Namazaný rohlík je out. Co dát dětem ke svačině, aby to bylo zdravé a neskončilo to v koši? Radí Margit Slimáková

Od pondělí do pátku, od září do června je nutné vybavit potomka do školy svačinou, která mu má dodat energii k pilnému studiu. Navíc musí být natolik lákavá, aby neskončila někde v hloubi batohu, případně rovnou v koši. Není to jednoduchý úkol.

Chleba nebo rohlík s něčím je definitivně out, banány a nakrájená jablka zhnědnou už po cestě do školy, a spolužáci navíc o přestávce vybalují pochoutky typu mastné a v cukru obalené koblihy nebo pytlík chipsů z večerky na rohu. Má vůbec každodenní vymýšlení a vyrábění svačin smysl?

Margit Slimáková

Domácí je nejlepší
Podle Margit Slimákové, české průkopnice zdravého stravování, jsou domácí svačiny tou nejčerstvější (a často také nejlevnější) variantou. „Pokud připravujete dětem domácí svačiny, nakládáte efektivně se zdroji, protože můžete sáhnout po obalech pro opakované použití. Ukazujete dětem, jak si promýšlet a připravovat jídlo a starat se o vlastní zdraví. Můžete jim připravit jídlo podle jejich specifické chuti, a navíc si můžete být jistí, co přesně obsahuje.“

Svačina do školy v pojetí Margit Slimákové ale určitě neznamená obligátní rohlík se šunkou nebo sýrem. Možností je celá řada, ale pokud chcete svým dětem chystat zdravější dobroty, do začátku se nevyhnete menším investicím. Je vhodné si pořídit domů nějaké vločky, slunečnicová, dýňová a chia semínka, sušené ovoce a oříšky, pokud na ně samozřejmě nemáte alergii. Ovoce, zelenina a luštěniny budou také potřeba.

Pusťte k tomu děti
Příprava svačinek se nemusí stát dennodenní řeholí pro rodiče. Děti se obvykle do vaření a přípravy jídla rády zapojují. Možná občas něco rozbijí nebo upatlají, ale také se leccos naučí. Zdokonalí se v matematice (sčítání nebo dělení v kuchyni musejí používat běžně), čtení, dodržování postupů. Dostanou možnost zkoumat chutě a různé konzistence potravin, vytvářet kombinace. Procvičí si jemnou motoriku, získají dovednosti důležité pro praktický život a také podpoří své sebevědomí a pocit zodpovědnosti.

Vařila maminka kašičku
Kaši můžete dětem připravit klidně i den předem, a vařit se vůbec nemusí! Základ je jednoduchý: vezmete sklenici o objemu cca 250ml se šroubovacím uzávěrem, do poloviny nasypete vločky, přimícháte lžičku chia semínek (nabydou a dodají krémovitou konzistenci) a zalijete mlékem, které může být kravské, kozí, nebo třeba rostlinné. Další vrstvou může být třeba hustý jogurt nebo tvaroh, které dodají bílkoviny. Doplňte ovocem čerstvým i sušeným, oříšky, domácí marmeládou nebo jejich kombinací. Nechte přes noc odpočívat v lednici, ráno jen přehoďte do aktovky.

Ovocný jogurt nemusíte koupit v obchodě
Pokud si vaše děti už zvykly na sladkou chuť kupovaných ovocných jogurtů, můžete zkusit zdravější variantu, radí Margit Slimáková. „Kupte obyčejný bílý jogurt nebo tvaroh a dochuťte ho ovocem. Můžete podusit jablka nebo hrušky s troškou vody a skořicí. Zmražené bobulovité ovoce můžete rozmixovat s datlemi nebo rozinkami, vytvoříte tak zajímavou polevu. A pokud chcete, doplňte dezert nějakými opraženými vločkami nebo semínky, které budou hezky křupat a z výživového hlediska svačinu dobře doplní,“ vysvětluje Margit Slimáková.

Nejen sladkým živo je dítě
Sladké a ovocné svačiny je dobré prostřídat i něčím slaným. Pokud se chceme vyhnout „rohlíku s něčím“, je možné dětem do krabičky nakrájet třeba obilné placky, kváskové pečivo nebo zeleninu typu mrkve, okurky a papriky. K tomu jim připravte dip z tvarohu či jogurtu nebo pomazánku. Margit Slimáková doporučuje sáhnout po těch luštěninových, třeba z červené čočky, která dětem dodá dostatek kvalitních minerálů a bílkovin.

„Opečte na oleji trochu cibulky, česneku a mrkve. Přidejte červenou čočku, vývar či vodu a duste, dokud se tekutina neodpaří. Přidejte sůl, pepř, koření podle chuti, nadrobno nakrájená rajčata, a po vychladnutí mažte na obilné placky nebo kváskové pečivo,“ radí Margit Slimáková.

Mami, proč on může, a já ne?
Jedna věc je svačinu vymyslet a připravit, zcela jinou disciplínou pak je zařídit, aby ji potomek skutečně snědl. Dost často se stává, že dítě s radostí a chutí jí třeba křížaly nebo nakrájenou mrkev – ovšem přesně do chvíle, než se vynoří spolužák či spolužačka s croissantem v celofánu o trvanlivosti dva roky. Mami, proč on může, a já ne? ptají se pak ukřivděně vaše děti.

„V tomto bych byla nekompromisní. Když se rozhlížím, vidím, že čím dál víc rodin se zabývá tím, jak se stravují. Škola by měla být místem, kde se děti učí zdravému životnímu stylu. Viděla jsem školy, kde se rodiče byli ochotní domluvit na tom, že svým dětem nebudou dávat s sebou sladké nebo slané pochutiny, ale skutečné jídlo,“ říká Margit Slimáková. „Vzhledem ke zdravotnímu stavu české populace a rostoucí obezitě dětí se domnívám, že se touto cestou postupně budou muset vydat všechny školy. Bude to ale bohužel ještě nějakou dobu trvat.“

Magazín Rodiče vítáni je financován příspěvky dárců. Ještě stále jich není dost. Pokud se vám líbí, prosíme, přispějte i vy. I drobná částka se počítá. Děkujeme.

27

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
7 Comment threads
20 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
17 Comment authors
Sondra MilsováVáclavMichaelaSilviecocco Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

nejnovější nejstarší
Majka
Host
Majka

Už vidím dítě, jak k svačině dlabe chia semínka, vločky a podobně. To je spíše návod k šikaně, chudák dítě.

Dana K.
Host
Dana K.

Vločky můžou být i ve formě domácí musli tyčinky ;-) Jinak moje dvě starší děti mívaly do školy vždycky vymazlené svačiny plné ovoce, zeleniny a barev – a rozhodně kluky nikdo nešikanoval, naopak chtěli všichni ochutnat..

Sondra Milsová
Host
Sondra Milsová

Proboha, co to je -vymazlené svačiny :-(((

Lucie Fialová
Editor

Vidíte to, a moje děti vločky milujou, s jabkem, skořicí, medem… utlouct se můžou. Dneska je má dcera ve škole k svačině přesně dle skleničkového tipu z článku. Cítily by se šikanovaný spíš salámem.

Jan
Host
Jan

Kdo bude více šikanován, …? Kdo jí semínka nebo salám….u nás na škole jasný, děti se vysmívali dětem, kteří neměly crosainty apod. Nejsem zastáncem žádné stravy, obecně si myslím, že každý by si měl jíst co mu chutná, ale bohužel takto to dnes ve školách vypadá – vlastní zkušenost jsem vychovatel.

Eva
Host
Eva

Moje dcera dostává ke svačině kromě obligátního kousku pečiva „s něčím“ taky hromadu nakrájené zeleniny a ovoce – mrkev, papriku, hrušky, jablka, borůvky, jahody, zelený hrášek, pár vlašských nebo para ořechů… a ostatní děti jí závidí a říkají, že má nejlepší svačinky… a ona se s nimi ráda podělí, takže to není o tom, že by to dětem nechutnalo… Neříkám, že každý musí kupovat drahé ovoce, ale ony se ty děti sesypou i na obyčejnou mrkev nebo jablka, stačí jim, že to vypadá hezky a pestře, takže mi spíš přijde, že spousta rodičů je jen líných a než věnovat 10… Číst vice »

Dana K.
Host
Dana K.

Jak to vypadá se sociálním klimatem v konkrétní škole a třídě záleží především na tom, jak je ta škola či třída vedena pedagogicky (jsem školní psycholog na základce).

Silvie
Host
Silvie

Spíš záleží na rodičích, to nejvíc ovlivní dítě. Rodič je pro dítě vzor…paní psycholožko

Lea
Host
Lea

A co by Vám to udělalo,kdybyste to nejdříve třeba sama vyzkoušela,než to odsoudíte?Taky jsem byla překvapená,je to nejen jedlé,ale i dobré a příprava je jednoduchá a rychlá.

Kateřina
Host
Kateřina

Přijde mi, že každý extrém je zbytečný. Děláme svačiny zdravé i vyloženě nezdravé, prostě od každého něco. Děti se na ně těší a většinou je celé i sní. Ono totiž nabalit snídani, svačinu a odpolední svačinu do jedné krabičky, dá docela zabrat. Jinak se balí svačina pro školáka, který se ráno doma pěkně nasnídá, jde na osmou do školy, za 4 hodiny ho čeká oběd a mezitím ještě „musí“ stihnout svačinu a po obědě jde zase domů. Svačina, která má pokrýt 10-11 hodin vypadá zase trošku jinak.. resp. z každého odstavce něco a to každý den, ale to by pak… Číst vice »

Pavlina
Host
Pavlina

Naprosto souhlasím a tím je zajištěna i pestrost a hlavne chutnost. Děti mám dvě 26 let a 13 let.U starší teprve školní automaty začínaly a protože byla lídr třídy, jedla co chtěla. U ní jsem teprve ochutnala chutné věci z vloček. Ta mladší je typický lovec doprovázený některou zeleninou a většiny ovoce.Tady už jsou svačiny složitější,ale vzhledem k osvětě hřeší přiměřeně. Také si myslím, že svačiny, a nejen jsou dány rozpočtem rodiny. Stává se, že mladší mě ráno poprosí o dvě klasické svačiny ( šunka,sýr,rajče ) pro někoho, že nemá.

Lenka Malíčková
Host
Lenka Malíčková

Není otázka, co je zdravé, ale co si kdo myslí, že je zdravé. Co se dnes vychvaluje jako superpotraviny, to možná za pár let budou dehonestovat. Např. bych dětem kokosový olej nebo chia semínka nikdy nedala – viz testy, kdy byl zjištěn fipronil, pesticidy, mykotoxin… Nevidím nic špatného na kvalitním pečivu s kvalitním máslem a tvrdým sýrem nebo šunkou.

Silvie
Host
Silvie

Paní Lenko naprosto souhlasím 👍. Pořád nám někdo vtlouka do hlav jaké „superpotraviny“ MUSIME jíst. Směšné. Dříve si děti zaprvé, už chystavaly svačiny sami, učili jsme se samostatnosti, máma nám udělala vždy nějakou pomazánku a my jsme si vzali již ke svačině zeleninu či ovoce automaticky!!!protože když od malinka jsme od rodičů tomu byli naučení. Teď každý vymýšlí a stresuje co v uvozovkách dítěti, kterému je např.15 roku má jako rodič stále chystat k svačině. Pořád se lidé nechávají krmit články o zdravých potravinách a nakonec ty údajně zdravé potraviny co jeden měsíc vychvaluji, příští měsíc zkritizuji jak jsou škodlivé!!!… Číst vice »

Sondra Milsová
Host
Sondra Milsová

Paní Lenko a paní Silvie, palec nahoru-obě máte naprostou pravdu !!! Chce to jen víc obyčejného selského rozumu a nepodléhat kdejakým módním trendům a radám “ odborníků” na výživu !!!

Michaela
Host
Michaela

Ono jestli to nebude tím,že dnešní rádoby moderní matky neumějí kromě salátů a těch zdravých blbostí plných plísní (chia) a pesticidů, skoro bez vitamínů (po pár dnech od utrhnutí jich v OZ fakt moc není) vařit.

cocco
Host
cocco

do 10 let by děti semínka jíst neměly, jejich trávicí systém si s nimi neporadí

lajika
Host
lajika

hlas zdravého rozumu! děkuji

František
Host
František

Naprosto souhlasím s Majkou, i já vylévám vločkovou polévku, když mi ji přiveze důchodcovský cathering do domu, rovnou do kanálu, zrovna jsem to taky dnes udělal s brokolicovou, byť to stojí hrůzu peněz, strava 21. století, makrobiotika, veganství – nic pro mě… Zato ten rohlík s máslem si namažu vždycky rád…

Jája
Host
Jája

No, asi to autorka myslí dobře, ale myslím, že spíš by dítě vyhodilo takovou svačinu, kterou nabízí. Ne že by to nechtělo jíst, ale jak sama uvádí, přijde někdo jiný a po úšklebku a náležité porci opovržení ve větě „Tohle budeš jako jíst???“ svačinu dítko radši vyhodí, aby nebylo za exota.

Václav
Host
Václav

Když dítěti vysvětlíte, že skutečného exota ze sebe dělá teprve tím, že se všem těm posmívajícím se tupounkům snaží vyhovět, tak příště půjde do školy, sní jakoukoliv svačinu a posměváčky i ryzí tyrany pošle tam, kam se svými blbými poznámkami patří. Nepoddávat se sociálnímu tlaku je jednou ze základních dovedností skutečně silné osobnosti, ať už se jedná o svačinky nebo třeba užívání drog. Pokud z dítěte nemá vyrůst slaboch ve vleku alfa-jedinců, pak se to dříve či později musí naučit, tak proč ne už teď?

Lucie Fialová
Editor

Moje dcera nosí zdravé svačiny a nic takového se ve škole neděje, naopak od ní děti uždibují, jak už tu výše zaznělo. A ona zas od jiných. Děti baví ochutnávat věci, co neznají. Naopak není nic zábavného na tom mít každý den ten samý namazaný chleba v rozmáčeném ubrousku – znám lidi, které tahle dětská vzpomínka dodnes straší ve snech.

Eva
Host
Eva

Přesně, u dcery ve třídě si děti dělají dokonce něco jako „piknik“, srazí si lavice, rozloží svačinky a ochutnávají jeden od druhého… Bohužel občas nepotěší, když pak dcera třeba řekne, že kamarádce ty borůvky tak strašně chutnaly, že je snědla všechny, a člověk ví, že ho stály 50,- Kč, no ale… :)

Václav
Host
Václav

Něco takového bych jako rodič nikdy nepodporoval. Zaprvé proto, že ono drahé kvalitní jídlo je učené mému dítěti, ne nějakému hladovci odvedle, a zadruhé proto, že dítě se nemá co učit dělit s ostatními, dokud nepozná hodnotu věcí, o které se dělí.

Michaela
Host
Michaela

Už vidím jak svým synům co si po snídani v klidu ve škole rozbalí svoji bagetu nebo buchtu ke svačině a pak v klidu sní oběd a ještě si přidají, sportují a neustále někde poletují zabalím zeleninu s dipem. Nebo chia semínka s jogurtem atd. Párkrát jsem zkusila tyhle moderní výdobytky. Měli hlad. A mimochodem děti s rádoby zdravou svačinku po jejich bagetách se šunkou, sýrem atd nebo pravé domácí buchtě nebo koláči jen mlsně koukají a snaží se vyměňovat ty svoje chia a vločky atd za normální jídlo.

Lucie Fialová
Editor

Já mám fakt jinou zkušenost. Dnes měla dcera ve škole ovesnou kaši a teď už jsme na zítřek vyráběly do dvou skleniček, protože jí prý děti ujídaly, tak jim slíbila, že zítra přinese víc. Naopak chleby a rohlíky se často vrací nesnědené. Podle mě je to o zvyku, chuť na zdravé věci se dá vypěstovat.

Václav
Host
Václav

Strava by měla především odpovídat životnímu stylu a aktuálním nutričním potřebám, ne nějakým ideologiím. Sportující aktivní dítě potřebuje vydatnou nutričně vyváženou stravu, což ovesná kaše rozhodně není.

Václav
Host
Václav

Nevím, čeho je paní Slimáková propagátorkou, ale dávat dětem ke svačině smažené a solené cosi na obilné placce nemá se zdravou výživou zhola nic společného. Průměrný Čech má příjem soli několikanásobně překračující zdravé denní dávky, což je obzvláště pro děti nebezpečné, takže zdravým trendem by mělo být spíše omezování soli, a to samé platí pro smažení. Paní Slimákové ale jakožto každé správné vegetariánce (vegance?) jde především o to, aby ve svačině nebylo to nenáviděné ošklivé maso, což usuzuji z toho, že maso není součástí ani jediné jí navrhované svačiny. Korunu tomu nasazuje triviální rada, že si máme zamíchat ovoce do… Číst vice »