Moskevské školy radikálně mění organizaci školního roku

Kdo tipuje, že ruské školy si libují v pořádcích zděděných po sovětské éře, bude překvapený. Zejména Moskva je ve vzdělávání náchylná ke změnám. Jedna z těch opravdu velkých se týká organizace školního roku. Za posledních pár let snad až polovina moskevských škol dala vale tradičnímu systému takzvaných „čtvrtin“, který je velmi podobný tomu českému a dělí školní rok na čtyři části, proložené prázdninami. Byl nahrazen něčím, čemu se ve zkratce říká 5+1: pět týdnů školy, týden prázdnin.

Státní lyceum č. 1561, kam chodí osmiletý Gríša Machlin, přešlo na  5+1. Moskevské gymnázium č.1543, kam chodí jeho jedenáctiletý bratr Miron, se ale drží starého systému čtvrtin. „Každý má prázdniny jinak, což je hrozná otrava,“ říká jejich maminka Juliana Zigangirova. „Škola o tom dávala hlasovat, ale už si nepamatuju, jestli jsem se toho účastnila,“ vybavuje si.

Hlasujeme pro 5+1
Hlavním důvodem, proč tradici opustit, je podle ruských expertů příliš velká zátěž školáků a málo času na odpočinek zejména v poslední části školního roku. To je pak příčinou vysoké nemocnosti dětí. „Ještě předminulý rok jsme se učili ve ‚čtvrtinách‘ a bylo to náročné… Hodně dětí bylo nemocných,“ popisuje svou zkušenost žačka šesté třídy Jana Gordějeva Adamčuk na www.edu.ru, oficiálním portálu Ruské federace zaměřeném na vzdělávání. Její maminka dodává: “Když nám vedení školy navrhlo, abychom přešli na nový systém, trochu jsme se vzpírali. Ten, který jsme znali z našich školních let, nám připadal praktický. Ale ukázalo se, že nová organizace školního času je pro děti méně únavná.“

Modulový systém 5+1 postupně získal velkou popularitu a vytlačuje další alternativy, kterou je dělení školního roku na trimestry nebo bimestry – sedmitýdenní výukové bloky přerušené dvoutýdenními prázdninami. Přitom ještě před několika lety existoval jen v malém procentu škol. Rychlý nárůst škol, které na 5+1 přešly, možná podpořila iniciativa moskevské radnice. Na podzim roku 2014 vyhlásila na téma organizace školního roku elektronické konzultační referendum přes portál „Aktivní občan“, kde se konají referenda k různým otázkám. Hlavním popudem byla potřeba sjednotit prázdninový harmonogram na území hlavního města. V referendu hlasovalo půl miliónu lidí a většina byla pro 5+1.

Staré dobré…

Po třech letech od referenda v Moskvě koexistuje několik prázdninových režimů. Je na rozhodnutí škol, jak si školní rok zorganizují. Téma budí emoce na různých rodičovských fórech, vyjadřují se k němu osobnosti, mimo jiné i duchovní. Děkan Pravoslavného institutu sv. Jana Bohoslova Ruské pravoslavné univerzity Petr Kolomějcev je příznivcem toho, co zažil jako chlapec: „Nejvíc se mi pozdává tradiční systém dělení výuky na ´čtvrtiny´, protože se nejlépe slučuje se svátky, které jsou společné pro dospělé i děti. Vzpomínám, jak jsem jezdil jako kluk s tátou do Leningradu, a to pro mě byly úžasné prázdniny.“

Model 5+1 kritizuje na portálu edu.ru i pedagožka Věra Kalimová. Sovětské školství podle ní předávalo žákům nejlepší vzdělání na světě a zavádění zahraničních metod vede jen k tomu, že žáci ztrácejí výdrž. „Ve školách dnes snad dětem nenakládají tolik, aby je několik měsíců výuky bez prázdnin unavilo,“ myslí si.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

2

 
2 Počet vláken diskuze
0 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Vladimír Blažej
Vladimír Blažej

Model prázdnin je poměrně zajímavé téma i v souvislosti s tím, co děti mají a nemají zvládnout. Zkusme si před

Vladimír Blažej
Vladimír Blažej

Model prázdnin je poměrně možné zajímavé téma i v souvislosti s tím, co děti mají a nemají zvládnout. Zkusme si představit nový český model, zahájení školního roku 1. srpna, pololetní vysvědčení před vánočními svátky a tradiční vánoční prázdniny by se staly pololetními místo zbytečného jednoho dne v lednu, který by vůbec nemusel být. Konec školního roku 31. května, od 1. června do 31. července prázdniny. Červen je rozhodně oproti srpnu pro čas prázdnin hezčím a příjemnějším měsícem už i vzhledem k délce dne a bohužel také přirozeně evokuje jakýsi útlum v studijním nasazení. Prázdninový srpen spíše datujeme od dob kdysi… Číst vice »