Julie, Ela a Ada.

Máme strašně moc úkolů a obědy za moc nestojí, přesto je naše škola skvělá, říká česká maminka žijící v New Orleans

Julie Urbišová, bývalá redaktorka ČT, žije v New Orleans ve státě Louisiana v USA a s manželem Emrem, původem z Turecka, tu vychovává dvě dcery, šestiletou Elu a dvouletou Adu. Obě se narodily tady v New Orleansu. Emre tu vlastní několik kaváren, Julie je novinářka na volné noze. O životě na americkém Jihu píše blog Doma v Nola, brzy jí v ČR vyjde i stejnojmenná kniha.

Máme dvě dcery, šestiletou Elu a dvouletou Adu. Obě se narodily tady v New Orleansu. Ela mluví česky, anglicky a turecky – manžel je Turek. Poslední dobou se jí ale do češtiny stále víc míchá angličtina a začíná to být těžké. Pořád jí opakuji její anglické věty česky a snažíme se často číst. Děláme taky českou školu, ale vzhledem k množství úkolů do její americké školy je to opravdu velmi náročné a nedostáváme se k tomu tak často, jak bychom měly. Jak to bude s mladší dcerou, to se teprve uvidí.

První část vyprávění o amerických školách čtěte ZDE

Naše Ela chodí do výběrové státní školy. Znamená to, že ve 3 a půl letech musela dělat testy, které jsou takovým tajemstvím. Nikdo z rodičů neví, na co se dětí učitelé ptají, a protože jsou ty děti ještě malinké, tak toho pak moc nepoví. Jediné, co vím, že musela umět napsat své jméno a povídat o nějakém obrázku, který před ni dali. Začínala tu v předškolním programu, dnes je v první třídě.

Během 7 hodin výuky jen 30 minut přestávky
Moc jsme stáli o tuto školu, protože je jediná státní v našem okolí, která má dobrou pověst. Nechtěli jsme je dávat do katolických škol, ani do soukromých. V prvním případě, protože náboženství se tady skutečně vyučuje od 4 let, což nám přijde přehnané, a v druhém, protože je školné neskutečně drahé – okolo 6 000-10 000 dolarů za školní rok. Až skončí tuto základku v páté třídě, pokud bude mít dobrý prospěch, automaticky přestoupí na tzv. Middle school stejné kvality, je taky výběrová a většina žáků tam pak pokračuje.

Naše škola je asi 15 minut jízdy autem. Máme možnost, aby jezdila školním autobusem, ale to jsem zamítla. Bydlíme celkem daleko, nastupovala by jako první a v autobuse by tak strávila skoro hodinu tam i zpět. Takže ji ráno do školy na 8:10 veze manžel. Škola končí ve tři, takže od čtyř let je tam moje dcera od 8 do 3 odpoledne. Během vyučování mají jen jednu 10 minutovou přestávku a 20 minut na oběd. S tím docela dost bojuju, protože vidím, jak moc je odpoledne unavená.

Po škole mívají děti možnost nějakých aktivit – můžou chodit na jógu, šachy, dramaťák, stavění Lega, můžou se učit hrát golf nebo fotbal. Výhoda je, že kroužek se koná přímo v areálu školy. Samozřejmě toto jsou soukromé aktivity, takže se platí extra. Mají taky k dispozici před a po škole družinu, která funguje od 7 ráno a pak do 6 večer. My někdy využíváme odpolední družiny, protože si spolu děti alespoň pohrají – mají hodně koloběžek, balónů atd, v případě špatného počasí si hrají uvnitř v jídelně, která funguje i jako herna.

Hudební výchova tu vůbec není, zato testů a úkolů spousty
Podívat se přímo ve výuce jsem nikdy nebyla, ale co tak slyším od Ely, tak se jim předměty docela rychle střídají. Neexistuje klasické zvonění, na jaké jsem byla zvyklá já. Učitel si sám kontroluje čas a mění předměty. Přijde mi, že třeba v matematice naše děti docela pozadu, protože letos zavedli nové osnovy a nový systém. Někdy děti využívají počítače, mají velké množství programů, kde si mohou procvičovat spelling-hláskování, čtení i počítání. Co mě tedy velice mrzí, je to, že v naší škole vůbec není hudební výchova! Já jsem velmi hudebně zaměřená, vidím u dcery velký hudební talent, ale v rámci školy jej nemůže vůbec rozvíjet. Je to údajně kvůli penězům. Výtvarku mají, ale to, co nosí domů, jsou většinou jen obrázky namalované tužkou, nevidím žádné velké vedení učitelky.

spelling a vocabulary

Obědy neplatíme, protože máme nějaké speciální dotace od státu. Naše škola navíc nabízí i snídaně. Kvalita tedy není moc dobrá, Ela tam obědvá většinou tak jednou týdně a to, když je pizza nebo špagety s hovězím masem. Jinak dostává obědy z domu. Já jsem tam několikrát na obědě byla a obzvlášť jejich sendviče jsou dost strašné – tlustý plátek krutí šunky na gumové housce. Obědy jsou většinou jen ohřívané, vše jsou to zavaukované produkty. Každý den mají ovoce a zeleninu, ale ovoce většinou nebývá čerstvé. Často dostávají taky dezerty, takže za mě spokojenost určitě není.

Známkuje se normálně ABCD a píše se docela dost testů. Každý pátek test na spelling, co dva týdny velký test z matematiky, řekla bych, že každý týden mají nějaký test z angličtiny, buď gramatiku (teď třeba probírají zájména), nebo čtení – porozumění textu s otázkami na obsah. Docela často pak dostáváme jakési vysvědčení, tak 4x ročně určitě.

Čím je ale naše škola proslulá, to je množství domácích úkolů. To je tedy naprosto šílené. Jen matematika nám někdy zabírá i hodinu. Pak angličtina, čtení, každý den by měli procvičovat spelling (na týden dostávají zhruba 10 nových slov na spelling), pak mají jednou za čas nějaký projekt k zeměpisu nebo social studies, a ještě mají každý týden naučit třeba 10 slov, která se nepoužívají často, tak aby jim rozuměly. A těm tedy často nerozumím ani já, takže překládáme se slovníkem a učíme se spolu. Kvůli množství dalších úkolů se k tomuto ale často vůbec nedostaneme.

Atmosféra ve škole je skvělá, děti se podporují navzájem
I přes to, že dostávají děti dost zabrat, je atmosféra v naší škole úžasná. Asi i kvůli ní se tolik lidí snaží sem děti dostat. Děti jsou k sobě hrozně přátelské. Nejstarší jsou páťáci a jsou celou dobu studia vedeni k tomu, že musí pomáhat a ochraňovat ty nejmladší, a skutečně to funguje. Hodně se tu zapojují i rodiče. Máme během roku spoustu akcí, jako například muffiny s maminkou nebo tanec s tatínkem, kdy vždy skupina rodičů dobrovolníků zajistí celou akci. Děti i rodiče tyhle akce milují. Navíc má vždy každá třída tzv. room Mom. To je maminka, která pomáhá učitelům, s čím je potřeba – může to být přímo asistence během hodiny, kopírování, zajišťování třídní oslavy, starost se o dárky k narozeninám učitelům apod.

Ve škole máme jednoho chlapce na vozíku, který má svou osobní asistentku po celou dobu vyučování, a v naší třídě jsou dvě děti s autismem, které mají dohromady jednu asistentku. Věnuje se jim celý školní den, mají vyhrazené místo jen pro sebe, kde v případě potřeby studují společně s asistentkou učitele. Jinak chodí stejně na obědy, jezdí na výlety, vše dělají jako ostatní spolužáci. Nikdy jsem neslyšela dceru říct něco na adresu těchto spolužáků, takže z toho usuzuji, že je bere za naprosto sobě rovné a plnohodnotné kamarády.

Naše škola je obecně hodně namíchaná, a i proto jsem za ni ráda. Máme mnoho indických, arabských, honduraských rodin. V Americe je toto přirozená věc a nikdo se nikoho neptá, odkud je. Tedy ptá se ze zájmu, ale děti tyto věci neřeší. Navíc všechny děti mluví perfektně anglicky a sebe už považují za Američany.

A co mi ještě přijde úžasné – mají perfektní začátky dne. Každé ráno se děti nejdřív sejdou v jídelně, která je takovým meeting point, místem setkávání ve škole. Každý den na pódiu zahájí ředitelka oznámením toho, co je dnes čeká – mají-li něco mimořádného. Jedno dítě může říct do mikrofonu vtip, jiné dítě řekne nějakou významnou událost, která se toho dne stala, jiné třeba řekne význam nějakého cizího slova. Pokud má dítě nějaký úspěch v kroužku – třeba gymnastice, fotbalu, cokoliv – může přinést medaili, trofej, nebo třeba fotku čerstvě narozeného sourozence, a s celou školou může svou radostnou událost sdílet. Pro děti je to zásadní, hrozně se na to těší a učí se podporovat se navzájem.

Každý den je toto ranní setkání zakončeno slibem americké vlajce, které umí zpaměti už čtyřleté děti.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

54

 
13 Počet vláken diskuze
41 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Lea
Lea

Podle popisu mě ta škola zas tak nenadchla.Sedm hodin výuky v šeti letech,navíc bez přestávek.K tomu ještě navečer slušná porce úkolů.To je v podstatě skoro víc ,než běžná doba v zaměstnání.Docela by mě zajímalo,kdy dcerka bude rozvíjet ten hudební talent.

Pavel
Pavel

Osobně bych uvítal větší množství článků o zkušenostech rodičů se školami v zahraničí, kdy prostě ukáží na plusy i minusy, i když je to subjektivní hodnocení. Některé popisované věci mě zaujaly a dovedl bych si je představit i u nás, na další bych nahlížel, abych tak řekl, spíše s rozpaky.

Tama Ris
Tama Ris

Vůbec zde nepíše nic o tělesné výchově. Tady je to mizérie, kolikrát jim odpadne TV, ale pořád se bude nadávat na to, jak se děti málo hýbou. A dává dceři obědy do školy…. Hm, pokud má aspoň teplou večeři, no, stejně e ale oběd velmi důležitý, měl by být teplý, kvalitní. V šesti umět 2 cizí jazyky, smekám. Dcera je v páté a má úkol jednou za 14 dní, což je katastrofa a v porovnání s tímto = vlastně také extrém. Jak je vidět, všude se najdou extrémy.

Andrea
Andrea

Ziji v Texasu,Houston…hudebni vychovu tady maji jako volitelny predmet-tedy bud zpev nebo hru na hudebni nastroj,deti hrali na fletnu uz v elementary (zakladni skola),middle school -od 6,tridy maji uz velke orchestry a u nas treba ucila jedna ucitelka vsechny zaky za pomoci 2 asistentu a opravdu to ty deti naucila-moje dcera se naucila na fletnu za 4 mesice-neuveritelne…jidlo k obedu je hnus,to je tady opravdu problem…skola je opravdu dlouha a kratke prestavky,deti sotva dobehnou do druhe tridy..jinak si uz od detsvi museji zvykat na vykonnost a soutezivost,moje deti bez problemu..co se tyce PE -telocviku,mame 2 krat tydne ,pomerne narocny,system je… Číst vice »

Andrea
Andrea

jeste k tem sportum,pokud se dite dostane do lepsiho druzstva a chce delat urcity sport,pak jsou treninky 4 krat tydne brzy rano nebo po skole,plus zapasy.Pokud dite sportovat nechce ,nikdo ho nenuti a ma telocvik 2 krat denne.Texas je nastesti hodne sportum nakloneny,takze syn hraje americky fotbal,basket a trenuje porad…diky sportum tady deti dostavaji vyhodna stipendia na vysoke skoly

Andrea
Andrea

ma telocvik 2 krat tydne

Andrea
Andrea

na elementary school-do 5 tridy-je telocvik malo,vetsina rodicu si plati mimoskolni sporty,neni to vysoka castka okolo 100 dolaru za 3-4 mesice plus vybaveni.Jidlo ve skole je opravdu hrozne,me deti,kdyz byly male si nosily jidlo z domova v termosce,ted jako starsi si jidlo pripravuji sami,ovoce,zeleninu a neco maleho,teple jidlo dostavaji az doma,moc se mi to nelibi,vzdycky rikam svym znamym v CR,at si vazi toho,jake jidlo dostavaji deti v CRa vzpominam na dobu,kdy jsme nadavali na skolni obedy,co bych ted za to dala.Ukolu je opravdu hodne,deti jsou ale zvykle,na stredni skole se dcera jiz pripravuje na univerzitu,tzn.,ze ma predmety a praci navic… Číst vice »

Dagmar
Dagmar

To se podívejme, jak tu máme málo příspěvků od obvyklých kritiků českého školství! Kdepak jsou výkřiky „Zrušte domácí úkoly!“ „Učitelé toho chtějí moc!“ „Učitelé toho chtějí málo!“ „Je moc projektových dnů, děti mají málo času na procvičování!“ „Je málo projektů, škola je odtržená od reality!“ „Hodiny jsou nudné, hodiny nejsou dostatečně pestré!“ atd, atd. Jediná slušná škola, je o ní bitka, a přitom taková mizérie na naše poměry, což. Paní má děti ještě malé, ale třeba ten úvod dne v rámci třídy probíhá ve škole mé dcery na I. stupni stejně. Domů mi nosí od paní učitelky vyrobené dárečky a… Číst vice »

K.H.Borovsky
K.H.Borovsky

Co jste očekávala mladá paní.Hniloba dnešního západního světa je v souladu s komunistickou definicí.

K.H.Borovsky
K.H.Borovsky

Genderismus, Neomarxismus,Globalismuss ist die, heutige Ubel heutigen Gesgelschaft. Wir neure Europa entstehend gegen dem.

Hana
Hana

Mám také výhrady:většina dětí v 6 letech není schopna udržet pozornost 7 hodin,takže ty americké jsou asi geniální,ha,ha.Co dělají s dětmi,které tomuto tempu nestačí?Nebo mají nějaké speciální potřeby a nelze je vyučovat v normální třídě ani s asistentem?Ve výsledku je zajímavé,že děti v českých školách toho umí více,což je prokázaný fakt.Když se pak američana na cokoliv zeptáš,tváří se jak blbec a neví,o čem je řeč.Takže žádný zázrak ty americký školy.Taky by děti měly umět více česky,protože to je pro českou rodinu základ.Anglicky se stačí jen domluvit.Ani američani dobře anglicky neumí.

Hana
Hana

Koukám,že se tady nepohodlné názory mažou i když jsou to všeobecně známé fakty.

Eva
Eva

Opět zajímavé čtení o tom, jak to chodí jinde.
Co se mi nelíbí je princip výuky naopak evidentní podpora týmové práce je fajn. Určitě lepší varianta než extrémní soutěživost . To mě ovšem v této zemi s krátkodobou orientaci a obecným zaměřením na vysledky celkem překvapilo. Stravování je tedy podle článku dost hrozné , stejne jako množství úkolu. Pro mne zajímavé informace .