znalost trojčlenky, a také uvažování ve všech souvislostech. Například, co se stane, až přes veškerou snahu nebudeme jkao civilizace schopní navyšovat prokukci primárních energetických zdrojů, a to při rostoucí populaci, a bohatnutí dříve rozvojového světa.

Markéta
Markéta
28. 3. 2019 14:02
Reply to  Parabellum

Když si to nespočítají, nechají se zlákat snadnou půjčkou… úrokové sazby jim nic neřeknou. A pak skončí jako x procent našeho národa v exekuci. Takže jo,má to cenu…

Parabellum
Parabellum
28. 3. 2019 14:26
Reply to  Markéta

Vy asi nechápete, co se děje, že????? Odkudpak se asi o té „snadné půjče vůbec doví????? Zkuste akceptovat, že všechy informační kanály jsou závislé na elektrické energii, a produkce této na fosilních a jaderných palivech, a zásoby obojího začaly docházet už pře dost dlouhou dobou., a ten shutdown bude dost rychlý. Příští rok se odstaví hned dvě velké tepelné elektrárny, a další budou následovat do roku 2030.

Parabellum
Parabellum
28. 3. 2019 14:28
Reply to  Markéta

Jo, češi končí v exekuci nikoli proto, protože by si něco nedovedli spočítat, ale protože jsou obvykle přesvědčení, že jich se to netýká. A počet lidí v exekuci je stále zlomkový oproti počtu, který v exekuci není. Což jaksi vyvrací tu potřebu jim cosi tlouci do hlavy, obzvláště, pokud neznáte příčinu těch exekucí.

Pavel Šmíd
Pavel Šmíd
29. 3. 2019 10:30
Reply to  Markéta

Neplýtvejte argumenty na někoho, kdo si myslí, že je pistole a očekává konec světa. Je libo Strážnou věž? 😉

Parabellum
Parabellum
31. 3. 2019 13:17
Reply to  Pavel Šmíd

Pane Šmíde, vy si zřejmě myslíte, že uvnitř planety je ještě jedna, ¨je 5 x tak velká, jako ta vnější, neustále se zvětšuje, a jeplná ropy, že??? Tohle vás učí na pedagogických fakultách??? Já na rozdíl od Vás nejsem co se týče problematiky vyčerpávání primárních energetických zdrojů pouhý laik.

Pavel Šmíd
Pavel Šmíd
29. 3. 2019 10:28
Reply to  Parabellum

V tom případě si žijeme jako v ráji. Protože jen občanských hypoték na pořízení/výstavbu domu/bytu tady máme asi 850.000. Máme 7 miliónů lidí v produktivním věku, hypotéky si berou páry, tak počítejte. Co myslíte tou deflací? Máte pocit, že se vám peníze ve slamníku zhodnocují? Nebojte, centrální banky ji už nikdy nepřipustí, pokud do nich nevtrhne zdivočelá horda s kyji. A zdrojů energie máme dostatek na takovou dobu, že pár generací ještě přežije. Pokud bude umět alespoň trošku počítat. A udělejte něco se svou duševní rozpolceností. Levicově nadáváte na rabování zdrojů a pravicově vám nevoní, aby se lidé o sebe uměli postarat sami. A ta přezdívka to už jenom doráží…big gangsta z Holešovic? Trošku pubertální, ne?

Parabellum
Parabellum
31. 3. 2019 13:26
Reply to  Pavel Šmíd

Deflace je snižování peněžní zásoby v oběhu. To není o tom, co si myslím, ale to je definice. A v prostředí setrvale klesající ekonomiky prostě k deflaci nutně musí dojít. Můžete prosím vyzdrojovat Vaše tvrzení, o dostatcích zdrojů energie???? Víte, ono není relevatní to, kolik je zdrojů energie, ale o tom, kolik je zdrojů LEVNÉ a SNADNO DOSTPNÉ energie. Nějaké methanové hydráty pode dnem Pacifiku, které nikdo neví, jak těžit, jsou docelak ničemu. Jinak, vy máte nějakou osobní technickou zkušenost ze získávání primárních energetických zdrojů ??? Já v letech 1997-1998 uváděl do provozu Hibernni – googlujte hibernia.ca a pak jsem pár let participoval na deepwater oil extraction – je to vůbec nejsofistikovanější ekonomická aktivita, kterou tahle civilizace dělá – byl jsem na Deepwater millenium korporace Transocean.. A co se týče levice – pravice, zcela očividně nechápete, co ty pojmy obnáší. Kromě toho, tato problematika není levicově – pravicová, to je uvažování vás humaniodních politruků, a ekonomických pseudoturboexpertů. A co se týče Vašeho nicku, Šmíd, tak pokud jej trošku lidově počeštíme, po vzoru Zítra := zejtra, výška := vejška pak mi vychází Šmíd := Šmejd, což je ve Vašem případě opravdu Nomen onen 🙂 Jinak centrální bankys tím nemají sanci moc udělat, pokud typeníze nemají možnost jakdostat do oběhu – tedy mají – záporný úrok, což svého času praktikovali Švýcaři 🙂 Nebo vy myslíte, že se ty peníze budou rozhazovat z vrtulnku, jak o tom mluvil Ben Bernanke???? A zpět k těm energetickým zdrojům 🙂 Víte, zkuste wsinejprve nastudovat, co je ERoEi, at nejste za rohaté zvíře, zkuste si nastudovat, co je ligistická, neboli distribuční křivka, atd. Relevantní okamžik není totiž okamžik, kdy nějaký zdroj vyčerpáme, ale kdy dojde k okamžiku, kdy přes veškerou snahu nebudeme moci produkci dané komodity navyšovat, nebo alespon udržet. Mimochodem, ČEZ příští rok odstavuje Prunéřov I a Mělník III – bez náhrady. Za pár let přibudou další bloky jinde. To je docela proti očekávanému trndu elektrifikace osobní dopravy, ne????

Jitka Polanská
Jitka Polanská
31. 3. 2019 13:47
Reply to  Parabellum

Píšete zajímavě, ale jestli nepřestanete útočit na oponenty ad hominem a používat 3-4 vykřičníky za sebou, začnu Vás mazat. Nedostatek sebekontroly i respektu k druhým snižuje i váhu argumentů…

Parabellum
Parabellum
31. 3. 2019 18:28

Sama vidíte, že jsem ten příspěvek nemohl editovat poté, co jste mne napomenula. Takže bych poprosil ukázat, kde jsem použil 3-4 vykřičníky. Nebo jste se rozhodla mne napomenout za něco, co jsem neudělal? Pozoruji, že já se mohu stávat terčem útoků ad hominem, ale nemohu tyto oplácet,m že. Holt asi nejsem ten správný urozený soušák pančelák.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
31. 3. 2019 20:43
Reply to  Parabellum

Pardon, byly to otazníky, nicméně to nemění nic na věci, že opakovaně zesměšňujete jiné komentující, to byla podstata mé připomínky. Nedělejte to a vše se srovná. Taky prosím není hned lež, když někdo něco tvrdí, lež je úmyslná nepravda a není dobré tohle slovo nadužívat.

Pavek
Pavek
28. 3. 2019 14:20
Reply to  Parabellum

to myslíte jak se v matice drtí ty kvanta vzorců objemů a povrchů těles? Nebo goniometrické funkce nazpaměť? To myslíte že by si měli osvojit? Aha sypat to z rukávu a dostat za jedna:)
Nebylo by lepší když by se naučili znát co je povrch a co je obsah a se naučit jak jednotlivé vzorce odvozovat?
Mě dycky dojme když přijdu na stavební úřad kde jsou lidi s maturitou, znají špičkově pravopis (to přeci známka inteligence a vzdělanosti 🙂 ) a pak tam neumějí spočítat povrch trojuhelníka pač vzorec zapoměli a jak se to odvozuje taky neví.
Takže asi tak takhle k našemu školství…

Parabellum
Parabellum
28. 3. 2019 15:05
Reply to  Pavek

Jasně, vy odvodíte Ludolfovo číslo???? A naučil jste se to na základce??? Tak to před Vámi smekám. Stejně jako smekám nad tím, že jste zvládl na základce integrální počet, protože to je základ pro odvození velikosti obsahu plochy pod křivkou 🙂 A k tomu dalšímu 🙂 No, on jaksi povrch trojúhelníka je nonsens, páč povrch se týká objektů, které nejsou rovinné. A co se týče velikost obsahu trojúhelníka, tak nevěšte hlavu, jeden můj spolužák je Mgr. na PeF (Ausík) a já se zděšením zjistil, že on přesně toto neovládá – to když jsem i něj běhali po půdě, a počítali, kolik bude potřebovat krytiny 🙂

Yenn
Yenn
28. 3. 2019 20:02
Reply to  Pavek

Musím se jich trošku zastat, ale povrch trojúhelníku bych také nezvládla spočítat, možná tak obsah, či obvod. To je hned jiná.

iva
iva
31. 3. 2019 10:25
Reply to  Pavek

A ako sa počíta povrch trojuholníka? Ide totiž o plošný útvar, takže sa môže počítať akurát obsah. Povrch sa počíta u telies. 😀

jana
jana
28. 3. 2019 12:31
Reply to  Markéta

Pokud jste učitelka a opravdu myslíte, že skončit trojčlenkou žákům stačí, tak je něco špatně na Vaší straně, nezlobte se. Trojčlenka je jen prostředek, řada dětí ji ani nepotřebuje k řešení úloh.Navíc je to látka prvního pololetí 7.ročníku. Velká většina dětí má opravdu na víc.

lea
lea
28. 3. 2019 12:44
Reply to  jana

Řekla bych,že paní Markéta jen nechtěla vyjmenovávat všechno,co do toho „základu“ podle ní patří.Navíc se bohužel můžeme setkávat docela často třeba i s dětmi,které nesvedou správně použít ani tu trojčlenku.Natož aby uměli logicky myslet.

Parabellum
Parabellum
28. 3. 2019 12:50
Reply to  lea

Copak trojčlenku, ale kvadratickou rovnici 🙂 Klasická úloha, vedoucí k q.e. – jakou rychlostí narazí vůz na překážku, pokud vůz jeden rychlostí x, řidič spatří překážku ve vzdálenosti y, a koeficient adheze pryž vozovka je z. Zjevně tuto….ke své škodě nezvládá dost dospělých, a pak mají z čumáku auta harmoniku v lepším případě.

Markéta
Markéta
28. 3. 2019 13:37
Reply to  lea

Leo,je to přesně o tom,jak píšete. K čemu je nabalování učiva, když nejsou základy? Nabalit můžu dětem, které jsou buď samy od sebe zvyklé biflovat,nebo bohužel z domova zvyklé biflovat a nebo hurá jsou chytré. U nás takových moc není… takže individuál mají chytří, s 95% jedu základy, protože ty po mně chce ŠVP. Jsem angličtinářka..

Markéta
Markéta
28. 3. 2019 13:06
Reply to  jana

Pro Jana a Parabellum… rozumím, trojčlenka není potřebná, nicméně třeba já ji v životě používám a ulehčuje mi počty… předpokládám,že jste se oba ozvali jako matrikáři…o tom,co do základního vzdělávání patří by se dalo diskutovat, v předchozím textu mi za trojčlenkou chybí atd.neb takto to může vypadat, že sčítáním, odčítáním a trojčlenkou mé nároky na děti končí,což je hluboký omyl…. Přesto si dovoluji tvrdit,že bez spousty zbytečného učiva se děti na ZŠ obejdou. A v životě taky…ale bez schopností používat hlavu a selský rozum? Hlavní úkol ZŠ vidím v tom,nezhnusit dětem touhu po poznávání (= neprudit s frontalkou a hloupým výkladem,ale zapojovat co nejvíc děcka), vědomosti až na druhém místě..a za tím si stojím,i když je mi jasné, že spousta učitelů to má jinak…

Parabellum
Parabellum
28. 3. 2019 13:50
Reply to  Markéta

Nejsem matykář, ale inženýr, který navrhuje computery řízené stroje, automatizované výrobní linky, a velká technologická zařízení. Profese, která není u čechů, a potažmo ani Evropanů moc oblíbená, a podle toho to tu také dopadne 🙂

lea
lea
28. 3. 2019 16:09
Reply to  Parabellum

No, podle Vás to tak dopadne stejně všude,až dojdou ty energetické zdroje,nebo ne?Takže bychom se měli spíše věnovat tomu zemědělství,chovu koní,aby se mohlo alespoň orat atd. Doufám,že Vaše děti už to studují.

Parabellum
Parabellum
31. 3. 2019 13:30
Reply to  lea

No, víte, ta velká technologická zařízení co navrhuji, jsou z branže obnovitelných zdrojů energie. Nevím, zda je pro vás překvapení,ale například dřevní hmota se využívá do mrtě, aještě se to i recykluje. Například nábytkové desky jsou vyráběny asi z 80 procent z dřevěného recyklátu, a energie, která se na toto spotřebovává, je záskávaná z toho, co z toho dřevního odpadu nelze do desek zpracovat.

lea
lea
31. 3. 2019 15:44
Reply to  Parabellum

A kde žijete,prosím vás?A jak se získává ten dřevěný recyklát ? Taky bez energie?

Parabellum
Parabellum
31. 3. 2019 18:37
Reply to  lea

Za prvé, nežiji tam, kde pracuji, za druhé, ta zařízení stojí ještě obvykle někde úplně jinde – například střední nebo východní Polsko – jistě víte, e Polsko je velmoc na výrobu nábytku.. A dřevěný recyklát je směs rozbitých palet, odpadů z dřevovýrob, starých oken, vyhozeného nábytku, atd. Takže ano, tento nejenom, že lze získat bez energetického vstupu, ale dokonce dřevěný pach, který vzniká při zpracování, je sám energetickou surovinou, která se používá k sušení, a také k vytápění formovacího lisu. Kdyby se tam dala ORC jednotka, umělo by si to i elektřinu vyrobit 🙂 A recyklační linku pro DTD desky jsem navrhoval pro fabriku v Jihlavě před 5 lety, můžete se tam jet na tuto podívat. Letos se uvede do provozu i recyklační linka pro OSB desky tamtéž.

lea
lea
31. 3. 2019 19:13
Reply to  Parabellum

A ten starý nábytek ,rozbitá okna se třeba nemusí nějak rozmělnit, drtit atd.?To jde taky bez energie? Vy jste nejspíš lepší než perpetum mobile

Parabellum
Parabellum
2. 4. 2019 12:29
Reply to  lea

Vždyt Vám píši, že kdyby se tam osadila ORC jednotka, tak to dokáže i vyrobit elektřinu, která by pokryla to drcení a mletí. jakož i třídění. Nicméně, největšími spotřebiči elektřiny jsou přeci jenom elektrofiltr a ventilátory, které jsou na sušárně. Nicméně, největší výkon, který to spotřebováváí je přeci jenom tepelný. Hořák na sušárně má 90 MW, a vytápění lisu okolo 30. A to lze pokrýt tím prachem s rezervou.

Parabellum
Parabellum
31. 3. 2019 18:32
Reply to  lea

No, ono to nedopadne všude stejně, protože jaksi bysteč si měla uvědomit, že někde se ty zdroje produkují, a někde jinde spotřebovávají. A EU v té produkci, či ověřených zásobách opravdu moc silná není, na rozdíl od třeba dvojice USA + Canada. Rovněž si položte otázku, čím byste asi tak za ty stále dražší energetické komoditychtěla platit, o co budou ty producentské země stát. Napadají mne blondýnky, ty na středním východě nerostou, a jsou tam žádané.

Lea
Lea
31. 3. 2019 22:27
Reply to  Parabellum

No,třeba Vám by nejspíč pomohl studený obklad na čelo ,nebo procházka na čerstvém vzduchu-obojí zcela bez energie

Parabellum
Parabellum
28. 3. 2019 13:51
Reply to  Markéta

Ano, a pro používání selského rozumu je nejlépe absolvovat „vysokou školu života“ 🙂 Ano, aplikovaná matematika je blbost, a proto je ČR největší montovna a špindírovna v Evropě, a češi umí vyrobit akorát to, co někdo jiný vytvoří, vyvine a zkonstruuje 🙂

Pavel Šmíd
Pavel Šmíd
29. 3. 2019 10:14
Reply to  Markéta

Máte naprostou pravdu. Už za první republiky byla finanční gramotnost součástí základních i učňovských škol. Nejen, že látka pokrývala významnou část učebnic, ale dokonce se pro školy tiskly vzory všech možných formulářů na cvičení včetně složenek, směnek a dalších tiskopisů.

Parabellum
Parabellum
31. 3. 2019 18:39
Reply to  Pavel Šmíd

Za první republiky nexistovaly základní školy, kam na ty lži chodíte???

lea
lea
31. 3. 2019 19:20
Reply to  Parabellum

No, někam ty děti chodily,ne ? Třeba se to jmenovalo jinak,já to taky nevím a záleží na tom?

lea
lea
28. 3. 2019 11:04

Pěkný a velmi zajímavý článek,děkuji moc.Potvrzuje se ,co asi všichni bohužel tušíme ,že úroveň jednotlivých zš je velmi rozdílná.I proto se tady často nemůžeme shodnout.Chápu,že asi opravdu nemůžeme zveřejňovat výsledky jednotlivých škol,ale bylo by to velmi zajímavé.A co se týká matematiky,je velká škoda,že stále ještě v mnoha školách převládá důraz na mechanické počítání a počtářské dovednosti .Zatímco matematické myšlení a logika jde stranou. Ani se nedivím.Znám školy,které třeba i zavedly Hejnéko matematiku,ale i pod tlakem rodičů to třeba vzdaly.A proč? Protože to rodiče neznají?Museli by investovat trochu času,aby to pochopili?

jana
jana
28. 3. 2019 12:36
Reply to  lea

Učím matiku přes dvacet let. Mechanické počítání je jen základ. Rozvoj logického myšlení je podstata. Neznám učitele matematiky, který by nutil děti jen mechanicky počítat. Znám ale děti, naštěstí jich není moc, pro které je ta „mechanika“ jejich stropem. Každou hodinu se počítají zajímavé úlohy, které podporují hledání nových řešení, během roku jsou minimálně 4 mat. soutěže, které jsou na něm postaveny. Není vše černobílé.

lea
lea
28. 3. 2019 17:08
Reply to  jana

Já ale neříkám,že je,ani netvrdím,že je to všude.Je dobře,že na některých školách i za stávajících podmínek dokáží lecos změnit směrem k lepšímu.Opravdu ale nemůžeme tvrdit,že je všechno v pořádku a naše školství jen kvete.

Parabellum
Parabellum
28. 3. 2019 11:34

No, tak pokud se podívám na to, co se děje okolo mne, a jaksi to kriticky vyhodnotím, tak zjišťuji, že současní školáci jednou budou velmi potřebovat zvládat organické zemědělství, a to nikoli pouze v nějakých základech, a budou toto potřebovat masově. Jinak pomřou hlady.

Kateřina *
Kateřina *
28. 3. 2019 12:43

Myslím, že nejen pro zajímavost, ale i úplnost by bylo dobré porovnávat i odpovědi na stejné otázky u vedení/ředitelů škol. Co si pamatuju a co jsem kdy slyšela i od rodičů a prarodičů, tak „dřív“ (když dotyční byli dětmi) byly vždycky děti hodnější, umírněnější a hlavně vychovanější a „teď“ je to katastrofa. 🙂

Evie
Evie
28. 3. 2019 15:46

Ano ano, když jsme byli malí, tráva byla zelenější, slunce víc svítilo a Tonda od sousedů byl takový génius, že jeho početnici ukazovali školnímu inspektorovi. Zato dneska jsou všichni zkažení, roztržití, nic sami nedokážou a jedním slovem ještě budou vděční, jestli je někde zaměstnají u pásu.
Zajímavé je, že tohle vždycky říkali mému dědovi, mému tátovi, mému bratrovi… Kde je Tonda počtář dnes? A kde jsou ostatní lamači školních rekordů, a ti, co se v jedenácti postarali o celou domácnost? Vsadím se, že z většiny z nich jsou normální běžní lidé. Nijak je nepoznamenalo, co uměli, ani co neuměli. Děti o tolik jiné nejsou a naučí se vše, k čemu je rodiče vedou nebo co se po nich žádá. Svět od nich požaduje trochu jiné věci, než požadoval dříve. Děti se tomu přizpůsobují – možná rychleji, než to zvládají jejich rodiče.
Mému prapradědečkovi kdysi na slušné místo pod penzí stačilo umět krasopisně psát, bezchybně sčítat sloupce čísel a působit důvěryhodně. Jo, a mít známosti, které neměl, takže ani to místo pod penzí. Dnes za vás krasopisně píše textový editor, bezchybně sčítá tabulkový procesor, topení se zapne otočením kolečka a musíte ho umět naprogramovat, jinak v zimě zmrznete – proto není nutné umět topit v kamnech … ne všechny dovednosti nestárnou.

Ororok Orebuch
Ororok Orebuch
29. 3. 2019 12:35

Co se týče vzdělání, je spousta problémů a „problémů“ a bohužel žádné testy z jednoho, či dvou předmětů skutečný stav neporovnají.
1) Kázeň ve škole je mizerná – kdysi učitel měl autoritu, muselo se dávat pozor a žáci mlčeli a něco dělali, i když to „ubíjelo kreativitu“, znamenalo to, že i ti nejhorší alespoň chvíli vnímali látku. Dnes dítě nemusí nic.
2) Porovnávání a třídění mělo něco do sebe, i když to bylo stresující, vytvářel se produktivní kolektiv, kdy děti nemusely čekat na ty pomalejší, školství bylo zaměřené na to, aby každému dalo dle jeho možnosti (až na kádrovej posudek), ne jako dneska aby zprůměrovalo děti (tedy špatné nezlepšilo, ale demotivovalo ty nejlepší).
3) učitel bývalo výběrové povolání…dneska řvou, že za 5 odučených hodin denně mají malé platy, ale z mladých učitelů které znám je použitelný jeden, zbytek je odpad, kterej šel na pedagogiku, protože jim nevyšlo nic jiného.
4) Na SŠ i VŠ učí odborné předměty často lidé, kteří by se sami ve svém oboru neuživili a tak šli učit, bylo by načase otevřít školy odborníkům z praxe (ideálně na částečné úvazky, ať třeba jeden den v týdnu učí).
Na druhou stranu jsou tu problémy vznikající z množství učiva, kdy:
1) matematika, o které se tak mluví rozhodně nemohla obsahovat tolik věcí, protože polovina dětí prostě kalkulačku neměla a práce s tabulkami, nebo log pravítkem je pomalejší. Stálým základem složitější matematiky bylo počítat ručně základní podvýpočty a uvažovat, než něco začnou počítat, dneska děti počítají 20x rychlejc, proto 10x zkusí nějakej výpočet a co vypadá nejlíp použijou dál, bez kalkulačky jsou ztracené, protože celou střední na papíče ani nesčítali.
2) fyzika, chemie – V době před 50 lety byla část těch věcí pomalu vojenské tajemství, když si vezmu, co dneska je třeba v chemii obsahem organické chemie – vzorce plastů,…
3) dějepis, literatura – V podstatě totéž, díla se nevynechávají, jenom přidávají…učitelky si stěžují, že děti neznají díla do hloubky, ale…namísto probrání stěžejních děl se člověk učí seznamy…a z historie to samé, přidávají se důležitá data, vše se řeší povrchněji…ale z chápání faktů se pak stává vyjmenování seznamů. (Mimochodem přesně ruku v ruce s tím jde vzrůstání rozdílu mezi chlapci a děvčaty, protože z 90% jde analytické myšlení (chápání souvislostí) líp chlapcům, učení seznamů (
memorování) líp dívkám…co je pak víc potřeba se ukazuje až v praxi)
4) informatika – zcela nový obor, který zasahuje do všech přednětů. Pokud se žáci učí pouze používání, opět zdegenerovaní učitelé učí seznamy tlačítek místo chápání aplikace, pokud se s počítačem pokusí někdo dělat něco víc, zjistí, že se jedná o aplikaci predikátové logiky, diskrétní matematiky a příbuzných oborů…A že je dlouhá cesta od toho, že se naučím, že kliku na tlačítko ve wordu a ono něco udělá od toho, abych si napsal program s vlastním tlačítkem, které něco udělá. Bohužel tu druhou verzi bude nutně potřeba začít vydatně učit, protože každý chce počítače používat, ale počet lidí, co se učí software vytvářet svým způsobem stagnuje. A začátek učení se musí být právě na základní škole, kdykoli později už to je problém. Informatika není předmět, který by se člověk naučil v lavici, když se na MU dělalo porovnání oborů fildy a informatiky s odhadem pracnosti, nebylo radši zveřejněno, protože 180 fildovejch kreditů bylo pracností přes 300 kreditů informatickejch. A to nemluvím o tom, že škola stejně naučí minimum a člověk při ní musí mít praxi, jinak je zbytečná.

Zdena
Zdena
29. 3. 2019 19:36

Školy rozhodně velmi výrazně zmírnily měřítka hodnocení , já jsem maturovala na gymnáziu v 80. letech minulého století a dnes na gymnáziu učím – rozdíl je obrovský ! To , co požadovali po nás zvládnout na maturitu , je nyní na VŠ bakalář . Já bych současnou maturitu na gymplu zvládla již ve druhém ročníku mé tehdejší školy . A vím , o čem mluvím , jsem 7 let hodnotitelka státní maturity . A to nemluvím o uvolnění nároků na kázeň ! – kdybychom si my bývali dovolili to , co žáci dneska , tak letíme ze školy a neodmaturujeme ….

lea
lea
31. 3. 2019 16:04
Reply to  Zdena

No, maturovala jsem skoro ve stejných letech,také na gymplu.Maturitu si netroufám posuzovat,nemám takové srovnání,jako Vy. Co vím určitě, že nás nepropadlo u maturity tolik procent,co dnes.I kázeň o hodinách nemohu posuzovat,nejsem tam. Ale už Vám třeba z vyučování po první hodině utekla celá třída a už se ten den nevrátila?Nám se to třeba ve druháku podařilo.Bylo to na nějaký svátek, který se nám moc nelíbil a byl tuším pátek.Byla to spíš taková recese,ale vyjímečně jsme se všíchni shodli a bylo.Vyšetřování bylo veliké,ale do pondělka emoce vychladly a nestalo se celkem nic.Nemohli tak nějak vyloučit hned celou třídu.Co byste na to dnes říkala?Taky jsme nebyli svatí.

Parabellum
Parabellum
2. 4. 2019 12:33
Reply to  Zdena

No, jestlijste maturovala v 80. letech na gymplu, tak jste měla ZVOP nejspíše jako povinný přednět – tedy volitelný s matematikou. To byl přeci jenom rozdíl oproti současnému stavu, kdy lze volit třeba Dějepis + společenskouvění základ nebo jak se to jmenuje. Já maturoval na Gympu Matematika + programování, a to by 2/3 současných maturantů, zejména děvčat nedala.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.