Jak bilancují a plánují kantoři? Nahlédněte do jejich hlavy v norovoční anketě. Tématem roku je nedostatek učitelů



Učitelé, jejich potřebnost i nedostatek – velké téma minulého i letošního roku. Co se jim letos v učení povedlo a co stojí jako výzva pro příští rok? Nad čím si lámou hlavu a jaké mají plány? I v této anketě, tak jako v té silvestrovské, jsme o odpovědi požádali finalisty ocenění pro „nejlepšího“ učitele Global Teacher Prize. Tentokrát – z nějakého rozmaru – pouze muže. S přáním, ať jich je ve školách víc.

Jiří Homola

 Jiří Homola, učitel na 2.stupni základní školy Cyrila Boudy na Kladně ⊕ 
Obvykle na konci kalendářního roku nebilancuji. Coby učitel mám v hlavě především ten školní, ohlížím se tedy až na sklonku června. Plány a předsevzetí se však objevují neustále, k tomu není zapotřebí, aby nějaké období skončilo. S každým žáčkem ve třídě neustále přicházejí další a další výzvy, každá vyučovací hodina mě nutí hodnotit, co se povedlo a co ne, a plánovat hned tu následující. Je to neustálý koloběh, který mě naplňuje radostí z možnosti předávat dětem nejen vědomosti, nýbrž i zkušenosti, posilovat jejich sebevědomí, učit je slušnosti. Ne vždy se to podaří, ale i neúspěchy člověka posilují…

Zamysleli jsme se však někdy nad tím, je-li o co stát?

Pokud bych měl mluvit o konkrétních ambicích, pak chci nadále hledat cestu k dětem s poruchami autistického spektra. Mám totiž pocit, že jim stále víc rozumím. Při pohledu kolem sebe chápu, proč se „utíkají“ do bezpečí svého nitra, proč chrání zranitelnou duši před neúprosnou realitou. Zavírají se do „skořápky“ a my se je (často velmi neomaleně) snažíme vytáhnout na světlo všedního dne. Zamysleli jsme se však někdy nad tím, je-li o co stát?

⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗

Poznatky z praxe od bývalého učitele a ředitele pro rodiče, kteří vybírají školu.

Tématem roku 2018 (i 2019) je nedostatek učitelů a jejich společenská potřebnost a užitečnost…

Tématem roku 2018 je podle mě nedostatek učitelů. Důvodů je několik. Učitele platíme takřka nejhůře ze všech vysokoškoláků. Zároveň právě v těchto letech odchází do důchodu rozsáhlá skupina nejstarších členů sborů a za ní nepřichází náhrada. A za třetí je na vině nepříliš moderní a atraktivní podoba učitelské přípravy na pedagogických fakultách, která nepřitahuje dost zájemců o učitelskou profesi. Mnozí jejich absolventi navíc do škol ani nezamíří a ze školství plánuje odejít třetina začínajících pedagogů. V některých oblastech je situace již přímo kritická, chybí mistři odborné výchovy, učitelé prvního stupně, fyzikáři, chemikáři, informatici…

Připravovaná novela zákona o pedagogických pracovnících musí na tuto situaci nějak reagovat. Uvolní ředitelům ruce, aby nemuseli trvat na striktně pedagogické kvalifikaci vysokoškoláků, kteří se u nich ucházejí o místo? Řešením, přinejmenším přechodným, dokud se nezvýší platy a prestiž učitelské profese, je otevření učitelské profese všem vysokoškolákům. Diplom z pedagogické fakulty stejně zdaleka nezaručuje nejlepší výkony před tabulí. Konečné rozhodnutí, koho přijmout, by měl zákon delegovat na uvážení ředitele školy.

Miroslav Hřebecký

V této souvislosti je třeba zmínit i nedostatek zájemců o místa ředitelů škol. Není čemu se divit: je to těžce podceněná profese se zcela neadekvátní odměnou. Český ředitel školy má jednu z nejširších škál zodpovědností a agendy na světě.  

⊕ Miroslav Hřebecký, programový ředitel informačního centra o vzdělávání EDUin 

⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗⊗

⊕ Jan Voda, učitel na 2.stupni základní školy Magic Hill v Říčanech  ⊕  
V tomto školním roce jsem začal vyučovat na 2. stupni nový předmět nazvaný Individuální projekty. Záběr témat je skutečně široký: jedna skupina žáků pracuje na videoreportáži, další píše školní časopis, jiná kreslí komiks, řeší matematickou olympiádu, vytváří 3D funkční model, realizuje dotazníkové šetření mezi žáky nebo programuje v Minecraftu. Na konci pololetí žáci své výsledky budou prezentovat a obhajovat, a to česky i anglicky a budou hodnoceni podle sady kritérií. Taková vyučovací praxe je určitě náročná nejen pro žáky, ale i pro mě; musel jsem se sám naučit opravdu hodně nových věcí.

Co se výhledů do budoucna týče, 45. rok se jeví v mém životě jako zlomový.

Co se výhledů do budoucna týče, 45. rok se jeví v mém životě jako zlomový. Po 13 letech odcházím z funkce ředitele základní školy Magic Hill. Školu jsem spoluzakládal jako jediný učitel a ředitel v téže osobě s prvními deseti prvňáky, nyní máme první i druhý stupeň, 220 žáků, 30 učitelů, novou školní budovu a řadu úspěšných projektů. Také jsem rezignoval na místo akademického pracovníka na Pedagogické fakultě Karlovy univerzity. Po osmi letech na katedrách Centrum školského managementu a Primární pedagogiky odcházím zejména proto, že současné vedení fakulty podle mého upřednostňuje vědecké výstupy před praktickými pedagogickými zkušenostmi s kvalitní výukou. V tuto chvíli ještě nevím, co mi budoucnost přinese. Zůstávám oddaný vizi moderního vzdělávání a chci své zkušenosti nabídnout tam, kde mohou nadále prospívat dobré věci.

Jan Voda
Jan Voda ve své třídě.

⊕ Radek Aubrecht, učitel na gymnáziu Na Zatlance v Praze  
Na letošní rok budu vzpomínat zejména proto, že jsem se na volitelných seminářích mohl věnovat nácviku prezentačních a argumentačních dovedností. Zařadil jsme nový úkol: studenti mi posílali zvukové nahrávky svých projevů, a já jsem tak mohl opravovat nejen strukturu projevu, obsah a zdrojování argumentů, ale i rétorickou stránku. Hodně mě potěšilo i to, jak se studenti „poprali“ se zadáním v politologii: měli si domluvit si schůzku a udělat rozhovor s některým z předních českých politiků. V neposlední řadě jsem moc rád, že sami studenti přicházeli s celou řadou nápadů, co by chtěli dělat: ať to byly charitativní akce, besedy, projekty či témata do našich hodin. V příštím roce bych se chtěl věnovat více mediální výchově, uvědomuji si čím dál víc, jaký má význam. Rád bych také přispěl k tomu, aby mezi sebou učitelé jednotlivých škol více komunikovali a vyměňovali si zkušenosti a nápady.

Rád bych také přispěl k tomu, aby mezi sebou učitelé jednotlivých škol více komunikovali a vyměňovali si zkušenosti a nápady.

Petr Němec

⊕ Petr Němec, učitel na prvním stupni v ZŠ a MŠ logopedická v Olomouci ⊕ 
Co se mi letos ve výuce povedlo? Myslím si, že získat malé děti (páťáky) pro matematiku. Mám pocit, že se na mé hodiny těší, že rády počítají. Čím déle učím, tím více si uvědomuji, jak je důležité, aby byla výuka matematiky zábavná a o běžném životě. Takže do dalšího roku bych si přál, aby děti měly stále rády matematiku a abych já i přes veškeré problémy školství nacházel inspiraci a chuť matematiku učit tímto způsobem. A pak bych měl ještě jedno soukromé přání: Ať je nás mužů ve školách více.

Ať je nás mužů ve školách více.


Od 1.ledna je možné nominovat učitele, o kterých si myslíte, že jsou skvělí, do letošního ročníku Global Teacher Prize. Jděte na české webové stránky soutěže a dozvíte se víc.  

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
26 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Eva
Eva
2. 1. 2019 11:56

Ani nevíte, jak jste překvapili Páni učitelé. Každý z Vás, který se rozhodne pro práci s dětmi a umí si k nim najít cestu je pro mně svým způsobem profesionál. Slyšela jsem pár názorů z řad učitelů jen za Základní školy u nás. Podle toho jak to zvládali s dětmi jsem je typovala. Byla jsem velmi ráda, když už v první třídě se objevil 1. září pro děti pan učitel. Byli dva, teď jsou již oba v důchodu. Od té doby zase nastupují paní učitelky. Ale těm chlapům fandím. Protože, když dokážou pochopit dětskou duši a předávat s tím zároveň vědomosti a dovednosti do života, jsou to mistři ve svém oboru. Tak jako ostatní obory, kde se každý dokáže zakousnout správně do své problematiky. Procházela jsem Základní tehdy ZDŠ s tím, že to byla vždycky třídní učitelka. V osmičce přišel mladý kantor k nám na školu a stal se naším třídním. Byl to bezvadný učitel. Bylo to v září 68 a v té době působilo na naší škole víc mladých učitelů. Dívčí oči vzhlížely k těmto novým tvářím , tak jako každé holky, které se řítí pomalu do puberty. Ale byly to bezva chvíle. V tělocviku nás to motivovalo k vyšším výkonům. Náš třídní jezdí na naše školní srazy a postavil se do role spolužáka. Máme na co vzpomínat. Jsem ráda, že jsou tu pro děti taky kantoři s velkým K. v mužské podobě. Překvapilo mně rozhodnutí pana učitele s krásným jménem Jan Voda. Dělá čest svému jménu, je to opravdu živá voda, která chce pomoci zlepšovat podmínky pro vzdělávání dětí. Fandím jim a přeju hodně úspěchů v jejich další práci. Věřím, že potkají ještě hodně zvídavých a šikovných dětí, kterým budou moci předat to, co někteří lidé postrádají. Lásku k dětem, pochopení jejich osobností, umění naučit se spolu prožívat chvilky předávání si vědomostí, důvěry, vzájemného respektu a umění poznávat hodnoty toho druhého. Děkuji za za články, které přináší naději, že v našem školství není ještě všechno ztraceno. Tak jako jsem četla v jedné knížce, ještě v době dětství a nerozuměla jsem jim. Teď už vím, co znamenají ,, Verba movent, exempla trahunt,,

Eva
Eva
2. 1. 2019 12:01
Reply to  Eva

Ještě bych ráda věděla informaci k upoutávce Mami, víš, co je to Sylabus? Nebo kde najdu případně formuláře pro přihlášku kantorů. Podmínky pro podání přihlášky. děkuji moc.

Katka
Katka
2. 1. 2019 13:22
Reply to  Eva

Dobrý den, Evo,
přihlásit učitele do soutěže Global Teacher Prize ČR můžete na stránkách http://www.gtpcr.cz přes jednoduchý formulář.
Hezký den. Katka

Eva
Eva
2. 1. 2019 14:50
Reply to  Katka

Dobrý den, Katko, děkuji Vám za informaci. Také přeji hezký den a do nového roku hodně zdraví.

Eva
Eva
2. 1. 2019 16:25

Děkuji paní Katce, proto jsem dostala tak rychlou odpověď. Dodatečně gratuluji a přeji ještě jednou nejen zdraví, ale i další zajímavou práci ve školské profesi. Není to jednoduché se někdy vyrovnávat se stále novými změnami, prokousávat se k té zajímavější a lepší cestě ke vzdělání pro děti. Přeji hodně hodně úspěchů a dětí, které budou vnímat to , že vaše práce je tu pro ně. Mám takové typy dvou učitelů a chtěla bych je oslovit, pokud budou souhlasit, aby se přihlásili, protože v té své práci jsou tak trochu nesmělí, dělají ji dobře ale tak trošku se bojí o ní bojí mluvit. Raději ji dělají. Ještě jednou děkuji a přeji našemu školství víc takových zapálených a dobrých kantorů.

Eva
Eva
2. 1. 2019 19:11
Reply to  Eva

Ještě se vracím ale musím to napsat. Hledala jsem něco víc k osobnosti paní Katky Vrtíškové. Je to mladá a podle fotografie si myslím, žena na svém místě. Když jsem si přečetla, jakým směrem se ubírá vaše práce, zahřálo mně to u srdce. Jste moje krevní skupina a o to víc Vám fandím. Ať se Vám práce daří. Pokud svolíte a budete mít nějaké fotografie z Vaší práce, vyžádejte si mou e-mail adresu od paní Polanské a pošlete mi nějaké. Máte své práce dost a já ještě přidávám, nechávám to na Vás. V každém případě mi uděláte velkou radost. Děkuji.

Lea
Lea
2. 1. 2019 16:08

Je dobře,že jste si vybrali pro tento článek muže-učitele.Těch by opravdu bylo ve školstsví zapotřebí.Také je pravda,že nedostatek učitelů je a bude velkým problémem.Je to hezký článek,takový motivační.Jen mě mrzí,že jste si jako příklad vybrali takové trochu netypické školy,třeba soukromou,jazykovou,

Lea
Lea
2. 1. 2019 16:43
Reply to  Lea

Omlouvám se,musela jsem psaní přerušit a pak už to nebylo možné dopsat.Chtěla jem říct,že většina rodičů řeší problémy s běžnou školou v dosahu bydliště,tam byste se měli ptát učitelů,co je trápí,co by jim pomohlo atd. To co plánují, by asi tak zajímavé nebylo,protože běžný učitel nemá moc možností,jak by mohl něco změnit.Ale Vy byste trochu mohli,třeba jen tím,že budete pojmenovávat opravdové problémy našeho běžného školství ,a ne předkládat veřejnosti vybrané školy,kde jde všechno, jako na drátkách.

Lea
Lea
2. 1. 2019 17:46

Tak to opravdu pochybuji ,paní Polanská,jestli tohle považujete za za průřez běžnými školami,tak já asi žiju někde jinde. Ani na tom Kladně to není úplně běžná základka,učit čtyři jazyky s dototovanou hodinovou výukou na jazyky opravdu není běžné.Natož platit školné skoro 15 000 Kč měsíčně,jako na Magic Hill.Velmi dobře chápu,že tyto školy jsou líhní a příkladem dobré praxe,bylo by fakt smutné, kdyby nebyly.Ale aplikovatelné všude to za stávajících podmínek fakt není a ještě dlouho nebude.A bylo by třeba psát právě o tom.

Eva
Eva
2. 1. 2019 18:45
Reply to  Lea

Paní Leo, chtěla bych reagovat na vaši připomínku, že jsou vybírány výběrové školy. Můžu říct, že jsem začala pátrat na stránkách ZŠ a MŠ logopedická v Olomouci po jménu pana učitele. Je tam uvedeno jen ředitelství školy. Je to škola výběrová tím, že se zaměřuje na pomoc dětem s vývojovými poruchami řeči. Nápravou výslovnosti. protože jsem v této oblasti pracovala 25 let, něco o této problematice vím. Když jsem si přečetla historii školy, zařadila jsem si tam i pana učitele, který učil u nás na ZŠ, v současnosti je už v důchodu. Okolnosti ho převedly z této logopedické školy k nám do ZŠ. Mimo svou kantorskou činnost vykonával jako promovaný logoped tuto práci dál a pomáhal dětem odstraňovat vady řeči až do svého odchodu do důchodu. Vím o tom proto, že jsem si ho určila jako odborný dohled nad mou prací v logopedické poradně a určitou dobu jsme spolupracovali i na několika případech. Měla jsem případ chlapce s koktavostí a i když jsem měla v náplni odstraňování vadné výslovnosti hlásek a navozování správné výslovnosti, podařilo se nám případ koktavosti vyřešit. Chlapec absolvoval školu s výborným prospěchem a co vím v nedávné době se oženil. Ale vrátím se k panu učiteli, uvědomuju si jak čas strašně rychle letí, proto ti dva se nemohli potkat, přesto, že byli a jeden je součástí školy dnes. Ale vím a jsem o tom přesvědčena, že učitelé, kteří mají možnost pracovat a pomáhat dětem s postižením ať už jakýmkoli, mají jiný přístup k dětem a možná i daleko víc empatie, než učitelé v běžné výuce v běžných ZŠ. Možná by byla šance opravdu v tom, aby Ministerstvo školství pochopilo, že množství dětí ve třídě, může ovlivňovat jejich vzdělávání. Při jednom školení nám přednášející kladl na srdce. Dítě má právo na to, aby si ho učitel alespoň jedenkrát za den všiml. Dal mu najevo, že je tam pro něj. Vzájemný kontakt i když krátkodobý je pro dítě velmi důležitý.

Lea
Lea
2. 1. 2019 20:13
Reply to  Eva

To máte jistě pravdu paní Evo,vím o čem mluvíte.Taky jsem pracovala jako logopedická asistentka na školce mnoho let.Vzpomínám na to ráda,i když se za žádného odborníka nepovažuji. Bylo to dobré řešení,umožňovalo nám to procvičování výslovnosti každý den,ne jen třeba jednou za tři týdny u speciální logopédky.Také právě bylo skvělé,že bylo v té třídě mnohem méňě dětí,což ve spolupráci s dobrou ředitelkou právě umožňovalo denní individuální péči.Myslím,že to pomohlo mnoha dětem a jejich rodičům.Ale stejně ,jako jiné věci ,se to nakonec zrušilo. Mě vadí,že se tu nepíše o školách a třídách, kde není všechno tak ideální,nebo alespoň o jejich problémech.

Eva
Eva
2. 1. 2019 21:31
Reply to  Lea

Nevím jak u vás, paní Leo, ale u nás se nic nerušilo, nám jen nechtěli povolit logopedickou třídu, protože na naší škole nebyl logoped s vysokoškolským vzděláním. Já jsem svou poradnu vedla 25 let, pracovala jsem s dětmi i rodiči až odpoledne po své práci. Hodně mi ta práce dala. Pak taky individuálně s dětmi které ke špatné výslovnosti měly také ještě další problém, prošla jsem si řadou školení a když chtěli ze školení výstup, vždy jsem uváděla, že mi chybí více školení zaměřených na tuto činnost. Bylo toho opravdu málo. Až teď v posledních letech se něco pohlo dopředu. Do školních problémů až tak moc nevidím, sledovala jsem pokroky jednoho svého dítěte, které bylo jako první u nás, které dostalo svého asistenta pedagoga. V základní škole to s touto paní díky jí, dotáhl až do páté třídy, ale závěr byl, že stejně na další ročník už neměl. Prošlo mi těch dětí takhle několik, ale tenhle případ mně zajímal nejvíc. Mám teď i jiné své děti, které naopak už v mateřské škole projevovaly své nadání. těší mně, když mi učitelé, s kterými se znám, předají nějakou informaci o mých dětech. Vím, jaký problém je u nás ve škole, ale ten se tak lehce vyřešit nedá, i když situace se zlepšuje. Uvidíme, jak to bude pokračovat dál.

Lea
Lea
2. 1. 2019 23:00
Reply to  Eva

V logopedické třídě jsem právě mnoho let pracovala.Byla to dobrá a prospěšná věc.Rodiče přece také nemají vysokoškolské vzdělání a přesto na denním propcvičování stojí a padá úspěch celé logopedické práce.Proč by to nemohly tedy dělat logopedické asistentky,které mají třeba před rodiči výhodu v tom, že jsou s dětmi celý den.Dítě je schopno se soustředit jen krátkou dobu,proto je mnohem výhodnější logopedickou péči rozložit do celého dne

Lea
Lea
2. 1. 2019 22:19

Co třeba zkusit nějakou debatu o výroční zprávě ČŠI za rok 2018?Podle některých názorů je prý docela „alarmující“.

Eva
Eva
2. 1. 2019 22:50
Reply to  Lea

V jednom článku na stránkách seznamu právě bylo uvedeno, co zjistila ČSI. Přehlcenost ŠVP. Ale to není na naši rozpravu, nad tím se musí zamyslet odborníci přes otázku školství a zvážit, kolik učiva jsou žáci za těch devět let do sebe načerpat. Mně to trvalo dva roky, než jsem si utřídila jak s naším ŠVP budu nakládat a jak si sestavím TVP, Zabývaly jsme se hodnocením a dopracováváním každý rok. Jsou problémy na školách, ovšem ne každý učitel má chuť se s něčím svěřovat, zvlášť, když se svými názory třeba stojí proti celému kolektivu, chce něco změnit a ostatní s tím třeba nesouhlasí. Ale najdou se ti, kteří chtějí a umí mluvit o problémech, ví jakou cestou se mohou ubírat a hledat řešení. Jenže nemohou zůstat v tom boji sami. To je ten problém, že každá škola hledá řešení jinak. Chtělo by to tak trochu najít víc společnou řeč a to teď chybí. Co se na které škole daří, jak by se věci měly řešit. jak říká staré přísloví, ,,víc hlav, víc ví,,. Četla jsem jeden krátký příspěvek na co se chce zaměřit nový ministr školství. Bylo tam deset bodů, ale už je všechny nevyjmenuji. Musela bych hledat.

Lea
Lea
2. 1. 2019 23:46

To určitě ano.Řekla bych,že zdejší čtenáře a rodiče by asi nejvíce zajímaly výstupy ze základních škol.Možná by někteří rodiče byli třeba překvapeni,co všechno podle ČŠI prostě není v pořádku.Ale proč o tom psát,že?Vy jim raději dáte pěkný obrázek „řešení“ na vybraných školách.

Eva
Eva
3. 1. 2019 09:07
Reply to  Lea

Paní Leo, není pravdou, že se zde píše jen o dobrých školách. Na podzim se rozjely dost vášnivé diskuze na téma školství. Možná proto, že ti co se k tématice vyjadřovali, použili místo řešení a připomínek, taky napadání učitelů. jejich pracovní doby, vytíženosti, taky platům. To potom naštve každého. Byla bych taky ráda, kdybych četla názory učitelů, třeba k optimálnímu počtu žáků, jak se jim osvědčuje sestavení učiva do tématických bloků, kde by se měla ukázat provázanost učiva pokud to jde v jednotlivých předmětech. Nemám takový přehled, jak je teď v ZŠ se ŠVP a TVP ale uvedu příklad – téma historie spojené s tématem ve výtvarné, hudební a dalších předmětech. Třeba ve spojení i s vědou – nové objevy. Někde jsem četla, že je v osnovách plno dinosaurů, když s tím přišly malé děti v mateřské škole, hledala jsem cestu, jestli jim tohle dokážu předat z hlediska přírodovědného. Přesto, že jsme navštívili Dinopark ve Vyškově, zůstalo prostě u holého faktu, že na zemi existovali. Ale jestli děti pochopily, kdy a jak to nevím. Jen vím, že jsem si k těmto tvorům, díky někdy nebezpečně vyrobeným hračkám vytvořila tak trochu averzi. Respektovala jsem je, ale pokud to šlo, nechávala je jako dekoraci. Děti používaly hru s nimi více k útokům, tak jako ve filmu. Z toho je jeden poznatek. Děti přebírají poznatky příkladem. Myslím, že na poznatky o historii má být ve vzdělávání doba, kdy je dítě schopno tuto tématiku chápat v širších souvislostech. Proto si myslím, že by poznatky z výuky kantoři měli možnost podle svých zkušeností zhodnotit, dát výstup těm, kteří sestavovali nový ŠVP, aby se případně zvážila jeho úprava. Podle toho, co jsem ještě měla možnost poznat, kolik předmětů obsahovalo učivo na osmiletém gymnaziu, zjistila jsem, že obsahuje i psychologii, což mně překvapilo, je možné, že na ZŠ jsou tyto školy taky předimenzované. Ale to by měla být dána možnost všem školám, vyjádřit se k tomu, jak se nový ŠVP osvědčil, v čem vidí ještě nedostatky a v čem je zase něčím novým. Vím, že doba změny z bývalých Programů výchovné práce v MŠ trvala asi pět let. Vím, že nové ŠVP jsou pro práci závazné, neměly by ale být dogmatem. Už jsem napsala dost o čem přemýšlím, neumím to bohužel vyjadřovat zkratkovitě, to je moje chyba, která mně provází celým životem. Jsem si toho vědoma, tak promiňte. Ale už se těším, jestli jsem neodradila většinu kantorů svým povídáním, jestli se podaří, aby jim byl dán prostor, aby své podněty, názory i když někdy negativní, mohli vyjádřit a nebyly brány jako nespokojenost a důvod s opačným efektem. Přeju hodně odvahy. A všem stranám schopnost naslouchání a řešení, vždyť jde o naše děti.

Eva
Eva
3. 1. 2019 10:09

Díky

Eva
Eva
3. 1. 2019 15:32
Reply to  Eva

Moc se omlouvám, vypadá to, že je to diskuse tří osob, ale ráda bych byla, kdyby se přidali i další a pochlubili se co se jim daří. Mám teď víc volného času a zajímala mne paní Katka jako učitelka. Z předešlého článku jsem našla její působiště a zabrousila na stránky školy. První jsem našla její jméno v seznamu zaměstnanců, potom jsem prošla historii školy, její zaměření. Škola pracuje v tom duchu, co by mi vyhovoval. Příroda a všechno kolem ní. Mám ráda fotografie, proto jsem zabrousila i na ně. Titulek naše školní zahrada mi nabídl krásné obrázky jarní přírody. Jestli mají žáci každým rokem takový krásný výhled z oken do zahrady, musí to být pohoda. Spousta příležitostí ke spojení teorie se skutečným životem. Myslím si, že tady na této škole je dobrý kolektiv. Ať se jim práce daří a příroda jim letos nabídne zase na jaře možnost poznávat ji v celé své kráse. Paní Katko, dobře reprezentujete vaši školu.

Lea
Lea
3. 1. 2019 18:12

Já to tak černě nevidím,paní Polanská.Máte tu i velmi dobré články.Jen si myslím,že když se má řešit nějaký problém,je potřeba ho nejdřív co nejpřesněji pojmenovat.Nechci tvrdit,že třeba můj názor je lepší ,nebo horší,nežli ten Váš,je jen jiný.Od toho snad diskuze jsou.Ale proč bych ho nemohla napsat?Jiný názor snad může mít každý,nebo ne?



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.