Máme strašně moc úkolů a obědy za moc nestojí, přesto je naše škola skvělá, říká česká maminka žijící v New Orleans



Julie Urbišová, bývalá redaktorka ČT, žije v New Orleans ve státě Louisiana v USA a s manželem Emrem, původem z Turecka, tu vychovává dvě dcery, šestiletou Elu a dvouletou Adu. Obě se narodily tady v New Orleansu. Emre tu vlastní několik kaváren, Julie je novinářka na volné noze. O životě na americkém Jihu píše blog Doma v Nola, brzy jí v ČR vyjde i stejnojmenná kniha.

Máme dvě dcery, šestiletou Elu a dvouletou Adu. Obě se narodily tady v New Orleansu. Ela mluví česky, anglicky a turecky – manžel je Turek. Poslední dobou se jí ale do češtiny stále víc míchá angličtina a začíná to být těžké. Pořád jí opakuji její anglické věty česky a snažíme se často číst. Děláme taky českou školu, ale vzhledem k množství úkolů do její americké školy je to opravdu velmi náročné a nedostáváme se k tomu tak často, jak bychom měly. Jak to bude s mladší dcerou, to se teprve uvidí.

První část vyprávění o amerických školách čtěte ZDE

Naše Ela chodí do výběrové státní školy. Znamená to, že ve 3 a půl letech musela dělat testy, které jsou takovým tajemstvím. Nikdo z rodičů neví, na co se dětí učitelé ptají, a protože jsou ty děti ještě malinké, tak toho pak moc nepoví. Jediné, co vím, že musela umět napsat své jméno a povídat o nějakém obrázku, který před ni dali. Začínala tu v předškolním programu, dnes je v první třídě.

Během 7 hodin výuky jen 30 minut přestávky
Moc jsme stáli o tuto školu, protože je jediná státní v našem okolí, která má dobrou pověst. Nechtěli jsme je dávat do katolických škol, ani do soukromých. V prvním případě, protože náboženství se tady skutečně vyučuje od 4 let, což nám přijde přehnané, a v druhém, protože je školné neskutečně drahé – okolo 6 000-10 000 dolarů za školní rok. Až skončí tuto základku v páté třídě, pokud bude mít dobrý prospěch, automaticky přestoupí na tzv. Middle school stejné kvality, je taky výběrová a většina žáků tam pak pokračuje.

Naše škola je asi 15 minut jízdy autem. Máme možnost, aby jezdila školním autobusem, ale to jsem zamítla. Bydlíme celkem daleko, nastupovala by jako první a v autobuse by tak strávila skoro hodinu tam i zpět. Takže ji ráno do školy na 8:10 veze manžel. Škola končí ve tři, takže od čtyř let je tam moje dcera od 8 do 3 odpoledne. Během vyučování mají jen jednu 10 minutovou přestávku a 20 minut na oběd. S tím docela dost bojuju, protože vidím, jak moc je odpoledne unavená.

Po škole mívají děti možnost nějakých aktivit – můžou chodit na jógu, šachy, dramaťák, stavění Lega, můžou se učit hrát golf nebo fotbal. Výhoda je, že kroužek se koná přímo v areálu školy. Samozřejmě toto jsou soukromé aktivity, takže se platí extra. Mají taky k dispozici před a po škole družinu, která funguje od 7 ráno a pak do 6 večer. My někdy využíváme odpolední družiny, protože si spolu děti alespoň pohrají – mají hodně koloběžek, balónů atd, v případě špatného počasí si hrají uvnitř v jídelně, která funguje i jako herna.

Hudební výchova tu vůbec není, zato testů a úkolů spousty
Podívat se přímo ve výuce jsem nikdy nebyla, ale co tak slyším od Ely, tak se jim předměty docela rychle střídají. Neexistuje klasické zvonění, na jaké jsem byla zvyklá já. Učitel si sám kontroluje čas a mění předměty. Přijde mi, že třeba v matematice naše děti docela pozadu, protože letos zavedli nové osnovy a nový systém. Někdy děti využívají počítače, mají velké množství programů, kde si mohou procvičovat spelling-hláskování, čtení i počítání. Co mě tedy velice mrzí, je to, že v naší škole vůbec není hudební výchova! Já jsem velmi hudebně zaměřená, vidím u dcery velký hudební talent, ale v rámci školy jej nemůže vůbec rozvíjet. Je to údajně kvůli penězům. Výtvarku mají, ale to, co nosí domů, jsou většinou jen obrázky namalované tužkou, nevidím žádné velké vedení učitelky.

spelling a vocabulary

Obědy neplatíme, protože máme nějaké speciální dotace od státu. Naše škola navíc nabízí i snídaně. Kvalita tedy není moc dobrá, Ela tam obědvá většinou tak jednou týdně a to, když je pizza nebo špagety s hovězím masem. Jinak dostává obědy z domu. Já jsem tam několikrát na obědě byla a obzvlášť jejich sendviče jsou dost strašné – tlustý plátek krutí šunky na gumové housce. Obědy jsou většinou jen ohřívané, vše jsou to zavaukované produkty. Každý den mají ovoce a zeleninu, ale ovoce většinou nebývá čerstvé. Často dostávají taky dezerty, takže za mě spokojenost určitě není.

Známkuje se normálně ABCD a píše se docela dost testů. Každý pátek test na spelling, co dva týdny velký test z matematiky, řekla bych, že každý týden mají nějaký test z angličtiny, buď gramatiku (teď třeba probírají zájména), nebo čtení – porozumění textu s otázkami na obsah. Docela často pak dostáváme jakési vysvědčení, tak 4x ročně určitě.

Čím je ale naše škola proslulá, to je množství domácích úkolů. To je tedy naprosto šílené. Jen matematika nám někdy zabírá i hodinu. Pak angličtina, čtení, každý den by měli procvičovat spelling (na týden dostávají zhruba 10 nových slov na spelling), pak mají jednou za čas nějaký projekt k zeměpisu nebo social studies, a ještě mají každý týden naučit třeba 10 slov, která se nepoužívají často, tak aby jim rozuměly. A těm tedy často nerozumím ani já, takže překládáme se slovníkem a učíme se spolu. Kvůli množství dalších úkolů se k tomuto ale často vůbec nedostaneme.

Atmosféra ve škole je skvělá, děti se podporují navzájem
I přes to, že dostávají děti dost zabrat, je atmosféra v naší škole úžasná. Asi i kvůli ní se tolik lidí snaží sem děti dostat. Děti jsou k sobě hrozně přátelské. Nejstarší jsou páťáci a jsou celou dobu studia vedeni k tomu, že musí pomáhat a ochraňovat ty nejmladší, a skutečně to funguje. Hodně se tu zapojují i rodiče. Máme během roku spoustu akcí, jako například muffiny s maminkou nebo tanec s tatínkem, kdy vždy skupina rodičů dobrovolníků zajistí celou akci. Děti i rodiče tyhle akce milují. Navíc má vždy každá třída tzv. room Mom. To je maminka, která pomáhá učitelům, s čím je potřeba – může to být přímo asistence během hodiny, kopírování, zajišťování třídní oslavy, starost se o dárky k narozeninám učitelům apod.

Ve škole máme jednoho chlapce na vozíku, který má svou osobní asistentku po celou dobu vyučování, a v naší třídě jsou dvě děti s autismem, které mají dohromady jednu asistentku. Věnuje se jim celý školní den, mají vyhrazené místo jen pro sebe, kde v případě potřeby studují společně s asistentkou učitele. Jinak chodí stejně na obědy, jezdí na výlety, vše dělají jako ostatní spolužáci. Nikdy jsem neslyšela dceru říct něco na adresu těchto spolužáků, takže z toho usuzuji, že je bere za naprosto sobě rovné a plnohodnotné kamarády.

Naše škola je obecně hodně namíchaná, a i proto jsem za ni ráda. Máme mnoho indických, arabských, honduraských rodin. V Americe je toto přirozená věc a nikdo se nikoho neptá, odkud je. Tedy ptá se ze zájmu, ale děti tyto věci neřeší. Navíc všechny děti mluví perfektně anglicky a sebe už považují za Američany.

A co mi ještě přijde úžasné – mají perfektní začátky dne. Každé ráno se děti nejdřív sejdou v jídelně, která je takovým meeting point, místem setkávání ve škole. Každý den na pódiu zahájí ředitelka oznámením toho, co je dnes čeká – mají-li něco mimořádného. Jedno dítě může říct do mikrofonu vtip, jiné dítě řekne nějakou významnou událost, která se toho dne stala, jiné třeba řekne význam nějakého cizího slova. Pokud má dítě nějaký úspěch v kroužku – třeba gymnastice, fotbalu, cokoliv – může přinést medaili, trofej, nebo třeba fotku čerstvě narozeného sourozence, a s celou školou může svou radostnou událost sdílet. Pro děti je to zásadní, hrozně se na to těší a učí se podporovat se navzájem.

Každý den je toto ranní setkání zakončeno slibem americké vlajce, které umí zpaměti už čtyřleté děti.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
54 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Lea
Lea
27. 4. 2019 10:45

Podle popisu mě ta škola zas tak nenadchla.Sedm hodin výuky v šeti letech,navíc bez přestávek.K tomu ještě navečer slušná porce úkolů.To je v podstatě skoro víc ,než běžná doba v zaměstnání.Docela by mě zajímalo,kdy dcerka bude rozvíjet ten hudební talent.

vlad
vlad
27. 4. 2019 11:27
Reply to  Lea

To je správné. Děcka ve škole mají makat, aby něčeho dosáhly a vážily si vzdělání. Dnešní biomatky by s dětmi nejraději nedělaly nic a už vůbec ne domácí úkoly.Hudební vzdělání si klidně může doplnit na střední škole, jak je to v Americe běžné.

Ilona
Ilona
27. 4. 2019 14:02
Reply to  vlad

Na to jste prisel jak,ze bio matky by nejradsi nededaly ukoly nebo vubec nic,mate doma takovou?Je snad jedno,jestli biomatka nebo obyc matka a jakakoliv jina..normalni matka i otec s detmi ukoly dela nebo aspon dohlizi..ze si doplni hudebni vzdelani na stredni..pekna blbost,dite ma zacinat odmala,pokud ma alespon min.talent,snazi se a hlavne chce samo,casem nastroje treba i pridat.Ze musi makat,to je jasne,nic neni zadarmo,ale umerne veku a ne jim na zacatku hned vse znechutit..

Hana
Hana
28. 4. 2019 22:17
Reply to  vlad

ok. ve škole „makaj“, ale ve třiceti se jim hroutí svět a jsou vyhořelé trosky.
Výkon spokojenost nikomu nezaručí! Nehledě na to, že chybí prostor pro volný čas.
“ Biomatky“ někdy přemýšlejí trochu jako matky .-) , možná nechtějí z dětí vychovat výkoného robota, ale spokojeného člověka!

Ilona
Ilona
28. 4. 2019 22:51
Reply to  Hana

Tady se casto pouziva slovo“biomatka“..me by zajimalo,co konkretne si kdo predstavuje pod timto pojmem,ja fakt nevim..vzdy jsem si myslela,ze to jsou matky,co treba nedavaji sve deti ockovat..ale ve spojeni se skolou me toho moc nenapada.
Vykon spokojenost nezaruci,ani uspech ani stesti..tak zlata stredni cesta..deti se spis maji vsim provadet nez jim lajnovat,co hlavne musi a nesmi.

Ilona
Ilona
27. 4. 2019 13:56
Reply to  Lea

Hlavne,ze v minule diskuzi jste prudila jak zbesila,asi z principu,jelikoz nesnesete jiny nazor nez svuj..dnes uz nejste tak nadsena z USA pokracovani o skolstvi?

Lea
Lea
27. 4. 2019 15:48
Reply to  Ilona

Milá Ilono,jestli někdo v minulé diskuzi (o této mamince) prudil,tak jste to byla každopádně Vy .Já jsem rozhodně nehájila americké školství,ale objektivitu článku.Ve kterém byla jasně vypsána i negativa.O své škole tam nepsala nic.Zato Vy jste urazila dost lidí,co se odvážili mít jiný názor.

Eva
Eva
29. 4. 2019 08:17
Reply to  Ilona

Paní Ilono, dneska bez urážek typu pipka , slepice, vrána…. ? Bravo ! Tak ať Vám to vydrží i po tom, co se někdo odváží mít jiný pohled na věc než je Vás ! Protože jste to byla Vy a nikdo jiný ( rozhodne ne Lea), kdo se vyjadřoval neurvale a úplně mimo téma…Nicméně očekávám, ze já z toho vyjdou minimálně jako ta pipka co miluje USA:-)

Ilona
Ilona
29. 4. 2019 09:08
Reply to  Eva

😉

Pavel
Pavel
27. 4. 2019 14:31

Osobně bych uvítal větší množství článků o zkušenostech rodičů se školami v zahraničí, kdy prostě ukáží na plusy i minusy, i když je to subjektivní hodnocení. Některé popisované věci mě zaujaly a dovedl bych si je představit i u nás, na další bych nahlížel, abych tak řekl, spíše s rozpaky.

Ilona
Ilona
27. 4. 2019 14:37
Reply to  Pavel

Clanek jsem si precetla dvakrat,po pravde receno,ja osobne nevim,co by me zaujalo a chtela u nas..vlastne nic.Jde o zvyk v jine zemi,ale za me zadne velke plusy nevidim..chapu,ze nase skolstvi by nemuselo sedet jim..

Ilona
Ilona
27. 4. 2019 15:06
Reply to  Pavel

Beru to vseobecne,plusy vidim v jazycich,dnes samozrejmost,asi i ta stmelujici atmosfera..chybi mi tam ta hudebka,vytvarka,nemene dulezite predmety,je jasne,pokud dite ma vyraznejsi talent v cemkoliv,ma se podporovat krouzky,soukromymi hodinami nebo hudebne zdatnymi rodici..skoda promarnit talent a predevsim chut deti.Nejak mi chybi zminka o telocviku..u nas i ty 2 hodiny tydne se mi zdaji malo,co si budeme povidat,v dnesni dobe soc.siti a stravovani se deti uz tak nehybou..casto nemaji ani jednu hodinu za tyden..deti byly po nemoci,ve tride jich bylo malo,telocvicna byla malo vytopena…. stravovani by melo byt kvalitni,je prece pro deti..obedy si rada zaplatim,i kdyz budou drazsi,ale jsou urcite normy detem..dospeli uz o sobe rozhoduji sami,at si jedi,co chteji.
Druzina fajn pro spolecne chvile mimo tridu,zajmy,sport,tvorbu…

Tama Ris
Tama Ris
27. 4. 2019 15:14

Vůbec zde nepíše nic o tělesné výchově. Tady je to mizérie, kolikrát jim odpadne TV, ale pořád se bude nadávat na to, jak se děti málo hýbou. A dává dceři obědy do školy…. Hm, pokud má aspoň teplou večeři, no, stejně e ale oběd velmi důležitý, měl by být teplý, kvalitní. V šesti umět 2 cizí jazyky, smekám. Dcera je v páté a má úkol jednou za 14 dní, což je katastrofa a v porovnání s tímto = vlastně také extrém. Jak je vidět, všude se najdou extrémy.

Lea
Lea
27. 4. 2019 15:56
Reply to  Tama Ris

ˇŽádné extrémy nejsou dobré.Ani ty obědy .Ten tělocvik by mě taky zajímal,ale když nemají ani Hv , nevím. Zas ale ,na středních a vysokých se tam sporty naopak podporují, ne?

Ilona
Ilona
27. 4. 2019 16:42
Reply to  Lea

Ano,to je fajn,ale mely by si k nemu vytvorit vztah odmala,i kdyz nebudou zadni super sportovci,ale hlavne se hybat.

Julie Urbišová
Julie Urbišová
30. 4. 2019 00:26
Reply to  Lea

Milá Leo a ostatní, tělocvik mi nějak vypadl při popisu, máte pravdu. Tělocvik mají každý den, hned ráno jako první hodinu. Jsou venku, tělocvičnu nemají, většinu roku je hezky. Jen pokud náhodou prší, mají náhradní program uvnitř. Díky za dotaz.

Ilona
Ilona
30. 4. 2019 11:38

Vsichni rodice,vetsina,“bojuji“za sve deti,skolu,zvyky a navyky a mysli si,ze ty jeho jsou nej..nelze srovnavat,spis,se chci zeptat,Vy jako zena,matka,pracujici matka..jste u Vas spokojena?Mate treba s muzem rozdilne nazory,vzhledem k jeho narodnosti?

Ilona
Ilona
27. 4. 2019 16:39
Reply to  Tama Ris

Jj,mate pravdu,jen jste me zaskocil/a s tim,ze dcera ma v 5.tride jeden ukol za 2 tydny…to vazne..nic se nema prehanet s malo i hodne,to je jasne..dcera v 1.tride ma kazdy den 2 az 3 ukoly,kombinace psani,cteni,matematiky a prvouky..pokud byly mezi vanocemi doma necelych 14 dni,bylo tolik ukolu,ze jsme je opravdu musely delat poctive kazdy den neco,abychom to nemely na posledni chvili..dcera kdyz marodi,ukoly nam p.ucitelka posila take kazdy den.Jsem zvedava na vyssi tridy😉

Andrea
Andrea
28. 4. 2019 02:52

Ziji v Texasu,Houston…hudebni vychovu tady maji jako volitelny predmet-tedy bud zpev nebo hru na hudebni nastroj,deti hrali na fletnu uz v elementary (zakladni skola),middle school -od 6,tridy maji uz velke orchestry a u nas treba ucila jedna ucitelka vsechny zaky za pomoci 2 asistentu a opravdu to ty deti naucila-moje dcera se naucila na fletnu za 4 mesice-neuveritelne…jidlo k obedu je hnus,to je tady opravdu problem…skola je opravdu dlouha a kratke prestavky,deti sotva dobehnou do druhe tridy..jinak si uz od detsvi museji zvykat na vykonnost a soutezivost,moje deti bez problemu..co se tyce PE -telocviku,mame 2 krat tydne ,pomerne narocny,system je jiny nez u nas-kluci maji americky fotbal,basket,track-atletiku,posilovani po 3 mesicnich cyklech,navic musi projit vyberovym rizenim,do jakeho druzstva se vykonnostne zaradi,holky zase volleyball,basket,softball atd.

Ilona
Ilona
28. 4. 2019 11:00
Reply to  Andrea

Hezke cteni,opravdu vsude jinak i tady v CR..jine zvyky,moznosti,otazka financi..i tady byl prispevek,ze dite v 5.tride jeden ukola za 14 dnu,pro me nepochopitelne..ale rozdily i zde,zname,kamaradky mi rikaji zkusenosti z jinych skol a nekdy pekne valim oci..jsem asi svihla,ale to jidlo je pro me osobne dulezite,svacinky delam sama,ovoce,zelenina,jogurt,pecivo se syrem,sunkou a nejakou dobrotu po obede do druziny,k piti cista voda nebo caj..vim,ze dcera obed nesni cely,to je mi jasne,ale vzdy rikam,trochu polevky a trochu druheho..alespon ochutnat.Doma jsou teple vecere kazdy den vzhledem k tomu,ze syn je se mnou doma,on tedy obed,ale dceru jiz nenutim,pecivo,,sunku,zeleninku,varene vejce..dekuji za zajimave pocteni,pro me osobne zajimavejsi nez samotny clanek.Vseobecne bych rekla,ze na deti jsou pomerne kladeny vysoke naroky fyzicky i psychicky..kazde dite to neustoji..je to fajn do budoucna pro budovani svych kvalit,presto jsou to stale deti a maji mit pohodove a spokojene detstvi😉

Andrea
Andrea
28. 4. 2019 15:22
Reply to  Ilona

Ano,mate pravdu,na deti jsou kladeny vysoke naroky,zavisi hodne,v jake oblasti zijete a jakou ma skola uroven,podle toho se odviji i cena nemovitosti,vyse dane z nemovitosti,ze kterych se pak dane skoly financuji.Moje deti jsou s tempem v pohode,netrpi zadnymi stresy,ovsem znam spousty jejich spoluzaku ,ktere jsou odmala ma antidepresivech a nezvladaji ten napor,,,to nemluvim o dalsi silenosti,kolik jich bere leky na ADHD,ktery maji diagnostikovany.Je to ciry nesmysl,skola je prilis dlouha,malo prestavek,ucitelky jsou pretizene vyplnovanim formularu a testu,podle kterych se hodnoti take jejich vykonost…no a pak je rozhodi kazdy vice aktivni chlapecek,ktery proste normalne zlobi.To je ale na dalsi clanek

Ilona
Ilona
28. 4. 2019 16:34
Reply to  Andrea

Take bych si od Vas rada precetla vice,i o Vas..pisete velmi chytlave a hezky,kdyz doctu prispevek,rikam si,skoda,ze uz nepokracuje😉
Je dobre,ze Vase deti tak skvele zvladaji,ostatnich je mi trochu lito,chapu,dnesni doba takova je..byt dravy,ambiciozni..ale za jakou cenu,predstava,ze deti kvuli skole berou antidepresiva..kdyz uz,tak kvuli nejakemu traumatu apod.spis se umet odpoutat od povinnosti,kdyz uz musi byt,relaxem..i to zminovane ADHD..jak pisete,to je na dalsi clanek.

Andrea
Andrea
28. 4. 2019 17:44
Reply to  Ilona

urcite napisi vic,rada,nerikam,ze moje deti jsou zase tak skvele,zatim jsem na antidepresiva zrala spis ja,casto si rikam,ze se ani tak moc neuci,vysledky zatim maji dobre,dceru do uceni honit nemusim,syna ano,jinak by travil hodiny na YouTube nebo Xbox….oba rikaji,ze si dost veci stihnou udelat ve skole,hodne si pamatuji.Pokud ale delaji ve skole tzv.PreAp classes-tzn. nadstandard,maji vice ukolu a je na rodicich,aby posoudili,zda na to deti maji.Pokud ke skole delaji intenzivni sport,casto se domu dostanou okolo pul devate vecer a pak delaji ukoly do pulnoci.Na druhou stranu tady vetsina deti nema jine povinnosti,doma nemusi pomahat,rodice tady za ne delaji temer vsechno,videt tady mladez pracovat na zahrade je opravdu rarita

Ilona
Ilona
28. 4. 2019 19:45
Reply to  Andrea

To je moc dobre,ze to jde detem tak nejak samo a nemusi travit jeste spoustu casu nad ukoly😉my zatim delame ukoly v 1.tride..dcera zvlada behem chvilky,jen dohlednu nebo poradim postup,trochu me desi,kdyz slysim,ze nekdo dela ukoly s prvnackem hodinu..preji spokojenost detem i Vam.

Andrea
Andrea
28. 4. 2019 02:58

jeste k tem sportum,pokud se dite dostane do lepsiho druzstva a chce delat urcity sport,pak jsou treninky 4 krat tydne brzy rano nebo po skole,plus zapasy.Pokud dite sportovat nechce ,nikdo ho nenuti a ma telocvik 2 krat denne.Texas je nastesti hodne sportum nakloneny,takze syn hraje americky fotbal,basket a trenuje porad…diky sportum tady deti dostavaji vyhodna stipendia na vysoke skoly

Lucie Kocurová
Lucie Kocurová
28. 4. 2019 14:28
Reply to  Andrea

Andreo, nechcete pro nás něco o vašich zkušenostech z USA napsat i Vy?

Andrea
Andrea
28. 4. 2019 15:29

Dobry den,rada napisi,ziji tady 13 let,do Cech letam casto,takze si myslim,ze mohu dost porovnavat.Rada se podelim o zkusenosti,aby si i u nas lide uvedomili,co vsechno maji ,Amerika je krasna zeme,se spoustou prilezitosti,ale zivot tady neni vzdy jednoduchy….Lucie,pokud budete mit zajem o nejaky clanek,napiste mi na email.Hezky den,Andrea.

Andrea
Andrea
28. 4. 2019 02:59

ma telocvik 2 krat tydne

Andrea
Andrea
28. 4. 2019 03:12

na elementary school-do 5 tridy-je telocvik malo,vetsina rodicu si plati mimoskolni sporty,neni to vysoka castka okolo 100 dolaru za 3-4 mesice plus vybaveni.Jidlo ve skole je opravdu hrozne,me deti,kdyz byly male si nosily jidlo z domova v termosce,ted jako starsi si jidlo pripravuji sami,ovoce,zeleninu a neco maleho,teple jidlo dostavaji az doma,moc se mi to nelibi,vzdycky rikam svym znamym v CR,at si vazi toho,jake jidlo dostavaji deti v CRa vzpominam na dobu,kdy jsme nadavali na skolni obedy,co bych ted za to dala.Ukolu je opravdu hodne,deti jsou ale zvykle,na stredni skole se dcera jiz pripravuje na univerzitu,tzn.,ze ma predmety a praci navic a ziskava tak kredity,ktere uz nebude muset delat na college

Pavel
Pavel
28. 4. 2019 06:18
Reply to  Andrea

To jsou zajímavé postřehy, paní Andreo – děkuji.

Lea
Lea
28. 4. 2019 16:05
Reply to  Andrea

Tak ono to ani u nás není o moc jiné.Školní tělocvik je jen takový minimální bonus.Chce-li se dítě věnovat nějakému sportu,také si ho musí platit.Sportovních tříd je opravdu minimum,zvláště v regionech.

Pavel
Pavel
28. 4. 2019 19:49
Reply to  Lea

Paní Leo, sportovních tříd je opravdu pomálu, a upřímně, jsem občas docela na rozpacích, jak je klasifikovat: jednak na třídy tohoto typu slýchám stížnosti, že jsou tam žáci fyzicky přetěžováni, za druhé – shodou okolností jsem nedávno měl možnost účastnit se debaty několika otců – a dovolil bych si citovat: „Máš doma blbého kluka? Dej ho na …. (řekl konkrétní sport).“ A jako vtip to opravdu nemyslel.

Pro mě osobně byl tělocvik na základní a střední škole pouze zdařilá forma buzerace. Dvě „hodiny“ týdně nikdy nikde nikoho nespasily a obávám se, že ani nespasí – řada škol v ČR navíc vlastní kantora tělocviku na částečný úvazek, ergo se rozvrh hodin v řadě případů přizpůsobuje právě jim. Co to znamená v praxi – třeba Tv během prvních dvou tří vyučovacích hodin, takže se žactvo potom zbytek dne peče ve vlastní šťávě; dalším aspektem jsou třeba hodiny fyziky, chemie či matematiky šestou, sedmou či osmou vyučovací hodinu… O povinném Tv na vysoké škole už ani nemluvě, tam je to u dospělých lidí faktický výsměch, pokud ona škola není tím směrem vysloveně zaměřena…

Ale abych se vrátil zpět – sportovní vyžití jsem měl ve svém volném čase, podle vlastního výběru a v rozsahu, jaký jsem si určil já sám. A jako nedochůdče si tedy rozhodně nepřipadám 🙂

Lea
Lea
28. 4. 2019 21:46
Reply to  Pavel

No,že by se žáci po školním tělocviku zrovna pekli ve vlastní šťávě, to mě zrovna nepřijde nijak moc aktuální.

Pavel
Pavel
29. 4. 2019 06:32
Reply to  Lea

Chápu to tak, paní Leo, že – jinými slovy – považujete hodiny Tv ve školách paušálně za „ulejvárnu“? 🙂

Na některých školách a na prvním stupni snad… Ono nezpotit se kupříkladu se při takovém běhu na 1500 metrů, paní Leo, je záležitost pro Supermana, a když se to odehraje první hodinu s vidinou šesti či sedmi dalších následujících… škoda, že k tomu dalšímu nic neřeknete.

Lea
Lea
29. 4. 2019 09:11
Reply to  Pavel

Paušálně za ulejvárnu školní tělocvik samozřejmě nepovažuji.A děti mají mít na tv oblečení,které si pak převléknou.To je vše.Že ho na druhém stupni třeba leckdo nenosí,to už jejich problém.

Ilona
Ilona
29. 4. 2019 13:08
Reply to  Lea

Jj,oni casto ani na 1.stupni,dceri po urcite dobe obleceni menim a casto mam pocit,ze jak jsem ho tam dala do telocvikoveho sacku,ze ho tak doma vytahnu..presne nevim,co se odehrava na TV prvnaka,ani osmaka..casto si s usmevem vzpomenu na muj TV na ZS,preci jen byl asi jiny,jsem rocnik 76 a p.ucitelka byla chlapak v damske teplakovce😅ale byli jsme pekne utahani a spoceni,pokud bylo hezky,sli jsme na stadion-beh do schodu,1500m,200m,skok do pisku..a to jsme sli pres pulku mesta,museli to stihnout za tu hodku,v telocvicne splhat na tyci,lane,cviceni,vybijena..sice jsme remcali,ale vlastne jsme byli spokojeni..a nej..ty modre trencle a bile tricko,vse ze super bio polyesteru😊s usmevem na to vzpominam..

Dagmar
Dagmar
28. 4. 2019 16:39

To se podívejme, jak tu máme málo příspěvků od obvyklých kritiků českého školství! Kdepak jsou výkřiky „Zrušte domácí úkoly!“ „Učitelé toho chtějí moc!“ „Učitelé toho chtějí málo!“ „Je moc projektových dnů, děti mají málo času na procvičování!“ „Je málo projektů, škola je odtržená od reality!“ „Hodiny jsou nudné, hodiny nejsou dostatečně pestré!“ atd, atd.
Jediná slušná škola, je o ní bitka, a přitom taková mizérie na naše poměry, což. Paní má děti ještě malé, ale třeba ten úvod dne v rámci třídy probíhá ve škole mé dcery na I. stupni stejně. Domů mi nosí od paní učitelky vyrobené dárečky a přáníčka ke dni matek, k Vánocům atd. , děti mají besídky, jednou za rok přespávačku, vyhodnocení, spoustu pamětních medailí, soutěží, čtenářská soutěž, díky které se z dcery stala dobrá čtenářka. A všechno to táhne paní učitelka sama, maximálně pošlu do školy sladké, když má dítě narozeniny. Ale pomoc rodičů ve třídě? Dárky pro učitele k narozeninám? V českých poměrech naprosté sci-fi.

Ilona
Ilona
28. 4. 2019 17:23
Reply to  Dagmar

Rada ctu o skolstvi,detech apod.ale kritika,jako ze se maji zrusit ukoly,ze toho ucitele chteji moc,to ctu poprve..ja si osobne ceskeho skolstvi vazim,urcite je to i tim,ze mame stesti na perfektni p.ucitelku,je dost prisna,ale spravedliva a deti umi zaujmout,deti se tesi do skoly,ale chapu,zatim jde o 1.tridu,ale to je prave dulezite je motivovat,aby je to bavilo a pomalu si zacly zvykat na povinnosti..
Jal pisete o Vasi sikovne p.ucitelce,mame to podobne a taky je tahoun,dostavaji od ni malickosti,treba,kdyz zacly 1.den psat perem,dostaly cokoladku,rucniky jim pere sama doma atd.proto ja se snazim o zpetnou vazbu,protoze si toho vazim a neni to samozrejmost..tak ze nezapomeneme na Den ucitelu,vanoce,kdyz mely vysvedceni,upekla jsem detem dortiky na oslavu ve tride nebo jen kyticku pro radost do tridy,tak snad uplna sci-fi ne..

Ilona
Ilona
28. 4. 2019 21:19
Reply to  Pavel

Dobry clanek,ten jsem cetla poprve,jsem z toho nejak rozpacita a musim se smat..Vy jste za ukoly nebo ne??

Pavel
Pavel
29. 4. 2019 06:22
Reply to  Ilona

Asi takhle, paní Ilono:

abych navázal na ten článek – na prvním stupni jsme dostávali úkoly ohledně psaní a čtení a v první třídě u toho, pokud si vzpomínám, byla asistence rodičů opravdu nutná. Ve vyšších ročnících prvního stupně byly úkoly rovněž, ale asistenci rodičů ve valné většině případů nevyžadovaly.

Dnešní to vypadá zpravidla tak, že se předmětové komise na škole sejdou – počítám asi koncem srpna – a kantoři za konkrétní předměty se dohodnou, jestli, jakou formou, jak často budou úkoly zadávat a kolik času bude pro žáky na vypracování. není to zase taková legrace, z těchto záležitostí se pořizuje zápis, takže o tom ví i vedení školy.

Dejme tomu, že se sejdou kantoři na matematiku a dohodnou se, že úkol budou dávat jednou týdně s tím, že žák má dva dny na vypracování (podle rozvrhu). Stejně tak to udělají kantoři na češtinu. Málokdy se stane, že by byl úkol na druhý den. Ostatní kantoři zpravidla dají úkoly podle potřeby – já si třeba opravdu neumím představit, že by chemikář trávil vyučovací hodiny tím, že by s žáky „péroval“ značky chemických prvků – to je věc, kterou se mohou sami naučit doma. Hodiny chemie s kantorem by měly být o něčem trochu vyšším; značky prvků znala výtečně i moje prababička, byť je používala jen na luštění křížovek.

Ve sportovním oddílu nám mistr také říkal, že tréninky nejsou od toho, abychom tam dělali dřepy, kliky a sklapovačky – to se dá dělat kdykoliv a kdekoliv; trénink je kvůli technice.

Ano, já jsem pro domácí úkoly – je to jednak zpětná vazba pro kantora, který vidí, jak žáci vyloženou látku vstřebali, je to zpětná vazba i pro žáka, protože vidí, co z té vyložené látky sám zvládne / nezvládne, a je to svým způsobem i možnost pro rodiče nakouknout škole „pod pokličku“ (znovu říkám, že není prací rodiče psát domácí úkoly za dítě, nebo dítě dusit nad úkolem, dokud jej nevypotí – rodič jen parafuje, že dítě vypracovalo úkol v úprostředí, kde na práci mělo čas a klid).

Ilona
Ilona
29. 4. 2019 09:03
Reply to  Pavel

Jj,mate pravdu,nedelat ukoly za deti,to ne,spis dohlednout a poradit a pochopit,protoze se bude uceni nabalovat..napsal jste to pro me poucne,ja zatim mam zkusenost s 1.tridou,tak nemam s cim srovnavat..

Ilona
Ilona
28. 4. 2019 21:35
Reply to  Pavel

Z clanku mam pocit,ze tatinek vyhral sice svuj soukromy boj,ale do budoucna nevidim pozitivni to,ze budu detem ulevovat,slapat cesticku..spis slo o jeho presvedceni nez nejake ukoly,nevim,co je tak strasneho stravit cas napr.30 minut ukoly..to urcite nikoho nezabije,ani deti ani rodice,zanedbatelny cas.
Na 2.stranu,pokud chce jinak vyuzit volny cas,tak by mne zajimalo,jakym zpusobem ho vyuziva..
Tatinek je jiste timto vyhranym bojem popularni u sveho syna,ale osobne me by tohle nenapadlo,natoz s tim otravovat a zamestnavat pulku skoly.

Pavel
Pavel
29. 4. 2019 06:28
Reply to  Ilona

Podle mého mínění tímto strávil otec spoustu času… který mohl mnohem efektivněji strávit se svým synem.

Lea
Lea
28. 4. 2019 18:16
Reply to  Dagmar

Paní Dagmar,není to sci-fi.Rodiče škole pomáhat mohou, a taky by měli.Ve třídě asi ne,ale vždy se najde nějaká pomoc při akcích třídy nebo školy,u nás třeba nedávno na akci Noc s Adersenem, kdy na poměrně malé škole spalo asi osmdesát lidí.Nebo na nějakých brigádách na úpravu okolí atd., přípravě jarmarku atd.I ten úvod dne není nic vyjímečného, na škole vnuka probíhá ž čtyři roky.Ovšem v rámci třídy.Paní sice nepíše,jak ta jejich škola je veliká,ale stejně si to v rámci celé školy představit nedovedu.Ale paní Dagmar,opravdu nejsou všechny školy stejné, možná měly naše děti jenom štěstí.

Ilona
Ilona
28. 4. 2019 18:38
Reply to  Lea

Rodice by se meli zapojit alespon minimalne dle svych casovych i jinych moznosti,ale i snaha neco chtit udelat je velke plus..plno lidi nechce a neudela nic navic,protoze se jim nechce nebo proto,ze z toho nic nemaji a to je blby pristup i vzor pro deti…

Káča
Káča
30. 4. 2019 06:49
Reply to  Lea

Při představě, že naše škola pořádá brigády či jarmarky mi naskakuje husí kůže jsem ráda, že na úklid mají školníka a nemusím se účastnit žádných akcí školy. Brrr. …

Ilona
Ilona
30. 4. 2019 11:11
Reply to  Káča

Jj,u nas ve skole je sikovny a velmi fesny pan skolnik😊co zvlada skolku i skolu..tak ze neni potreba,ale ja alespon neco udelam pro deti do tridy,je jich 17..treba naposled na koledu jsem upekla pernicky a nejake mlsky jako balicek pro vsechny deti,p.ucitelku a p.ucitelky ve druzine..me to nezabije a deti byly nadsene z koledy,dcera pomahala.
Proc se jezite pri predstave neco udelat navic,jen se ptam?Nejste tam spokojeni,problemy…jsem sice na rodicaku,ale ja bych tohle delala,i kdyz bych chodila do prace..jinak na rodicaku delam puvodni praci,kreslim projekty na PC,prekladam a klidne jdu i na brigadu do obchodu..

Pavel
Pavel
28. 4. 2019 19:54
Reply to  Dagmar

Paní Dagmar, obávám se, že faktické námitky mohu mít pouze v případě, že jsem s danou problematikou dostatečně obeznámen. O školství v USA konkrétně mám pouze kusé informace, narozdíl od školství našeho. Jediné, co v tom směru momentálně mohu udělat, je shromažďování informací, a to z co možná nejvíce zdrojů – bez ohledu na to, co se mi líbí nebo nelíbí.

Co se pomoci rodičů ve škole týče, mýlíte se, nejde o sci – fi. Znám základní školu, kde rodiče vypomáhají, jak to jde, dokonce i při stavebních úpravách.

K.H.Borovsky
K.H.Borovsky
28. 4. 2019 23:24

Co jste očekávala mladá paní.Hniloba dnešního západního světa je v souladu s komunistickou definicí.

K.H.Borovsky
K.H.Borovsky
28. 4. 2019 23:28

Genderismus, Neomarxismus,Globalismuss ist die, heutige Ubel heutigen Gesgelschaft. Wir neure Europa entstehend gegen dem.

Hana
Hana
29. 4. 2019 08:12

Mám také výhrady:většina dětí v 6 letech není schopna udržet pozornost 7 hodin,takže ty americké jsou asi geniální,ha,ha.Co dělají s dětmi,které tomuto tempu nestačí?Nebo mají nějaké speciální potřeby a nelze je vyučovat v normální třídě ani s asistentem?Ve výsledku je zajímavé,že děti v českých školách toho umí více,což je prokázaný fakt.Když se pak američana na cokoliv zeptáš,tváří se jak blbec a neví,o čem je řeč.Takže žádný zázrak ty americký školy.Taky by děti měly umět více česky,protože to je pro českou rodinu základ.Anglicky se stačí jen domluvit.Ani američani dobře anglicky neumí.

Hana
Hana
29. 4. 2019 08:24

Koukám,že se tady nepohodlné názory mažou i když jsou to všeobecně známé fakty.

Eva
Eva
29. 4. 2019 08:30

Opět zajímavé čtení o tom, jak to chodí jinde.
Co se mi nelíbí je princip výuky naopak evidentní podpora týmové práce je fajn. Určitě lepší varianta než extrémní soutěživost . To mě ovšem v této zemi s krátkodobou orientaci a obecným zaměřením na vysledky celkem překvapilo. Stravování je tedy podle článku dost hrozné , stejne jako množství úkolu. Pro mne zajímavé informace .



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.