Učitelská vrba: Inkluze může fungovat jen, když spolupracuje i rodina

Zvenčí se může zdát, že inkluze je náročná především pro školy. Pohled zevnitř však ukazuje, že je břemenem i pro rodiče. Protože inkluze může fungovat jen, když funguje ve škole a doma je podpořena. Pokud tyto dvě složky, zásadní pro vzdělávání, dobře spolupracují, může se dítěti s hendikepem dařit ve škole skvěle. Podpůrné síly se tak násobí.

„Co já? Ať se stará škola! Vidíš, zas máš čtyřku!“ Rodiče, kteří spoléhají na to, že se o vše postará pedagogicko-psychologická poradna, učitelé, učitelky a asistentky, dělají chybu. Zájem o prospěch dítěte by se neměl odrážet jen v tom, že jednou týdně projedou žákovskou a okomentují výskyt známek.

Dítěti, které potřebuje ve škole dopomoc asistentky, je potřeba asistovat i doma. Jedině tak to dává smysl. Úsilí, které vyvíjejí pedagogové ve škole, ztrácí svou efektivitu v případě, že žák či žákyně přijdou domů a topí se tam v nezájmu. Pozornost, čas a dialog, to jsou tři věci, které by mělo každé dítě dostat každý den. A tyto tři věci by se měly dotýkat i jeho pobytu a chování ve škole. Mluvit s dítětem a pomoci mu jeho myšlenky a emoce ukotvit do správného rámce, poskytnout mu zpětnou vazbu. Tak, aby vnímalo, že škola je důležitá pro život a rodina mu v tom bude oporou.

V domácí přípravě je totiž polovina úspěchu.Například pokud má poruchu pozornosti, není možné spoléhat na to, že se do školy samo připraví a naučí na test. Je potřeba pomoci mu vytvořit si jednoduchý systém. Přijít domů, otevřít úkolníček, říci si společně, co udělat hned, co později, a udělat to. Vyhradit si pravidelný čas a umožnit mu, aby nerušeně a s přestávkami na odpočinek splnilo své povinnosti.

Úsilí, které vyvíjejí pedagogové ve škole, ztrácí svou efektivitu v případě, že žák či žákyně přijdou domů a topí se tam v nezájmu.

Některé děti mohou získat dojem, že asistence ve škole znamená mít osobní služku: „Spadla mi propiska, podáte mi ji?“ Ale tak jako je na asistentce, aby udržela svou profesionalitu (správná odpověď je: „Ne, podej si ji sám.“), tak je i na rodičích, aby dětem nedělali doma poskoky. Příprava učebnic? Doplnění učiva z promeškaných předmětů? Ať to dělá dítě samostatně, ale s podporou, nasměrováním například na spolužáka, který bydlí poblíž a mohl by půjčit sešity.

Druhá polovina školního úspěchu se odehrává už mimo domov. Určuje ji to, jak je dítě schopné ten den, tu danou hodinu, vnímat, spolupracovat a ovládat se. Zde mu mohou pomoci právě učitelé a asistentky. Dohlédnou, aby dítě zapsalo zásadní informace a mělo připravené pomůcky. Můžou se snažit ovlivnit i vztahy mezi dětmi, aby ostatní přijímali toho „mimoně“ s porozuměním. Aby se ve třídě každý cítil bezpečně a respektován.

A bylo by fajn, kdyby se tak děti cítily i doma. Ano, nabádáme rodiče, aby kladli důraz na školu i doma, ale na druhou stranu, škola není všechno. I dítě, kterému se ve škole nedaří a necítí se v ní dobře, má nějakou schopnost nebo nadání, v nichž předčí ostatní. Pokud nemá možnost uplatnit jej ve škole, je nejlepší umožnit mu to doma. Děti potřebují zažívat úspěch, leckdy se pak lépe vyrovnávají se školním stresem.

Vrbě se svěřila: Eva Dušková, asistentka pedagoga na liberecké ZŠ 5. května

Milí učitelé a učitelky,

zavádíme rubriku Učitelská vrba, protože nás zajímá, co vás trápí, těší, o čem přemýšlíte. Napíšete nám?

Pište vrbě na adresu lucie.fialova@eduin.cz.

6

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
2 Comment threads
4 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
EvaBeruthielJarkaRadka Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

nejnovější nejstarší
Radka
Host
Radka

Dobrý den, co se týká inkluze mám na to jiný názor. Inkluze by měla být když už musí být, rozdělena a ne pro všechny typy dětí. Můj teprve 7 letý syn se stal obětí šikany, která byla již od první třídy. Byl to žák který měl ADHD a diagnostikovanou agresivitu. Díky Inkluzi a rozhodnutí jeho matky navštěvoval ZŠ i přes doporučení psychiatra aby byl léčen a po té přeložen na praktickou školu. Pro matku léčení syna nebylo vyhovující a ani přesun do praktické školy a vždy dávala přednost tzv.: menšímu zlu pro ni… Tento spolužák syna napadal v podstatě 24… Číst vice »

Beruthiel
Host
Beruthiel

Jak byste prosím chtěla umístit dítě s normálním iq do praktické školy? Ta je určena pro žáky s mr. A také si asi neuvědomujete, že zrovna tenhle chlapec by nastoupil do třídy k vašemu synovi i před inkluzí, jenže neměl by nárok na asistenta nebo ivp. Což tedy nevím jestli by bylo lepší ;)

Radka
Host
Radka

Jak muzete vedet ze to dite melo normalni iq? Normalni iq rozhodne nemelo uz na zacatku dostaval 4 a 5… To sice by nastoupilo do normalni zs ale max po pul roce by ho soupli jinam…. A nic takoveho by se nedelo!!! A propo to dite nakonec preslo do prakticke skoly… ;-) takze hrajte si na chytreho jinde a ne tady protoze o tehle problematice vim hodne….

Jarka
Host
Jarka

Jsem bývalá učitelka, učila jsem na 2.stupni ZŠ.Mohu posoudit dobu před 30 lety a nyní.Děti jsou v podstatě pořád stejné-stejně zlobí,učí se,neučí se,atd.Rozhodně nejsou horší než dřív.Jedno ale nechápu.Do tříd jsou začleňovány i děti,které by potřebovaly speciální přístup,pomalejší tempo a také,aby jich bylo ve třídě méně a ne 25-30.Určitě by se toho i víc naučily.Myslim si,že nevhodné začleňování je i na škodu některým dětem. Není možné,aby vyučující zvládali při současných počtech dětí ještě individuální přístup.A to vůbec nemluvím o administrativě,t.j. jiné téma.

Eva
Host
Eva

Dávám Vám za pravdu a to ještě připomínám, že v těchto třídách můžou být i děti s nadáním, které potřebují taky svůj citlivější přístup, uplně jinak vedený.

Eva
Host
Eva

Ono to není jen v rámci inkluze. Tam je spolupráce rodiny a školy to nejdůležitější, stejné požadavky, stejný přístup, nastavení režimu, který je důležitý pro dítě k získání jistoty a pocitu bezpečí. Jako příklad uvedu problém dítěte bez jakéhokoliv postižení. Ráno přivede matka dítě do školky, dítě není zrovna ve své kůži prosí rodiče, zda můžou jít po obědě domů. Když je dítě neodbytné, někdy rodiče nemají trpělivost a dítěti slíbí, že po obědě přijdou. Nestane se tak, dítě se cítí podvedeno, ztrácí pocit důvěry a bezpečí a učitelce dá někdy dost práce dítě uklidnit. To je jeden z problémů,… Číst vice »