V Česku je zažitá představa, že učitel má naučit to a to a to. Ale vůbec se neptáme jak! říká oceněný dějepisář

Bohuslav Hora je učitel dějepisu. Kromě toho učí informatiku, hlavně jiné učitele. Ale technologie vtáhl i do výuky dějin. Má čím dál raději svobodu, i v učení. A loni získal třetí místo v nultém ročníku české varianty mezinárodního učitelského ocenění Global Teacher Prize. Co dělá dobrého učitele? „Umět složitou věc vysvětlit jednoduše,“ říká.

Kde jste začínal učit a co?
Začínal jsem na gymnáziu. Vystudoval jsem učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro 2.stupeň i střední školy, češtinu a dějepis. My jsme byli poslední ročník, který mohl jít učit jak na gymnázium, tak na základní školu. Učil jsem leccos. To je teď na školách rozšířené, že učitelé učí i mimo svou aprobaci. Například občanskou výchovu, když se to tak ještě jmenovalo. Teď se hodně věnuju informatice. Jako metodik ICT učím především učitele, kolegy z mé i jiných škol.

Co podle vás znamená umět učit?
Dá se na to dívat z různých stran a každý asi uvidí něco jiného. Já vidím základ svých kompetencí v zájmu o to, co zajímá žáky. Kolem toho pak výuku připravuju. Děti nejsou nepopsaný papír. Učitel musí umět improvizovat. Hodina se vám neustále proměňuje pod rukama. Je třeba umět rychle reagovat. Aha, tohle vás zajímá, tak to pojďme prozkoumat. Zdroje jsou kolem nás. Vím o téhle knize, přinesu ji a jedem. Učitel je jakýsi garant obsahu a výběru zdrojů. Dirigent orchestru podle not, které ještě nejsou napsané.

Učíte běžné děti na běžné veřejné škole?
Ano, v Plané nad Lužnicí, kde od roku 1994 žiji. Je to maloměsto, tři a půl tisíce obyvatel.

Jaké předměty učíte?
Nyní pouze dějepis, zbytek mé pracovní doby spolkne právě to, že učím informační technologie další učitele. Používat technologie, ale i o nich přemýšlet ve vztahu k výuce, jak je smysluplně zapojovat. Aby to nebyla jen náhrada papíru.

Jaký je váš učitelský styl a mění se?
Čím dál víc nechávám dětem vybrat, co chtějí dělat. A kladu důraz na samostatnou práci. Snažím se děti naučit, jak se zorientovat a jak se samostatně učit, prohlubovat své znalosti. V Česku je zažitá představa, že učitel má naučit to a to a to. Ale vůbec se neptáme jak! V osmé třídě mí žáci zpracovávají referáty, u kterých si vybírají téma. Referát se mnou konzultují, tím pádem i já vím, na co se připravit. A v deváté třídě máme závěrečné práce. Celý rok každý zpracovává jedno téma a v červnu pak práci obhajují.

Jsou takto samostatně schopné fungovat všechny děti ve třídě?
Jsou.

Dáváte i čtyřky a pětky? Jak to máte se známkováním?
Už jsem nějaké dal, ale jsem hodnější a hodnější. Moje filozofie je „přichytit“ děti při úspěchu, ne při neúspěchu. To dokáže každý.

Jaké jsou dnešní děti?
Pořád stejné.

Vážně? Nezměnily se pod vlivem technologií?
Svým způsobem asi ano, ale na druhou stranu nám taky v dětství říkali – nekoukejte na tu televizi, budete mít díru do hlavy. Radši si čti, nabádali nás. Tak to je dnes to samé: ať čtou děti knihy! Podle mě se obecně čte hodně, v dnešní době, jde spíš o to co, v jaké kvalitě. Učitel dětem může rozšířit obzory. Nejde o to vnutit dětem Babičku. Proč by nemohli číst komiks? To není žádný primitivní žánr. Můžou ho ostatně i vyrábět.

Umí děti technologie lépe než vy?
Když je v šesté třídě přebírám, myslí si to. Ale ve skutečnosti umí rutinní ovládání a hry. Neumí technologie používat pro učení. Nahraj si to, udělej si myšlenkovou mapu, natoč si to na video! Vyrobíš si pomůcku, kterou pak máš k dispozici. Tohle neznají.

Co na váš přístup říkají rodiče?
Na našem malém městě jsou rodiče i děti docela konzervativní, na výkon orientované. Takže klidně přijde žák a řekne mi „ale já se chci učit letopočty!“. A já odvětím „já ti v tom rozhodně nebráním, je to na tobě“. Čím jsem starší, tím víc vyznávám svobodu: rozhodni se, čemu chceš věnovat čas. Je vždy něco za něco. Když se budeme biflovat letopočty, nestihneme o historii přemýšlet. Ale já ti to umožním, jestli to chceš. Někteří rodiče také nechtějí, aby se děti učily s iPadem. A já jim odpovídám – ale já je musím naučit, jak se v té džungli informací pohybovat, jak rozvinout kritické myšlení. Za tohle se jako učitel cítím odpovědný.

Jak tedy učíte, prakticky?
V dvojhodinovkách. Myslím, že jeden z problémů školství jsou krátké, 45 minutové hodiny, na které se školní den dělí, a ty rychlé přechody z jednoho předmětu do druhého. Ztrácí se kontinuita. V delších učebních blocích se toho dá naučit daleko víc. Mě by bavilo to učit třeba v denních, nebo i týdenních dílnách. Dvojhodinovka má k ideálu daleko, ale je to lepší než polovina.

Hodně učitelů si myslí, že předepsaný objem „učiva“ jim neumožňuje pojmout hodiny volněji. V případě dějepisu by to asi z tohoto pohledu vypadalo tak, že by měli projít aspoň rámcově všechno, celé dějiny lidstva. Jak to máte vy?
Asi jinak. Podle mě je důležité, aby učitel žáky naučil techniku učení pro každý předmět a vzbudil u nich o tu oblast zájem. Tohle je výbava, se kterou si pak už vystačí, a lépe než s halabala probranými dějinami lidstva v kostce. Z toho jim stejně v hlavě moc nezůstane. To nejcennější, co jim předávám, je, že jim dám pár námětů a ukážu jim, jak s tím pracovat.

Berete technologie i do dějepisu?
Ano, natáčíme třeby výukové filmy.

Můžete to popsat?
Používáme aplikaci Chatterkid. Npříklad jsme měli zadání „den na Pařížské mírové konferenci“ pořádané vítězi 1.světové války v roce 1919. Děti si našly obrázky, zároveň musí zjistit, zda nejsou pod nějakou licencí a pokud ano, za jakých podmínek s nimi mohou disponovat. Pak si našly informace, nejlépe ze dvou různých zdrojů. Takže kromě Wikipedie ještě něco, a zdroje si musí napsat na lísteček. No a pak vytvoří něco jako video upoutávku, trailer, na toto téma. S hudbou. Takhle se dá dělat hodně věcí, třeba čtenářský deník „jinak“, nebo obživlé postavy dějin… Když se děti vyjadřují na kameru, učí se i správně mluvit. Taky jsme procvičovali otevřené otázky. A tohle celé se dá udělat na iPadu nebo v iPhonu.

Někdo by mohl Wikipedii jako zdroj používaný ve školní výuce zpochybňovat. Jak dobrý je to zdroj podle vás?
Pořád lepší a lepší a vůbec ne tak špatný, jak se někdy traduje. Jdu teď na seminář, jak učit s wiki, a byl jsem i na setkání s wikipedisty, a to bylo zajímavé. Přispívají tam zhusta i senioři, není to záležitost jen mladších.

Minulý rok jste skončil na třetím místě v ocenění Global Teacher Prize. To byl nultý ročník. Jak jste se o ceně dozvěděl?
Někdo mě nominoval, myslím někdo z Trvalé obnovy školy, což je takové sdružení na podporu učitelů, ve kterém se angažuji. No a na mně bylo podat přihlášku. Tak jsem ji podal. To je celkem užitečná věc, člověk si při tom srovná myšlenky.

To ale není jednoduché, aspoň pro mmohé jiné učitele, kteří se bojí, aby nevypadali namyšleně. Přihlásit se znamená říct o sobě, že jsem dobrý. A riskovat odsudek kolegů.
Ano, u nás se má za to, že „samochvála smrdí“. Ale proč? Je smutné, že by se učitel musel maskovat a tvářit hrozně nenápadně, aby neměl peklo s kolegy. Dělám v životě, co jsem chtěl, mám tu profesi rád, a chci být dobrý učitel. Nechodím prostě jen „do práce“.

Co dělá dobrého učitele?
Když i složitou věc umí vysvětlit jednoduše. Jako kdyby to říkal malému dítěti.

Bohuslav Hora vystudoval Střední zemědělskou školu v Chebu. Je absolventem Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni, učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů, aprobace český jazyk a literatura – dějepis. Na základní škole v Plané nad Lužnicí působí jako učitel dějepisu, zástupce ředitele a metodik ICT.

(Toto je zkrácená a upravená verze rozhovoru, který vznikl pro Lidové noviny. Tam vyšel 27.3. )

19

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
3 Comment threads
16 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
12 Comment authors
MartinaLeaIvanaJaraDagmar Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

nejnovější nejstarší
Zdeněk Blahna
Host
Zdeněk Blahna

Ten člověk to má v hlavě trochu pomotané.Učitel je od toho,aby něco někoho naučil.Rozsah výuky je daný a způsob,jak to má naučit také. A jeho bláboly o tom,že vyučuje tak,aby se jeho žáci naučili techniku učení je všeobecné blábolení o ničem.Výsledky výuky takovýchto pseudoučitelů jsou čím dál víc vidět na našich studentech.Více a více jich je přesvědčeno o tom,že není třeba se nic učit,protože se všechno dozví na internetu. Výsledkem toho je,že máme stále více studovaných blbců,kteří bez internetu nejsou schopni si ani přečíst jízdní řád,kdy jim pojede autobus.Naše školství prudce upadá díky těmto inovátorům.Mě by ale zajímalo,co by se… Číst vice »

Karel Derfl
Host
Karel Derfl

Pomotané to asi máte trochu vy, ale hlavně, že máte hned ve všem jasno a umíte tak rychle druhého odsoudit. To, o čem píšete, tam vůbec není řečeno. Asi vycházíte ze svých vlastních negativních zkušeností. Možná si to ještě jednou či dvakrát přečtěte a třeba lépe textu porozumíte…

Zdeněk Blahna
Host
Zdeněk Blahna

Tak to se týká vás a ne mě.Zřejmě neumíte ani číst.V tom článku je přímo napsáno,že vyučuje žáky jak se naučit techniku učení.
Navíc tam i píše o tom,že je pro ,,volnější“výuku a probírá
témata,která zajímají žáky.To,co zajímá žáky v devadesáti procentech nekoresponduje s tím,co by vědět měly.Proto
z našich škol v současnosti vychází nicneznající pitomci
pro život a praxi nepoužitelní.A můžete se zlobit,nebo ne,
ale i vy jste jeden z těch zřejmě takto vyučovaných a schází
vám logické myšlení.Takž ten článek si vy opradu pročtěte ještě jednou(ve vašem případě zřejmě asi vícekrát)a teprve potom
na mě reagujte.Protože jste asi jediný,kdo neporozumněl
tomu,co je v článku napsané.

Nika
Host
Nika

Vážený pane Blahno. Velmi dlouho jsem ve svém životě studovala. Ve svém oboru se musím velmi často učit nové věci, které někdy i zcela změní můj pohled na věc. Mohu si tedy dovolit srovnávat různá období ve svém životě. Současný svět je založen na zcela jiných principech ve srovnání s dobou před pár desítkami let. Dnes je naprosto vyloučené, aby jedinec pracující nebo studující v neustále se rozvíjejích oborech, spoléhal zejména na paměť. Taktéž frontální výuka, při které student je nucen být pouze pasivním příjemcem informací, považuji za trestuhodné plýtvání časem a intelektem studentů. Dnešní svět je propojen do jedné… Číst vice »

Zdeněk Blahna
Host
Zdeněk Blahna

Argumentů máte sice bezpočet,ale jaksi pokulhávají.Jak píšete,že dnešní mladí potřebují průvodce je právě ta cesta, která vede mladé k nesamostatnosti a neschopnosti vlastních názorů,myšlenek a stále se na někoho spoléhají.Systém výuky, který je založen na tom,že někde jsou informace uloženy vede právě k tomu,že později když dotyčný zrovna nemá k těm informacím přístup je naprostro neschopný cokoli rozhodnout. Právě zrovna těmhle studentům to kritické myšlení úplně schází, protože uložené znalosti v hlavě nemají a nejsou schopni samostatného rozhodování.To,že vědí kde mají informace vyhledat je sice dobré,ale je to vlastně stále jenom nápověda. Váš argument,že starší generace netuší o novýc věcech… Číst vice »

Káča
Host
Káča

Vzhledem k tomu že učí jen dějepis, tak tento přístup řekněme zábavnou formou není špatný. Těžko se to asi muže použít v matematice, českém jazyce či při výuce cizích jazyků.

Jara
Host
Jara

I ta matematika, český jazyk, fyzika, chemie a jiné předměty se dají učit zábavnou formou. Dcera kdysi měla na matematiku učitelku, která jela striktně podle osnov (v té době frčely množiny) a měla s matematikou problémy a nosila kule. V pololetí odešla učitelka do dúchodu, dostali učitele a ten se jen divil kde moje dcera pobrala ty kule. Jeho výuka byla založena na tom: tak mi děvče ukaž jak si se dostala k výsledku a bylo po kulích. I ta čeština má svoje zábavné formy, ale ono dostat češtinu do ,,automatiky´´ je jen praxí ( stálým psaním) a ne formou… Číst vice »

Káča
Host
Káča

Dá se s vám souhlasit, ale. Pan učitel uvádí, že „aha, tohle Vás zajímá pojďme to prozkoumat“. V dějepise, zeměpise či biologii zcela určitě. Umíte si představit, že děti projeví chuť objevovat násobilku či vyjmenovaná slova? No, to je asi trochu naivní představa. Promiňte. Víte jsem pro řád, děti musí vědět, kdo je jejich nadřízený a podle toho se chovat. Opravdu si neumím představit, že mi syn řekne, dnes jsem si s paní učitelkou vydiskutovali, že vynecháme vyjmenovaná slova. Proti Vašemu učiteli matematiky nic nemám, vždyť tento přístup je správný, uděláš chybu, tak jí najdeme a vysvětlíme si proč.

Martina
Host
Martina

Myslím, že i čj může být v mnohém pestrý a zábavný a inspirující. Na prvním stupni se děti učí vyjmenovaná slova a další gramatické jevy hravou formou (určitě neprozkoumávají, ale řekla bych – ze zkušenosti syna, že je to baví). Vzpomínám si, že na gymnáziu nám češtinářka předčítala téměř každou literaturu ukázky z knih 10 – 15 minut, uměla vybrat zajímavé části a troufám si tvrdit, že řada z nás pak po knize sáhla, protože nás dokázala nadchnout. Ale opravdu je to o učiteli, s jinou češtinářkou to byla nuda – jen texty z učebnice, nic vlastního.

Marie Horčičková
Host
Marie Horčičková

Pane Blahno, jste učitel 😊? Tvrzení pana Hory stojí na jeho pedagogických zkušenostech, jak je to u Vás?

Markéta
Host
Markéta

Každý učitel má nějaké své metody a učí podle svého nejlepšího úsudku. Nemyslím si, pane Blahno, že by učitel snad neučil nebo nevyžadoval znalosti. Má jen jiný přístup a jak už tu bylo zmíněno, u dějepisu asi vítaný. Určitě žáky naučí důležité historické mezníky. Já jsem se třeba na ZŠ hodně nerada učila milióny zbytečných dat o tom, na které louce kdy kdo koho píchl do žeber. I když jsem měla za jedna, tak mě to nudilo. Protože mezi důležitými událostmi taky bylo spousty přebytečných informací. A to jsem měla skvělého dějepisáře, na kterého dodnes vzpomínám. Myslím, že z dějin… Číst vice »

Zdeněk Blahna
Host
Zdeněk Blahna

Svým způsobem máte pravdu v tom,že učitel by měl vyučovat tak,aby svým výkladem žáky zaujal.I já měl na průmyslovce ty první dva ročníky,kdy jsme měli dějepis profesora,který dovedl svým výkladem zaujmout. Neučil pouze suchá data,ale ke každé době dovedl vysvětlit všechny okolnosti s tím související a spousty zajímavostí.Všichni jsme si to dovedli nejen zapamatovat, ale i správně datově zařazovat.Mě ale doslova škovala veřejná anketa,která se udála přímo před gymnáziem,kde se ptali studentů na data 1918,1938,1968,1989 a jejich odpovědi byly hluboko pod úrovní žáčků z pomocné školy. Ale to se bavíme stále jen o dějepisu.Kde jsou ostatní předměty?Třeba náš rodný jazyk.Já… Číst vice »

Káča
Host
Káča

Co kdyby žáky nezajímala třeba statika na stavárně? To by bylo teprve vesele. Máte pravdu, takto se dá vyučovat předmět typu dějepis či zeměpis.

Pavlína
Host
Pavlína

Dobrý den, Vážený pane Blahna ve určitém smyslu máte pravdu, ale jsem vděčná za takovéto učitele.Děti jsou v zajetí IT technologií, které umí pomoci, ale i uškodit.Proto je dobře, když si učitel umí pomoci a vymyslí, jak dětem učivo zatraktivnit případně vysvětlit. Děti mám dvě 25 let a 12 let. Se starší IT teprve ve školách začínali. Mladší 6třída už využívá co škola umožní. Velice mě překvapil čtenářský deník i s komiksy a kuchařkou a následnou degustací a minulý týden ve fyzice převod jednotek s použitím youtube a nadšené vyprávění dcery “ Mami, ono mi to už jde, pan učitel… Číst vice »

Káča
Host
Káča

No to je opravdu pěkné, převod jednotek s problémy v 6. třídě? Tak převádět jednotky umí můj syn už ve 3. třídě (základní). Žádné you tube k tomu rozhodně nepotřeboval.

Ivana
Host
Ivana

Zrejme mala na mysli fyziku a prevod jednotiek tam prevod jednotiek o ktorych hovorite vy, su jedotky dlzky, tie sa ucia v 3.rocniku.

Káča
Host
Káča

Vzhledem k tomu, že to paní popisovala tak, že konečně pochopili převod jednotek, tak to na fyziku moc nevypadá. Ale znám maminku, která tvrdí, že ona převádět jednotky neumí a synovi prý také k ničemu nebudou. Co na to říct. Raději nic.

Lea
Host
Lea

Myslím,že vůbec nezáleží na tom, JAK učitel vzbudí zájem o problematiku a pomůže dítěti danou látku pochopit.A věřte mi,že i dnes existují učitelé,kteří to dokáží např. i v češtině, nebo matematice.

Dagmar
Host
Dagmar

To není bohužel vina pedagogů, že dítě není ochotné doma otevřít sešit, natož se něco memorovat nazpaměť, jako to bývalo za našich časů. Rodiče, nevím, jak v Praze, ale na maloměstě určitě, „reklamují“ často každou sebemenší blbost a jsou ve střehu, jestli děti nejsou ve škole přetěžovány. Za ty nervy to nikomu nestojí. Jsou pak dvě možnosti – buď solit ty pětky (na tom není nic těžkého, akorát vám pořád volají rodiče nebo si stěžují vedení), nebo se snažit učit tak, aby to děti bavilo a i ty nejlínější si z hodiny něco odnesly. Jsou děti, co jim rodiče zaplatí… Číst vice »