Namazaný rohlík je out. Co dát dětem ke svačině, aby to bylo zdravé a neskončilo to v koši? Radí Margit Slimáková

Od pondělí do pátku, od září do června je nutné vybavit potomka do školy svačinou, která mu má dodat energii k pilnému studiu. Navíc musí být natolik lákavá, aby neskončila někde v hloubi batohu, případně rovnou v koši. Není to jednoduchý úkol.

Chleba nebo rohlík s něčím je definitivně out, banány a nakrájená jablka zhnědnou už po cestě do školy, a spolužáci navíc o přestávce vybalují pochoutky typu mastné a v cukru obalené koblihy nebo pytlík chipsů z večerky na rohu. Má vůbec každodenní vymýšlení a vyrábění svačin smysl?

Margit Slimáková

Domácí je nejlepší
Podle Margit Slimákové, české průkopnice zdravého stravování, jsou domácí svačiny tou nejčerstvější (a často také nejlevnější) variantou. „Pokud připravujete dětem domácí svačiny, nakládáte efektivně se zdroji, protože můžete sáhnout po obalech pro opakované použití. Ukazujete dětem, jak si promýšlet a připravovat jídlo a starat se o vlastní zdraví. Můžete jim připravit jídlo podle jejich specifické chuti, a navíc si můžete být jistí, co přesně obsahuje.“

Svačina do školy v pojetí Margit Slimákové ale určitě neznamená obligátní rohlík se šunkou nebo sýrem. Možností je celá řada, ale pokud chcete svým dětem chystat zdravější dobroty, do začátku se nevyhnete menším investicím. Je vhodné si pořídit domů nějaké vločky, slunečnicová, dýňová a chia semínka, sušené ovoce a oříšky, pokud na ně samozřejmě nemáte alergii. Ovoce, zelenina a luštěniny budou také potřeba.

Pusťte k tomu děti
Příprava svačinek se nemusí stát dennodenní řeholí pro rodiče. Děti se obvykle do vaření a přípravy jídla rády zapojují. Možná občas něco rozbijí nebo upatlají, ale také se leccos naučí. Zdokonalí se v matematice (sčítání nebo dělení v kuchyni musejí používat běžně), čtení, dodržování postupů. Dostanou možnost zkoumat chutě a různé konzistence potravin, vytvářet kombinace. Procvičí si jemnou motoriku, získají dovednosti důležité pro praktický život a také podpoří své sebevědomí a pocit zodpovědnosti.

Vařila maminka kašičku
Kaši můžete dětem připravit klidně i den předem, a vařit se vůbec nemusí! Základ je jednoduchý: vezmete sklenici o objemu cca 250ml se šroubovacím uzávěrem, do poloviny nasypete vločky, přimícháte lžičku chia semínek (nabydou a dodají krémovitou konzistenci) a zalijete mlékem, které může být kravské, kozí, nebo třeba rostlinné. Další vrstvou může být třeba hustý jogurt nebo tvaroh, které dodají bílkoviny. Doplňte ovocem čerstvým i sušeným, oříšky, domácí marmeládou nebo jejich kombinací. Nechte přes noc odpočívat v lednici, ráno jen přehoďte do aktovky.

Ovocný jogurt nemusíte koupit v obchodě
Pokud si vaše děti už zvykly na sladkou chuť kupovaných ovocných jogurtů, můžete zkusit zdravější variantu, radí Margit Slimáková. „Kupte obyčejný bílý jogurt nebo tvaroh a dochuťte ho ovocem. Můžete podusit jablka nebo hrušky s troškou vody a skořicí. Zmražené bobulovité ovoce můžete rozmixovat s datlemi nebo rozinkami, vytvoříte tak zajímavou polevu. A pokud chcete, doplňte dezert nějakými opraženými vločkami nebo semínky, které budou hezky křupat a z výživového hlediska svačinu dobře doplní,“ vysvětluje Margit Slimáková.

Nejen sladkým živo je dítě
Sladké a ovocné svačiny je dobré prostřídat i něčím slaným. Pokud se chceme vyhnout „rohlíku s něčím“, je možné dětem do krabičky nakrájet třeba obilné placky, kváskové pečivo nebo zeleninu typu mrkve, okurky a papriky. K tomu jim připravte dip z tvarohu či jogurtu nebo pomazánku. Margit Slimáková doporučuje sáhnout po těch luštěninových, třeba z červené čočky, která dětem dodá dostatek kvalitních minerálů a bílkovin.

„Opečte na oleji trochu cibulky, česneku a mrkve. Přidejte červenou čočku, vývar či vodu a duste, dokud se tekutina neodpaří. Přidejte sůl, pepř, koření podle chuti, nadrobno nakrájená rajčata, a po vychladnutí mažte na obilné placky nebo kváskové pečivo,“ radí Margit Slimáková.

Mami, proč on může, a já ne?
Jedna věc je svačinu vymyslet a připravit, zcela jinou disciplínou pak je zařídit, aby ji potomek skutečně snědl. Dost často se stává, že dítě s radostí a chutí jí třeba křížaly nebo nakrájenou mrkev – ovšem přesně do chvíle, než se vynoří spolužák či spolužačka s croissantem v celofánu o trvanlivosti dva roky. Mami, proč on může, a já ne? ptají se pak ukřivděně vaše děti.

„V tomto bych byla nekompromisní. Když se rozhlížím, vidím, že čím dál víc rodin se zabývá tím, jak se stravují. Škola by měla být místem, kde se děti učí zdravému životnímu stylu. Viděla jsem školy, kde se rodiče byli ochotní domluvit na tom, že svým dětem nebudou dávat s sebou sladké nebo slané pochutiny, ale skutečné jídlo,“ říká Margit Slimáková. „Vzhledem ke zdravotnímu stavu české populace a rostoucí obezitě dětí se domnívám, že se touto cestou postupně budou muset vydat všechny školy. Bude to ale bohužel ještě nějakou dobu trvat.“

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

28

 
7 Počet vláken diskuze
21 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Majka
Majka

Už vidím dítě, jak k svačině dlabe chia semínka, vločky a podobně. To je spíše návod k šikaně, chudák dítě.

Kateřina
Kateřina

Přijde mi, že každý extrém je zbytečný. Děláme svačiny zdravé i vyloženě nezdravé, prostě od každého něco. Děti se na ně těší a většinou je celé i sní. Ono totiž nabalit snídani, svačinu a odpolední svačinu do jedné krabičky, dá docela zabrat. Jinak se balí svačina pro školáka, který se ráno doma pěkně nasnídá, jde na osmou do školy, za 4 hodiny ho čeká oběd a mezitím ještě „musí“ stihnout svačinu a po obědě jde zase domů. Svačina, která má pokrýt 10-11 hodin vypadá zase trošku jinak.. resp. z každého odstavce něco a to každý den, ale to by pak… Číst vice »

Lenka Malíčková
Lenka Malíčková

Není otázka, co je zdravé, ale co si kdo myslí, že je zdravé. Co se dnes vychvaluje jako superpotraviny, to možná za pár let budou dehonestovat. Např. bych dětem kokosový olej nebo chia semínka nikdy nedala – viz testy, kdy byl zjištěn fipronil, pesticidy, mykotoxin… Nevidím nic špatného na kvalitním pečivu s kvalitním máslem a tvrdým sýrem nebo šunkou.

František
František

Naprosto souhlasím s Majkou, i já vylévám vločkovou polévku, když mi ji přiveze důchodcovský cathering do domu, rovnou do kanálu, zrovna jsem to taky dnes udělal s brokolicovou, byť to stojí hrůzu peněz, strava 21. století, makrobiotika, veganství – nic pro mě… Zato ten rohlík s máslem si namažu vždycky rád…

Jája
Jája

No, asi to autorka myslí dobře, ale myslím, že spíš by dítě vyhodilo takovou svačinu, kterou nabízí. Ne že by to nechtělo jíst, ale jak sama uvádí, přijde někdo jiný a po úšklebku a náležité porci opovržení ve větě „Tohle budeš jako jíst???“ svačinu dítko radši vyhodí, aby nebylo za exota.

Michaela
Michaela

Už vidím jak svým synům co si po snídani v klidu ve škole rozbalí svoji bagetu nebo buchtu ke svačině a pak v klidu sní oběd a ještě si přidají, sportují a neustále někde poletují zabalím zeleninu s dipem. Nebo chia semínka s jogurtem atd. Párkrát jsem zkusila tyhle moderní výdobytky. Měli hlad. A mimochodem děti s rádoby zdravou svačinku po jejich bagetách se šunkou, sýrem atd nebo pravé domácí buchtě nebo koláči jen mlsně koukají a snaží se vyměňovat ty svoje chia a vločky atd za normální jídlo.

Václav
Václav

Nevím, čeho je paní Slimáková propagátorkou, ale dávat dětem ke svačině smažené a solené cosi na obilné placce nemá se zdravou výživou zhola nic společného. Průměrný Čech má příjem soli několikanásobně překračující zdravé denní dávky, což je obzvláště pro děti nebezpečné, takže zdravým trendem by mělo být spíše omezování soli, a to samé platí pro smažení. Paní Slimákové ale jakožto každé správné vegetariánce (vegance?) jde především o to, aby ve svačině nebylo to nenáviděné ošklivé maso, což usuzuji z toho, že maso není součástí ani jediné jí navrhované svačiny. Korunu tomu nasazuje triviální rada, že si máme zamíchat ovoce do… Číst vice »