Na středoškoláky se řítí povinná maturita z matematiky i cizího jazyka. Mnohým to zničí život, říká učitelka angličtiny na SOŠ

Andrea Svobodová je učitelka angličtiny na středním odborném učilišti. Nikdy by se jí nestala, kdyby bývala musela dělat povinně maturitu i z matematiky. Když politici rozhodli o jejím zavedení, zamrazilo ji a zavzpomínala na svá školní léta.

Kdyby zavedli povinnou maturitu z matematiky v době, kdy jsem byla na střední škole, mohla bych to rovnou zabalit a zapomenout na vysokou školu, kterou jsem pak vystudovala. Byla bych naprosto bez šance. Že nejsem žádný matematický talent, se u mě projevilo hned v první třídě. Před nástupem do školy jsem dovedla velmi plynule a rychle číst, libovala si v listování encyklopediemi o zvířatech, ráda se dozvídala nové věci, ale jakmile přišly na řadu počty, byla jsem v koncích.

Nešlo o to, že bych to nesvedla. Ale byla jsem pomalá. Ve čtvrté třídě jsem z matematiky dostala první a jedinou dvojku na vysvědčení a s přechodem na druhý stupeň jsem postupně s průměrem poklesla na čtyřky a nikdy se jich už nezbavila. Střední škola byl pak už jen lítý boj. Při podání přihlášky jsem samozřejmě brala v úvahu, že mě po celé další čtyři roky budou čekat pouhé dvě hodiny nenáviděného předmětu týdně. Studovala jsem obor se zaměřením na grafický design, takže bylo zcela logické, že mnoho matematiky nepotřebujeme. Bohužel se ukázalo, že máme sice méně hodin, ale učební plán pro nás zůstává stejný jako pro obory, které mají týdně hodiny čtyři.

Neudělat maturitu je osudové
Jak mohlo vedení školy něco takového dopustit, dodnes nemám tušení, ale dobře si vzpomínám na tu nekonečnou frustraci. V momentě, kdy jsem konečně pořádně pochopila jednu matematickou operaci, jsme se zpravidla okamžitě přesunuli na něco dalšího, podstatně složitějšího, a já byla znovu v koncích. Každoroční stres, že bych kvůli tomu jedinému stupidnímu předmětu mohla propadnout, neudělat reparát, nedokončit střední. Stejně na tom byla i moje kamarádka Denisa, která s matematikou bojovala možná ještě o něco více a která dokonce v prvním ročníku reparát dělala. Ačkoliv strávila celé léto dlouhé hodiny doučováním, nakonec ho stejně nezvládla lépe než na čtyřku.

Denisa dnes žije v Dánsku a živí se jako úspěšná fotografka a grafická designérka, já jsem středoškolskou učitelkou angličtiny, obě jsme po maturitě se vzděláváním pokračovaly a mohu s čistým svědomím říct, že nás naše zaměstnání nejen činí velmi šťastnými, ale jsme v nich opravdu dobré. Kdybychom ovšem bývaly musely skládat maturitu z matematiky, vše by bylo jinak.

Denisa dnes žije v Dánsku a živí se jako úspěšná fotografka a grafická designérka, já jsem středoškolskou učitelkou angličtiny, obě jsme po maturitě se vzděláváním pokračovaly a mohu s čistým svědomím říct, že nás naše zaměstnání nejen činí velmi šťastnými, ale jsme v nich opravdu dobré. Kdybychom ovšem musely skládat maturitu z matematiky, vše by bylo jinak.

Podívejme se na čísla a co předpovídají
Takže cítím velkou účast se studenty, na které kletba povinné maturity z matematiky padne ve školním roce 2021/2022. Šla jsem se schválně podívat na výsledky maturitní zkoušky z matematiky z jarního termínu 2017. Údaje shromažďuje Centrum pro zjišťování výsledků ve vzdělávání, Cermat, státní organizace, která státní maturitu připravuje.  Jsou to výsledky žáků, kteří si maturitu z matematiky zvolili dobrovolně. Nejspíš proto, že cizí jazyk byl pro ně ještě větší strašák. Z celkového počtu maturantů to bylo pouhých 25,2 %, zbytek volil cizí jazyk. Pro upřesnění: povinná je čeština, volíte mezi cizím jazykem a matematikou, což už brzy nepůjde. Ze všech maturujících z matematiky u maturity neuspěla celá pětina. Úplně nejhůře dopadla střední odborná učiliště bez technického zaměření. Tam jich propadlo celých 66 procent. Tito absolventi zůstali poté pouze se základním vzděláním, protože výuční list separátně od maturitní zkoušky již neexistuje. Propadli jste? Máte smůlu, nemáte řemeslo, nejste nic. O moc lépe nedopadly ani SOU s technickým zaměřením, jejichž absolventi za předpokladu, že zkoušku nezvládli na druhý pokus, zůstali rovněž pouze se základním vzděláním. Maturitní zkoušku z matematiky si jich zvolilo 34 procent, neuspělo 43 procent.

Při pohledu na taková čísla pak není příliš těžké odhadnout, jak budou výsledky vypadat, až bude maturita z matematiky povinná pro všechny. Problém ovšem nebudou mít jen žáci středních škol, kterým nejde matematika. Jelikož studenti nebudou mít na výběr a kromě zkoušky z matematiky budou muset skládat rovněž zkoušku z cizího jazyka, značně to zkomplikuje život i skupině, které nejdou jazyky.

Při pohledu na taková čísla pak není příliš těžké odhadnout, jak budou výsledky vypadat, až bude maturita z matematiky povinná pro všechny. Problém ovšem nebudou mít jen žáci středních škol, kterým nejde matematika. Jelikož studenti nebudou mít na výběr a kromě zkoušky z matematiky budou muset skládat rovněž zkoušku z cizího jazyka, značně to zkomplikuje život i skupině, které nejdou jazyky.

Přitom ti kluci jsou opravdu šikovní
Jako učitelka angličtiny na nástavbových oborech mám zkušenost právě s takovými studenty.  Přicházejí z tříletých učilišť, kde je úroveň výuky jazyka o úroveň níž a problémy v předmětu se s nimi s největší pravděpodobností táhnou už od základní školy. Ani dva roky studia na nástavbě s vysokou hodinovou dotací jejich hendikep nevyrovná tak, aby angličtinu ovládali alespoň na základní komunikativní úrovni. Přitom se často jedná o velmi šikovnou a talentovanou mládež. Mezi chlapci, kteří na nástavbu přichází z technických oborů, jsou tací, kteří umí zvládat složité matematické operace bez tužky a papíru, ale v cizím jazyce se zaseknou i u zcela základních frází.

Přesto tohle drama velká část odborné i laické veřejnosti schvaluje. Maturitu přece nemůže mít každý, tvrdí. A znamená to tedy, že ne každý má právo dělat to, co umí a co ho baví? Znamená to, že jsem neměla vystudovat vysokou školu, neměla jsem napsat tento článek, měla jsem skončit se základním vzděláním? A ti kluci, které učím na učňáku angličtinu, která jim tak zoufale nejde, ti kluci, ze kterých by mohli být skvělí fachmani, ti taky mají skončit špatně, protože holt máme nějaké standardy? Ve společnosti, kde po vás všude chtějí ten správný papír, tohle povinná maturita snadno zařídí. Nemáte ji, máte smůlu. Velkou smůlu.

Přesto tohle drama velká část odborné i laické veřejnosti schvaluje. Maturitu přece nemůže mít každý, tvrdí. A znamená to tedy, že ne každý má právo dělat to, co umí a co ho baví? Znamená to, že jsem neměla vystudovat vysokou školu, neměla jsem napsat tento článek, měla jsem skončit se základním vzděláním? A ti kluci, které učím na učňáku angličtinu, která jim tak zoufale nejde, ti kluci, ze kterých by mohli být skvělí fachmani, ti taky mají skončit špatně?

Stát je připraví o možnost kvalifikované práce, kterou by uměli
Dokud škola učí matematiku – nebo cizí jazyky – tak, jak učí, dokud se nevěnuje všem dětem, pomalým či rychlým, nemá nárok je prosívat tímto hrubým sítem zvaným povinná maturita a ničit jim životy. Pokud studenti následně nenajdou uplatnění v tom, nad čím strávili dlouhé čtyři roky studia, jen proto, že neudělali tuhle nesmyslně školometskou maturitu, pomyslná vyšší úroveň vzdělanosti nám jako společnosti je houby platná. Škola by neměla bránit lidem, aby mohli svobodně uplatnit své schopnosti.

Andrea Svobodová vystudovala anglický jazyk a literaturu na pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Odmaturovala na SOŠ Obalové techniky Štětí v oboru Grafický design a obalová technika.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

264

 
39 Počet vláken diskuze
225 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Rad
Rad

Co to je za ubohost? Pravda je,že vzdělání upadá a když najednou někdo chce,aby se někdo také naučil a úroveň vzdělání nepadla na dno,tak je třeba se také učit a psát,měla jsem kamarádku,co byla blbá jako balvan a je skvělá fotografka,no tak to je hodně smutný příběh. Měla si zvolit jinou školu,kde to bude pro ní.

Anna
Anna

Je s podivem, že v době minulé, kdy byla státní maturita naprostou samozřejmostí to nikomu život nezničilo. Dnes je úroveň středního školství zoufalá a maturanti jsou na úrovni základních škol před rokem 89.

Dlouhé Bidlo
Dlouhé Bidlo

Celý text najednou získá jiný význam, když si uvědomíme, že matematika neučí lidi počítat, ale přemýšlet.

Martina
Martina

Já s autorkou souhlasím. Maturovala jsem za hlubokého socialismu, mohla jsem volit mezi matikou a Základy výroby a odborné přípravy, kde jsem měla ekonomiku. Z matiky bych v životě neodmaturovala. Takhle jsem měla jedničky a dvojky, vystudovala jsem FF UK. Léta mě živilo psaní, svého času i francouzština, kterou miluju. Kdybych musela maturovat z matiky, asi bych skončila bídně.

pavel
pavel

do prd…le jak zničí život když je blbej tak tam nemá co dělat tihle rádoby studenti by za komančů neměli ani výučák – tehdá když jste měl dvojky na základce tak jste na gympl mohl zapomenout a s jednou trojkou jste byl mimo maturitu dnes tam lezou i ti co propadají a vysokoškoláci to samý a je to horší a horší promovaný inženýr strojař není schopen ničeho chodí za starejma dědkama aby mu vysvětlili co jaký materiál je ale hlavně že jsou všichni aktivní v politice to jim jde kecat a kecat

Diana
Diana

Já maturovala povinně z matiky, češtiny a ruštiny. Přežila jsem to, nemám pocit zničeného života. tak tomu asi nerozumím. Holt jsem už stará.

Jana
Jana

Koukám, že tady je to samý odborník, který v posledních letech maturoval, a ví jak to na středních školách chodí v dnešní době. Naprosto souhlasím s paní učitelkou. Spolužák ze střední, vysvědčení s vyznamenáním, nejlepší ze třídy. Jazyk mu šel, ale bál se ho, a proto si u maturity vybral matematiku, protože si v ní byl jistější. Maturitu nemá do teď. Příklady u maturity absolutně neseděly s výukou na střední škole. A přitom si střední a obor vybral takový, který ho bavil a práci dělal i ve svém volném čase (brigádně). Naprosto souhlasím s paní učitelkou. Ani já bych teď… Číst vice »

Jan
Jan

Známky z maturity nehrají žádnou roli. No tak holt budoucí fachman bude mít čtverku z matematiky a cizího jazyka. Na jeho budoucí kariéru instalatéra to mít vliv rozhodně nebude. A jestli není schopen se naučit alespoň na tu čtverku, tak si maturitu nezaslouží. Navíc existue opravný termín, tak jaképak ničení života?

Surcuf
Surcuf

Ach jaj………matematika a cizí jazyk jsou dnes naprosto nutné minimum pro středoškoláka s maturitní zkouškou (matematika byla vždy), druhá věc je, proč by na SOU měla být maturita! Tam je třeba , aby žák uměl dobře své řemeslo, maturitu nepotřebuje no a na závěr jsem konsternován tím, jak se soužka učitelka „chlubí“ tím, že má vysokou školu, nejspíše má pajdák, který tedy OPRAVDU za vysokou školu při nejlepší vůli považovat nelze, tam jde pár nadšenců a pak ti, jež jinde neuspějí……………..

Dafne
Dafne

Maturita z matematiky je pouhá zkouška z látky probírané, procvičované a zkoušené po celou dobu studia na střední škole. Nic víc. Ten kdo postupoval pololetními písemkami a zkoušením to prostě dá. Maturita je pouhá rekapitulace probrané látky. Jestliže škola není schopna studenta ke zkoušce připravit, zjistí to jistě dřív než po čtyřech letech studia a zbytečně vynaložených státních i rodičovských peněz. Učňák bez výučního listu, zvlášť zde, kde, ne dovednost ale lejstro dělá mistra, je podvod na učních a jejich rodičích.

ele
ele

nebojte, úroveň bude taková, aby maturitu dělali všichni. Já zase trpěla při češtině a 40 let po maturitě se mi o češtině zdají hrůzostrašné sny. Pravopis v pohodě, ale literatura bylo šprtání nazpamět.

klement
klement

Řešíte jestli se má dělat maturita nebo ne. Určitě má. Ale měli by jste řešit, co a jakým způsobem se na školách učí. Kvalita vzdělání je katastrofální. Co se týká cizích jazyků, hodně mladých se umí domluvit tak akorát na dovolené ve společnosti, po technické stránce se nedomluví skoro nikdo. Vlastní zkušenost. Podívám-li se do různých diskusí na internetu, kdejaký blbec má na facebukovém profilu za svým jménem poznámku , že studoval vysokou školu. Po shlédnutí jeho písemného projevu to vypadá tak na základku s odřenýma ušima. Jestli dává paní učitelka dva příklady, podle kterých hodnotí situaci ve školství, svědčí… Číst vice »

Marta
Marta

Hlavně, že umí počítat peníze, to jim z matematiky stačí. A když byla před 30 lety povinná maturita z matematiky a ruštiny, tak propadl málokdo – spíš to bylo na průmyslovkách z odborných předmětů. Na demonstracích se počítat opravdu nenaučí…

jaroslav
jaroslav

já s článkem docela souhlasím.Přestože jsem maturoval na střední škole se samými jedničkami a maturoval jsem z matematiky,na VŠ technického směru jsem pohořel právě z matematiky.Integrály a parciální derivace prostě můj mozek odmítl pochopit,čímž jsem skončil.Pracuji v tom technickém oboru,který jsem studoval a integrál jsem v praktickém životě neviděl…A proto dokážu pochopit,že i jinak velmi nadaný člověk nemusí být dobrý ve všem.A pokud budeme požadovat znalost všeho,dopracujeme se k výsledku,že umíme všechno trochu a nic pořádně…

Darja
Darja

Souhlasím s tím, že vzdělání upadá, ale na druhou stranu mám šikovnou dceru sportovně talentovanou, ale bojuje s matematikou. Postoupila vyšetření v PPP a i tam paní psycholožka podle výsledků řekla, že je v matematice podprůměrná, ale v jiných oblastech je nadprůměrná. A toto doplnila slovy, že doufá, že zruší povinou maturitu z matematiky, protože takto talentovanému a šikovnému dítěti zkazí celý život jedna „blbá“ zkouška. A já s ní plně souhlasím. Sama mám vysokou školu takovou, kde matematika byla pouze okrajovou záležitostí. Díky tomu dělám práci, která mě baví, a kterou mám ráda ;-). A doplnění na závěr, i… Číst vice »

Michal
Michal

V současné době jsou sice povinné přijímačky na maturitní obory, ale není pevně stanovená minimální výše bodů z matematiky a češtiny. Na maturitní obor se tedy může dostat žák, který nemá na studium předpoklady. On pak nestíhá, škola ho nebaví a při výuce vyrušuje. Což odnese on i jeho spolužáci.

ptakoještěr
ptakoještěr

Myšlenku ještě hlubšího centrálního řízení školství státem nepovažuji za dobrý směr vývoje. Školám by naopak mělo být dáno více volnosti v tom, jak studium organizují a co učí. Měla by spíše vzniknout nezávislá hodnotící autorita (autority), která bude každou školu poté pravidelně hodnotit (z různých úhlů – např. výuku, zaměstnanost absolventů, atd.) a sestaví žebříček hodnocení škol. Podobně jako se dají hodnotit např. restaurace, lze vytvořit průvodce i pro školy. Toto dá potom žákům (studentům), rodičům a zaměstnavatelům možnost orientace – kam jít, kam nejít a co od absolventa očekávat. Víte, u nás je příliš velký fokus pouze na získaný… Číst vice »

Eva
Eva

Tento článek je opravdu výborný. Když já jsem vycházela ZŠ (2004) měla jsem na vysvědčení 4 z matematiky, podotýkám, že jsme byli dost silný ročník. Tudíž ten, kdo měl na vysvědčení 4 na SŠ nesměl. Přednostně se brali Ti, kteří měli samé výborné. Já měla pouze jednu 4 a musela jsem jít na učiliště a studovat obor, který mě vyloženě nebavil, a pak jsem jej dokonce nenáviděla. Naštěstí po učilišti jsem si dodělala maturitu a šla na VŠ a teď se dělám své vysněné povolání. Opravdu se mi „líbí“, jak se to strašně teď řeší. Mně byly šance na SŠ… Číst vice »

Žena
Žena

Tak vážení plno těch co tu tvrdite že státní maturita je lehká a nemá uroveň tak si sáhněte do svědomí.Je mi 49 let a maturitu jsem skládala 2016,a děkuji už nikdy psychicky jsem se vzpamatovávala rok a kdybych měla dělat matematiku tak bych to nedala.Díky bohu. Je země dobrá zdravotní sestra a práce mě baví.Teď uvažuji o vysoké, protože je to nutnost a lide co to stvořili by si možná v dnešním školství ani neškrtli .

Evka
Evka

Že děcka jsou rok od roku blbější a línější, to je pravda. Na druhou stranu i úroveň výuky upadá a není se čemu divit, když na pedagogických fakultách dost často končí „odpad“ daného předmětu, protože nemá třeba na přírodovědu, jazykovku, etc. Takže pokud se zkvalitní výuka, tak maturita z matematiky i jazyk ano. Problém vidím spíš v nutnosti mít maturitu, když chci dělat třeba truhláře nebo cukráře… Vyloženě za vtipné považuji fakt, že se paní učitelka ohání vystudováním UJEP. Pár lidí odtamtud jsem znala a samé „lepší“ kusy :-P

Petr R.
Petr R.

Problém je v tom, že maturita strašně zdevalvovala. Dnes se tak nějak počítá s tím, že ji získá víceméně každý. Ale realita je taková, že člověk může být šikovným instalatérem i bez maturity (a u většiny dříve narozených instaltérů to tak je). Kromě toho – co jsem někde četl – lehčí verze maturity z matematiky odpovídá přijímačkám na střední školu před 20ti lety.

Alena
Alena

Problém je že chceme, aby měl maturitu téměř každý a to její úroveň znehodnocuje. Není pravda, že by dobrý řemeslník mohl být hloupý, ale prostě maturitu nezvládne. Měli bychom umožnit těmto lidem vzdělání v oboru, který jim sedí, který je baví, kterému rozumí a budou v něm rádi pracovat. Přestaňme se již věnovat jen středním školám s maturitou a gymnasiím. Postarejme se o to, abychom tady měli odborné školy, které budou tyto dovednosti rozvíjet. Měli bychom vrátit maturitě původní vysokou úroveň, % populace s maturitou by kleslo a % úspěšnosti by bylo vysoké. Matematika k maturitě patří a cizí jazyk… Číst vice »

Chuan Perverez
Chuan Perverez

Po roce 89 šlo školství do kopru a maturity se rozdávaly jako na běžícím pásu. Ovšem na SOU by při zpackání maturity měl dostat učeň výuční list. Je nesmyslné, aby skončil jako hlupák se základní školou. Ostatně u CNC stroje bude sotva potřebovat a přemýšlet nad tím, kdo napsal Kytici, či kdy byla bitva na Bílé hoře.

Dav
Dav

Maturita z matematiky v základní úrovni odpovídá 7. třídě základní školy. Pokud ji někdo nezvládne ani na 4, neměl by mít uznanou ani tu základku, natož střední školu. Až nebudou lidé z učňáků chodit na vysoké školy, i když, pravda, pochybných kvalit, pak si můžou stěžovat na maturity. To, že mají své sny je sice hezké, ale je to asi tak odpovídající, jako „nesnáším pohled na krev, ale chci být lékař, tak mi odpusťte pitvy a chirurgii, ale samozřejmě mě nechte dostudovat“. Rozvíjet oblast, která dítěti jde jaksi sama, je dobře, ale ne na úkor celkové vzdělanosti, a to, že… Číst vice »

Pavel
Pavel

To, že má někdo maturitu podle mě znamená hlavně to, že je schopen naučit se určitý objem základních vědomostí ze širokého spektra oborů. Podle mě mezi ně patří mateřský jazyk a literatura, cizí jazyk, matematika a odborný předmět dle oboru studia. Odjakživa platí, že matematika je královnou vzdělání, která tříbí zejména logické myšlení. A několik poznámek k diskuzi níže. Ano pajdák a zemědělka byla poslední štace kam vzali skutečně každého. Dnes tuto funkci plní různé humanitní směry, přičemž silně pochybuji o zaměstnatelnosti absolventů těchto pseudoškol. A mohl bych Vám vyprávět o traumatech studentů technických průmyslovek, kteří se mají připravit na… Číst vice »

Káča
Káča

Slečna učitelka je skutečná nebo je to legrace? Měla na 2. stupni základní školy čtyřku z matematiky? Opravdu? Hádám tak před deseti lety, pokles vědomostí na základní škole je neuvěřitelný. Vrcholem výuky na základní škole jsou kvadratické rovnice. Ale pravděpodobně byla bystrá. Pokud má někdo na vysvědčení dostatečnou, tak na střední škole nemá co dělat. Slečna pravděpodobně nepochopila rozdíl mezi středním odborným učilištěm – tam se končí výučním listem nikoli maturitou, ta je závěrečnou zkouškou na střední odborné škole mj. Ti skvělí kluci, které paní učitelka učí a zoufale jim nejde angličtina budou fachmany i bez maturity, protože k řemeslu… Číst vice »

Sisi
Sisi

Maturitu vnímám jako jakousi NKU – náležitou kouzelnickou úroveň. Lidé, kteří mají maturitu, by měli dosahovat určité úrovně – minimální úrovně. Matematiku se neučíme povinně jen proto, abychom uměli vypočítat např. goniometrické rovnice, ale hlavně proto, že je to „předmět“, který nutí dítě rozvíjet logické uvažování. A složená maturita z matematiky by měla dokládat, že tuto úroveň logického uvažování absolvent maturity má. Učila jsem na učilišti, soukromém gymnáziu a státním gymnáziu, takže mám srovnání. Učiliště bylo jedno z těch náročnějších, přesto zdejší žáci v „matematických schopnostech“ tak ze 70% skončili u společného jmenovatele a cokoliv dalšího se měli učit, odmítali… Číst vice »

Petr
Petr

A podívala se autorka na zadání těch maturit? Úlohy, co stačí na 4 vyhledávám dceři od 4. třídy – podle toho, co berou. Neříká, že jsou těžké, ale spočítá je sama. Z matiky má dvojky.
Má mít maturant znalosti dejme tomu šesťáka?

Svobodomyslná
Svobodomyslná

Souhlasím s myšlenkou paní/slečny Svobodové. Teď něco spíše k cizím jazykům. Šest let se učím německy, devět let anglicky a dva roky rusky. Ve škole. Ráda mluvím cizími jazyky, baví mě to a myslím, že mi to celkem i jde. Co mi ale vadí je, že i přesto, kolik let se dané jazyky učím, pořád jsem nedosáhla úrovně, na kterou bych dosáhnout chtěla nebo spíše měla. Vadí mi, že máme ve škole tři cizí jazyky, ale ani jeden z nich většina z nás neovládá opravdu dobře. Umíme od každého něco a jinak tomu není ani v ostatních (odborných) předmětech. Osobně… Číst vice »

Redy
Redy

Když jsem poprvé slyšel o povinné maturitě z matematiky tak jsem jen kroutil hlavou. Teď tomu nasadili korunu těmi zahrádkami. Technicky zaměření žáci budou ztrácet čas biflováním jazyků a humanitně zaměření žáci matematikou. A k tomu se učit to co je měli naučit jejich rodiče. O všem bude potom bude rozhodovat jedna zkouška. Vznikne generace průměrných utrápených jedinců co nebudou umět nic na konkurenceschopné úrovni. Jistě potom přijdou další úpravy a zmírnění, ale proč proboha dělat takový nesmysly? Jaký to má cíl? Že titul u zaměstnavatelů ztratí smysl a budou hledat specialisty bez papírů? Nebo že tu budeme mít ztracená… Číst vice »

Anna
Anna

Mé děti ještě nejsou školou povinné. Přála bych si pro ně školu, která jim dá vzdělání. Naučí je dobře číst, psát, počítat, používat počítač, cizí jazyk a přidá i nějaký kulturně historický přehled, umožní jim si na věci sáhnout, zmocňovat se světa všemi smysly. Pokud na něco nebudou mít talent, pak se aspoň naučí něco „vydřít“ a nemít zadarmo. Místo toho směřujeme ke škole, kde není proč se učit matematiku, protože je těžká, proč češtinu, když jsem dyslektik, proč dílny, když manuální zručnost není v módě, proč psací domácí úkoly, když jsem auditivní typ, že se dítě po třinácti letech… Číst vice »

Kateřina
Kateřina

Dobrý večer. Abych řekla pravdu, jsem po přečtení tohoto článku opravdu zděšená. Ne z toho, jak by měla za pár let vypadat maturita, spíš z toho, jak na tohle téma reaguje středoškolský pedagog. Myslím, že by bylo dobré si uvědomit, co vlastně od vzdělání očekáváme a co si pod ním vůbec představujeme. Vím, že maturita za první republiky, před třiceti lety a dnes jsou tři naprosto nesrovnatelné věci. Bohužel… Možná není problém v tom, z jakých předmětů se bude skládat maturita. Třeba je problém v systému vzdělávání a v tom, jak je nastavená společnost. Proč by měli mít zedník, obkladač… Číst vice »

Markéta
Markéta

Nebyla jsem vůbec žádný talent na matiku, zápasila jsem od šesté třídy, abych nedostala trojku, přijímačky na gympl jsem zvládla a dostala se. Čtyři roky s matikou byly kruté a maturita z matiky tehdy centrálně zadaná povinná pro všechny. Udělala jsem ji na tři a abych se dostala navysokou školu – Čj a Aj, mně trojka nevadila, moji spolužáci se dostali i se čtyřkou z matiky. Tím chci říct, že s názorem ne úplně souhlasím. Kdo má na to, aby se dostal na střední školu, kde se matika učí, měl by mít na to, aby maturitou prošel.

Karel
Karel

V článku čtu, jaký byl matematika děs. Ale neukazuje to spíše na úroveň pisatelky. No tak by neměla maturitu a psala by dnes stejné literární „hodnoty“ jako bez maturity. Ale zaměstnavatel by věděl, žýe nemá ma to splnit limit pro střední vzdělání. Když neumím kreslit, nebo zpívat, tak z těch předmětů budu mít 4. A co se stane. Dnes je to katastrofa a písše se, že dítě má zkažený život. No, když nejsem něco schopen se naučit, tak mi říkali, že jsem blbej. Ale dnes je to neuměřená přísnost. Neměla by se maturitní vysvědčení dávat ihned po úspěšném absolvování základní… Číst vice »

Marcela
Marcela

Nemám nic proti vyšším nárokům na maturitní zkoušku, ale musí to jít ruku v ruce s kvalitou výuky na školách. Například učitelů matematiky je takový nedostatek, že školy jsou šťastné, že mají vůbec někoho, kdo tu matematiku učí. Kde není zdravá konkurence, tam upadá kvalita. I hodně špatný učitel matematiky má místo jisté. Já sama bych chtěla matematiku na střední škole učit – když pominu fakt, že bych si studium středoškolské matematiky musela sama zaplatit, tak mně to bude trvat 3 roky při zaměstnání a rodině, protože nějaká dvouletá nebo dokonce roční varianta získání aprobace z matematiky neexistuje. Proč neexistuje?… Číst vice »

PetrZN@seznam.cz
PetrZN@seznam.cz

Tak když je blbá, tak nikdy žádnou maturitu mít neměla. Už aby ta povinná maturita z matematiky byla.

Markéta
Markéta

S pamí učitelkou ve všem souhlasím. Také učím, a to stejně jako ona, na střední škole s technickým zaměřením, Kluci tam jdou z toho důvodu, že v těchto technických a matematických oborech vynikají. Též jsem tam učila i angličtinu a jak učitelka popisuje…tito kluci většinou nebyli schopní dát kloudnou větu dohromady. Jsou prostě jinak zaměření. Většina z nich maturovala z matematiky a ne z angličtiny, kterou jsem lidsky u nich až tak neřešila. Protože na takové škole opravdu nejsou kvůli angličtině. Polovina šla na vysokou a jsou z nich inženýři. A co je mi po tom, že neumí anglicky, když… Číst vice »

RRKP
RRKP

Ono jim to zničí život? Ona už není maturita doložení toho, že člověk umí používat mozek? Ono už je to jen formální a bezbolestné ukončení školy? O tom maturita být nemá. To si rovnou můžeme rozdat vysokoškolské diplomy a školou se nemusíme zdržovat.
A paní „učitelko“, ano. Pokud nezvládáte na dostatečné úrovni matiku, je pravděpodobné, že nezvládáte i další věci (což vy osobně nemůžete posoudit) a nemáte za katedrou co dělat. Jste produkt našeho upadajícího školství a předáváte to dál.

martin vaněk
martin vaněk

Nedivme se, polovzdělanci láteří, že učení je těžké, tak jim rozdejme diplomy rovnou a bude klid… Slečna Studovaná, hodnocena dostatečným vzděláním z matematiky, u maturity? Proč né! A co, kdyby jim stačil u maturity abak a počítání na prstech? Proč né! Vždyť nová doba žádá nové lidi – nevzdělané otroky, kteří budou ochotně a mlčky dělat vše, co se jim nařídí. To je smysl celého „školského plánu“ (pominu-li další sektory společnosti, které jsou systematicky rozrušovány).