Ilustrační foto, autor Dan Pražák

Učitelka angličtiny chtěla dát všem prvňákům na vysvědčení jedničku, ale třídní byla proti. Příběh z „romské“ školy

Mladá paní učitelka angličtiny chce rozdat všem prvňákům na vysvědčení jedničky, ale třídní se to nelíbí. Největšímu uličníkovi je třeba dát nejméně trojku a hodnotit je třeba i výslovnost, tvrdí. Ale vždyť jim skoro všem zrovna chybí přední zuby! namítá učitelka. M. Č., která chce raději zůstat v anonymitě, učí ve škole s velkým procentem romských dětí. Toto je její vyprávění.

Učím teprve od října, vystudovala jsem šestileté gymnázium a pak vysokou školu, neučitelský obor. Angličtinu jsem se naučila mimo jiné během pobytu v USA. Mám tetu učitelku, učí už dvacet let, ale já se na učitelskou dráhu nechystala. Až donedávna jsem pracovala jako laborantka, ale postupně mi to úplně přestalo dávat smysl. Dělali jsme velkou spoustu naprostých zbytečností. Právě ten smysl, pocit užitečnosti, to mě přivedlo do školy. A náhoda to tak chtěla, že kamarádka, která pracovala v této škole, potřebovala za sebe záskok po dobu mateřské, a tak jsem nastoupila místo ní. Pedagogické vzdělání si dodělávám.

Škola, kam jsem nastoupila, je „vyhlášená“. Asi 40 % žáků jsou Romové. Do čeho jdu, jsem věděla, do školy chodil můj nevlastní bratr. Učí se mi tu vlastně celkem dobře, až na jednu třídu, 6.B., tam to je dost drsné. Na druhém stupni jsou už děti velmi nemotivované, žádná touha po vědění.

1.-2. třída jsou ale ještě docela nadšené, 4.-5. – tam je to tak půl na půl, a krize nastává tak od 6. třídy. Do 6.B. při slučování tříd spadlo několik hodně zlobivých žáků i pár propadlíků, při hodině na sebe řvou, neudrží pozornost.

A teď co mě trápí. V 1.B – mám tam převážně romské děti – jsem před pololetní klasifikaci a třídními schůzkami napsala jako předběžné známky všem jedničky. Ale třídní učitelce se to nelíbilo a vytkla mi to. Podle ní není možné, aby žák, který má u ní pětky snad ze všech předmětů, měl z angličtiny za jedna. Řekla mi, abych mu tam prostě napsala trojku a ostatním (alespoň některým) dvojky. Většina těch dětí opravdu nepatří mezi nejchytřejší, přesto je mi to proti srsti, psát jim jiné známky než jedničky. I ti nejhorší z nich jsou schopni mi anglicky říct alespoň nějaké barvy, zvířátka, členy rodiny. Napočítat anglicky do deseti umí všechny děti.

Pro mě je úspěch to, že po mě opakují, že si rádi zpívají anglické písničky a podobně. Prý bych měla nekompromisně známkovat alespoň výslovnost, ale copak to jde, když půlce z těch dětiček momentálně chybí přední zuby?

Já vím, že dětem, které mají trojky, čtyřky, pětky, bude nějaká dvojka z AJ úplně fuk, ale přesto jim je dávat nechci… Napsala jsem si o radu do jedné učitelské skupiny na Facebooku a tam mi vesměs všichni dávají zapravdu. Nechci dělat zbytečné rozbroje, ale taky nechci jít proti svému přesvědčení.

Po domluvě s třídní učitelkou jsem tedy ještě děti „přezkoušela“ ze slovíček, která jsme se spolu učili. Znovu jsem se tak přesvědčila, že si opravdu každé dítě alespoň něco málo pamatuje a to považuji za úspěch. Hlavní kritérum pro mě nakonec je to, že děti angličtina baví a že se zapojují do aktivit v hodině. A to i ten zmíněný zlobivý kluk, při přezkoušení se hlásil ostošest a ze sedmdesáti procent odpovídal správně.

Angličtina v první třídě je nadstandard a myslím, že mým úkolem je, aby si žáci k tomuto předmětu vytvořili dobrý vztah. Rozhodla jsem se tedy, že je nebudu demotivovat špatnými známkami, a všichni ode mě dostanou k pololetí jedničku. Kdo učí nějaký cizí jazyk u takto malých dětí, sám jistě dobře ví, že je nelze hodnotit stejně jako ty starší. S angličtinou se teprve seznamují a v tuto chvíli je to o tom, aby se u nich vytvořily dobré základy a chuť se angličtinu dál učit.

Komentáře z učitelské skupiny na FB, kam se M. Č. šla poradit:

„Stůjte si za svým!“

„Hodnotíte vy a v první třídě není co řešit. Známky vůbec nepotřebuju a protože je dát musím, mají jedničky. A pokud paní solí prvňákům pětky, tak je to špatně.“

„Neustupovat. Ps jsem anglictinar a znamkovat striktne vyslovnost je silenost. Fuj.“

„Třídní učitelka vám do toho nemá co mluvit. Vy jste za tuhle klasifikaci zodpovědná. Učila jsem na čistě romské škole 13 let a vím, že špatné známky tyto děti nepohnou k lepším výkonům.“

„Najděte si ve škole zkušeného – stejně naladěného – kolegu, který vás podrží. Dětem jedničky moc přeju a v první třídě jsou naprosto na místě! Držím vám pěsti.“

„Zatím ještě studuji učitelství, ale nedovedu si představit, že bych měl dát dětem v 1. pololetí 1. třídy něco jiného, než jedničky (v krajním případě teda třeba ještě nějakou dvojku, ale…). Třídní paní učitelka podle mého názoru nemá k těm dětem správný přístup. Dávat pětky v 1. třídě prostě není normální.“

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

293

 
26 Počet vláken diskuze
267 Počet reakcí v diskuzi
3 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Lea
Lea

Není pochyb o tom,že dávat v první třídě v pololetí známky,je zcela zbytečné.Natož pětky.Nemáte to snadné. Jste začínající a na Váš názor asi nikdo moc koukat nebude.Jak se k tomu staví vedení? Ale jestli se Vám podařilo u prvňákú vzbudit zájem o angličtinu a nadšení, tak to děláte dobře a na tom záleží.

Táňa
Táňa

„není možné, aby žák, který má u ní pětky snad ze všech předmětů, měl z angličtiny za jedna“ – tak to má paní třídní pravdu, ale jinak, než si myslíte – já z toho cítím, že ona po Vás chce, aby jste ji svým způsobem horšími známkami kryla. Jinak totiž začne být možná někomu divné, jakto, že v angličtině to jde a u ní ne. Rozdávat v prvním pololetí u prvňáčků čtyřky a pětky (pětky u jednoho dítěte snad ze všech předmětů ?) mi přijde neuvěřitelné, to je snad na inspekci jejích hodin…

Fogyn
Fogyn

Líbil se mi názor učitele kreslení, dal jedničky všem. Ti co malovat umí, si je zaslouží, ti co se snaží určitě také a ti co to nesvedou, za to nemohou, tak aspoň trochu radosti i jim. Kreslení je věc talentu, naučit se nedá, souhlas. Ovšem u naučných předmětů, tam už by se mohlo výkon žáka nějak hodnotit, jinak i ti pilní se záhy přizpůsobí a nikdo se o nic snažit nebude.

Radek75
Radek75

Z těch dětí určitě nebudou inženýři. Ale můžou z nich být slušní lidé, kteří budou poctivě pracovat. Jakmile je už v první třídě někdo zaškatulkuje jako kriminálníky, pak v tom kriminále 100% skončí. I to Romské dítě je rádo, když ho někdo pochválí. I za drobnost. Nasázet šestiletému žáčkovi čtyřky, to nemůže dopadnout dobře.

Markéta M.
Markéta M.

Proč se tyto děti učí angličtinu od 1.třídy, když ještě ani neumí číst a psát česky? Tento nadstandard nechápu.
A promiňte, slečna(není to paní učitelka) nemá pedagogické vzdělání, učí 4 měsíce a …ani nevím jak to vyjádřit…zavádí nové pořádky?
Chce dát všem dětem za 1 aby se jim zalíbila, aby byla za hodnou? nebo z lítosti?

Marie Opltová
Marie Opltová

Jsem učitelka v důchodu. Učila jsem 47 let na 1. i 2. stupni ZŠ. Můj názor: Děti jdou do 1. ročníku zpravidla nadšené a plné očekávání. Do 1. pololetí je obtížné odhadnout schopnosti žáka . Děti jsou špatnými známkami jen demotivované. Měly by dostávat jedničky , v horším případě dvojky. Známky pěkné už jen za to, že do školy chodí / většinou rády/. Odradit dítě 1. ročníku v 1. pololetí horší známkou je nesprávné.

Zdena
Zdena

Známka žákovi je plně v kompetenci pedagoga , který ho vyučuje daný předmět , nikdo jiný do toho nemá co mluvit ! Změna známky je možná pouze na základě komisionálního přezkoušení žáka na žádost rodičů – dítě je přezkoušeno tříčlennou komisí ( složenou pouze z aprobovaných učitelů daného předmětu ) , kteří potom posoudí , zda znalosti žáka odpovídají udělené známce či nikoli . Paní učitelka angličtiny chtěla děti v první třídě motivovat jedničkou , aby získaly kladný vztah k tomuto jazyku a učily se ho s radostí . A to je správný postup ! Zejména prvňáčky není dobré odradit… Číst vice »

Jarek
Jarek

„Většina těch dětí opravdu nepatří mezi nejchytřejší, přesto je mi to proti srsti, psát jim jiné známky než jedničky“
No tak v tom případě můžeme zrušit známkování a hodnotit jen prošel/neprošel. V případě paní učitelky nebude neprošel asi ani potřeba. U ní projde každý :D
Ale v první třídě na pololetí by to mělo být i jedno. Se mi zdá že u nás se na pololetí známky ještě ani nedávaly.

bela
bela

Mě napadá jen něco o měděných okapech..Pardon..

Marie
Marie

Také učím angličtinu – a v první a druhé třídě jsem nikdy jinou známku než jednotku nedala … ve třetí pak už sem tam dvojku; osobně nejsem zastáncem známek – a už vůbec ne na prvním stupni :) docela by mě zajímalo, jak to dopadlo – a jaké známky děcka dostala :)

tereza
tereza

Dostala jsem v pololetí 1.tř. dvojku a občas na to ještě myslím. Měli jsme dobrou učitelku, byla jsem pomalá, probírali jsme množiny. Občas mě to mrzí. A to mám VŠ Pdg.F. UK obor speciální pedagogika – obor učitelství na speciálních školách. Myslím, že v prvním pololetí na jakékoliv škole jde hlavně o to, aby si dítě především vytvořilo vztah k učení a škole.

Václav
Václav

„v tuto chvíli je to o tom, aby se u nich vytvořily dobré základy a chuť se angličtinu dál učit“ Jediný větší nesmysl, než přísně známkovat dětem výslovnost v době, kdy jim dorůstají zuby, je dávat jim plošně bez ohledu na zásluhy ty nejlepší známky. Je jedno, jaké děti sedí ve vaší třídě – Romové/neromové – nikdy si nikdo nevybudoval kladný vztah k učení tím, že získal bez zásluh tu nejlepší známku, protože se zrovna rozdávaly „na přání“. Tím, že těm dětem hned zkraje ukážete, že mohou získat příslovečné „koláče“ bez práce, kladný vztah ke studiu (to samé platí i… Číst vice »

Hana Zvalová
Hana Zvalová

Domnívám se, že třídní paní učitelka by si měla nějaký čas od dětí a výuky odpočinout. Vůbec to nemyslím zle, je to klasická únava materiálu. Může to potkat každý „materiál“ a jestli nechce skončit jako naše známá takto učitelka v. v., co v 80 letech zachází se svým manželem, jako s prvňákem, chtělo by to pauzu. Držím jí (i dětem a kolegům učitelům) palce, ať se s tím vypořádá.

Ondřej
Ondřej

Mám k tomu jenom dvě poznámky. Největší katastrovou je, když se pedagogové nejsou navzájem spolu schopní domluvit na jednotném postupu. Např. třídní paní učitelka kope za svou třídu hlava nehlava proti celému světu. Tady v tomto případě mi taky přijde také nešťastné, když prváci nosí domů čtverky a pětky, ale nejsem odborník na vzdělávání v prvním stupni-

Martina
Martina

Děkuji, udělala jste mi velkou radost, z toho, co píšete, je zřejmé, jak umíte děti pro učení získat, to je přesně ono, získat, ne odradit. Byla jsem ve velmi podobné situaci, vystudovala jsem jiný obor, pracovala v něm, pak si v zahraničí dostudovala Aj… Učení mne velmi baví. A jde to i jinak. Měla jsem např. ve třídě kluka, byl už „zaškatulkovaný“ mezi horší žáky, průšviháře. Viděla jsem, že má snahu, promluvili jsme si spolu, chtěl být automechanikem, shodli jsme se, že i tam by se Aj mohla hodit:o) Bylo úžasné ho vidět, jakou má radost z učení… A přitom… Číst vice »

Marie
Marie

Chápu Vaši snahu o motivování těchto dětí, ale jak k tomu přijdou děti, které se skutečně učí a mají na tu jedničku skutečně nárok. Nemůže se stát, že tyhle děti demotivujete. Řeknou si, že spolužák se neučí, neumí vše a přesto má jedničku. Když mi stačí umět na jedničku jenom tohle, proč se učit vše. A takhle se začaly snižovat nároky na žáky. Dnes na základní škole žáci dostávají dvojku tam, kde naše generace by dostala trojku.

Lada
Lada

V první třídě na pololetí jedničky všem – proč ne? Ať mají radost a ať je to motivuje. Ale další vysvědčení by se měla už přece jen aspoň trochu blížit skutečnosti. Ti, co jim to skutečně jde, jedničky, ti ostatní minimálně dvojky (v první, druhé třídě). Těžko může mít dobře se učící dítě radost ze zasloužené jedničky, když vidí, že ostatní spolužáci ji dostali taky, přestože jejich znalosti jsou takřka nulové. To by nadanější děti demotivovalo a ty méně nadané by to k lepším výkonům stejně nijak zvlášť nepovzbudilo. Vezměte si příklad ze života dospělých – vy v práci makáte… Číst vice »

ssss
ssss

Na druhou stranu, dávat nejlepšímu a nejhoršímu stejnou známku je demotivující pro ty nejlepší…

PAVLA
PAVLA

No já tedy opravdu nechápu,proč by všechny deti mely mít jedničky.Je to přeci neobjektivní.Někdo umí lépe,někdo hůře.Mám dvě deti na malé rodinné škole v Praze a učitelé je již od první třídy hodnotí spravedlivě a dle dosažených schopností.Děti už od počátku musí vědět,že jedničky nejsou zadarmo,a že pro jejich dosažení musí něco udělat.

Zbyněk
Zbyněk

Prosím o informaci, o jakou školu a třídní učitelku v 1. třídě se jedná. Rád bych na ní poslal ČŠI. Pokud dává v první třídě pětky, neumí evidentně děti nic naučit a motivovat. Ve školství takový kantor nemá co dělat. Je to ostuda. Za učitele se tedy stydím, byť učím jen na druhém stupni a na SŠ.

Vlad Uher
Vlad Uher

Nespravedlnost a šikana ze strany učitelky je mnou osobně zažitý problém, sic šlo jen o jakousi soudružku z družiny, jmenovala se Lukešová a strašila na ZDŠ Slovenská v Praze 2 cca před 50 ti lety. Družina začínala vždy stejně, Lukešová vstoupila do třídy, namísto pozdravu řekla: Uher dej mi žákovskou knížku, potom zapsala poznámku a víc se nás nevšímala. Seděla, neustále sebou škubala a no prostě byla to taková hnusná mužatka v kalhotách a pánských botkách.Raději jsem si opatřil náhradní žákovskou,tu jsem podepisoval a občas jsem si do ní zapsal pro legraci nějakou tu pětku z jiných předmětů… Nechtěl jsem… Číst vice »

MIROSLAV
MIROSLAV

Tento problém nemá řešení. To je jako nedávný příběh, když dítě namalovalo hada, co vypadal jako hovno. A vy hodní pozitivní lidičky jste prokleli paní učitelku za špatnou známku. Samé jedničky není základní lidské právo a blbý nebo líný žák má dostávat i pětky. Nechte své dítě vždy vyhrát člověče nezlob se, pexeso, atd. a uvidíte, co z něj vyroste.

Jitka Polanská
Editor

Prosíme diskutující, aby se zdrželi komentářů „ad hominem“, v souladu s pravidlem „Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí“.

Honza
Honza

Jednoznačně stojím za evidentně zkušenou třídní učitelkou, která nechce demotivovat ostatní, kteří se na jedničky učili tím že je budou mít plošné. Učitelka angličtiny která je evidentně zasažena morem dnešní doby „slunickarstvim“ by dávala cikánům co umí počítat do 10 jedničku??? To je pro učitele co přijdou po ní katastrofa. Bohužel je škoda že byly zrušeny zvláštní školy kam by pravděpodobně některý z žáků uvedené školy patřil. Jak pak motivovat děti k učení, když by výsledek byl plošné stejny.

Jana
Jana

Dobrý večer, pročítám si veškeré komentáře k článku. Postupně dospívám k závěru, že lidé převážně s technickým vzděláním jsou spíše pro striktní třídění v hodnocení žáků, členění by jim nečinilo pravděpodobně žádný problém. Kdežto lidé zabývající se převažně společenskými vědami zastávají opačný názor. To by bylo velice zajímavé prozkoumat hlouběji. Zajímavý by byl výstup, kolik procent respondentů zabývajících se přírodními vědami je pro nevyužítí celé hodnotící škály v první třídě, případně kolik stupňů na škále by respondenti využili. U respondentů zabývajících se společenskými vědami si dovedu výstup představit.

Monika Č.
Monika Č.

Tedy, nenapadlo by mě, kolik diskuze tento článek vyvolá. Ale jsem za to ve finále velmi ráda. Nad některými komentáři mi tedy opravdu zůstává rozum stát… Ale nakonec jsem moc šťastná, že jsem se rozhodla tak, jak jsem se rozhodla :) A na konci roku dostanou opět všichni jedničky. Děti v té třídě nejsou líné, nadšeně spolupracují a o to mi jde především. S tím se dá pracovat do budoucna. S chytrým, ale arogantním a neochotným člověkem se totiž vždycky bude pracovat hůř, než s člověkem, který je pro věc zapálený i když občas udělá chybu. Naprosto si stojím za… Číst vice »