Nejprve musím zjistit, v jakém rozpoložení děti jsou, říká Karel Šíma

Karel Šíma (29 let) působí jako asistent pedagoga na ZŠ Vratislavova. Vystudoval herectví a již při studiu začal vést dramatické kroužky. Práce s dětmi ho zaujala natolik, že se začal zajímat o inkluzi a integraci dětí a postupem času se stal asistentem pedagoga. V současné době je přihlášen na pedagogickou fakultu, kde se chce ve své profesi ještě více zdokonalit. Text vyšel původně na webu České společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV).

Karel Šíma
  • Proč jste si vybral práci asistenta pedagoga?

Mám rád lidi kolem sebe šťastné, obzvláště u dětí jsou tyto reakce bezprostřední, a tudíž vidím výsledky své práce hned. To se mi na práci asistenta pedagoga nejvíc líbí.

  • Jak vypadá Váš běžný den ve škole?

Do školy přicházím obvykle půl hodiny před začátkem první vyučovací hodiny. S paní učitelkou probereme denní cíle a připravím si vše potřebné na start vyučování, pak se jdu vítat s dětmi. Vždy mám v záloze více plánů. Nejprve musím zjistit, v jakém rozpoložení děti jsou. Když dítě není dobře naladěné, snažím se tuto situaci změnit, protože v pozitivní náladě se lépe pracuje. Často si s dětmi povídám a zjišťuji příčinu problému. S dětmi pracuji hravou formou, do každého předmětu se snažím vkládat dramatiku. Myslím si, že v době společného vzdělávání je takový přístup důležitým nástrojem, jak sjednotit kolektiv a zlepšit klima ve třídě.

  • Jaký je, podle Vás, Váš hlavní přínos pro výuku?

Tím, že mám vystudované herectví, tak určité prvky využívám i ve škole. Myslím si, že využití dramatiky je při práci s dětmi, které moji podporu potřebují, velmi důležitou součástí výuky. Díky tomu se třeba snadněji odstraňují bariéry vzniklé studem.

  • Kolika dětem ve třídě a jakým způsobem jim poskytujete podporu?

Podle norem patřím zejména čtyřem dětem, které mají napsaný potřebný počet hodin z pohledu poradenského pracoviště, ale v praxi jsem začleněný do celé třídy. Abych se v Praze vůbec uživil, protože celý úvazek dítěte je pouze polovina úvazku asistenta, tedy i polovina platu, tak jsem odpoledne ještě vychovatel školní družiny jiné třídy.

  • Jak funguje Vaše spolupráce s pedagogem?

Výborně, mám asi štěstí na lidi kolem sebe, někdy vedeme výuku oba dva 🙂 Společně se nám daří postupné zlepšování klimatu třídy i zpestření výuky.

  • Jak vypadá Vaše spolupráce s ostatními členy pedagogického sboru?

Všichni děláme svoji práci s úsměvem. V naší škole máme hodně projektových dnů, které se snaží propojit i děti mezi třídami. Běžná bývá spolupráce v ročnících, společné bývají i akce, jako školy v přírodě, divadelní představení či letos i muzikál Ať žijí duchové.

  • Co by Vám pomohlo v ještě lepším naplňování vaší práce?

Více metodických pomůcek pro asistenty pedagoga a lepší spolupráce s rodiči, zejména u integrovaných dětí.

  • Jak s rodiči žáků spolupracujete?

Pravidelně se scházíme, probereme chování, potřeby a problémy jednotlivých žáků a navrhneme nové cíle, které jsou vždy šité každému jednotlivci na míru. Jsme vždy individuálně otevřeni jakékoliv formě spolupráce s rodiči.

Celý rozhovor čtěte ZDE.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

1

 
1 Počet vláken diskuze
0 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Eva
Eva

Pročítám řádky, několikrát za sebou, abych si udělala celkový obrázek,jak to můžete ve vaší škole vypadat. Pokud jste schopen položit za každé slovo ruku do ohně, pak vám tak trochu závidím vaše mládí, elán a tuhle školu, která vám umožňuje rozvíjet vaše představy, nápady a plány. Kreativita je bezvadná věc. Taky jsme jezdily s dětmi na školu v přírodě. Taky jsme podle představ zpracovaly s praktikantkou hudebnicí úryvek z bezvadného filmu pro maminky. Dělaly jsme spoustu zajímavých a přitažlivých činností pro děti. Už jsem ukončila svoji dlouholetou práci a už jen vzpomínám. Takže držím palce, ať vám nadšení vydrží. Práce… Číst vice »