foto: Martin Weinpold. MŠ Louny

Látkoví kamarádi učí i pomáhají. Jak využít maňásky ve školce ještě jinak než jen na hraní

Hra s maňásky nemusí být jen zábava, ale také terapie a hravý a zároveň účinný prostředek, jak s dětmi nastavovat pravidla. Nejlépe maňásci fungují při práci s předškolními dětmi, málokterá školka je však zatím takto využívá. V manuálu Dobrý začátek od organizace Schola Empirica se učitelé předškolních dětí dozví, jak na to.

 „Ty jsi dnes, Jájo, nějaká smutná, co se stalo?“ „Když jsme si ve školce povídali, tak mě Štěpánka tahala za triko a nic jsem neslyšela. I když bych ráda poslouchala. Znáte to také, děti?“

Děti začaly usilovně přemýšlet a Jáje radit. Společně popsaly problém i našly způsoby, jak jej příště řešit.

Ale Jája není kolegyně z učitelského sboru ani dětská psycholožka. Je to maňásek. Ve třídě mateřské školy v Dobroměřicích nebyl na návštěvě poprvé. Učitelka Jáju a jejího látkového kamaráda Páju používá vždy, když chce s dětmi přehrát určité situace nebo je přimět k reflexi nějakého tématu. „Touto scénkou jsme si připomněli pravidlo, že když jeden mluví, tak ho ostatní sledují a neruší ho. Cílem je, aby řešení problému našly samy děti,“ říká ředitelka školky Ludmila Jirotková. Škola loutky při práci s dětmi využívá už několik let.

Nejen na hraní
Podle studie studentky pedagogiky Dagmar Rybářové z Masarykovy univerzity se sice maňásci objevují téměř v každé školce, ale většinou se „loutky využívají především k zabavení dětí a hraní loutkového divadla. Loutky se ale dají využít při vysvětlování společenských problémů, jako jsou pomoc dítěti při ostychu nebo navazování kontaktu, k rozvoji fantazie, slovní zásoby či jemné motoriky,“ píše Dagmar Rybářová ve své práci s názvem Loutka při práci učitele v mateřské škole.

Metodika Dobrý začátek, kterou vyvinula nezisková organizace Schola Empirica, práci s maňásky popisuje a rozvíjí. „Maňásek řeší podobné obtíže, jako mají děti, a společně najdou cestu z problému ven,“ říká ředitelka organizace Egle Havrdová a doplňuje: „Výborně se touto metodou dá řešit třeba šikana.“ Tato organizace od roku 2003 podporuje učitele, sociální pracovníky a rodiče a metodikou Dobrý začátek poprvé připravila návod i pro rozvoj socio-emočních dovedností u dětí.

V mateřské škole v Lounech. Foto Martin Weinpold.

Maňásek pomáhá se strachy i agresí
Dítě se do maňáska může vtělit a jeho prostřednictvím se otevřít. Nebo mu takto lze zprostředkovat různé lidské vlastnosti či chování. Pomocí maňáska si dítě může nanečisto vyzkoušet řešení konfliktů, postavit se svým strachům či ventilovat agresi. „Naučí se, jaké to je být přátelský nebo jak se rozdělit o hračku,“ říká Egle Havrdová. Maňásek může pomoci i v případě, že se děti na něco bojí zeptat učitelky nebo když se cítí osamělé.

Maňásek také může převzít roli i někoho s nevhodným chováním. „Funguje to lépe, než když se ve školce všichni baví o konkrétním dítěti, které neposlouchá,“ doplňuje Egle Havrdová. Důležité ale je, aby učitelé či rodiče prostřednictvím maňáska děti nekárali. Napomínat či udělovat dítěti pokyny má dospělý sám, ne se schovávat za loutku.

„Maňásek přijde a řekne, že mu kamarád sebral hračku. S dětmi mu pak pomůžeme trápení vyřešit. Když se pak děti do podobné situace dostanou znovu, vědí, jak ji mají samy vyřešit,“ říká Eva Hrubá, učitelka z Mateřské škole Albertova v Hradci Králové, která maňásky podle metodiky Dobrý začátek využívá téměř každý týden.

Maňáska domů
Maňásci a loutky jsou jako terapeutický nástroj využívány již téměř sto let, nejprve ve Spojených státech a od třicátých let minulého století také v Evropě. A to nejen ke zpracovávání traumat nebo agrese, ale také třeba u dětí s poruchou autistického spektra nebo k logopedickým účelům. Když se koktající dítě může před ostatními lidmi schovat za plentu a mluvit prostřednictvím maňáska či loutky, v drtivé většině případů jeho postavička hovoří bez zadrhávání.

„Neexistují žádné parametry, jak by měl maňásek vypadat, ale platí, že čím větší, tím lepší, a čím více připomíná kamaráda, tím lépe,“ vysvětluje Kateřina Vyhnánková z organizace Schola Empirica. Doma se dá v „terapeutického maňáska“ proměnit jakákoli hračka, s plyšovými zvířátky to funguje stejně. Velcí maňásci jsou na trhu volně k dostání – cena je podle typu mezi dvěma a třemi tisíci korunami. Schola Empirica poradí nejen s nákupem, ale nabízí i specializované workshopy, kde se pedagogové mohou naučit s maňáskem pracovat.

Ukázka práce s maňáskem z metodiky Dobrý začátek.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

 

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..