Sybill Trelawney, zavrhovaná odbornice na věštění.

Kouzelnická škola v Bradavicích očima mladého učitele a milovníka moderní didaktiky: nic moc, ale má jednu přednost

Mladý učitel Daniel Pražák si během pracovní neschopnosti pustil všechny filmy o Harrym Potterovi. „Léta strávená na Pedagogické fakultě mě nenávratně deformovala, což se v tomto případě projevilo tak, že jsem si nemohl pomoct, abych se na výkony bradavických učitelů nedíval pohledem moderní pedagogiky,“ říká. Tady jsou jeho pozorování.

Δ Ředitel Brumbál je (pravděpodobně) zavalen provozní administrativou a komunikací s ministerstvem, jelikož vůbec nemá vlastní výuku a neexistuje jediný doklad, že hospituje v hodinách svých kolegů.

Δ V Tajemné komnatě a poté opakovaně se ukazuje, že škola naprosto nezvládá krizový management.

Δ Na příkladu učitele obrany proti černé magii vidíme, že Bradavice neposkytují začínajícím učitelům pražádnou podporu – což vede k jejich rychlé úmrtnosti (v českém prostředí obrazně, v Bradavicích často doslovně).

Δ Nenáviděný Severus Snape by byl skvělým příkladem dobré didaktiky chemie. Lektvary učí prakticky, pracuje s chybou a zároveň dává studentům možnost látku doslova okusit. Selhává ovšem (a všichni ostatní též) ve spravedlivém hodnocení a přístupu obecně.

Δ I když by se mohlo zdát, že v Bradavicích převládá frontální metoda výuky, naštěstí tomu tak není. Velmi dobře jí ale ilustruje profesor Binns, profesor Kratiknot a samozřejmě Dolores Umbridgeová.

Δ Remus Lupin, vyučující, který propojuje teorii a praxi, pracuje s literaturou, je didakticky schopný, tráví se studenty (pedagogicky) svůj volný čas, přizpůsobuje tempo výuky oběma skupinám (slabším i silnějším) a dává studentům zažít úspěch, odchází z Bradavic po necelém roce. Příčinou je zřejmě nátlak ze strany rodičů!!!

Remus Lupin, příklad dobré pedagogicko-kouzelnické praxe.

ΔPravděpodobně jediným vyučujícím, který v Bradavicích působí dlouhodobě a který by prošel přes dnešní moderní standardy učitelů, je profesorka Trelawneyová. Je ale vykreslena jako nedostatečná odbornice, což je důvodem pro její zesměšňování. Přitom má nezpochybnitelnou erudici v oboru, orientuje se v soudobých trendech svého předmětu, dokáže studenty pro své téma nadchnout a zároveň si udržet zbytky zdravého rozumu.

Δ I profesorky Prýtová a Hoochová by nejspíš sklidily potlesk za svou pedagogickou práci, kdyby ovšem (jako se to děje v Bradavicích zcela běžně) pravidelně nepodceňovaly bezpečnost studentů a kladly větší důraz na používání správných ochranných pomůcek a práci v bezpečném prostředí.

Δ Celý výukový systém Bradavic je ovšem didakticky nemoderní, protože je založen prakticky pouze na vnější motivací a počítá s rivalitou studentů.

Δ Co v Bradavicích zcela chybí, je systém podpory pro studenty, kromě vedoucích kolejí – i zde je to ale limitováno vytížeností jednotlivých vyučujících a také jejich charakterem a z toho plynoucím přístupem.

V zásadě by se ta škola měla přejmenovat na Škola špatné a černé pedagogiky v Bradavicích…

Ale abych nebyl jenom negativní. Bradavice mají jednu velkou přednost: je tu spousta praktického učení. Lektvary se snad ani jednou neučí mimo laboratoř, bylinkářství mimo skleníky a takto bychom mohli pokračovat…

A co se na Bradavicích líbí vám?

Dan Pražák vystudoval gymnázium Přírodní škola, pak Biologii-Dějepis na PedF UK, a je doktorandem v Ústavu výzkumu a rozvoje ve vzdělávání. Učí na ZŠ Letohradská v Praze a působí v iniciativě Otevřeno, která spojuje studenty pedagogických fakult usilujících o změnu ve vzdělávání pedagogů.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

50

 
15 Počet vláken diskuze
35 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Karolíta
Karolíta

A kde je McGonagallová :(((

Tereza
Tereza

Výborně napsáno, skvěle jsem se pobavila. Ještě bych ovšem vyzdvihla práci jednoho člena nepedagogického personálu, a to ošetřovatelky, madam Pomfreyové. Fakt, že ve škole, která trvale a kolosálně podceňuje bezpečnost svých studentů, nezemřel ani jeden student (Cedrika nepočítám, tomu by nepomohla ani madam Pomfreyová) ukazuje na její vynikající odbornost a zkušenosti.

Evie
Evie

Dodala bych snad ještě, že školní jídelna má očividně skvělou úroveň a vaří se v ní ze zdravých, čerstvých surovin několik jídel vysoké kvality denně, zato podmínky, v nichž musí pracovat školník, jsou trestuhodné. A to je přitom prakticky manažerem celého týmu domácích skřítků. Spravuje kouzelnickou školu, ale jeho zaměstnavatelé mu nejsou schopni pořídit třeba samozametací koště (ani nemluvím o nějakém tom lepším oblečení ve smyslu ochranných pracovních pomůcek).

Eliška
Eliška

Kouzelný článek :D též mne to velmi pobavilo, opravdu milé :)

Václav
Václav

No, pan pisálek jenom trochu opoměl, je to pohádka a jako k takové se k ní má přistupovat. To už může rovnou napadnout pedagogický propadák pohádku ,, Smolíček Pacholíček „

Sayu
Sayu

Pán to sice popsal moc krásně, ale je znát, že zdroje jsou pouze z filmů. :)
Žádný člověk, který četl knihy, by neřekl, že profesorka Trelawneyová si „zároveň udržela zbytky zdravého rozumu“. Naopak později poněkud propadla alkoholu. :)
Krásný den!

Martina
Martina

Já bych se ráda dozvěděla něco o kouzelnické základní škole. Do Bradavic děti nastupují v jednácti letech. Kde se naučily např. číst a psát? Nebo se tyto věci učily doma?

Dagmar
Dagmar

Ještě bych dodala, že profesor Lupin je navíc sám produktem úspěšné bradavické inkluze, kdy – !!!SPOILER ALLERT!!! jako žák – vlkodlak byl nucen část studia v době úplňku trávit v Chroptící chýši. Nebezpečný experiment, který si vzal na svá bedra Brumbál, se však evidentně podařil. Kéž by byla takhle úspěšná i naše inkluze :D.

Alžběta
Alžběta

Svět Harryho Pottera miluji, ale vždy mě hrozně štval fakt, že na školu nastupují v 11 letech a v tu chvíli přestává jakákoliv výuka základních znalostí :-D. Vím, že Voldemorta dějepisnými fakty nebo aritmetikou asi nepřemůžete, ale co třeba rozvoj dovedností, které přicházejí v pubertě a adolescenci :-D. Vždycky jsem si říkala, jaký bordel na Ministerstvu kouzel musí být…

Iva
Iva

Článek jsem dočetla až do samotného konce se vzrůstajícím podivem nad… Takže k článku… Chybí mi zde taková maličkost, nač pan autor stonal? Snad by se pak dalo omluvit toto „plodné“ dílo. Jsem zklamaná. Špatná a černá pedagogika – učí-li na základních školách vzdělaní lidé bez fantazie.

Sumo64
Sumo64

Rivalita je dobrý hnací motor. Nesmí se ovšem zvrhnout v nenávist. Jinak to ale bez ní nejde. Tedy, školu dokončit lze, ale být po ní použitelnější a odolnější než předtím, to bez rivality nelze.

Václav_
Václav_

Rozebírání systému výuky na fiktivní škole, která je od základního kamene po poslední učebnici vybájená, mohl být vítaný námět na odlehčený až rozverný aprílový článek. Autor třeba mohl čtenáři ukázat, jak si představuje podporu, poskytovanou učitelům obrany proti černé magii, kteří na rozdíl od nás, mudlů, nečelí profesnímu vyhoření, ale mají své vlastní problémy – jeden propůjčil své tělo černokněžníkovi, druhý je neschopný fintil, třetí zase vlkodlak, za čtvrtého se vydával obávaný smrtijed, pátou byla růžovoučká kočičková lady z ministerstva atd… Jak pěkně to mohlo fungovat, je vidět v opravdu vtipné pasáži, kde autor se vší vážností popisuje, že dnešními… Číst vice »

Evžena
Evžena

Nezvládání krizového managementu je vidět. Kromě toho si ředitel Bradavické školy A. Brumbál někdy neuměl vybrat učitele. Příkladem je profesor Lockhart, šašek, který se chvástá, naparuje jako páv, neustále mluví jen o sobě a studenty nic nenaučí. Pokud by se jednalo o historii, nic se neděje, historii si lze přečíst, obranu proti černé magii už ne, tam je důležitá praxe. A v té profesor Lockhart očividně pokulhává. Jen žvaní a vytahuje se. Umí však výborně řečnit, to mu pomohlo ke slávě. Jeho předchůdce, profesor Quirell, ovládaný Lordem Voldemordem také studenty nic nenaučil. A to jen proto, že Lord Voldemord nechtěl… Číst vice »

Martin
Martin

Vetší bullshit jsem jako fanoušek HP nečetl :) Autor evidentně nečetl ani jednu knihu a půlku filmů prospal

Jana
Jana

Koukám, partička fanoušků HP z Plzně, že by rodinná sešlost. Tak to jsem zde správně ;-)