Máme za úkol ocenit originalitu. Tabulky se uplatňují jen na pravopis, říká hodnotitelka maturitních slohovek

„Jediná skutečně tabulkovatelná věc je počet pravopisných chyb,“ říká Julie Hoszowski, která tráví nad maturitními slohovkami už páté jaro. Loni si polovina všech maturantů vybrala vypravování, letos byla nejvíc v kurzu zpráva z Prague Food Festivalu. „Během hodnocení mám pořád na něco chuť,“ přiznává hodnotitelka. Prací přečte celkem téměř dvě stovky, po každé páté si dává pauzu.

Na centrálním hodnocení maturitních slohových prací bývá kritizováno, že se hodnotí „podle tabulek“. Vážně používáte nějaké tabulky?
Pokud se snažíme o opravdu objektivní a spravedlivé hodnocení různými hodnotiteli z různých typů škol, je nezbytně nutné, abychom si stanovili určitá pravidla, podle kterých budeme všichni postupovat. Existuje veřejně dostupná hodnotící tabulka (str. 9), podle které postupujeme.

Ovšem jediná věc, která je skutečně „tabulkovatelná“, je počet pravopisných chyb. V ostatních kritériích nám hodnotící tabulka slouží spíš jako podpůrný materiál a standardizované výroky následně obdrží žák s celkovým hodnocením.

Pokud se snažíme o opravdu objektivní a spravedlivé hodnocení, je nezbytně nutné, abychom si stanovili určitá pravidla, podle kterých budeme všichni postupovat

Na školeních – kterých nebylo málo – jsme procházeli velké množství textů, které spadaly do všech hodnotících pásem. Určitým způsobem jsme se tak všichni naladili na úroveň, která je od maturantů v daných oblastech očekávána.

Rozhodně to tedy není tak, že žák se ve svém textu dopustí tří odchylek od pravidelné větné stavby nebo zaujme na věc jiný úhel pohledu a podle tabulek určíme, že mu ubereme tři body. To určitě ne, každému to někdy ujede. Pokud jsou v textu i nějaké povedené obraty, samozřejmě na to bereme zřetel.

Můžete nám tedy popsat ten proces – přečtete slohovku, a co dál? Čeho si všímáte?
Každý hodnotíme asi trochu jinak, můžu vám říct, jak na to jdu já. První věc, kterou každý hodnotitel musí udělat, je zkontrolovat počet slov. Zkušený hodnotitel mrkne a vidí. Pokud se mu však něco nezdá, vypočítá průměr počtu slov na 10 řádků textu. A pokud to pořád nevypadá na splnění hranice, počítá slovo od slova. Pokud práce nesplňuje limit, automaticky se nehodnotí.

Přichází první čtení, ve kterém vnímám především obsah, poznamenávám si plusy a mínusy v jednotlivých kritériích. Při prvním čtení se snažím odhalit také možné plagiáty. Stává se, že objevím v textu celé odstavce opsané z internetu. V tom případě předávám k hodnocení speciálním hodnotitelům.

To, že žák neuspěje u zkoušky, je potvrzeno několika hodnotiteli.                               

Při druhém čtení dohledávám pravopisné, lexikální a stylistické chyby, ale samozřejmě také obraty, které si zaslouží bonifikaci. Nejpodstatnější je, zda autor dodržel téma a útvar. Pokud z některé této kategorie získá 0 bodů, práce se dále nehodnotí.

Následně stanovím celkové skóre. Je třeba dosáhnout minimálně 12 bodů. Pokud nám celkový počet vyjde pod toto tzv. cut-off score (2-11 bodů), předáváme ke konzultaci vedoucímu svého týmu, ten může dále předat vedoucímu předmětu. Takže to, že žák neuspěje u zkoušky, je potvrzeno několika hodnotiteli.                               

Vítejte v obývacím pokoji hodnotitelky maturitních prací.

Téměř 70 tisíc slohovek prý hodnotí 400 hodnotitelů. To je více než 173 na jednoho. Nejde vám z toho hlava kolem?
No to si pište! Já osobně bych letos měla mít přiděleno 194 prací. V loňském roce jsem měla 144. Loni si polovina žáků vybrala vypravování. Proto je pro mne důležité, abych si všechny práce promíchala a neopravovala svých cca 95 vypravování najednou a dělala si pauzy – tak zhruba po pěti slohovkách. Letos vede zpráva o Prague Food Festivalu, takže mám pořád na něco chuť.

Zvládnete v tom kalupu rozpoznat nového Čapka?
Jsme výslovně žádáni o to, abychom brali v potaz originalitu žákovských prací. Pravdou je, že nemůžeme čekat během 90 minut plných stresu, že nám žáci vytvoří dílo hodno Pullitzerovy ceny nebo Nobelovy ceny za literaturu. Čekáme text hodný maturanta. Souvislé a navazující věty dávající smysl v celém kontextu práce. Pointu. A také pochopení zadání.

Dá se z těch slohovek usoudit něco o letošních maturantech?
Opravila jsem zatím asi třicet prací, takže na to ještě nemám odpověď. Jen se mi zdá, že se od populárního vypravování začínají přiklánět k sázce na jistotu – publicistice (články a zprávy) nebo administrativním textům.

Jak jste se vlastně k opravování maturitních slohovek dostala?
Vystudovala jsem český jazyk a angličtinu na pedagogické fakultě v Ostravě a tyto předměty také už devátým rokem vyučuji na Střední průmyslové škole v Hranicích. Hodnotila jsem maturitní slohové práce svých studentů, když se ještě hodnotily na škole. Následně jsem dostala nabídku zapojit se do projektu CeHOPP (Centrální hodnotitel písemných prací), kterou jsem přijala hlavně proto, abych mohla našim žákům a mým kolegům předávat aktuální informace z dění okolo písemných prací. Letos je to pro mě už páté jaro, které trávím nad slohovkami.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

14

 
2 Počet vláken diskuze
12 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Václav
Václav

Oceňuji rozhovor s člověkem z „druhé strany barikády“, který ukazuje, že mnohé zde často slýchané kritické názory na současné školství jsou založeny na ne úplně realistickém pohledu na věc.

Doporučuji přečíst společně s článkem: „Se svou slohovkou jsem spokojen, přesto je možné, že dostanu čtyřku. Psaní nejde nacpat do tabulek, říká maturant“ od stejné autorky. Získáte tak poměrně dobrý pohled na to, jakým způsobem o zkouškách přemýšlí dnešní maturanti – jako pan Svoboda ze zmíněného článku přemýšlejí, kde všude mohou být „potopeni systémem“. Nad tím, kde mají oni sami rezervy, se spousta z nich vůbec nepozastaví.

Kateřina
Kateřina

Dodnes vzpomínám, jak před psaním maturitní slohové práce vstoupila naše češtinářka do třídy a všem rozdala stejné tužky. Měla jednu i pro sebe, k následnému „opravování“. Kdo chtěl použil ji, kdo nechtěl, psal svojí :) Nebyla to nabídka k nadržování, spíš informace, že nedojde ke zbytečnému potopení, pokud se něco úplně nepovede. To jsem oceňovala tenkrát i dnes s odstupem času.