Očima české maminky ve Švýcarsku: Děti jsou tu odmala vedeny k samostatnosti, už do školky chodí samy bez rodičů



Hana Hurábová žije s manželem a třemi dětmi ve Švýcarsku od roku 2014. Nejstarší syn chodí do druhé třídy, prostřední do školky. „Děti jsou tu cíleně vedeny k samostatnosti, už ve školce zatloukají hřebíčky a řežou pilkou. A do školky chodí samy bez rodičů. Náš syn chodí sám od čtyř a půl let a nebojíme se o něj, i když přechází velkou křižovatku,“ říká.

Do Švýcarska nás zavedla manželova práce – je manažerem nákupu ve švýcarské firmě. Já jsem vystudovaná ekonomka, v Česku jsem pracovala v oblasti lidských zdrojů, nyní jsem doma s dětmi a píšu blog o životě a cestování ve Švýcarsku. Máme dva syny a dceru, která se narodila až tady.

Jazyková bariéra
Nejstarší syn začal chodit do školky hned dva týdny po přestěhování. Tehdy mu bylo pět a německy uměl jen napočítat do deseti. Měl už zkušenost z české školky, tak zhruba věděl, co ho čeká a musel se tedy poprat “jen” s jazykovou bariérou. Tehdy jsme ale netušili, že bude vstřebávat jazyky hned dva. Ve Švýcarsku jsou čtyři oficiální jazyky (němčina, francouzština, italština a rétorománština), ale v běžné komunikaci Švýcaři mluví dialektem, který je charakteristický pro daný region. My bydlíme blízko Bernu, takže se tady mluví dialektem “bärndütsch”. Syn se tak musel poprat s němčinou, a ještě s dialektem. Naštěstí dětem to jde rychle – už za pár dní pochytil první slovíčka, postupně začal skládat věty a během pár měsíců se v pohodě domluvil.

Dialekt si osvojil během běžného dne ve školce, paní učitelky byly opravdu skvělé a moc mu pomáhaly. Spisovnou němčinu se učil jednou týdně v hodině “Deutsch als Zweitsprache” (němčina jako druhý jazyk), kterou děti z německy nemluvících rodin mají v rámci školky.

Ač žijeme v relativně malé vesnici, je tady velký národnostní mix, rodilých Švýcarů je ve školce asi čtvrtina. Ale na němčinu kupodivu chodí i švýcarské děti, protože v mnoha rodinách se doma mluví výše zmíněným dialektem, který je hodně vzdálený spisovné němčině.

Máme to do školky asi 800 metrů, a i když je to přes křižovatku, o syna se nebojím. Řidiči tady dávají na přechodu přednost. Vlastně všichni Švýcaři v tomto režimu jedou od malička, takže jim to připadá normální.

Mladšímu synovi bylo v době našeho stěhování 2,5 roku. Začala jsem s ním navštěvovat integrační kurzy pro maminky s dětmi, jejichž součástí je hlídání dětí. Tam se díky úžasné “Frau Lydia” naučil dialekt úplně bezbolestně a když za dva roky nastoupil do školky, neměl takový jazykový hendikep jako jeho starší brácha.

Povinně dva roky před školou
Školka je ve Švýcarsku povinná dva roky před začátkem školní docházky. Děti jsou zařazeny do spádových školek a škol podle místa bydliště. Před nástupem do školky mohou navštěvovat placená předškolní zařízení, která jsou obdobou českých soukromých školek a jeslí. Přednostní umístění zde mají děti pracujících rodičů.

Hodně maminek ale zůstává s dětmi doma, anebo pracují na minimální úvazek, protože “klasická” školka má zde velmi odlišný časový režim, než jak jej známe z Česka. Ráno se začíná v 8:20 a končí v 11:50. Jednou týdně mívají děti i odpolední vyučování od od 13:30 do 15:15. Obědy ve školce nejsou, děti na ně chodí domů. Případně je možnost si zaplatit takzvanou Tagesschule, což je něco jako družina. Tam děti dostanou oběd a zůstávají, dokud si je rodiče odpoledne nevyzvednou.

Řezání pilkou a zatloukání hřebíčků
Švýcarská školka je také nenásilná příprava na školu – děti se formou hry učí písmena a počítání, dělají grafomotorická cvičení, učí se o dnech, měsících a ročních obdobích. Samozřejmě si také hrají. Zajímavé je, že se každé z dětí musí ráno rozhodnout, které činnosti se bude chtít ten den věnovat. Potom připíchnou kolíček se svým jménem k dané aktivitě – na výběr je kreslení, modelování, společenské hry, skládání puzzle, stavebnice a podobně. Pak je svačina a po ní se pracuje na “projektech” k tématu, které je v daném období aktuální.

Hodně maminek zůstává s dětmi doma, anebo pracují na minimální úvazek, protože školka končí už před polednem.

V každé aktivitě je cílem psychomotorický rozvoj dětí a také manuální zručnost, včetně řezání pilkou a zatloukání hřebíčků. Každý den jdou pak všichni ještě na chvíli na zahradu, a to za každého počasí. Kromě toho chodí také často na celé dopoledne do lesa, kam je mohou doprovázet i rodiče, pokud mají čas. Děti také chodí cvičit do školní tělocvičny a ty starší pak navštěvují knihovnu.

Samostatnost nade vše
Je tady kladen obrovský důraz na samostatnost dětí. Jsou vedeny k tomu, aby dříve či později začaly chodit do školky samy nebo s kamarády. Než se tak stane, absolvují „školení“ s policistou, který je poučí, jak přecházet silnici a podobně. Dostanou také reflexní pásky.

Cesta do školky jen s kamarádkou, bez rodičů.

Náš mladší syn začal chodit do školky sám, když mu bylo asi čtyři a půl. Máme to asi 800 metrů, a i když je to přes křižovatku, nebojím se o něj. Řidiči tady dávají na přechodu přednost. Vlastně všichni Švýcaři v tomto režimu jedou od malička, takže jim to připadá normální. Do naší školy chodí děti i z vedlejší vesničky. Většina z nich běžně jezdí do školy sama na kole, za každého počasí. Každý rok na začátku školního roku mají děti výuku na kolech na dopravním hřišti, asi od čtvrté třídy trénují za dohledu policistů přímo v ostrém provozu.

Nic nepodcenit
Už ve školce jsou schopnosti dětí hodnoceny. Zhruba v půlce školního roku je individuální schůzka s paní učitelkou (bez přítomnosti dítěte), kde se probírá, jak je na tom s vyzrálostí. Rodiče tak získají informace, jak se jejich dítě ve školce chová, jak spolupracuje, co mu zhlediska jeho rozvoje jde a co ne, na čem je potřeba zapracovat.

O švýcarské škole se dočtete v sobotu 21. dubna.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
69 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Ivana
Ivana
14. 4. 2018 21:13

Asi bych své malé dítě samotné nepustila jít do školky, ale jinak se mi líbí jaký mají přístup k dětem.

Milada
Milada
15. 4. 2018 08:17
Reply to  Ivana

Ivano,žijeme v Česku…oni v relativně velmi bezpečné zemi…i u nás dříve chodili děti i kilometry,čas nečas…naše děti mají teď horší podmínky bezpečnosti.

Jarka
Jarka
15. 4. 2018 18:03
Reply to  Milada

Přesně a o tom to je…

Maki
Maki
16. 4. 2018 09:29
Reply to  Milada

V nejbezpečnější zemi světa mají děti horší podmínky bezpečnosti?
Je to i o tom, jak dětem důvěřujete a jak je vedete.

Václav
Václav
16. 4. 2018 12:34
Reply to  Maki

bezpečnost není jenom o tom, jak časté jsou třeba střílečky na školách, nebo kolik lidí by vás jen tak naložilo do nějaké dodávky a odjelo… je to (mimojiné) i o bezpečnosti chodců na silnici a s tou na tom rozhodně nejsme nijak dobře…

Klára
Klára
26. 10. 2018 11:18
Reply to  Václav

Když půjde dítě s rodičem tak ho auto nesrazí.

Tereza D.
Tereza D.
14. 4. 2018 21:21

Pěkný článek. Nás to teprve čeká, syn zatím chodí občas do soukromé Spielgruppe. Ve Švýcarsku už se tedy narodil. Bydlíme v Oberwallisu a momentálně jsme zrovna na prázdninách v ČR. Moc zdravíme a ať se daří!

Marta
Marta
15. 4. 2018 22:04
Reply to  Tereza D.

Ahoj Terezo, jak je tvůj syn starý ? Jsme kousek od Brigu 🙂 Třeba by mohli s tím mým chodit do školky spolu… ? 0764588479

Hanka
Hanka
22. 4. 2018 15:29
Reply to  Tereza D.

Moc díky Terezo! Taky jsem článek psala z prázdnin v ČR 🙂

Lada
Lada
14. 4. 2018 21:39

tak to gratuluju, to je uplne uzasny, ze chodi sami, ze jsou tak samostantne, ach tak dobre.. jak to jen delate, tak dulezite veci detem vstipit… napisete mi i prosim za 20 co se z nich stalo? snad i ta sekretarka? tak velka zivotni zmena, och

babucha
babucha
21. 4. 2018 10:57
Reply to  Lada

Podle vašeho pravopisu by z vás ani ta sekretářka nebyla, tak o co jde?

Jirka
Jirka
14. 4. 2018 22:25

Bydlim v rakousku mam triletou dcerku, ktera se uci cesky a nemecky. Uz pul roku chodi do skolky a i kdyby hi bylo sest tak ji doprovodim. Uchylaku je Vic nez dost a v kazdem state. A skolka tady rakousko 6.45 Az 17,00 Do 13,00 zdarma takze vyzvednout. Obed ve 13.00 za 3.5 e a nejpozdeji Do 8.30 Do skolky pak se zamyka.

Václav
Václav
14. 4. 2018 23:35

řezání pilkou a zatloukání hřebíčků schvaluji… ale děti předškolního věku budu vždy vodit do školky, nebo na ně aspoň dohlížet… ne snad proto, že bych jim chtěl bránit v rozvoji samostatnosti, ale proto, že pak kvůli své nedbalosti nechci s hrůzou čekat na zprávy, až mi je unese nějakej grázl, na kterým si pak už nic nevemu…

Arabel
Arabel
14. 4. 2018 23:47

Nikdy nepochopím, jak může někdo nechat děti bez dozoru, vždy si vzpomenu na chudinku Aničku Janatkovou, na chudáky její rodiče… Nevěřím, že taková přehnaná samostatnost je k něčemu dobrá. Dítě se může dostat do různých situaci, nejde jen o nějaké uchylaky, ale takhle malé dítě může prostě a jednoduše třeba i zabloudit, protože se zakouká, špatně zaboči… A mohl bych pokračovat.

Lenka
Lenka
14. 4. 2018 23:54

Jezdím do Švýcarska každý rok za dcerou,která tam žije už víc jako dvacet roků a mohu potvrdit,že řidiči jsou tam velmi ohleduplní a i když čekáte na chodníku až auto přejede,tak řidič automaticky zastaví,jenom když vkročíte na přechod.Cikány,kteří by dítě přepadli a okradli,tam neuvidíte.

Jance
Jance
15. 4. 2018 09:54
Reply to  Lenka

Paní nejen cikani okrádají i mezi bílými se najdou grazlove.. co jet o za komentář ze vše jen cikani ..

Martin Vaněk
Martin Vaněk
15. 4. 2018 17:12
Reply to  Jance

Přečtěte si regionální tisk ze severních čech, mostecko zvláště…

Věra
Věra
15. 4. 2018 00:53

Dítě do školky jde samo?Tak to mi rozum nebere…ani náhodou.

Misa
Misa
15. 4. 2018 04:51
Reply to  Věra

Milá Věro, rozumím, že je to pro běžného Čecha nepochopitelné. Naše obě dêti jsou narozené ve Švýcarsku a také absolvují cestu do školky -1,5 km jedna cesta!-samy. Nutno ale podotknout, že že začátku rodič dítě doprovází, zhruba půl roku, než si je opravdu jistý, že dítě cestu zvládne. Také děti nechodí samy, ale ve skupinkách-mají místa, kde se potkají a jdou do školky společně. Nechci však svým dětem brát pocit úspěchu a podporuji je v samostatnosti, takže mé děti ani netuší, že maminka stojí někde v povzdálí a pozoruje, co se po cestě děje, že jsou spolu maminky domluvené, aby si daly navzájem vědět atd. I pro mě je to stále těžkým tématem, ale je pravda, že v porovnání s dětmi našich českých kamarádů jsou děti samostatnější a to je doprovází po celou dobu jejich života.

Jiří
Jiří
15. 4. 2018 07:39
Reply to  Misa

Jsem 56tý ročník a v městě Hodonín jsem chodil do školky 1,5 km sám. Ukázali mě u které popelnice mám odbočovat a šlo se. Pravda, trochu jiná situace, jak dopravní tak bezpečnostní.
Ovšem představa že ochráníte své dětičky 24 hodin denně je poněkud zcestná. Je to hodně o náhodě a když si vás nějaký ten jak říkáte úchylák bude mít najít, tak si vás najde. I když jim už bude třeba 10-12-14 až budou mít té samostatnosti přeci jenom více.

Marie
Marie
15. 4. 2018 17:10
Reply to  Jiří

Mohu to potvrdit, chodila jsem sama do školky i do školy, nikdo ani mne, ani žádného spolužáka nedoprovázel, natož vozil v autě. Tím chci jen říct, že bezpečno pro děti u nás už bylo.

BaSta
BaSta
15. 4. 2018 18:21
Reply to  Jiří

Přesně, jsem ročník 50 a do školky jsem rovněž chodil zcela sám.

Olo
Olo
15. 4. 2018 08:26
Reply to  Misa

Dobrý den,
pokud jsou děti vlastně doprovázené maminkami stojícími opodál, tak mi to přijde jako hodně dobrý systém, který naučí děti samostatnosti a ještě mají pocit, jak moc jsou šikovné:-)

Václav
Václav
15. 4. 2018 08:39
Reply to  Misa

Tam, kde žijete je asi situace z hlediska bezpečnosti dětí před různými „lidskými predátory“ jiná, než u tady u nás, kde by šlo docela o hazard. Děti ale rozhodně nejsou hloupé, nezaslouží si, abyste je podceňovala a myslela si, že nic netuší. 🙂

Jance
Jance
15. 4. 2018 10:05
Reply to  Misa

Je to i o tom jaká ta cesta do školy je.
U nás klidná, skoro žádné auta, 30km zóna a pak přejít menší cestu..
u kamarádky je to jiné .. děti jdou po chodníku kolem cesty kde jezdí hodně aut a říkala mi, ze je raději když kluk chodí sám – když jdou ve skupině samy – dělají proste spoustu jiných věci než dávají pozor na auta.
A ano, ne všichni řidiči jsou ohleduplné.
Nejsou tomu ani 4 roky co byly srazeny dvě děti které jeli na kole ze/do školy.
A taky to není dlouho co jsme dostali ze školy dopis ze máme dětem vysvětlit ze nemají s nikým cizím chodit – to proto ze ve vedlejší vesnici se snažil nějaký muz nalákat dítě do auta. Takže asi tak.
Naštěstí k tomu rodiče nejsou nuceni nechat dítě chodit samotné – každá mama si muže rozhodnout jestli jej bude doprovázet či ne. Akorát když je člověk vozí autem tak to jim vadí. Jenze když musím ráno do práce tak kluka naložim a odvezu, což je asi tak 4krat v týdnu. 🙂

Petr
Petr
15. 4. 2018 10:42
Reply to  Misa

Ono nejde o to, že by české nebo jiné děti ve třech letech nezvládly chodit samy do školky. To zvládnou po chvíli všechna. Takhle malé děti se velmi rychle učí bez ohledu na to, v jaké zemi žijí. Jde o to, že nikdo z rodičů nechce zažít, že jeho dítě po cestě do/ze školy někdo někam odtáhne do křoví nebo do auta a už ho nikdy neuvidí. Což je asi ten hlavní rozdíl, že mezi Švýcarskem a ČR. Nevím, v čem jsou české děti vašich kamarádů nesamostatné, ale tady ve Švýcarsku by po týdnu hned zvládala vše samostatně, jako jakékoliv jiné dítě. Samostatnost není jen o tom vybrat si ráno úkol a jít někam sám, jak si paní z článku myslí. To zvládnou i děti v ČR, i když do školky chodí společně s rodičem.

Káča
Káča
16. 4. 2018 19:22
Reply to  Misa

Mohla bych se zeptat co děláte vy, když Vaše dítko šlape 1,5 km do školky?

Hanka
Hanka
22. 4. 2018 15:31
Reply to  Misa

Ano, přesně tak to beru i já. Také jsme samozřejmě ze začátku děti doprovázeli (i teď jde někdy se synem manžel, protože má stejnou cestu do práce)

Petr
Petr
15. 4. 2018 06:47

Ve Švýcarsku ano.Naše společnost má jinou mentalitu.U nás by dítě okradli cestou do školky nebo rovnou unesli.Já bych to v naším Česku neriskoval,protože se to dozví sociálka díky anonymu a dítě Vám odeberou.

Heinz
Heinz
15. 4. 2018 07:46

Jsem Švýcar, je mi 63 let a bydlím tady už 25 let. Proč Švýcarsko je bezpečný, nejen pro děti? Protože ve Švýcarsko zákony se prosadí a dodržují. Za nezastavení před přechodem hrozí příšerný tresty, áž vězení, a každý ví že není možnost se s policajtem „domluvit“, nebo si pojistit pokuty. A takový stát tady holt nechcete…

jana
jana
15. 4. 2018 08:59
Reply to  Heinz

ale chceme a jak moc…jen se to nedaří. U nás se hodnoty čím dál víc relativizují, bohužel. Každý slušný člověk chce řád a pořádek. Anarchie a chaos jen nahrávají grázlům.

pavel
pavel
15. 4. 2018 21:01
Reply to  Heinz

je pro mě záhada kečupe když se ti tady nelíbí co tady děláš těch 25 let

Válková
Válková
16. 4. 2018 10:23
Reply to  Heinz

Ale chceme, jen ať volíme jak chceme, stejně se domluví a zákony si ti nahoře přizpůsobí sobě, ne lidem.

Kamil
Kamil
15. 4. 2018 09:23

Diky za info….v takhle malem veku by deti do skolky samy chodit nemeli, to neni samostatnost to je rodicovska nezodpovednost a obrovska….ja ziju v anglii 12 rokem a tady je to obracene tady se deti vozej do skoly a ze skoly minimalne do 11-12 let coz se mi nelibi ale odrazi to jen situaci v tyto zemi kdy lenost a pohodlnost vitezi a kriminalita a ne bezpecnost taky…to je videt ze Svycarsko je mnohem bezpecnejsi zeme nez anglie…..v Cechach je take bezpecno take….

Tereza
Tereza
22. 2. 2019 13:29
Reply to  Kamil

Jaká nezodpovědnost? Co to melete? ve Švýcarsku je naopak rodič nabádán jak učitelským personálem tak vyškolenými policisty že dítě by do školky chodit samo mělo. Má na to všechny podmínky. Školení od policistů neustálé omílání pravidel ve školce, reflexní vesty na cestě do školky všude značky 30, a vycepované řidiče, kteří by si ani nedovolili nezastavit, protože sebemenší porušení pravidel je tu tvrdě postihováno. Finální rozhodnutí je pak samozřejmě na rodiči, ale nechápu když ve Švýcarsku nežijete jak si dovolujete tvrdit že rodič který nedoprovodí své dítko do školky je nezodpovědný.

Atekram
Atekram
15. 4. 2018 13:10

Prekvapuje me, kolik lidi povazuje CR za nebezpecnou zemi – uplne Mexiko tady, fakt 😀 . Osobne vidim rozdil mezi mestem a vesnici, na vesnici je prece jen mensi provoz a mene divnych individui. Ja jsem myslim do skolky byla vozena, ale od prvni tridy jsem uz chodila sama (1997), jako vsechny deti. Nicmene uz ve skolce jsem s kamarady chodila tzv. „ven“ a nevidim na tom nic spatneho ani dnes. Deti trochu starsi jezdi samy do skoly autobusem. Pochopim teda, ze situace ve mestech je trochu jina, zvlast pokud se jedna o centrum nebo je treba jet hromadnou dopravou. Jinak netreba takove uzkosti, dite muzou ukrast, i kdyz je mu 17.

Václav
Václav
15. 4. 2018 16:16
Reply to  Atekram

stačí se podívat, kolik řidičů se nevěnuje dostatečně řízení, kolik řidičů nerespektuje ani nejzákladnější pravidla, jako třeba že změna směru jízdy se má signalizovat a to navíc předem, a ke kolika řidičům se ještě nedoneslo, že ty „bílé rovnoběžné čáry na silnici“ mají význam pro řidiče i když zrovna opodál nestojí dopraváci… tito lidé rozhodují o bezpečnosti na silnici a těmto lidem dáváte do rukou životy svých dětí… a ano, i když jsme relativně bezpečná země, únosy dětí se tu občas také stanou a rozhodně není rozumné to únoscům a úchylům jakkoliv usnadňovat.. co si pak vezmete na takovém zmetkovi?

viola
viola
15. 4. 2018 13:54

V Cesku se to neda,nejsou na to lidi vychovany ,hlavne ridici se chovaji hnusne -ne vsechny to je jasne ,ale je jich dost-jinak je to tam super,vest deti k samostatnosti parada-

Václav
Václav
15. 4. 2018 17:48
Reply to  viola

děti předškolního věku se dají vést k samostatnosti i jinak, než jen tím, že je pošlete samotné do školky… ona taková schopnost sám se obléct a obout (což je nejen záležitost zapínání knoflíků, ale také odhadu vhodného oblečení podle počasí a cíle cesty), nachystat si snídani a svačinu, umýt po sobě nádobí, naplánovat si denní rozvrh a dodržet ho, věnovat se nějakým tvůrčím činnostem…. to všechno jsou příklady věcí, které z vašeho dítěte udělají samostatnou a nezávislou bytost, bez nutnost riskovat, že ho zajede nějakej debil s telefonem u ucha, kterej nezastavil před přechodem poté, co ani nehodil blinkr, že zatáčí, protože to pro něj nebylo dost cool…

Karol
Karol
16. 4. 2018 08:11
Reply to  Václav

Ta bezpecnost provozu na silnicich je zde samozrejme doresena! Neni to tu tema! Zde dodrzuje kazdy 30-50 a prednost davaji opravdu vsichni. U vetsich skol a frekventovanejsich prechodu pred skolami je policajt.

Uchylaku je ve Swiss urcite mnoho, ale bezpecnost na verejnych komunikacich tez! Temer na kazdem rohu jsou kamery. Myslim, ze o tom vetsina civilniho obyvatelstva ani nevi. Swiss je policejni stat.

Jinak vloni jsem 10 letou dceru poslala samotnou na tabor na Maltu aby se naucila anglicky. Neumela ani slovo a hned do ciziho prostredi bez nas. Jelikoz jsme 3 jazycna rodina, i se svycarstinou , viz je pro deti opravdu dalsi cizi jazyk, slovenstinou ( se sousedkami udrzujeme vztahy abychom zachovaly cesko-slovenstinu) , anglictina pro mi je sestym jazykem a jsem na ni pysna jak to tam zvladla vyborne! Dokonce druhy tyden byla sama v hotelu, jezdila si tam do skoly autobusem, vecer zabavy a nakupy a zmrzlinu v mestecku.
Jsem na v tomto smeru opravdu pysna.

Kdyby nekdo chtel kontakt, rada dam. Bylo to pres ceskou studentskou agenturu.

Václav
Václav
16. 4. 2018 12:12
Reply to  Karol

Rád věřím, že u Vás to takto funguje a gratuluji Vaší dceři!

Češi si ale z porušování pravidel silničního provozu udělali téměř národní sport. Zcela běžně nedávají přednost na přechodu a blinkry jsou pro ně něco obtěžujícího. V nedávném průzkumu dokonce vyšlo, že v používání blinkrů jsme prý druhý nejhorší národ v EU. Mnoho řidičů ani nechápe, že když mají před přechodem zastavit na semaforu, že nesmí autem zablokovat polovinu šířky přechodu. Jak chcete v takové situaci naučit dítě bezpečně přecházet silnici, aby teda mohlo chodit samo, když mu nemůžete říct ani: „čekej na zelenou a dívej se, kam ti řidič ukazuje, že chce jet“? Navíc se tu množí případy, kdy takový debil ještě vyleze z auta a jde si to s vámi vyříkat pořádně nahlas a s pěstmi. Tady je pro každého chodce pohyb na silnicích opravdu velice nebezpečná záležitost, i pro ty zkušené. U desetiletého dítěte bych asi už takové obavy neměl, ale dítě předškolního věku bych si rozhodně poslat samotné netroufnul.

Marie
Marie
15. 4. 2018 14:19

Tak mi je jedno, že s maminka pyšní, jak je dítko samostatné. Psychicky labilní a vrazi jsou i ve Švýcarsku. I třeba na obrázku není zrovna vedle chodníčku silnice, ale je tam křoví, ze kterého může nějaký cvok vyskočit a dítěti přeříznou tepnu a vám je houby platné, že ho z dálky monitorujete. Copak je takový problém projít se s tím capartem a po cestě si povídat jen tak ve dvou, když vás nikdo a nic nerozptyluje?
A jen tak mimochodem – již tak před cca 15 lety mi švýcarský kolega říkal, že i u nich se vykrádají domy a majitel je rád, že v ten moment nebyl doma….

Karol
Karol
16. 4. 2018 08:15
Reply to  Marie

Asi se dicate na prilis americkych filmu!
Jinak takovy uchylak ktery by na deti skakal z krovi pred skolou ve frekventovanou dobu, kdy tudy chodi a prochazi stovky deti, projizdi stovky aut… trochu Far West :). Myslim, ze az takhle hrozne to neni ani v tom vysse zminovanem Mexiku.

Martin Vaněk
Martin Vaněk
15. 4. 2018 17:15

Škoda, že nikde neotisknou zkušenosti nás rodičů z Mostu, to by bylo spíše čtení po 22. hodině, a jen pro silné povahy se sadomasochistickými sklony …

Emil
Emil
15. 4. 2018 18:40

No to svycarsko je nejak ruzove ne? A ted reknete pravdu, jak tady z deti vychovavaji jiz od utleho veku chladnikrevne roboty a jak platite zdravku 1200fr mesicne a za byt 2000 a jak byste se rada vratila domu

Karol
Karol
16. 4. 2018 08:19
Reply to  Emil

Zdravotni normalni 4 clene rodiny kolem 800 Chf je uz dobre pojisteni!!!

Najmy ( my bohuzel v Lucernu, kousek do centra a u jezera ) mnohem vyssi :(.

Ale jde to. Nestezujme si. Pokud zde oba rodice pracuji, zena i na nizsi uvazek ( to je zde mnohem castejsi nez jinde v EU, uvazky 40-60%) vyzit se tu da pomerne slusne.

JardaK
JardaK
16. 4. 2018 11:32
Reply to  Emil

Proc by se mela rada vratit domu? Platis tady sice hodne za zdrav. pojisteni, najem apod, ale taky mas odpovidajici plat …

Hanka
Hanka
22. 4. 2018 15:35
Reply to  Emil

Já už mám doma tady. A nemyslím si, že by děti mé nebo mých švýcarských přátel byli chladnokrevní roboti.

Wanda
Wanda
15. 4. 2018 19:12

Žiju taky ve Švýcarsku. Jednou jsem ráno spěchala na vlak a cestou jsem potkala takového malého klučinu, ca 4-letého. Samotného, s malým batohem na zádech. Tak se jej ptám, kde má rodiče – prý doma. Že kam jde – na nákup, chodí sám běžně. Tak jsem zkusila, jestli půjde se mnou – a – nechtěl. Chytrý klučina. Ale kdyby ho někdo hodil do auta, tak to v neděli ráno na té prázdné silnici nikdo neuvidí.

Káča
Káča
15. 4. 2018 21:44
Reply to  Wanda

To je fajn způsob jak vychovat dítě k zodpovědnosti. Holt český rodič zvedne prdel a jde nakoupit a švýcarský pošle malé dítě. Hlavně si to odůvodnit.

Wanda
Wanda
15. 4. 2018 22:35
Reply to  Káča

Nejsem si zcela jistá, jestli je Váš komentář ironický, nebo ne. Já sama měla z té situace dost smíšené pocity: kluk byl chytrý, měl důvěru rodičů, ale já bych se bála ho poslat samotného. Důvěřovat dítěti je jedna věc, spoléhat, že všichni ostatní kolem jsou jenom dobrí lidi vyžaduje hodně velkou dávku odvahy… nebo naivity?

Karol
Karol
16. 4. 2018 08:48
Reply to  Wanda

Wando, delat to tak musite! Nebo nenapadne sledovat z povzdali! Protoze autem vozit dite do skolky nesmite. To prijde dopis z rektoratu.
Divim se tem 800m. Asi to bude tim, ze pani je z vesnice. Tasche zakon, ze predskolni a deti z obecni skoly ( do 2. trida) maji skolku/skolu max. do 500 m. Prestehujete-li se o dve ulice dal, muze se Vam stat, ze Vas preradi do jine skoly/skolky. To shledavam debilnosti, ale je to tak.
Stejne tak buzerace zdravych svacin!
Je to fajn, beru to, melo by to byt pravidlem, ale kdyz dam jednou za cas dceri ( ktera je super aktivni a stihloucka jako ruska gymnastka ) k svacine horalku, prijde domu listecek se seznamem doporucenych a „zakazanych“ potravin spolu s poznamkou pro me… no rikam, nekdy je to tu zavedene az k uchylnosti.

Hanka
Hanka
22. 4. 2018 15:36
Reply to  Karol

@Karol ano, bydlíme na vesnici, jiná škola tu není. Jak jsem psala, jezdí k nám děti i ze sousední vesnice

Káča
Káča
16. 4. 2018 08:51
Reply to  Wanda

To je konstatování toho, jak si odůvodnit vlastní neschopnost. Máte pravdu, to jestli je dítě chytré nemá vůbec nic společného s tím, poslat ho samotného do školky či nákup.

Miry
Miry
15. 4. 2018 20:01

Hlavně se nevracejte a nechtějte radit v ČR, jak by to mělo být

Káča
Káča
15. 4. 2018 20:49

Myslím, že bychom měli být vděční za české školky. Dítě do české školky (alespoň u nás) vždy dovede rodič a předá učitelce. Představa, že posílám dítě ve věku 4,5 roku samotné, aby se cítilo samostatné je děsivá. Samostatnost můžeme trénovat i jinak. Dítě se po cestě může zakoukat, rozhodnout se, že něco co ho náhle zaujalo prozkoumá a další a další. V české školce nemusím pro dítě v 11.30, to bych asi ani nemusela pracovat. Případně mu zajistit družinu, tedy opět musí pravděpodobně někam přecházet. Miluji české školky i s jejich chybami.

Karol
Karol
16. 4. 2018 08:41
Reply to  Káča

Pokud se dite zdrzi, Vy mate telefon uz prvnich 5 minut kde dite je?!

Kontrola a spoluprace uradu, skol, policie, rodicu, sousedu tu funguji vytecne.

Káča
Káča
16. 4. 2018 08:53
Reply to  Karol

Tak nevím, místo toho, abych hlídala telefon pro něj dojdu. Prosím, když je všude tak bezpečnost a děti samostatné, proč hlídáte telefon? Vždyť to, že se někde zdržel přeci ve Švýcarsku nemůže nic znamenat, protože je odpovědné a zcela jistě se někde odpovědně zdržel. To je fajn, že se spoléháte na policii, ale tu pravděpodobně budete potřebovat, až už bude problém. Myslím, že bezpečnost u nás a ve Švýcarsku je na obdobné úrovni.

Iva
Iva
15. 4. 2018 21:24

Hlavně je třeba říct, že švýcarská němčina je jazyk ve Švýcarsku. Stejně jako je čeština různá v různých regionech, mění se i ta švýcarská. Ale tvrdit, že je švýcarská němčina dialekt spisovné němčiny je stejné jako tvrdit, že je slovenština dialektem češtiny. Stejně jako poznámka, že se v některých rodinách mluví dialektem a tyto děti pak navštěvují DaZ.
Je třeba zdůraznit, že každý kanton a i obce se můžou lišit a školka začíná různě.
Je toho hodně, co je trošku jinak, než je v článku napsáno, ale to nevadí.
Faktem zůstane, že děti opravdu chodí už do školky samy a je v nich upevňováno „já“ a nést zodpovědnost za své rozhodnutí. To je pravda

Kristina
Kristina
16. 4. 2018 00:27

Žiju už 10 let ve Švýcarsku,co píše paní Hurábová,není až tak pravda.Jsou tady řidiči ohleduplnější,ale případu kdy auto přejelo malé dítě je spoustu.Své děti vodí do školky pouze přistěhovalci,nebo jejich maminky jsou doma a nehoní se za penězmi jako Švýcaři,kteří už tříměsiční miminko dají do jeslí,aby náhodou neměli mínus na kontě.
Švýcarsko je jedna z nejhorších zemí,co se vztahu k dětem týka.Mateřská tři měsíce,když třeba žák čtvrté třídy zapomene domácí úkol,tak musí zaplatit jako trest 2 franky.Mladí lide si nepořizují děti,protože dítě stojí moc peněz.Prostě za vším jen peníze.Učí děti samostatnosti,protože oba rodiče musí do práce,nebo z jednoho platu se ve Švýcarsku těžko žije,ale je to pořád lepší než v Česku.

Karol
Karol
16. 4. 2018 08:38
Reply to  Kristina

Ty 2 chf potuta jsem neslysela zase nikdy ja!!!
Tvrdim ze blbost, nebo se proti tomu na rektorate muze urcite protestovat…
A nebo uz mate tak samostatne a prechytracene dite??? Tak to potom klobouk dolu!!! Hotovy svycarek!!!
Jo, jak se tu vse toci jen kolem penez je hrozny, ale v CZ jsem to ciglia jeste horsi!
Takovy smesny neosnobismus. Tady ty prachy jsou, odjakziva byly, takze se tu berou jako samozrejmost.
Co se odosobnenych vztahu tyce, chladu a antipatie tyce, takovy svycari jsou! Jeden z nejdepresivnejsich narodu, po Svedsku s nejvetsim poctem sebevrazd pubertaku a mladistvych!!!

A to je dano prave timto systemem, kdy jsou vsichni vedeni k „ praktisch quadratisch“ nedej boze nejaka originalita.

Zivejsi deti Vam tu hned posilaji k psychyatrum!

My mame ve skole vazny vroubek!! Ta moje mala zivelna ( mam deti s Italem) delala ve skole mobbing!!! Proste rekla sve kamaradce, ze jestli ji neda bombon, nebude jeji kamaradka!!
Pri telocviku treba zase dala gol do vlastni brany!! – Taky problem!

Drive mi volali ze skoly stale kvuli podobnym takto vaznym prestupkum! Ja jak debil v praci neplacene volno, abych mohla prijit k temto pohovorum… pak jsem se nastvala, napsala jim, ze si jakekoli jejich pripominky preji nejdrive pisemne! A podle zavaznosti, kterou uznam ja za vhodnou si s nimi teprve budu dohadovat nejakou schuzku.

Situace se uklidnila. Nemyslim, ze by se nejak vyrazne uklidnila moje dcera, jen se tu clovek musi umet i s tema uradama asertivne prosadit :).

No, to skolstvi je tu hotovej Kocourkov!!!

To jen ze chleba ma vsude dve kurky:)

Káča
Káča
16. 4. 2018 21:06
Reply to  Karol

Dámy, jak tak koukám, žádná legrace ten Swiss. Dítě vedou obvykle matky do školky i školy, protože je to neobtěžujete. Povídáme si, třeba. Jak uvádíte, ve Swiss se maže do práce po 3 měsících, strašné. Peníze až na prvním místě. Mám známou, která se po porodu vrátila do České republiky, protože řekla, že v takovém prostředí vychovávat své děti nebude. Nechápu to, víte, že školství je katastrofa a přesto ho dopřáváte svým dětem. Co všechno si lidi nechají zakázat – doprovod dětí do školky, nechávají dětem kontrolovat svačiny. To by si nedovolili ani komunisti, já jsem si vždycky říkala, že tohle nikdy neřeknu.

Jardak
Jardak
16. 4. 2018 11:29
Reply to  Kristina

Zas tak strasne to tu neni. Moje manzelka je doma uz 14 let a presto posilame deti do skoly (a kdysi do skolky) samotne. Jsme na vesnici a maji to asi 950m.

Karol
Karol
16. 4. 2018 07:51

Zijeme ve Swiss mnohem dele, takze uz nemame jen ruzove klapky na ocich o opojeni ze vseho noveho rozdilneho.

Ano, je vse tak jak popsano. Se danostatnosti naprosto souhlasim.

Konec koncu, u nasi generale bylo naprosto normalni ze jsme jezdili do skoly sami , odpoledne, tennis, krouzky, druzina. Rodice pracovali oba, takze to byla nutnost a tedy uplne normalni !

Urovni zde skolky a zakladni skoly jsou dalece za skolkami v CR. Co se osnov tyce, vseobecneho vzdelani, organizace, naprosta hruza. Ale to si pani teprve ceka az sunda ty prvni ruzove bryle.

To ze je tu system, kdy pro matky predskolaku a v podstate i skolaku nemohou chodit do prace, prave kvuli chybejicim a nebo kapacitne velmi omezenym strukturam, kde by meli deti zajistene obedy ve skole je samozrejme hruza! Prazdninovy system Swiss skol take !!!

A ty pohovory ( mozna az do toho maminka lepe padne ) pochopi ze je to nesmyslne bez hlavy a paty vymyvani mozku jak deti tak rodicu jen o Selbstkompetenzen, kdy i ucitelka se skolni IF ci DaZ( vysse zminene Nemcina jako druhy jazyk) jsou schopne deti ucit ze slunicko sedmitecne ma 6 tecek:(.

Co se vseobecneho prehledu tyce, osnov, psani, cteni je v tom totalni bordel !!! Nejsou knihy, nejsou citanky, deti nejsou vedeny k sesitum, jen porad cary ofocenych papiru.

Vzhledem k tomu, ze jsem v Cechach ugola prave na zakladni skole , obracim se zaziva „ pohrbena“ – je to horsi nez katastrophe!

Mam srovnani jen s nemeckym skolskym systemem, bieloruskym sk.systemem , ceskym, polskym a italskym.

Italsky, ktery je samozrejme hluboko za vysse citovanymi, je v porovnani s tim svycarskym vyberova skola nejvyssi urovne.

Takze mila maminko, pripravte se na nejhorsi at Vas to tak nesebere jako nas !

Monika
Monika
16. 4. 2018 12:53

Jak kdybych to psala já. Naprosto stejné zkušenosti. Syn chodi prvním rokem do školky. Jsem maximálně spokojená a do česka by se mi teď po těchhle zkušenostech těžko vracelo.

Kateřina
Kateřina
16. 4. 2018 15:32
Reply to  Monika

Vidíte a já jediný rozdíl, který jsem v popisu školky zaznamenala, je její provozní doba a že děti spadají pod „jeden“ systém celou dobu svého pobytu ve školce. Ta je otevřena po-pá 6:30-16:30, kdy dítě musí být ráno ve školce nejpozději do 8:00, pokud samozřejmě není předem omluveno z důvodu návštěvy lékaře, atp. Začínají „snídaní“, potom lehčí svačinka s pitím v průběhu dopoledních aktivit, oběd, chvíle na odpočinek, svačinka a čas na hraní, většinou už bez „povinností“. Je čím dál víc rodičů, kteří si děti vyzvedávají až „na poslední chvíli“, protože prostě děti domů nespěchají. Mají tam skvělé zázemí, bezvadné kamarády a nejednou se nám stalo, že jsme vyzvedávali děti a museli jsme čekat, než si něco dopoví v šatně, protože to za celý den nestihly 😀 Většinou to není o systému jako takovém, ale o lidech 😉

Denisa
Denisa
17. 4. 2018 12:23

V ČR to bohužel funguje zcela odlišně. Školky fungují pomalu do večera, abychom vyšli vstříc tvrdě pracujícím rodičům a maminkám na mateřské dovolené s mladším sourozencem, které si chtějí trochu odpočnout, protože každodenní výchovu svých ratolestí shledávají jako velmi vyčerpávající a náročnou. Taková tvrdá realita. Odpovídající úrovně státu. Švýcarsko je na pomyslném žebříčku životní úrovně naprosto jinde než naše republika. A o tom vypovídá vše.

Klára
Klára
26. 10. 2018 11:14

Wooo , tady si to nemuzu ve skolce dovolit jedna maminka samozivitelka to udelala a …. Uz se tesim az maladsi pujde pristi rok do skoly a budu ji moc dat tu zodpovednost. To je podle me nejvic co detem muzeme dat a potrebuji se to naucit jako maly cim dele se to uci tim uz to hure zvladnou. Posledni dobou me prijde ze je trend stat detem za zadeckem snad do konce zivota ….. co z nich takhle vyroste???
Jsem moc vdecna moji mamince za vychovu nevychovu. A vnimam to jako starsi komu rodice jak dlouho stali za zadeckem.

Miroslav
Miroslav
11. 2. 2019 11:24

Zdravím , moc bych potřeboval poradit v mé situaci kdy mám syna /5let/ svěřeného do péče a momentálně se s ním chci vydat nejméně na rok do švýcarska ,, našel by se někdo ochotný se mnou tuhle možnost prodiskutovat ? Prosím



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.