Zkušenost učitelky: Dnešní děti se školy nebojí. Špatná známka mi stačí, řeknou mi klidně

„Přibývá rodičů i dětí, které známky moc neřeší. Začíná chybět víc snahy, zodpovědnosti,“ říká Andrea Tláskalová, která učí na prvním stupni základní školy ve Zbirohu.

Známkujete? A jak?
Známkuji. V 1.třídě dávám buď jedničku, nebo nic. V dalších už dávám všechny známky.

I ty špatné známky?
Ano, i když nerada. Vždy se ale snažím, aby dítě i rodič věděli proč. Nejnáročnější je pro mě dát špatnou známku někomu, kdo se snažil. Aby to méně bolelo, zapisuji do žákovské knížky víc známek najednou, aby tam byly i jedničky, dvojky.

Jsou děti smutné ze špatných známek?
Jak které. Některé holčičky se hroutí i z dvojky, ale už od čtvrté třídy mám dost dětí, které mi klidně řeknou: ´paní učitelko, mně trojka (čtyřka) stačí´. Nedávno mi jedna holčička oznámila: ´volala jsem mámě a ta mi řekla, že to nevadí´. A když dětem zadám referát s tím, že to je jednička zadarmo, tak ho polovina nepřinese. Přibývá rodičů i dětí, které známky tolik neřeší. Děti by třeba vůbec nenapadlo opsat si od někoho domácí úkol. Skoro je k tomu navádím, ať si třeba něco ráno zjistí od spolužáků, ale ono jim to za to nestojí. Dnešní děti se podle mých zkušeností školy moc nebojí, což je dobře, ale začíná chybět víc snahy, zodpovědnosti.

Máte ve třídě i děti, které neprospívají, i když se snaží?
Ano, jsou takové děti a těch je mi líto. Snažím se vyzvednout jiné jejich úspěchy a poukázat na své nedostatky. Ale mám tu i šikovné děti, kterým se nechce moc pracovat a průměr jim stačí. V přírodovědě třeba dětem řeknu otázky, které budou v testu, a vysvětlíme si je ještě jednou. Dostanou předtištěný test s vynechaným místem na odpovědi. Test oznámkuji, ale v následující hodině do něj obyčejnou tužkou můžou dopsat nebo opravit, co se jim nepovedlo zodpovědět, a teprve pak dostanou výslednou známku. Snažím se, aby se naučily na látku zaměřit a doplnit si mezery. Známku si ale takto opraví jen polovina dětí a výsledné známky nejsou jen jedničky. A když se dětí zeptám, kdo se doma připravoval, přihlásí se tak třetina.

Čím děti dokážete motivovat?
Nejlepší motivací je zajímavá látka. Ale pro každého je zajímavé něco jiného. Dál se snažím motivovat zajímavou metodou a formou výuky. Kdo chce zapálit druhé, musí sám hořet – snažím se přenášet na děti pozitivní přístup.

Tam, kde chybí motivace, je prostor pro rozvoj volních vlastností, které jsou velice důležité. Děti nemají problém mi říct, že je něco nebaví. Odpovídám jim, že to chápu, že mě také spousta věcí nebaví, ale udělat a naučit se je musím. Paní kuchařky také třeba nebaví škrábat brambory, ale abychom měli oběd, tak to udělat musí.

Hodnotíte i jinak, než známkami?
Ano, děti průběžně hodnotí samy sebe, jak ovládají látku a jak spolupracovaly, a sami si také píší čtvrtletní hodnocení. Většinou jsou na sebe přísnější, než jsem na ně já. Jen když mají hodnotit snahu, zapojení, hodnotí se mírněji, asi kvůli rodičům.

Andrea Tláskalová se umístila jako druhá v soutěži o nejlepšího učitele Global Teacher Prize, která se letos poprvé konala i v Česku. Vystudovala nejdříve střední a vysokou zemědělskou školu. Poté se rozhodla pro profesní dráhu učitelky a zůstává jí už šestnáct let věrná.

6

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
4 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
JardaKáčalidaJarka Recent comment authors

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Jarka
Host
Jarka

Naprosto s paní učitelkou souhlasím.Učila jsem na druhém stupni ZŠ chemii a fyziku.Před písemkou jsem dětem dávala zadání písemky,kterou měly následující hodinu psát.Prošli jsme si společně úkoly a řekli řešení a stejně byly známky od 1 do 5. Bylo to tak vždycky.Některé děti školu vůbec neřeší,na SŠ je vezmou i se špatnými známkami.Snad se to někdy zlepší!!

lida
Host
lida

Víte, ono je to ode zdi ke zdi. Když jsem chodila do školy já, běžně za špatné známky nebo poznámky dostávali kluci řemenem. Kolikrát mi bylo líto spolužáka, když se zaraženě díval na známku na písemce a slzy se mu hrnuly do očí. A spolužaččina maminka dálkově studovala vysokou. Porovnávaly si známky a ta horší umývala nádobí a pod. To byla těžká motivace.

Jarka
Host
Jarka

Vůbec neuznávám tresty za známky,prostě jsou děti, které se hůř učí,nejde jim to,i když se snaží.A když já chodila do školy,tak děti s trojkou a hůř se vyučily a maturitu si příp. dodělaly později.Dnes je tohle bohužel jinak.

Káča
Host
Káča

Jací rodiče takové děti. Pokud nemají žádný cíl rodiče, těžko ho hledat u dětí. Bohužel. Nejsou hloupé děti (až na pár jedinců) jsou jen hloupí rodiče. Začíná to již v mateřské školce. Paní učitelka řekne, aby si děti donesly například cvičební úbor (zajistí tělocvičnu) a má ho třetina dětí a rodiče to nepovažují to za problém. Už tady začíná neodpovědnost a na základní škole to dorazí.
Jak se říká, když je blbý pes tak je blbé i štěně. Bohužel.

Jarka
Host
Jarka

Napsala jste to Káčo naprosto přesně.Vždycky,když např. přišel do školy otec na třídní schůzku se žvýkačkou v puse a s čepicí na hlavě a málem nevěděl,že syn chodí už do osmé třídy,říkala jsem si,že syn je ještě zlaté dítě.Ale naštěstí je pořád víc rodičů velmi solidních.Nebo já alespoň na ně měla štěstí. Dnes , vlastně to trvá už déle,si veřejnost myslí,že učitelé vlastně nic nedělají. A v podstatě každý je absolvent ZŠ,tak do toho může mluvit.Mám tyto lidi i mezi příbuznými.A řeči o tom,že má mít učitel autoritu,mě taky dokáží zvednout ze židle. Ale neberte to jako stěžování si.Práce s… Číst vice »

Jarda
Host
Jarda

A to je lepší to hroucení se s dvojky?
To by měl den blbec omlouvat z písemky.