Jaroslav Jirásko: David a Goliáš – to je jako kdo? Výuka náboženství je ve školách mizerná

Řekněme si to na rovinu: Češi si náboženství moc neváží, nezajímají se o ně, a tím pádem o něm nic moc nevědí. Můj známý, průvodce cestovní kanceláře, říká, že běžný český turista v zahraničí se pozná podle toho, že nepozná výjevy na obrazech s náboženskou tematikou, neví, o koho a o co se jedná. Velká část Čechů nezná nejzákladnější biblické příběhy, na rozdíl od lidí z jiných zemí především západní Evropy. Svou neznalost našinec zastírá posměšky.

Ať chceme či nechceme, s náboženstvím se setkává v našich zeměpisných šířkách úplně každý. I když se sebevíc bráníme, Vánoce i Velikonoce jsou svátky křesťanské a ani nekřesťanské konzumní oslavy na tom nic nezmění. Státní svátky České republiky souvisejí s křesťanskou historií naší země a hlavně a především nás obklopuje křesťanské umění, symbolika, jazykové obraty.

To, jestli na obraze poznám boj Davida s Goliášem, je znakem vzdělanosti, nesouvisí to s tím, zda jsem věřící, nebo ne. Ale náš vzdělávací systém evidentně tuhle oblast opomíjí. Běžní učitelé na základní škole toho o náboženství taky moc nevědí a neumí o něm s dětmi mluvit. S náboženskými tématy se pracuje neodborně, což je mnohdy horší, než kdyby se o nich nemluvilo vůbec. Situaci nezachrání ani celá řada věřících učitelů.

Slibné možnosti skýtá v tomto ohledu spíše etická výchova či výuka religionistiky, které již mnohé školy do svého kurikula zahrnují. Pokud mají odborně zdatné učitele, je to moc fajn.

Pak je tu ještě náboženství jako nepovinný předmět, vyučovaný na školách, kde o to projevili zájem věřící rodiče v dostatečném počtu. Na naší škole se římskokatolické náboženství učí prakticky nepřetržitě od roku 1994. Předmět náboženství, jak je vnímán a naplňován katechety katolické církve, je ovšem přípravou praktikujících katolíků. Výuka je zaměřena na liturgii, modlitby a systematickou přípravu na svátosti, zcela evidentní je vazba na návštěvu bohoslužeb v kostele. Rodiče, kteří nejsou věřící nebo nejsou praktikující, ale chtěli by, aby jejich dítě na náboženství chodilo, protože považují za důležitý náboženský rozměr kultury, na takové hodiny dítě nepošlou.

Jak je tento předmět koncipovaný, nemůže děti vzdělávat v oblasti náboženských věd. Říkám to i přes to, že například moje děti do náboženství chodí, jsme katolická rodina.

Slibné možnosti skýtá v tomto ohledu spíše etická výchova či výuka religionistiky, které již mnohé školy do svého kurikula zahrnují. Pokud mají odborně zdatné učitele, je to moc fajn.

Protože pokud nedoženeme svůj vnitřní dluh vůči poznání náboženství, a to nejen křesťanského, poneseme hořké následky. Vede to k primitivnímu zjednodušování a ironizaci církví a náboženských poselství. Lidé nejsou ochotni o těchto tématech diskutovat, jsou jednostranně vyhranění a chytí kdejaký hoax.

Výrazem těchto postojů je také iracionální, apriorní nedůvěra k církevním představitelům a jejich úmyslům, ale i nezájem pečovat o kulturní statky, jako je kostel nebo kaplička ve vlastní vesnici.

Negativní, podezřívavý vztah k „domácímu“ náboženství, jeho odmítání z neznalosti, se navíc silně promítá do našich názorů na ostatní světová náboženství.

Jaroslav Jirásko je ředitel základní školy K.V.Raise v Lázních Bělohrad

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

38

 
10 Počet vláken diskuze
28 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
yarda
yarda

Výňatek z klasika: …“…Jsme totiž velmi pyšni na chlapce, kteří se dobře učí. Nepochybujeme, že znáš jména všech dvanácti apoštolů. Povíš nám, prosím, jména prvých dvou, kteří byli ustanoveni?“ Tom točil knoflíkem svého kabátu a tvářil se přihlouple. Potom se začervenal a sklopil zrak k zemi. Týmž směrem se ubíralo srdce pana Walterse. Není možné – řekl si pan Walters – aby tento chlapec mohl zodpovědět nejprostší otázku – proč u všech všudy se ho soudce musí vyptávat? Leč cítil, že je jeho povinností ozvat se, a řekl: „Tak hezky pánovi odpověz, Tomáši – neboj se.“ Tom pořád ještě nevěděl… Číst vice »

Jarda Hořovice
Jarda Hořovice

Pane Jirásko, já s Vámi zásadně NESOUHLASÍM!! Náboženství je jistá forma ideologie, ideologie nevědecké, zpátečnické, totalitní – tím nemám na mysli jen její úlohu a postavení ve středověku. Ve jménu Boha /jakéhokoli/ zemřely miliony a miliony lidí, církev bohatla na úkor chudých, brala majetky „čarodějnicím“ atd. Vždy jsem chápal rozdíl mezi babičkou, která se jde v neděli pomodlit a mezi mocenskopolitickými ambicemi církevního kléru. Tyto skutečnosti nikdo nemůže popřít. A toto chcete tlouct do hlavy dětem, kteří se v životě ještě neorientují? Nebo jim to chcete zamlčet? To už tady bylo! Jsem přesvědčen, že náboženství do škol nepatří. Je to… Číst vice »

Kotja
Kotja

A proč David a Goliáš? Proč ne třeba Vili a Vé, nebo Izanagi a Izanami? Čím jsou staré židovské báje a pověsti extra?

Vítězslav
Vítězslav

„nemůže děti vzdělávat v oblasti náboženských věd“ – už jen spojení „náboženské vědy“ je celkem nesmysl. A mimochodem, pochybuji, že spousta lidí by poznala výjevy například z historických událostí, „významných“ bitev či historické postavy – panovníky, atd. atd. Nevím, proč by měli speciálně poznávat výjevy na obrazech s náboženskou tematikou… A řešení rozhodně nevidím ve výuce nějaké „religionistiky“. Pokud, tak by to snad mělo patřit do dějepisu – ale v tom případě všechno – nejen nějaké pámbíčkářské výjevy.

Petr P.
Petr P.

Náboženství, otázka vzdělanosti…to snad ne. Kdo se chce ve 21. století upínat k nějaké víře, ať tak činí, ale nevnucuje to jiným. Své děti do toho rozhodně angažovat nehodlám.

JD JD
JD JD

Náboženství do školy nepatří. Tato zločinecká organizace, která vyvraždila, umučila a okradla víc lidí než Hitler a všichni diktátoři a režimy dohromady by měla být postavena mimo zákon. Pro jistotu jim ODS narvalo desítky miliard – a kdy ta pakáž odškodní oběti svých činů? Kvůli 10% zaostalých ubožáků ( včetně tohoto ředitele), kteří se nechají manipulovat, by nikdo z dětí neměl být mrzačen (stačí se podívat na Polsko)!

hugo čávez
hugo čávez

mohli by o tom učit v dějepise, při hodinách pravěku. a vánoce jsou pohanský svátek zeleného stromu v bibli o nich nic neni

Čestmír Berka
Čestmír Berka

Náboženství? Pan ředitel učí spíš katolictví. Pak to dopadá jak u ministra Jurečky: „Vidím to u svého syna, který naopak ve škole strhne své spolužáky k tomu, že chodí do náboženství. Prostě se nebojí a ví, že nejsme z opice, že svět nevznikl náhodou atd. „

kubal
kubal

Ten Jirásko to má v hlavě pěkně zpřeházený.

Selsky rozum
Selsky rozum

Na jednu stranu si stezujeme, jak jsou dneska mlady lidi otrly a sprosty a ze nemaji zadny zabrany a uctu k nicemu a k nikomu, zadnou moralku, a pak odmitame je ucit krestanskym zasadam. Pokud dite nema zakoreneny krestanstvi, muze hledat inspiraci a viru jinde, at uz je to Islam nebo nazory vrstevniku, media, celebrit, drogy, videohry, atd. Clovek potrebuje neco cemu muze verit a podle ceho se muze v zivote orientovat. Clovek musi byt necim naplneny, mit nejaky zaklad na ktery se muze upnout, jinak ma pocit prazdnoty, a pak mu nezbyde nez se spolehat, ci vyplnovat tuto prazdnotu… Číst vice »