Tahle škola není pro kluky: Nemají prostor, pohyb ani svobodu myšlení. Jako společnost na to doplácíme

V dnešní škole jsou dívky úspěšnější, a mnozí kluci si tak odmalička zvykají na pocit, že jsou k ničemu. Výuka je vedená způsobem, který jim neumožňuje přirozeně projevit své „klučičí“ kvality, nemají ve škole mužské vzory. Množí se případy, kdy holky kluky zesměšňují, ponižují, dokonce i bijí. Co s tím?

Školy jsou různé a učitelé učí různě. Přesto se dá říci, že stále převládá tradiční frontální model výuky. A ten silně nevyhovuje chlapcům a zdá se více šitý na míru dívkám. V tomto modelu jsou žáci odměňováni za to, když tiše sedí a dávají pozor na to, co řekl učitel, nebo spíš učitelka, ať už říká cokoli. A to lépe umějí dívky. Vyznačují se vyšší empatií. Umí dobře „naposlouchat“ a „nacítit“, co se od nich očekává.  Kluci mají s takto vynucovaným soustředěním a následnou reprodukcí učební látky problém. Taky je tolik nebaví soustavná činnost – pokud tedy nejde o něco, co je bytostně zajímá. Obecně si méně pamatují to, co učitel řekl, a nedaří se jim to dobře verbálně vyjádřit, mluví zkratkovitě. Zdá se, že jejich silnou stránkou by mohlo být samostatné myšlení.  Ale samostatné myšlení nebývá vždy oceněno. Může totiž působit chaoticky, neuspořádaně, často není vyjádřeno správnou terminologií.

Chlapci bývají častěji než dívky vystaveni kritice nebo dokonce ponižování ze strany učitelů –  za to, že jsou nepořádní, liknaví, nepozorní, zlobiví. K tomu se v posledních letech přidává útlak ze strany spolužaček. Ve školách se množí případy holek, které kluky zesměšňují a někdy dokonce i bijí.

Poznamená to všechny, ale některé fatálně
V mnoha parametrech tradiční školy z výše uvedených důvodů chlapci za dívkami zaostávají. V testování se tento hendikep částečně srovnává, a to proto, že chlapce zvýhodňuje jejich „klučičí“ přístup k testům: skáčou od otázky k otázce, riskují a rychle se rozhodují, nepářou se s tím.

Abyste si situaci uměli lépe představit, je dobré vědět, že ač se výše uvedené problémy týkají většiny chlapců, mindráky a z nich vyplývající životní neúspěch to způsobí jen části z nich a to těm slabším, ať už výkonem, nebo povahou. Mluvíme tedy zejména o té chlapecké části třídy, která nepůjde na gymnázia, ale spíš na odborné školy a učební obory. Budoucí gymnazisté se se situací perou lépe a už při příchodu na střední školu většinou svou nevýhodu vyrovnávají.

Podstatná část průměrnějších chlapců – často mají horší rodinné zázemí –  to ale už nikdy nedožene, vypadává ze vzdělávacího systému, poslední roky strávené ve škole „profláká“ nebo dokonce chodí za školu.  A každopádně získá ke vzdělávání odpor. Což je smutné pro ně osobně a je to navíc i ztráta pro celou společnost.

Kdy to začalo
To, co popisujeme, není novinka dnešní školy. Fenomén má hlubší, generace staré kořeny, které sahají až k zavedení povinné školní docházky a plošného, státem organizovaného vzdělávání, jež mimo jiné proměnilo status učitele. Vzdělávání se stalo doménou žen, což ze systému odčerpalo mužské vzory.

Problémy podobného druhu tedy měla do určité míry i předchozí pokolení, zažili to dnešní rodiče a prarodiče. To se pak promítlo do rozložení rolí a sil v rodině. Ve škole úspěšnější dívky se staly dominantními manželkami submisivních mužů – otců. Školní schéma tak doplňuje a umocňuje to rodinné.

Co to posiluje
Trend ale v dnešní době posílilo několik dalších faktorů. Mizí mimoškolní příležitosti, kde by si kluci mohli vylepšit sebevědomí: klučičí party, měření sil a neorganizované běhání a hraní venku po škole. Děti jsou málo venku a jsou taky málo spolu. Volný čas zaplnily zájmové kroužky a záliby, které mají rozvinout schopnosti dítěte, často podle představ rodičů. Velký důraz se klade na bezpečnost dětí a jejich ochranu před riziky. Stále větší prostor zabírají počítačové hry, ty jsou „bezpečné“. Škola zaujímá v životě dítěte významnější místo a stává se jeho „světem“. Rodiče „makají“ a děti vidí až večer. Mnozí kluci nemají blízké mužské vzory.

Co tedy ve škole není, a mělo by být?
Aby se využil klučičí potenciál a ze školy nevycházelo příliš mnoho frustrovaných mladých mužů, ale i dívek (neboť pojetí školy, které sráží kluky, není prospěšné ani holkám, ty se jen umějí lépe přizpůsobit), musíme uznat, že:

Ve škole je málo fyzických aktivit a praktické činnosti
Kluci chtějí něco dělat, nejen poslouchat. Víc dílen, víc zahrad, víc tělocviku.

Ve škole je málo svobody
Svobody něco vymyslet a vypátrat. Chtělo by to víc exkurzí a samostatných a týmových projektů. Kluci – i holky – potřebují sami rozhodovat, co dělat, a dotáhnout to do výsledku. To zvyšuje jejich motivaci, umožňuje jim to odhalit svou vnitřní sílu a naučit se o ni v životě opírat.

Ve škole je málo prostoru pro debaty
Ač jsme na začátku řekli, že kluci jsou verbálně méně zdatní, platí to hlavně ve reproduktivním schématu dnešní školy. V inovativních školách, kde je více svobody a prostor pro diskuzi, je situace přece jen lepší. V debatách jsou tam často hoši překvapivě přesní, flexibilní a kreativní. Pokud jim dáme prostor.

Ve škole překáží snaha učitelů o vševědoucnost a jejich strach ze ztráty tváře
Když je pojetí školy postavené tak, že pravdu má (nebo měl by mít) vždy učitel, buď to naruší žákovu sebedůvěru anebo jeho důvěru v učitele. Zkušenost nám ukazuje, že žáci toho často vědí víc než učitelé. Ztratíme tvář, pokud to popíráme, a ztratíme i úctu žáků.

Třída kluků, se kterými to šije.  Někdo je přišel srovnat do latě, v jednom slavném českém filmu…

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

51

 
16 Počet vláken diskuze
35 Počet reakcí v diskuzi
1 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
jan
jan

Zajímavé, něco pravdy na tom je. Hlavní problém ale vidím ve feminizaci základního školství. Podobně by byl problém, kdyby 95% pedagogů na škole byli jen samí muži. Taková škola by zase spíše připomínala výcvikové středisko na vojenské akademii, kde by přílož prostoru pro kritické myšlení také nebylo. Aktuálně je ale problémem feminizace. Mizerný plat muže nepřiláká a hlavně, pokud muž zjistí, že školství je feminizované, tak se mu tam ani nechce.

Eva
Eva

Nevidím ani tak velký problém v obsazení školy větším množstvím učitelek, či učitelů. Spíš jsem si všimla posledního odstavce. Proč mi dospělí si myslíme, že máme vždycky pravdu. Začal mi to potvrzovat můj syn během svého studia a já jsem musela uznat, že někdy ví víc jak já. Ale srovnat ho člověk musí umět. Zkus si vyprat a vyžehlit prádlo, navařit větší oběd. Ale už se toho prakticky taky něco naučil. Zjistila jsem že to funguje a i ti mladší to berou. Člověk se nemá stydět za to, že něco neví. Ba naopak, děti se začínaly cítit partnery a mnohem… Číst vice »

Kateřina
Kateřina

„s údivem zjišťuji“.. že jsem ve škole byla kluk :) jinak z pohledu matky by se mi líbily školou organizované letní tábory pro děti. přes rok mají neustále nějaké ředitelské volno, prázdniny, státní svátky.. a pak ještě výuku nahrazovat dalším pohybem a aktivitami. To už tam opravdu nemusí chodit vůbec. Letní školní tábor by měl výhodu v tom, že dítě ví, do čeho a s kým do toho jde :)

Eva
Eva

Primárně bych za tímto problémem nehledala školy, ale maminky a způsob výchovy jako takové. Dnešní holčičky mají být silné nezávislé ženy, které nebudou nikdy závislé na muži. Chlapečci mají být krásní, něžní citliví, protože si najdou ženu, která zvládne vše od opravy auta po vaření, bude vydělávat 60tis čistého, porodí tři děti (se kterými s největší pravděpodobností on bude na mateřské)…. Poděkujte feministkám a genderovým vyznavačům a také psychologům, kteří udělají z banality problém gigantických rozměrů, který ovlivní vaše dítě natolik, že si vaše nebohé dítě pojistí aby mělo potřebu za jejich péči utrácet do konce života.

milan
milan

Dnešni školy stoji za prd,IGORA na nich ty bi se učili

Lukáš
Lukáš

I když by se nějaký takový našel. Tak by byl po první hodině, při nejlepším vyhozen, ale spíš linčován a tahán médii, jak si mohl dovolit se hrubě chodat k dětičkám. Může za to celá společnost, svou změkčilostí, řelk bych až nekorekntí korektností a přispůsobování se všem menšinám na úkor běžné většiny, která tím trpí.

Enigma
Enigma

Dalším problémem našeho školství, že je na vyučujícím, aby poznal, že má ve třídě opravdu mimořádně nadaného žáka/žákyni. Dále ne každý vyučující dokáže pracovat s někým takto mimořádně nadaným. Mimořádně nadané je pak třeba nasměrovat na školu, kde budou moci svůj potenciál rozvíjet.
Jinak nastane situace, že mimořádně nadaný nakonec zleniví a obzvlášť tehdy, když je uplatňována ona nechvalně známá inkluze.

Zdena
Zdena

Celý tento článek je blbost . Já jsem starší zkušená učitelka , která má praxi na základní i střední škole . Kluci dospívají později , tak je přirozené , že na základkách zaostávají a bývají tam lepší děvčata , ale na středních školách se to již vyrovnává a na těch technických jsou lepší chlapci . Autor tohoto článku není podepsán , ale podle mě to jistě není fundovaná osoba . A kdo může za feminizaci školství , že je víc učitelek ? Podle mne – muži , na pedagogické fakultě se mnou studovalo mnoho mladých mužů , ale dnes ani… Číst vice »

lukas
lukas

Ano.
Na základní škole si pamatuji, že vyloženě nadržováno holkám….
ALE
Vždy na škole byl učitel styl „Igor Hnízdo“ apod.
Najednou jsem vždycky cítil jakoby přišel pán učitel „spravedlnost“.

To samé na střední. Pamatuji si jen ty spravedlivé učitele a to byli většinou muži…
Paradox je, že i spolužačky samy uznaly že muži jsou lepší.

Jen k těm vzorům. Ve škole se tráví dost času, ale vzory se dají najít i jinde. Doma, nebo v nějaké aktivitě. Mě utvářelo úplně něco jiného než škola.

Ido
Ido

Naopak, s kluky se na základce ve třídě mnohem lépe diskutuje. Vzorné vyšprtané holčičky jsou často mimo. Bojí se, aby neřekly něco špatně, tak raději neřeknou nic. Kluci diskuzi rozjedou. A byť není úplně dokonalá, je super v tom, že jim to něco dá. Mít ve třídě jen holčičky, mohla bych vést monolog.

Jarek
Jarek

Problém bude hlavně v tom, že se neustále tvrdí že jsou ženy diskriminované. A jak už to bývá, když se o někom začne říkat že je diskriminován tak je pak automaticky zvýhodňován a ten dotyčný si pak stále více a více dovoluje. To, že dívky mají ve školách lepší známky v žádém případě neznamená že jsou chytřejší, lepší nebo úspěšnější, je to jen proto, že jsou zvýhodňovány na úkor chlapců.

https://www.novinky.cz/veda-skoly/268224-za-stejne-vysledky-dostavaji-divky-na-strednich-skolach-lepsi-znamky.html

Michelle
Michelle

Problém začíná již v rodinách…resp. v dnešní době v neúplných rodinách. Je více matek samoživitelek, kterým pomáhá s dítětem jejich matka a často i babička, takže v případě kluka, ten je pak obklopený jenom ženským vzorem a kde se má naučit chovat jako mužský? Ve škole? To těžko. A tím, že doma se o všechno postará matka a spol. se jenom utvrzuje v tom, že jako mužský je k ničemu. Lidstvo spěje hezky někam…

Jana
Jana

Stereotyp na stereotypu. Pojďme o tom někdy diskutovat, pane Kraemere. Tak například, že holky dovedou lépe „naposlouchat a nacítit“, co se po nich chce. Nedovedou. Jenže je pořád ve škole vidíte jako poslušnější, podsouváte jim to, a ony vycházejí očekáváním vstříc. Dále: kluky méně baví soustavná činnost, zaujme je ta, která je baví. Opravdu si myslíte, že u holek je to jinak? Dále: opravdu si myslíte, že současné pojetí školy „sráží kluky“ a holky ne? A dále: „kluci chtějí něco dělat, nejen poslouchat“ – co si, pane Kraemere, o dívkách vlastně myslíte? Znáte je vůbec? Přemýšlel jste vůbec někdy nad… Číst vice »

Tomáš
Tomáš

Toto téma mě stále zajímá. Momentálně mám za sebou maturitu, ale to co se mi vše dělo (hlavně na střední) mě bude štvát celý život. Podělím se s Vámi o mé zážitky. Jsem průměrný kluk, který rád mluví, je středem pozornosti a miluje srandu. S učiteli jsem vždy navazoval „kamarádské“ vztahy, aby jsem se v případě problému s učitelem v klidu domluvil. 3 roky dá se říct bylo vše dá se říct v pořádku, ale ve 4. ročníku jsem se začal s některými učiteli dohadovat. Někdo to bral jako urážení, neslušnost, ale já to bral jako sdělení mého názoru a… Číst vice »

Vladimír Kocour
Vladimír Kocour

To máte z toho, že jste vymysleli koedukaci. Koedukace (společné vyučování chlapců a dívek v jedné škole) byl první krok k tomu, čemu se dnes říká „prosazování genderové rovnosti“. A teď tady někdo „objevil Ameriku“ – zjistil, že mezi chlapci a děvčaty přece jen je rozdíl, že nejsou všichni stejní … Máme se z „objevu“ radovat?

Vlaďka
Vlaďka

Trochu se v článku motá dohromady možnost „realizace“ jedince (nikoli jen kluků) ve škole, adekvátní vzory chování, nárůst ochraňovstelského syndromu a možnost vlivu rodičů na výuku. 1. Dominantní žena byla ve společnosti vždycky. A to bez ohledu na způsob vzdělání – platí to i u přírodních národů, že v domácnosti většinou rozhodují ženy. 2. Přirozené vzory chování (i Igor Hnízdo) byly posledních 50let dost pošlapávány. Pak se není čemu divit, že děti žádné nemají. 3. Doba (vliv psychologů, politiků, sociologů, nikoli rodičů) vmetla rodičům do tváře, že děti musí opečovávat až do dospělosti. Dokonce, že jim musíme stát za zadkem… Číst vice »