ilustrační foto

Nejvíc mě mrzí, že nemůžu ohodnotit dobré učitele, říká ředitel. Šéfy škol pálí také inkluze a byrokracie

Přílišná byrokracie, nedostatek financí, nedobře ošetřená inkluze. To jsou tři největší problémy českých ředitelů škol, vyplynulo z dotazníkového šetření, kterého se v říjnu zúčastnil každý desátý ředitel české základní školy. Další problémy? Chybějící učitele a vzrůstající problémy s rodiči. „Výsledkem toho všeho je, že zájem o ředitelské povolání klesá, i když je to podle mě ta nejkrásnější práce,“ komentuje výsledky průzkumu ředitel ZŠ K.V.Raise v Lázních Bělohrad Jiří Jirásko.

Když měli ředitelé říct, jaká jedna věc nejvíce trápí jejich školu, nejčastěji se opakovaly tyto odpovědi:

  • Výkazy všeho druhu. Papír je mnohokrát důležitější než samotná výuka
  • Chybí učitelé, peníze na platy, osobní ohodnocení, odměny, pomůcky
  • Školám chybí profese jako právník, odborník na řízení projektů nebo administrativní pracovník
  • Malé školy nemají ani zástupce ředitele, sekretářky či hospodářky, vše musí dělat ředitel sám
  • Nejednotná vize ministerstva školství a devalvace učitelské profese ze strany společnosti

Dotazníkového šetření společností Tutor a EDULAB se v říjnu zúčastnilo 450 ředitelů základních škol, tedy asi desetina všech ředitelů v ČR.

Všichni se po nás mohou vozit
To, co ředitelům vadí úplně nejvíc, je nadměrná byrokratická a administrativní zátěž. V průzkumu si stěžovali na velké množství výkazů, jež musejí vyplňovat. Pro samé papírování nemají čas na práci s učiteli a hodnocení výuky. Stěžovali si také na neustálé kontroly. „Všichni se po nás mohou vozit – obec, kraj, Česká školní inspekce, OSPOD (orgány sociálně-právní ochrany dětí) policie, BOZP (bezpečnost a ochrana zdraví zaměstnanců), hasiči, hygiena),“ zaznělo v jednom z komentářů.

Jaroslav Jirásko

Ředitel Jaroslav Jirásko to vidí optimističtěji: „Ze strany státních orgánů sice byrokracie přibývá, ale vhodným používáním technologií si lze leccos ulehčit – učitelé už nemusí psát ručně vysvědčení, jsou elektronické žákovské knížky a elektronické třídnice. Já osobně mám spoustu věcí předepsanou v tabulkách a jen to upravuji.“

Chybí koncepce
Ředitele dále pálí to, že nemají možnost finančně ocenit výborné učitele. Pokud už škola získá finanční prostředky z nějakého projektu, jsou účelově vázány a ředitel je nemůže použít na to, na co konkrétně potřebuje, vyplynulo z dotazníků. Rovněž chybí peníze na základní věci jako pomůcky a IT technika.

Podle ředitele Jiráska je na vině chybějící dlouhodobá koncepce školství. „Jeden ministr chce podpořit internet ve školách, tak vypíše projekt Internet do škol, ale už nikomu nedojde, že za 3-4 roky je potřeba techniku vyměnit. Jsou to všechno takové momentální výstřely…“

Na inkluzi už jsou aspoň peníze
Na otázku, zda současná podoba inkluze funguje dobře, odpovědělo 79 procent ředitel, že ne. Vadí jim především přebujelá administrativa a složité financování. „Inkluze – obrovský nárůst administrativy“, „složité a nesmyslné financování,“ zaznívalo v průzkumu.

Ředitel Jaroslav Jirásko připomněl, že inkluze není na českých školách ničím novým, ale předloňská novela školského zákona, která zavedla pravidla inkluze, přinesla školám peníze. „Konečně mají učitelé, asistenti, ředitelé zaplacený čas, který inkluzi věnovali už dříve, ale zdarma.“

Volný učitel fyziky je nadpozemský úkaz
„Dřív jsem si mohl mezi uchazeči vybírat, dnes je musím lákat na různé benefity, abych vůbec někoho sehnal,“ postěžoval si ředitel Jaroslav Jirásko. Vystihl tak další z věcí, která vyplynula z dotazníku pro ředitele. „Vím, že vůbec nejsou učitelé fyziky, chemie, přírodních věd. Teď mi odchází fyzikářka na mateřskou a já asi budu muset překvalifikovat chemikáře, protože nemůžu nikoho najít. Když jsem obvolával ředitele v našem kraji, řekli mi, že léta učitele fyziky neviděli.“

Kritická situace je podle něj i s prvostupňovými učiteli. „Pomohlo by, kdyby pedagogické fakulty lépe reagovaly na společenskou objednávku a otevíraly takové aprobace, které ve školském systému nejvíce chybí,“ míní Jaroslav Jirásko.

Škola a rodiče komunikují jen, když je problém
Dále z průzkumu vyplynulo, že téměř polovina ředitelů má dojem, že se zhoršuje vztah rodičů ke škole a k učitelům. „Je mi jasné, že když chci mít ve třídách dobré kolektivy a na škole dobrou atmosféru, musím do toho zapojit rodiče,“ říká Jaroslav Jirásko. Běžnou praxí mnoha škol ale je spíš to, že škola s rodiči komunikuje jen, když je nějaký problém a na radostné komunitní okamžiky není dost sil.

Tipy na snížení byrokracie
Ředitelé škol měli v rámci průzkumu také možnost uvést tipy na snížení byrokracie ve školství. Zmiňovali například zjednodušení výkaznictví – jedna položka se nyní častokrát uvádí ve více formulářích. Jednotlivé instituce by měly být propojeny elektronicky, aby se jim nemusely neustále posílat ty samé údaje.

Další tip byl směrem k ministerstvu školství, aby pro školy centrálně vytvářelo dokumenty jako školní řády, GDPR, platové směrnice, BOZP atd. Nyní si tyto dokumenty složitě připravuje každá škola sama.

Pozitivní zpráva na závěr: téměř 70% ředitelů uvedlo, že většina jejich učitelského sboru má chuť na sobě dále pracovat. A to je koneckonců pro jakoukoli změnu školského systému to nejzásadnější.

Magazín Rodiče vítáni je financován příspěvky dárců. Ještě stále jich není dost. Pokud se vám líbí, prosíme, přispějte i vy. I drobná částka se počítá. Děkujeme.

11

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
3 Comment threads
8 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
HostZdeněkTerezaTerezaKáča Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

nejnovější nejstarší
Tibor
Host
Tibor

No nevim…… Jestli maji ucitele chut na sobe pracovat. Ale treba mi to zde nekdo vyvrati…..spis mi prijde, ze chut rozhodne nemaji a skolsky system mi prijde zaszaraly a neforemny. Je to neco co se az na par vyjimek nemeni….ten system je zastaraly a neni schopny nebo jen s obtizemi se vyrovnat s dnesni dobou. Ze zaku nejsou vychovany osobnosti, ktere by si dnesni firmy urcite prali. Berou vetsinou to co je. Ve tridach je kolikrat 28 zaku na jednoho nedostatecne pripraveneho ucitele, ktery pripravy jen obslehne podle minuleho roku. A co se vzdelavani ucitele tyka…..tak to, ze si zejede… Číst vice »

Marico
Host
Marico

Se široce přijímaným názorem o lenosti učitelů, kteří „stále oprašují staré přípravy“ se setkávám v mnoha diskuzích. Učím na plný úvazek na ZŠ více než 20 let a mohu Vám z vlastní zkušenosti říct, že není možné něco jen tak „oprašovat“. Různá úroveň znalostí ve třídách, rozdílný zájem žáků, dynamika třídních kolektivů i vztahy mezi žáky a učitelem prostě neumožňují jen tak něco zopakovat. Co si dovolím s jednou třídou, to se třídou o rok později nezrealizuji, protože by to nezvládla, ale zase zvládne za pár týdnů o moc lépe něco dalšího. Ani by mě nebavilo něco „oprašovat“. Na druhou… Číst vice »

Káča
Host
Káča

Klobouk dolů před vaším nadšením. Raději nečtěte závistivé komentáře, nestojí za to.

Tereza
Host
Tereza

Vás by měli platit zlatem. Já mám (ze svých studentských let) zkušenosti s učiteli, kteří měli přípravy na hodinu napsané na fóliích, ty dali pod takovou tu promítačku (tuším vizualizér se tomu vzletně říkalo) a okecali co, tam bylo napsané. A zrovna náš chemikář používal ty samé folie, ze kterých učil už mého tátu. Fyzikářka na střední byla tak tupá, že když spolužačka v testu napsala „je to izolant“ místo „nevede elektrický proud“, tak jí to neuznala… Definice z učebnice měla naučené zpaměti a pokud to potřeboval někdo vysvětlit jinak, musel jít na konzultaci k učiteli elektrotechniky. Pak si taky… Číst vice »

Host
Host
Host

Moc dekuji za uzasne napsanou reakci, ale smutne je, ze takovych Tiboru je porad hodne a dal siri tyto nazory bez skutecnych znalosti naseho oboru. Preji vam mnoho sil :o).

L ea
Host
L ea

I učitelé se dělí na ty schopné,co se snaží v daných podmínkách dělat pro děti to nejlepší a ty druhé.Ale v podstatě máte hodně pravdy.Ale já se ani nedivím těm druhým,vždyť to tam padlo.Ředitelé nemají možnost ocenit schopného učitele,navíc učitelů je v některých regionech už opravdu nedostatek,takže je vlastně nic nenutí na sobě pracovat a snažit se,nic tím nezískají.V takových podmínkách pracují s plným nasazením jen srdcaři,co to opravdu dělají z přesvědčení.

Káča
Host
Káča

No učitel se určitě musí vzdělávat, ale vy by jste si to mohl po sobě alespoň opravit.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Je vidět, že vzdělanost ne vzdělání prošla jen tak kolem vás. A když něčemu nerozumíte, alespoň vytáhnete primitivní argumenty.

Káča
Host
Káča

Je smutné, že pan ředitel jako další konstatuje, že je problém v českých pedagogických fakultách. Bohužel se nic neděje, protože vysoké školy jsou samostatné a nezávislé, jen ty peníze chtějí ze státního rozpočtu. A nic za to. České pedagogické fakulty se patrně nacházejí na jiné planetě, protože dodnes nepochopily, že jsou zde hlavně pro studenty. Nebo už jste viděli, že by státní pedagogická fakulta učila v sobotu? Vstřícnou nabídku pedagogické fakulty, aby pohledal. Snad jen Ústí, tam se dalo studovat dálkově 1. stupeň. Máme v rodině zkušenost s jednou pedagogickou fakultou, trvá na přednáškách, jak se hodí paní docentce (snad… Číst vice »

Tereza
Host
Tereza

Ze své zkušenosti mohu jen říct, že ryba smrdí od hlavy. Dobrou školu dělá dobrý management, či-li ředitel.

L ea
Host
L ea

To máte jistě pravdu.Ale z článku vyplývá,že i ti dobří,mají dost svázané ruce.Pracovat pro dobrého ředitele je přesto výhra v loterii.