Škola v Německu: Žádné přijímačky, jedničkáři a dvojkaři na gympl automaticky, trojkaři můžou jít na dva dny na zkoušku



Žádné přezouvání, vyučování rozděleno do 90minutových bloků, studenti se sami hodnotí a účastní se i třídních schůzek. A hitem školní jídelny je klobása, vypráví Jana Starczewska, která žije spolu s manželem čtvrtým rokem v Eisenachu v německém Durynsku. Mladší syn chodí na základní školu, starší dcera navštěvuje státní sedmileté gymnázium.

Zajímavé je, že každá spolková republika má svůj vlastní vzdělávací systém, což s sebou nese výrazné rozdíly mezi úrovní vzdělávání v jednotlivých zemích. Aktuálně se v Německu objevují snahy vše sjednotit, vede se kolem toho živá diskuse. V Eisenachu zrovna probíhá experiment prodloužit školní docházku.

Přijímačky na střední školu v Durynsku neexistují. Základní škola tu trvá čtyři roky. Poté se děti, které měly z hlavních předmětů na vysvědčení maximálně dvojky, automaticky hlásí na sedmileté gymnasium. Trojkaři také mají šanci, ale nejdříve stráví na gymnáziu dva dny, kde se zjišťuje, jestli mají předpoklady pro náročnější výuku, jejich rodiče pak dostanou doporučení, co je pro děti nejvhodnější. Ostatní děti pokračují na takzvanou realschule, která trvá pět let.

Dcera nastoupila na základní školu rovnou do druhé třídy, a už po pár týdnech dobře rozuměla. Vedlo se jí dobře, tak bylo jasné, že bude pokračovat na gymnasiu. Měli jsme možnost si vybrat, ale nejvíce se nám líbilo to spádové. Amálie tam chodí sama, cesta jí zabere méně než deset minut pěší chůze.

Dbáme na češtinu
Doma mluvíme česky. Víme, že se budeme vracet do Čech, tak se s dětmi doma češtinu učíme. Využíváme k tomu internet, který nabízí spoustu možností. Také se snažíme hodně číst, myslím si, že je důležité, aby oba jazyky používali aktivně. Syn měl občas tendenci míchat češtinu a němčinu dohromady, řekl prostě vždy to slovíčko, které ho dříve napadlo. Ale dbáme na to, aby mluvili vždy jedním jazykem.

Stejně jako na základní škole, tak i na gymnasiu mají věšáky na oblečení ve třídě, nepřezouvají se, a také se všichni povinně o velké pauze proběhnou venku. Vyučování je rozděleno do bloků, denně mají tři po 90 minutách a dcera končí v půl druhé. Rozvrh je pevný, ale často se mění. O změnách se dozvídáme každé ráno, když se podíváme na internet, dcera to proto denně kontroluje. Občas jim odpadá poslední blok.

O tom, jak to chodí na základní škole v Durynsku, jsme psali zde

Děti se hodnotí samy
U dcery ve třídě je kolem 25 dětí, jsou mezi nimi i cizinci. Nevím přesně, kolik, protože jsou na tom jazykově tak dobře, že je vlastně jedno, kdo je jaké národnosti. S ostatními rodiči se zatím moc neznáme, nebylo moc příležitostí. Ale máme stejný komunikační systém jako na základní škole – WhatsApp, kde jsme všichni, a pak dvě mluvčí třídy, které se pak obrací na vedení gymnasia. Vzhledem k věku děti už hodně věcí řeší samy se svou učitelkou.

Trojstranné pololetní rozhovory mezi učitelem, rodiči a žákem jsme si oblíbili už na základní škole, a na gymnáziu se v nich pokračuje. Děti dostávají hodně otázek, aby byly schopny samy sebe hodnotit.  Měly dokonce šestitýdenní přípravu s učitelkou sociálních dovedností, aby se naučily zhodnotit své schopnosti, nastavit si cíle a podobně. Samotný pohovor s třídní učitelkou a rodiči trvá půlhodiny. Jsou-li nějaké problémy, domlouvají se pak rodiče s učiteli zvlášť na dalším termínu.

Po gymnasiu i po realschule si děti vybírají, jak půjdou studovat nebo kde se chtějí vyučit. My se budeme za rok do Čech vracet, to bude dcera v šestém ročníku a sedmý by měla absolvovat už v Čechách. Na návrat se musíme společně důkladně připravit, protože bychom rádi, kdyby nastoupila rovnou na gymnázium. Syna bude čekat čtvrtá třída.

Klobása hitem školní jídelny
Množství prázdnin a volna je podobné jako v Čechách, ale jsou víc rozložené během školního roku. Letní trvají jenom šest týdnů, ale pak jsou dva týdny podzimní, jeden týden zimní a pak kolem Velikonoc deset dní.

Obědy se do školy dovážejí, na základní škole je na výběr ze dvou jídel, na gymnasiu ze tří. Bohužel se pokrmy často opakují, durynská klobása se zelím se objevuje v nabídce dost často.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
6 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
pavel
pavel
2. 6. 2018 10:11

no velmi dobrá agitka – moje dítě je na víceletém gymn. a loni přišla česká žákyně z německa také z gymn. asi něco takového co máte vy – hloupá jak troky znalosti historie žádná matematika fyzika chemie hodně slabá a tak bych mohl pokračovat ale co uměla mektat o hloupostech a divila se že tady to nikoho nezajímá to její environmentální učení po necelém roce odešla a všichni si oddechli včetně učitelů a toto je výsledek nové výuky https://www.youtube.com/watch?v=OOtdAQLYP4I

Škola základ života
Škola základ života
2. 6. 2018 10:21

Pravdou je, že Duryňsko má po Sasku nejlepší výsledky žáků základní školy např. v matematice v Německu vůbec. Celkově nejlepší výsledky ve srovnávání znalostí žáků končící „9. třídy“ mají pravidelně v Sasku a Bavorsku. Duryňsko v celkovém srovnání se pohybuje těsně nad průměrem. Typicky špatné jsou státy jako Berlín, Brémy, Hamburk, což se zjistilo porovnáváním jednotlivých států. Ty spojuje jedna věc, ministerstva školství jsou/byly ovládány levicí a tak přichází doba různých experimentů a nikoli zaměření na skutečné znalosti základních dovedností (matematika, rodný jazyk) a jsou to místa z velkým množstvím přistěhovalců ze Středního východu a Afriky.

Tyto rozdíly mezi jednotlivými zeměmi jsou natolik vyditelné a „znevažují“ jedno paradigma levice, že všichni jsou si rovni. To je hlavní důvod, proč se diskutuje sjednocování pravidel vzdělávání ve všech Spolkových zemích. Problémem v zemích s podprůměrnou úrovní znalostí žáků je snižování úrovně požadovaných znalostí, složení obyvatelstva, nevůle ke vzdělávání v samotných rodinách v přistěhovaleckých komunitách ze jmenovaných etnik. Pokud bude docházet ke sjednocení nakonec bude mít právě dopad na specifika, která jsou třeba běžná právě v Duryňsku, ale především je z diskuze zřejmé, že hlavně půjde laťka úrovně znalostí dolu..

jana
jana
2. 6. 2018 14:24

Zmiňujete Realschule a Gymnasium, nemají tam ještě hauptschule, pro slabé žáky?

Joli
Joli
17. 4. 2019 00:59
Reply to  jana

Jak bylo řečeno, od 5. třídy jsou děti buď na gymnáziu nebo na Oberschule. Pokud žák ukončí Oberschule zkouškami v (poslední) 10. třídĕ, tak má Realabschluss. Slabší žáci a ti, kteří se odmítají učit, můžou skončit v 9. třídě a mají Hauptabschluss. Žáci obou forem můžou chodit společně do jedné třídy, ale některé předměty mají odděleně. Někdy jsou to i extra třídy, záleží na počtu žákù. K rozhodnutí dochází v 6. třídě, od 7. už dochází k prvním rozdílným vyučováním. Změna je možná v obou směrech. S Hauptabschlussem není možné začít některá „středoškolská“ studia a ne každá firma vezme žáka jako učnĕ, protože mají obavy, že nezvládne učňovskou školu.

laura
laura
2. 6. 2018 14:29

Chodila jsem do školy v Bavorsku a ano, bylo to tam takto už před 15lety. Nicméně rozhovory učitel-žák-rodič jsou zavedené dávno už i tady. V Německu jsme v maturitním, tedy 13.ročníku, celý rok probírali 1knihu Irrungen, wirrungen…celý rok jsme nedělali nic jiného. Rozebírali jsme ji a diskutovali o všem možném ze všech stran. To by se zde nestalo. Postřehla jsem, že jsou němečtí žáci schopní více samostatného otevřeného uvažování, nebojí se něco říct, zeptat, diskutovat. Na druhou stranu mám pocit, že co se týče faktů, těch moc zase neznají. Je však otázka, zde dnes, v době, kdy si všechno každý vygooglí, je potřeba ta fakta všechna znát…

xxxxx
xxxxx
2. 6. 2018 22:45
Reply to  laura

Socialni dovednosti a znalosti by melo dite ziskavat hlavne v rodine .urcite ne jako hlavni napln skoly.A pokud pristoupime na argument ze Gugl to jisti ? potom muzeme vlastne skolu zrusit.je zbytecna -vzdyt si preci vlastne cely svuj budouci zivot muzou vyguglovat ne? A znalosti jsou dulezite pro vsechny .Bez znalosti nemuzete mit svuj vlastni nazor na spousty veci .prave proto ze se spolehate na to co vam nejaky stroj rekne.Dnesni doba je bohuzel plna stroju a radoby odborniku co znaji odpovedi na vse .a znaji je prave pres ten Google .Nemecko je toho zarnym prikladem.mlada generace neschopna sveho nazoru .zpovykana svymi socialnimy jistotami a krmena neomarxistickou uderkou ve vedeni zeme.A ti co maji svuj nazor? oznacovani za fasisty a xenofobni sebranku -Nejvice temi co znalost a vedeni povazuji za zbytecnost a prezitek.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.