Tříletí v jedné školkové třídě se sedmiletými? Má to samé výhody, vždyť v rodině je to taky tak

Máme tři syny. Jeden je ještě mimino, ale starší dva chodí spolu do školky. A nikoli jeden do „maláčků“ a druhý mezi předškoláky, ale spolu do jedné třídy. Velcí tam pomáhají malým, malí od velkých všechno odkoukají a obohacuje to všechny. Jako v rodině. A učitelky si oddechnou.

Ve smíšené třídě jsou namíchané všechny děti od tří do sedmi let. Každý rok se tak obměňuje jen zlomek třídy a vždy je maximálně třetina těch nejmenších. Mít ve třídě dvacet sedm dětí, které potřebují asistenci s krmením, oblékáním i hygienou, je přece nad lidské možnosti dvou sebelepších učitelek.

Mít svého mrňouse
Šestileté dítě je navíc schopné zapnout zip tříletému. Že by to měla být práce učitelky? Jenže děti baví si vzájemně pomáhat. Některé se mohou přetrhnout, aby získaly toho svého mrňouse, o kterého se budou starat. Učí se tím ohleduplnosti. A mladší zas mají možnost napodobovat kamarády při starších činnostech.

Menší skupinky, individuálnější přístup
Ve věkově smíšené třídě paradoxně často pracují děti v menších skupinkách. Zatímco menší děti si hrají nebo spí, předškoláci vypracovávají úkoly. Organizačně je samozřejmě náročnější činnosti různých skupin skloubit, ale dětem se dostává individuálnější péče.

Žádné srovnávání
Vzhledem k tomu, že děti jsou různého věku, odpadá klasická tendence je všechny srovnávat, tabulkovat, žebříčkovat a zanášet do grafů. „Ještě tohle, a ostatní tamto, a hlavně všichni už… Jen ten náš je zaostalý a budeme to s ním mít v životě těžké.“ Ve smíšené třídě umí ten to a ten zas ono a všichni jsou spokojení.

Výchova k toleranci
Z věkově smíšených tříd těží také děti, které jsou trochu napřed a s vrstevníky by si nerozuměly. Výjimkou nejsou ani pevná přátelství „maláčků“ s předškoláky, nebo dokonce „odklaďáky“. Všichni se učí komunikovat s tvory na jiné úrovni a nepřijde jim divné, když si někdo ještě neumí zavázat tkaničku, zatímco někdo jiný se již umí podepsat. Při přestupu na základní školu pak mají staré známé ve vyšších třídách.

Aby jen neseděli u leporela
Jeden z argumentů proti smíšeným třídám je, že mladší děti budou ty starší brzdit. Že budou předškoláci zbytečně sedět celý den na zadku u pískacího leporela. Ano, pokud bude na více než pětadvacet dětí jedna paní učitelka, která má s předškoláky cvičit grafomotoriku, s prostředňáky zpívat, s nejmladšími si hrát s autíčky a u toho ještě povlíkat povlečení a vyplňovat horu administrativy, těžko čekat zázraky.

Otázka pak ovšem je, zda na vině jsou smíšené třídy… My máme štěstí. Naše školka je dobře organizovaná, pedagogický i pomocný personál pracovitý a kvalitní. A my, líní rodiče, jsme získali ještě bonus navíc: kromě snadnější ranní logistiky se ten mladší ve školce mnohem rychleji adaptoval – měl tam přece bráchu a mohl se na něj spolehnout.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

28

 
7 Počet vláken diskuze
21 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Václav
Václav

„Ten umí to a ten zas tohle a dohromady uděláme moc“. Ona vás ta spokojenost přejde, až se ty děti dostanou z téhle vaší werichovské pohádky do reálného světa.

Staršímu sourozenci opravdu nepřinese nic navíc, když bude muset zavazovat tkaničky mladšímu sourozenci nejen doma, ale i ve školce, místo, aby rozvíjel svému věku adekvátní sociální dovednosti se svými vrstevníky.

A ještě, s drzostí sobě vlastní, nemáte problém naznačovat, že na rozdíl od ostatních školek, v té vaší je personál pracovitý a kvalitní.

Markéta 4M
Markéta 4M

U nás jsou ve školce máme také smíšené třídy, ale o nějaké extra spolupráci předškoláků a malých tříleťáků jsem neslyšela.
Ale tedy jednou se stalo, že na maloška nezbyl pudink, či co to bylo, a syn mu přenechal svou porci :-)…vyřešil za paní učitelky problém, což by se dalo asi nazvat spoluprací.

Martina Kolafová
Martina Kolafová

Milý pane Václave,
děkuji za zpětnou vazbu. Sama jsem do věkově smíšené třídy chodila. Zatím jsem s touto zkušeností nenarazila.

A ano, personál a vedení naší školky je velice kvalitní a pracovitý.

Hezký slunečný den!
Autorka

Vladimír Kocour
Vladimír Kocour

Mně to připadá jako jakési „vzkříšení“ myšlenky malotřídky.

Anna
Anna

Obě mé dcerky byly ze smíšené třídy zoufalé. O nějakém pomáhání nemohla být řeč. Naopak neustále plakaly, že kdykoli si vyberou hračku, někdo jim ji sebere. Při různých aktivitách byli malí odstrčeni nakonec. Smíšený kolektiv je trend. Ale já ho po své zkušenosti považuji zase za jednu hurá akci ve školství.

Radka
Radka

Oba nasi kluci, chodili do malé vesnické skolky do tzv. jednotridky. Skolku jsme si nemohli vynachválit. A viděli jsme pouze sama pozitiva. Máme hospodářství a velky pozemek s rybníkem,potokem lesikem a velkou zahradou.Takže práce neustále mnoho. Takže kluci jsou od mala zvyklí se o sebe navzájem starat a pomáhat si. Taky jsme jako maly behali cely den venku po vesnici a starali jsme se o sebe navzajem. Pokaždé se svacilo u někoho jineho 😆

Eva K.
Eva K.

Jednou nám na školení říkali, že mají školky tendenci vracet se k heretogenním třídám. Prý až v 75 procent je to tak zavedeno. Nevím, u nás ve městě to zatím máme podle věku. jedna věc je adaptace těch malých, kdy mají ve třídě nějakou svou oporu v podobě kamaráda či sourozence. No a druhá věc je příprava na školu. Ty nejstarší děti potřebují něco umět a znát, aby měly na čem stavět v první třídě. Malé děti potřebují trochu jiné hračky, neujdou delší vycházku, kde cílem je exkurze, nelze s nimi zpívat delší písničky, potřebují delší čas na jídlo a… Číst vice »